9-5 Nykiminen vedättäessä
9-5 Nykiminen vedättäessä
Noniin. Ostin ensimmäisen Saabini maaliskuussa ja nyt jo meinaan repiä hiukset päästä näiden vikojen kanssa.. Harmittaa, kun muuten niin älyttömän mukava auto.
Kyseessä siis OG 9-5 2.3t Vector automaatti (B235E). Sisässä Suolinkon biopower stg1 -softa ja turbona Mitsun TD04. Ongelmana päivittäiseksi rutinoitunut nykiminen täyskaasulla ja Sporttimodessa myös pintakaasulla.
Autossa oli ostettaessa samaa ongelmaa. Silloin vaihdettiin tulpat ja ongelma hävisi muutamaksi kuukaudeksi kokonaan. Samaan aikaan totesin, ettei kulutusta saa rajussakaan ajossa yli 9 litran, joten päädyttiin vaihtamaan ilmamassamittari jos sattui käymään sen takia laihalla. Kulutus nousi ja SID-Info kertoo mReq:n ja mAir:n seuraavan toisiaan nätisti.
Nykimisongelma on kuitenkin nyt noin neljän kuukauden jälkeen palannut, rajummassa kiihdytyksessä moottorin vikavalo vilkkuu ja missfireä antaa päivästä riippuen 2-50. Jos kiihdyttää enemmällä kaasulla varovasti vain hetken, niin nykii mutta MiFi-lukema ei välttämättä nouse ollenkaan eikä anna Fcodiakaan. Jos samaa kiihdytystä jatkaa pidempään niin sitten MiFiä ja Fcodia pukkaa. Moottoritienopeuksissa tuntuu myös pienempää nykimistä, jota voisi kuvailla tunteeksi kovaan vastatuuleen ajamisesta. Vikakoodeja on tähän mennessä P1300, P1302, P1303. Bensa myös maistuu, eikä 98:llakaan ajaessa pääse seka-ajossa alle 13 litran, lieneekö normaalia.. Etanolia hörppii nurkka-ajossa parisenkymmentä litraa, maantiellä 15. Tuntuu myös että hyvinä päivinä ainetta menee vähemmän kuin toisina ja silloin tällöin bensamittari vaihtaa asentoaan matkustamisen aikana vähän häiritsevänkin tiuhaan. Yhden kerran olen myös tankannut heti bensavalon syttyessä ysikasia 15 litraa ja 65km seka-ajon jälkeen valo syttyi uudestaan. Joka tapauksessa tuon immun vaihdon jälkeen en ole SID:ssä nähnyt alle 12 litran lukemia - minkäänlaisessa ajossa. Missään ei ole havaittavissa vuotoja.
Vaihdettuja osia:
-Tulpat (NGK BCPR7ES-11)
-Huohottimen takaiskuventtiili metalliseen
-Vaihteisto- ja moottoriöljyt + luonnollisesti suodatin
-Ilmamassamittari
-Walbron bensapumppu (likakerroksesta päätellen ei oltu vaihdettu aikoihin)
-Takapönttö
-Alkuperäinen bensansuodatin
-Sytkäkasetti (edellisessä SEM-leimallisessa oli yksi kynttilä halki)
Uusi DI-kasetti on tarvike, ja tutustuinkin nyt vasta jälkeenpäin aiheeseen sen verran, että tuo tarvikeosa saattaa olla surkea jo heti uutena. Kysymys kuuluukin voiko ne olla noin huonoja oikeasti, etteivät toimisi ollenkaan vai onko mulla nyt isompaa vikaa jossakin? Mielestäni nuo em. vaihdetut osat on koko lailla tämän vian pääasiallisia aiheuttajia. Ja jos jollakulla Tampereen lähialueilla on lainata varmasti toimivaa alkuperäistä sytkäkasettia, niin tulen ilomielin kokeilemaan sellaista. On nimittäin melko suolaisen hintainen ostaa vain kokeeksi..
Autossa on vedot tallella ja käy nätisti tyhjäkäyntiä. Koneesta ei kuulu ylimääräisiä ääniä ja toimii muutenkin nätisti, jos ajelee ilman täyskaasutusta. Kiitos neuvoista jo etukäteen!
Kyseessä siis OG 9-5 2.3t Vector automaatti (B235E). Sisässä Suolinkon biopower stg1 -softa ja turbona Mitsun TD04. Ongelmana päivittäiseksi rutinoitunut nykiminen täyskaasulla ja Sporttimodessa myös pintakaasulla.
