Petroli 99?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Petroli 99?

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Miten petrolilla käyvä 99saabi toimii ja voiko sitä käyttää normaalilla bensalla? Olen joskus nähnyt näitä yksilöitä ja olivat vähän ajettuja ja hyvässä kunnossa. Kannattaisikohan sellainen ostaa pois tavattaessa. :roll:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Puristussuhde on noissa 7.2:1, eli matalampi kuin yleensä (petroolin ominaisuuksien vuoksi). Bensalla eka käyntiin ja sitten hetken päästä vaihdetaan petroolille.

Ja haisee varmasti :D
Nykyäänhän ei petroolia tahdo enää saada, eli joka tapauksessa sitä on bensalla käytetty.
BMW 320dA Coupe LCI
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tommosestahan saisi pienin muutoksin näppärästi turbomallin, kun on puristuksetkin jo valmiiksi matalat.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7775
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eikös nämä petro SAABit ja Talbotit olleet hiukan huonoja kestämään, johtunee siitä kun petrooli tahtoi valua mäntien ohi öljyn joukkoon ja ohensi näinollen voiteluäljyä, joka taasen johti että liukulaakerit kuluivat kohtuuttoman nopeasti.

Itselläni oli Mazda 1800 joka oli tehty petrooli autoksi, hirveä esitys auto oli suorastaan laiska p***a, ja haisi kuin mikäkin, oli käynnissä tai ei.
yo..auto oli omistuksessani 2 viikkoa ( tämän jälkeen paalattiin ) ihan vaan toisten hyvinvointia silmällä pitäen.

Ei ikinä enää petrooli autoa, eikä nokivasaraa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Minä ostin juuri 82:sen petrooli 99:n.
Siitä oli suurin osa vermeistä jo purettu kuten varmaan melkein jokasesta noista. Sitä en tiiä onko männät vaihdettu normaaleiksi, mutta aika samalla tavalla toi tuntuu liikkuvan mitä normaalikin 1-kaasarinen.

Lueskelin tuossa vanhaa artikkelia petrosta ja siinä oli kanssa mainittu tosta petroolin joutumisesta öljytilaan eli vaihtovälillä pinta vaan nousi mittatikussa. :)
No öljynvaihtovälisuositus oli puolta lyhyempi mitä tavallisissa.

Itse en ainakaan paljoa anna arvoa minkälaises kunnos tollasen kone on jos kori on vaan hyvä. Normi bensakoneita löytyy varmasti kohtuuhintaan vaikka kuinka, itselläkin useampi paketti irtonaisena nurkissa. Noissa petroissa taitaa olla kaikissa peltitankki vaikka vastaavan ikäsissä normaaleissa oli jo muovinen.
Mutta sekin on helppo päivittää, laittaa vaikka samalla sähköpumpulle paikan.

Ja tosihan on jos tuossa matalemmat männät, niin turbotus aikas lailla bolt-on. Oiskos jollain vinkkejä miten selvittää mitkä männät ilman koneen avausta?
Kuinka paljon mahtaa olla eroa petro/normimännissä, että oliskohan mahdollista esim. tulpanrei'istä mittaamalla?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

Mertmi kirjoitti:Tommosestahan saisi pienin muutoksin näppärästi turbomallin, kun on puristuksetkin jo valmiiksi matalat.

Tuulilasissa oli muuten takavuosina artikkeli Petron muuttamisesta
Turboksi. Tekivät sen ihan käytännössäkin.
Mulla on se lehtikin.

9000CD23T kirjoitti:Eikös nämä petro SAABit ja Talbotit olleet hiukan huonoja kestämään, johtunee siitä kun petrooli tahtoi valua mäntien ohi öljyn joukkoon ja ohensi näinollen voiteluäljyä, joka taasen johti että liukulaakerit kuluivat kohtuuttoman nopeasti.
Talboteista en tiedä, mutta Saabissa toimi paremmin.
Alkupään Petro-Saabeissa valintakytkimessä oli myös petrolille "pakkosyöttö", sen käyttö moottori liian kylmänä saattoi aiheuttaa ongelmia.
Myöhemmissä malleissa valintakytkimessä oli vain asennot "automaatti" ja "bensan pakkosyöttö", automatiikan huolehtiessa petrolin käytöstä.

Kestävyydessä Saabin kohdalla ei tainnut olla ongelmia.
Täälläpäin oli pari Petroa, kummallakin rullattiin yli 300tkm, ja ainakin siinä vaiheessa ilman sen suurempia onkkelmia.

Nämä kotitarveasennukset on sitten asia erikseen.


Petro-Saab taisi loppuvaiheessaan olla jo melko valmis tuote - petrolin hinnannousu ja lopulta sen huono saatavuus tappoi hyvän idean.



.
Viimeksi muokannut Isolohko, Ti Elo 10, 2004 10:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 746
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Vaan entä jos vaihtaisi hyvärunkoiseen petrosaabbiin aidon bensiinikoneen. Minulla ainakin olisi hyvä moottorinen 99 kotona mutta rungossa liikaa pehmeyttä.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

9000CD23T kirjoitti:Eikös nämä petro SAABit ja Talbotit olleet hiukan huonoja kestämään, johtunee siitä kun petrooli tahtoi valua mäntien ohi öljyn joukkoon ja ohensi näinollen voiteluäljyä, joka taasen johti että liukulaakerit kuluivat kohtuuttoman nopeasti.

