![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Kyseessä siis OG 9-5 2.3t Vector automaatti (B235E). Sisässä Suolinkon biopower stg1 -softa ja turbona Mitsun TD04. Ongelmana päivittäiseksi rutinoitunut nykiminen täyskaasulla ja Sporttimodessa myös pintakaasulla.
Autossa oli ostettaessa samaa ongelmaa. Silloin vaihdettiin tulpat ja ongelma hävisi muutamaksi kuukaudeksi kokonaan. Samaan aikaan totesin, ettei kulutusta saa rajussakaan ajossa yli 9 litran, joten päädyttiin vaihtamaan ilmamassamittari jos sattui käymään sen takia laihalla. Kulutus nousi ja SID-Info kertoo mReq:n ja mAir:n seuraavan toisiaan nätisti.
Nykimisongelma on kuitenkin nyt noin neljän kuukauden jälkeen palannut, rajummassa kiihdytyksessä moottorin vikavalo vilkkuu ja missfireä antaa päivästä riippuen 2-50. Jos kiihdyttää enemmällä kaasulla varovasti vain hetken, niin nykii mutta MiFi-lukema ei välttämättä nouse ollenkaan eikä anna Fcodiakaan. Jos samaa kiihdytystä jatkaa pidempään niin sitten MiFiä ja Fcodia pukkaa. Moottoritienopeuksissa tuntuu myös pienempää nykimistä, jota voisi kuvailla tunteeksi kovaan vastatuuleen ajamisesta. Vikakoodeja on tähän mennessä P1300, P1302, P1303. Bensa myös maistuu, eikä 98:llakaan ajaessa pääse seka-ajossa alle 13 litran, lieneekö normaalia.. Etanolia hörppii nurkka-ajossa parisenkymmentä litraa, maantiellä 15. Tuntuu myös että hyvinä päivinä ainetta menee vähemmän kuin toisina ja silloin tällöin bensamittari vaihtaa asentoaan matkustamisen aikana vähän häiritsevänkin tiuhaan. Yhden kerran olen myös tankannut heti bensavalon syttyessä ysikasia 15 litraa ja 65km seka-ajon jälkeen valo syttyi uudestaan. Joka tapauksessa tuon immun vaihdon jälkeen en ole SID:ssä nähnyt alle 12 litran lukemia - minkäänlaisessa ajossa. Missään ei ole havaittavissa vuotoja.
Vaihdettuja osia:
-Tulpat (NGK BCPR7ES-11)
-Huohottimen takaiskuventtiili metalliseen
-Vaihteisto- ja moottoriöljyt + luonnollisesti suodatin
-Ilmamassamittari
-Walbron bensapumppu (likakerroksesta päätellen ei oltu vaihdettu aikoihin)
-Takapönttö
-Alkuperäinen bensansuodatin
-Sytkäkasetti (edellisessä SEM-leimallisessa oli yksi kynttilä halki)
Uusi DI-kasetti on tarvike, ja tutustuinkin nyt vasta jälkeenpäin aiheeseen sen verran, että tuo tarvikeosa saattaa olla surkea jo heti uutena. Kysymys kuuluukin voiko ne olla noin huonoja oikeasti, etteivät toimisi ollenkaan vai onko mulla nyt isompaa vikaa jossakin? Mielestäni nuo em. vaihdetut osat on koko lailla tämän vian pääasiallisia aiheuttajia. Ja jos jollakulla Tampereen lähialueilla on lainata varmasti toimivaa alkuperäistä sytkäkasettia, niin tulen ilomielin kokeilemaan sellaista. On nimittäin melko suolaisen hintainen ostaa vain kokeeksi..
Autossa on vedot tallella ja käy nätisti tyhjäkäyntiä. Koneesta ei kuulu ylimääräisiä ääniä ja toimii muutenkin nätisti, jos ajelee ilman täyskaasutusta. Kiitos neuvoista jo etukäteen!