Autossa oli ostettaessa samaa ongelmaa. Silloin vaihdettiin tulpat ja ongelma hävisi muutamaksi kuukaudeksi kokonaan. Samaan aikaan totesin, ettei kulutusta saa rajussakaan ajossa yli 9 litran, joten päädyttiin vaihtamaan ilmamassamittari jos sattui käymään sen takia laihalla. Kulutus nousi ja SID-Info kertoo mReq:n ja mAir:n seuraavan toisiaan nätisti.
Nykimisongelma on kuitenkin nyt noin neljän kuukauden jälkeen palannut, rajummassa kiihdytyksessä moottorin vikavalo vilkkuu ja missfireä antaa päivästä riippuen 2-50. Jos kiihdyttää enemmällä kaasulla varovasti vain hetken, niin nykii mutta MiFi-lukema ei välttämättä nouse ollenkaan eikä anna Fcodiakaan. Jos samaa kiihdytystä jatkaa pidempään niin sitten MiFiä ja Fcodia pukkaa. Moottoritienopeuksissa tuntuu myös pienempää nykimistä, jota voisi kuvailla tunteeksi kovaan vastatuuleen ajamisesta. Vikakoodeja on tähän mennessä P1300, P1302, P1303. Bensa myös maistuu, eikä 98:llakaan ajaessa pääse seka-ajossa alle 13 litran, lieneekö normaalia.. Etanolia hörppii nurkka-ajossa parisenkymmentä litraa, maantiellä 15. Tuntuu myös että hyvinä päivinä ainetta menee vähemmän kuin toisina ja silloin tällöin bensamittari vaihtaa asentoaan matkustamisen aikana vähän häiritsevänkin tiuhaan. Yhden kerran olen myös tankannut heti bensavalon syttyessä ysikasia 15 litraa ja 65km seka-ajon jälkeen valo syttyi uudestaan. Joka tapauksessa tuon immun vaihdon jälkeen en ole SID:ssä nähnyt alle 12 litran lukemia - minkäänlaisessa ajossa. Missään ei ole havaittavissa vuotoja.
Vaihdettuja osia:
-Tulpat (NGK BCPR7ES-11)
-Huohottimen takaiskuventtiili metalliseen
-Vaihteisto- ja moottoriöljyt + luonnollisesti suodatin
-Ilmamassamittari
-Walbron bensapumppu (likakerroksesta päätellen ei oltu vaihdettu aikoihin)
-Takapönttö
-Alkuperäinen bensansuodatin
-Sytkäkasetti (edellisessä SEM-leimallisessa oli yksi kynttilä halki)
Uusi DI-kasetti on tarvike, ja tutustuinkin nyt vasta jälkeenpäin aiheeseen sen verran, että tuo tarvikeosa saattaa olla surkea jo heti uutena. Kysymys kuuluukin voiko ne olla noin huonoja oikeasti, etteivät toimisi ollenkaan vai onko mulla nyt isompaa vikaa jossakin? Mielestäni nuo em. vaihdetut osat on koko lailla tämän vian pääasiallisia aiheuttajia. Ja jos jollakulla Tampereen lähialueilla on lainata varmasti toimivaa alkuperäistä sytkäkasettia, niin tulen ilomielin kokeilemaan sellaista. On nimittäin melko suolaisen hintainen ostaa vain kokeeksi..
Autossa on vedot tallella ja käy nätisti tyhjäkäyntiä. Koneesta ei kuulu ylimääräisiä ääniä ja toimii muutenkin nätisti, jos ajelee ilman täyskaasutusta. Kiitos neuvoista jo etukäteen!
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Kyllä ovat. Vaihda puolakasetti alkuperäiseen Saab varaosaan, niin ongelmat ratkeavat.
Niitä saa Saab merkkiliikkeistä, eri verkkokaupoista maptun/speedparts tai vaikka Motonetistä suoraan hyllystä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/101313/ ... kuperainen
Vaihtoehtoisesti voi myös laittaa ostoilmoitusta foorumillekin alkuperäisestä käytetystä tai uudesta kasetista.