Ei ikinä enää petrooli autoa, eikä nokivasaraa.
Miten lienee, meillä oli kotona vuodesta -82 alkaen -80 petro, jolla oli ostettaessa ajettu 90 tkm. Auto oli aika edullinen, koska sen uskottiin hajoavan aika pian.

Poistettiin tarpeettomana liikenteestä joskus -99. Koneeseen tuli kaikkiaan reilut 400 tkm, eikä koskaan ollut sen kanssa ongelmia. Ongelmia oli sitäkin enemmän korin ruostumisen kanssa.

Koneen lohkossa näkyy vieläkin aavistus tehtaan hoonausjäljistä ja laakeriliuskat ovat myös alkuperäiset. Lohko on tuossa vielä tallissa, jos joku haluaa omin silmin nähdä. Männät menivät hyväkuntoisina eräälle turbon rakentajalle.

Öljy oli aina mobilin superia 10W40 ja autolla ei ajettu mitenkään säästellen. Isällä oli kokemuksia 50-luvun petrovalmetista, jolle piti kuulemma antaa välillä kenkää, ettei kone karstoitu. Samaa toteutettiin SAABin kohdalla. Usein kierrätettiin rajoittimeen saakka. Ei kyllä karstoittunutkaan. Rajoitin tuli kolmosella vastaan jossain 110+ km/h kohdalla. Nelosella otti myös rajoittimeen asti vauhtia :D

Saa nähdä toteutuuko sama tuon 9-3 TiD:n kanssa. Pelottelivat monet kovasti opelin dieselin kestämättömyydellä ja totesivat sen kanssa tulevan ongelmia. Toisin on ollut, ainakin tähän asti.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7686
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Rami, mites teillä toimittiin kun petrooli loppui tuon koneen suhteen?

Tehtiinkö puristussuhteen suhteen jotain männänvaihtoa tai vastaavaa?
Jos ei, niin huomaako tuon toiminnassa mitään eroa tavalliseen 1-kaasariseen?

Omassa ainakin startti pyörittää aika reippaasti, mutta eikös noi vanhemmat ollutkin ilman alennusvaihdetta?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Limmo
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: La Kesä 19, 2004 02:14
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Limmo »

Tässä kun on tuota keskustelua näistä petro -Saabeista, niin itsekkin moisen ostin juuri tuota turbotusta silmällä pitäien. Myöhemmin kuitenkin törmäsin niin edulliseen t8:iin, että ajattelin siitä sitä tekniikkaa omaani. Muuten lohkot on ilmeisesti samanlaiset, ainoastaan öljysuodattimen kanta on erilainen (petrossa ei siis yllättäen ole sitä turbon voitelun haaroitusta) ja sitten tuo nakuanturin paikka on muistaakseni hieman eri kohdassa ja sekin (yllätys yllätys) koneistamatta. Koneen ehdin jo laakeroida, hoonata ja rengastaa ennen kuin törmäsin siihen t8:iin.

Ja onko todellakin niin, et petrossa on noi 7.2:1 -männät? Kun 1 kaasarisessa on puristussuhde ~9, ja eikös joissain turboissakin ollu ~8. Kun olen jotenkin ollut siinä käsityksessä, että 7.2:1 -männät on vähä erikoisia harvinaisuuksia...? :oops: Jotain dokumenttiakin mielestäni olen nähnyt, että -80 luvun alkupuolen saabeissa olisi puristukset olleet jotain 8:n luokkaa ne eikä ainakaan kyseisessä dokumentissa ollut mitään erittelyä petrosta. Tosin nyt ei sitten ole mistään tiedosta kysymys, voihan olla, ettei dokumentissa huomioitu lainkaan petroa.
9-3SC 2.0t Aut. -08
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

tetammi kirjoitti:Rami, mites teillä toimittiin kun petrooli loppui tuon koneen suhteen?
Tuohon -80:iin nostettiin joskus vuonna -97/98 turbo 99:n tekniikka ja ajeltiin sillä loppuajat. Petrolin saanti väheni merkittävästi -95, jonka jälkeen tankattiin vain bensiiniä. Tosin petrolin esilämmittimet ohitettiin jo silloin.

Toinen petro, -84, on yhä käytössä. Siihen on vaihdettu 5-vaihteinen -83:n bensamylly, kun sattui hyvä paketti kohdalle kolariautosta. Petromylly on kokonaisuudessan varaston nurkassa.

-85 alkaen lohkoissa on aina poraukset valmiina öljyputkille ja nakuanturille. Olin jo aikeissa koota hyvästä -85 lohkosta ja noista petromännistä turbokoneen, mutta ajan ja kiinnostuksen puutteen vuoksi myin osat klubilaiselle.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
AC
"Saabisti"
Viestit: 2117
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 14:47
Paikkakunta: Kpää

Viesti Kirjoittaja AC »

Ekoissa turboissahan puristussuhde on juuri 7,2:1, niin tuplayeissä kuin satkuissakin.
BMW 320dA Coupe LCI
Isolohko
"Hirsch"
Viestit: 743
Liittynyt: La Helmi 14, 2004 16:50
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja Isolohko »

AC kirjoitti:Ekoissa turboissahan puristussuhde on juuri 7,2:1, niin tuplayeissä kuin satkuissakin.

APC-järjestelmän keksiminen mahdollisti puristussuhteen noston.
APC-järjestelmä esiteltiin vuonna 1980.
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
Vastaa Viestiin