9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Moro
Yritin kovasti etsiä vanhoja topikkeja kun yritin löytää tietoa koskien -98-02 9-5:n ja 9-3:n Aeron ahtimista.
Jos oikein ymmärssin vanhoista topikeista, niin 9-3 Aerossa on Mitsun 15T ahdin jonka tuotto riittää n. 260 horseen?
Entäs sitten 9-5:n Aeron ahdin ja sen tuotto?
Yritin kovasti etsiä vanhoja topikkeja kun yritin löytää tietoa koskien -98-02 9-5:n ja 9-3:n Aeron ahtimista.
Jos oikein ymmärssin vanhoista topikeista, niin 9-3 Aerossa on Mitsun 15T ahdin jonka tuotto riittää n. 260 horseen?
Entäs sitten 9-5:n Aeron ahdin ja sen tuotto?
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Samasta ahtimesta on kyse.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Ok...thanks!
Eli ahtimen vaihto esimerkiksi Mitsun 19T:en pitäisi tehdä jos haettaisiin 300 hv lukemia. Toki softa, 3" putki + parempi IC pitäisi vaihtaa myös?

Eli ahtimen vaihto esimerkiksi Mitsun 19T:en pitäisi tehdä jos haettaisiin 300 hv lukemia. Toki softa, 3" putki + parempi IC pitäisi vaihtaa myös?
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Noihin tavoitteisiin riittää pienempikin mitsu.IsoDee kirjoitti:Eli ahtimen vaihto esimerkiksi Mitsun 19T:en pitäisi tehdä jos haettaisiin 300 hv lukemia.
Vaikka onhan se kiva, jos tuon tavoitteen saisi jo peruspaineilla..
Kuulin vaan klubilaiselta

Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Juu jos sitä ahdinta rupeaa päivittämään pelkästään, että ei vahvistaisi moottoria niin ei sitä kai kovin suuria paineita uskaltaisi pitää vai? Eikös sitten ala jo putkisto ahdistamaan ja ahtoilmanlämmöt nousee koviksi...
Millaisilla paineilla muuten saavutetaan tuo BSR:n lupaama 273 hv:a -00 9-5 Aerossa?

Millaisilla paineilla muuten saavutetaan tuo BSR:n lupaama 273 hv:a -00 9-5 Aerossa?
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Ahtolämmöt on kiinni ahtopaineista ja ahtimen kompressorin hyötysuhteesta (sekä välijäähdyttimestä).
Putkisto ahdistaa jo vakiotehoilla, männät on T7 koneissa myös aika heikkoa tavaraa. Se ~300hv on aika lailla raja jonka jälkeen menee vaihtoon paljon, joten pelkän ahtimen vaihdolla ei pitkälle pääse jos lähtökohta on Aeron ahdin.
273hv vakioromuilla vaatinee luokkaa 1,2-1,3 bar 2,3 moottorissa. 2-litraisella yli 1,5 bar. 3" röörillä vähän vähempikin riittää.
Putkisto ahdistaa jo vakiotehoilla, männät on T7 koneissa myös aika heikkoa tavaraa. Se ~300hv on aika lailla raja jonka jälkeen menee vaihtoon paljon, joten pelkän ahtimen vaihdolla ei pitkälle pääse jos lähtökohta on Aeron ahdin.
273hv vakioromuilla vaatinee luokkaa 1,2-1,3 bar 2,3 moottorissa. 2-litraisella yli 1,5 bar. 3" röörillä vähän vähempikin riittää.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Vertailun vuoksi:IsoDee kirjoitti:että ei vahvistaisi moottoria niin ei sitä kai kovin suuria paineita uskaltaisi pitää vai?
Tonnarissa ei tarvitse vahvistaa moottoria, edes lähemmäs 400 tehoilla. Kansipahvi vaan vaihdetaan, sekin orkkis.
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Kun puhutaan uudemmista Saabeista (9-3/9-5 T7) niin mäntien vaihdolla kestää samat kuin vanhatkin moottorit, muuta ei tarvitse. Alustasta, vaihteistosta ja ruosteettomuudesta vertailukohteina ei puolestaan tarvinne edes mainita. 

#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
miks se paffi pitää vaihtaasaapasi kirjoitti:Kansipahvi vaan vaihdetaan, sekin orkkis.

#1730
500whp.net member
500whp.net member
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Aivan, sekin siis vain tarvittaessa vaihdetaan, uuteen orkkikseen.Vigge kirjoitti:miks se paffi pitää vaihtaasaapasi kirjoitti:Kansipahvi vaan vaihdetaan, sekin orkkis.vai tarkoititko että vaihdetaan uuteen orkkikseen?
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
saapasi kirjoitti:Vertailun vuoksi:IsoDee kirjoitti:että ei vahvistaisi moottoria niin ei sitä kai kovin suuria paineita uskaltaisi pitää vai?
Tonnarissa ei tarvitse vahvistaa moottoria, edes lähemmäs 400 tehoilla. Kansipahvi vaan vaihdetaan, sekin orkkis.
Millä tehoilla tonnarissa pitää vahvistaa moottoria?
Mikähän mahtaisi olla paras ahdin tuohon 300hp tehoihin?
Väärinviritys stage 3 1x2-1
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8096
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Oisko tuossa 700hv:n tienoilla.SonmH kirjoitti: Millä tehoilla tonnarissa pitää vahvistaa moottoria?
Mikähän mahtaisi olla paras ahdin tuohon 300hp tehoihin?
Pottu.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Itselläkin odottaa uusi orkkis Elring asennusta, rupes viime kesän koitoksien jälkeen paisarissa kuplimaan.Aivan, sekin siis vain tarvittaessa vaihdetaan, uuteen orkkikseen.
Ja jos huonosti mapatu softa ja nakuttaa niin huomattavasti aikaisemminOisko tuossa 700hv:n tienoilla.

Ehkä mitsu(16/17T) mieluummin noihin tehoihin...Pottu.
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
Mielenkiintoisia näkemyksiä siitä että ahdin on aina venytettvä ihan tappiin ja ylikin.
Noi kaikki TD04:t on melkosia pakokaasujarruja pienen turbiininsa takia. Pottu lienee aika ok juuri siihen 300 pintaan.
Noi kaikki TD04:t on melkosia pakokaasujarruja pienen turbiininsa takia. Pottu lienee aika ok juuri siihen 300 pintaan.
Re: 9-5 Aeron ahdin / 9-3 Aeron ahdin?
pottu????????????????
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-