Niitä saa Saab merkkiliikkeistä, eri verkkokaupoista maptun/speedparts tai vaikka Motonetistä suoraan hyllystä: https://www.motonet.fi/fi/tuote/101313/ ... kuperainen
Vaihtoehtoisesti voi myös laittaa ostoilmoitusta foorumillekin alkuperäisestä käytetystä tai uudesta kasetista.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Kyllä se nyt uskottava on: ei noilla tarvikkeilla tee mitään. Kaksi päivää vanhasta kasetista oli jo sulanut kynttilän sisältä tiivistekumi tulppaan kiinni, luulisi menevän takuuseen..
Uudet tulpat ja SEM-kassu tilalle niin auto toimi kuin uusi. Kaikki käyntihäiriöt hävis tuhkana tuuleen.
Uudet tulpat ja SEM-kassu tilalle niin auto toimi kuin uusi. Kaikki käyntihäiriöt hävis tuhkana tuuleen.
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Hyvä, että nyt toimii. Kaseteista on ollut täällä useasti puhetta ja aina lopputulos on ollut sama, vain SEM:n originaaleja kannattaa käyttää.
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Kaseteista puheenollen, eikös T7 saabisteilla ole nykyään kissanpäivät kun orkkis kasetteja saa nykyään halvalla tarvikekaupoista, Huco (Hitachi) 134063 ja ne on 5 vuoden takuulla.
https://spareto.com/products/huco-ignit ... l-1/134063
https://spareto.com/products/huco-ignit ... l-1/134063
9-3 aero sedan man -05
9-5 aero sedan man -04
9-5 aero sedan man -04
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
^En tiedä sekä tunne. Eestissäkö tuo kauppa toimii? Hinta kasetille kohtuullinen, IMO. 5v takuu aika hyvä, vaan ei se nyt lohduta paljoa jos saabi jättää välille kasetin takia.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Juu, Spareto on eestiläinen firma ja tiettävästi vallan toimiva sellainen - omat ja tuttujen kokemukset ovat selvästi positiivisella puolella, mutta aina jätän pienen varan sille, että meillä kaikilla on vaan käynyt tuuri.
Toinen eestiläinen firma, Aeromotors, leikkaa vielä hinnasta hitusen lisää pois: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 63-hitachi
Matkalle jäämisen todennäköisyys vähenee kummasti, jos kasetin vaihtaa ajoissa (=ennenkö vanha on tyystin kuollut) ja jättää sen vanhan peräkonttiin varmuuden vuoksi. Näin varautuessa sitä varakasettia ei todennäköisesti tarvi, ennenkö sen on lainannut toiselle, matkansa katkaisseelle saabistille.
Toinen eestiläinen firma, Aeromotors, leikkaa vielä hinnasta hitusen lisää pois: https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... 63-hitachi
Matkalle jäämisen todennäköisyys vähenee kummasti, jos kasetin vaihtaa ajoissa (=ennenkö vanha on tyystin kuollut) ja jättää sen vanhan peräkonttiin varmuuden vuoksi. Näin varautuessa sitä varakasettia ei todennäköisesti tarvi, ennenkö sen on lainannut toiselle, matkansa katkaisseelle saabistille.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Näiden vanhojen malmikasojen kanssa, vaikka niin hyvin kulkevat, ei oikein iske se että pitää olla se varakasetti takapaksissa kun reissua tekee. Siinä pitää olla torksi työkalut ja autoinssi matkassa mukana.
Vaan hyvä tietää että vaihtoehtoja on tuohonkin varaosaan.
Vaan hyvä tietää että vaihtoehtoja on tuohonkin varaosaan.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Olen Sparetolta pari kytkinlevyä ostanut. Tavaroiden saaminen kesti kuukausia, mutta syy ei ollut heidän vaan niitä ei tullut tehtaasta ulos. Myyjä piti minut säännöllisesti tietoisena ja kysyi perutaanko / palautetaan rahat vai odotetaanko. Lopulta osat tuli ja olivat oikeat. Hyvä palvelu.
Kasetin lisäksi takakontissa pitää tietenkin olla bensapumppuämpäri, kampiakselin asentotunnistin, kaasuläppäkotelo, ilmamassamittari,...
Kasetin lisäksi takakontissa pitää tietenkin olla bensapumppuämpäri, kampiakselin asentotunnistin, kaasuläppäkotelo, ilmamassamittari,...
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Joo, mitähän meidän perhe on bensafemmoilla ajellut, abaut 350tkm.torque kirjoitti: ↑Pe Elo 26, 2022 00:41Näiden vanhojen malmikasojen kanssa, vaikka niin hyvin kulkevat, ei oikein iske se että pitää olla se varakasetti takapaksissa kun reissua tekee. Siinä pitää olla torksi työkalut ja autoinssi matkassa mukana.
