![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Mr. Green :mrgreen:](./images/smilies/icon_mrgreen.gif)
Muistelenkonhan nyt oikein eli eikös näissä ole tähän mennessä saanut korjauskehotuksen ja 1 kk aikaa laittaa uudelleen näytille? Meneekö se oikeasti uuden lain mukaan ajokieltoon? Saako sillä ajaa edes konttorilta pois?Pakari kirjoitti:Uusi katsastusasetus. Tuli tänään nähtyä sellainen lappu missä päätöksessä luki: Käsijarrun teho riittämätön -> Ajokielto.
Tee se itse -autoilijat ei kärsi, koska he pitävät autojensa jarrut kunnossa. En tee mitään -autoilijat kärsii.JP_Vette kirjoitti:Tee se itse -autoilijat täs kärsii.
Kellä on aikaa tälläiseen? Viedä autoansa edestakaisin korjaamolle ja hakea sitten katsastettuna viikkojen päästä? Entä millä sitten kuljetaan töihin sen aikaa kun auto on poissa käytöstä?JP_Vette kirjoitti:Ei se niille ole mikään muutos vanhaan, jokka vievät autonsa "katsastushuollon" kautta leimalle tai ylinpäätänsä korjaamolle, että katsastakaa, korjatkaa ja katsastakaa. Tee se itse -autoilijat täs kärsii. Muut on maksanu jo ennenki saman.
Hyvin todennäköisesti... kun vanhempien autojen leimaaminen tehdään entistä hankalammaksi.Lahti411 kirjoitti:Yritetäänkö tällä pakottaa ihmiset ostamaan uusia/uudempia autoja?
Mikäs hyöty tässä nyt sitten on? Jos harrasteauto on ollut esim. kesäauto ja käyttöönotto ollut joulukuussa: katsastat sen aina keväällä ajokauden alkaessa ja ajelet auringonlaskuun. Sen ajan, jonka auto on ilman leimaa, se seisoo kuitenkin. Jos sillä ajetaan vuoden ympäri, niin mitä merkitystä katsastuksen ajankohdalla on?Pakari kirjoitti:Ainoa hyvä asia siinä on harrasteautojen osalta katsastusajankohdan siirtämisen mahdollisuus.. tosin sekin maksaa lisää rahaa, jos katsastuttaa autonsa tiheämmin kuin vuoden välein.
Kiistän tuonkin "hyvän asian", kun omat autoni tapaavat olla yli tuon 10v:n. Eli ei omalta kannaltani merkkaa mitään. Toisaalta, auton ylläpitäjiä on monenlaisia. Itse vaihdan moottoriöljyt 10tkm:n välein ja muut hilut huoltokirjan mukaisesti, paitsi vaihdan manuaalilaatikkoöljyt päähuolloissa (ikiöljyt huoltokirjan mukaan kaiketi). Samoin pyrin selvittämään kolinat sun muut heti. Siis auto on katsastuskunnossa aina kun se on liikenteessä.duuduu kirjoitti:Tehtävä: Nimeä uudistuksessa yksi muu hyvä asia, kuin että uudehkoa autoa ei tarvitse katsastaa joka vuosi.
No, ei se nyt ihan noinkaan mene. Mulla on aina ollut useampia autoja, mikä tarkoittaa, että kun yhtä käyttää, muut ovat seisonnassa. Eräänkin kesän jälkeen, kun olin ajellut nelisen kuukautta pelkillä harrasteautoilla ja otin sitten syksyllä og9-3:n käyttöön, ei se mennytkään käsijarrun takia katsastuksesta läpi. Siihen asti ei ollut mitään ongelmia, enkä edes ajatellut, että jarruissa olisi laittamista. Niin vain oli seisottaminen jumittanut paikkoja, että käppäri ei enää toiminutkaan. Nyt sitten vastaavassa tilanteessa autolle tulisi ajokielto! Eikä tuo nyt aikaisemmin olisi niin haitannut, kun työmatkaa oli 20 km, mutta nyt on tilanne toinen.AZP kirjoitti:Tee se itse -autoilijat ei kärsi, koska he pitävät autojensa jarrut kunnossa. En tee mitään -autoilijat kärsii.JP_Vette kirjoitti:Tee se itse -autoilijat täs kärsii.
Toisin sanoen seisontajarrun teho on jo todella pieni ja auto ei enää pysy rinteessä paikoillaan, jotta seurauksena on ajokielto.Aiemmin B1 Jarrujen teho
kohdassa tarkoitetuista
jarruvoima-arvoista saavu-
tetaan testauksessa alle 50
% suhteessa ajoneuvon
massaan eikä kuormitettu
ajoneuvo pysy paikallaan
18% (henkilöauto 20%)
kaltevuuksisessa mäessä