Vaan hyvä tietää että vaihtoehtoja on tuohonkin varaosaan.
Aina on ollut varakasetit konteissa, mutta yhden ainoan kerran sitä on tarvittu, porsi varoittamatta kilsan etäisyydellä kotipihasta
Tämän tyylinen pieni kiinteät Torxit sisältävä sarja kera pitkien ja lyhyiden hylsyjen ja ehdottomasti ruuvimeisselin toimiminen yhtenä jatkovartena on meidän jokaisen Saabin loosterissa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Viggen"
- Viestit: 603
- Liittynyt: Ma Heinä 13, 2015 20:57
- Paikkakunta: Oulu
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Laittaa siivelliset kiinnikkeet kasetille niin ei tartte työkaluja vaihtoon
"Hevoseton" mies on huoleton mies
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Enpä ole testannut mutta luulisin että femman omallakin torxilla saa kasetin ruuvit auki.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
- Kiertomäntä
- "Ruisku"
- Viestit: 106
- Liittynyt: To Marras 28, 2019 11:08
- Paikkakunta: Rauma
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Lainaan vanhaa ketjua kun vika liippaa läheltä. Ostin alunperin varaosiksi ahdinvikaisen MY02 2.0t automaatin, johon vaihdoin ehjän ahtimen. Auto oli edellisellä (luultavasti tältäkin foorumilta löytyvältä) omistajalla jäänyt seisontaan ahtimen hajoamisen jälkeen kesällä, jolloin muita vikoja ei ollut. Nyt muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ongelma on alusta asti ollut kuormalla nykiminen yli puolikaasulla, vähän kuin meinaisi tukehtua. Vaihde vapaalla ottaa reilusti kierroksia ilman ongelmia, mutta kuormalla ei tykkää. Alkaa vilkuttaa CE-valoa, mutta mitään muuta ei syty eikä merkkiäänet soi. Käynti normalisoituu ja vikavalo sammuu kun kaasusta keventää. Maantiellä pystyy ajamaan liikenteen mukaan, mutta liittyminen ajonopeuteen vaatii tosin hieman matkaa, etenkään kun tuo 2.0 ei ole mikään vääntöhirviö.
Autossa ei ole openSIDiä, joten missfirestä, vikakoodeista tai mistään muustakaan ei ole tietoa. Kulutus ajotietokoneen mukaan näyttää järkeviä. Ylimääräisiä ääniä ei kuulu ja kaikki vaikuttaa silmämääräisesti olevan ok.
Autoon tuli vaihdettua ahdin, mutta ei mitään muuta. Onko ideoita mitä lähteä etsimään? Amatööri tietty laskee 1+1 että yhteys on jotenkin tuohon ahdinremppaan/laukeamiseen, mutta ei tosiaan perustu mihinkään tietoon. Pelleiltään vaikuttaisi olevan sellainen, että voisi hyvin olla talviautoa pariksi vuodeksi, mutta tähän mennessä en ole montaa sataa kiinni ostohinta mukaanlukienkaan, joten ihan kokeilun takia ei kiinnostaisi vaihtaa osia sadoilla euroilla.
Autossa ei ole openSIDiä, joten missfirestä, vikakoodeista tai mistään muustakaan ei ole tietoa. Kulutus ajotietokoneen mukaan näyttää järkeviä. Ylimääräisiä ääniä ei kuulu ja kaikki vaikuttaa silmämääräisesti olevan ok.
Autoon tuli vaihdettua ahdin, mutta ei mitään muuta. Onko ideoita mitä lähteä etsimään? Amatööri tietty laskee 1+1 että yhteys on jotenkin tuohon ahdinremppaan/laukeamiseen, mutta ei tosiaan perustu mihinkään tietoon. Pelleiltään vaikuttaisi olevan sellainen, että voisi hyvin olla talviautoa pariksi vuodeksi, mutta tähän mennessä en ole montaa sataa kiinni ostohinta mukaanlukienkaan, joten ihan kokeilun takia ei kiinnostaisi vaihtaa osia sadoilla euroilla.
Patavitonen - '02 9-5 SC Aero
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Talviautona: '02 9-5 2.0t
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
Kyllä ne vikakoodit olisi hyvä tietää jotta ei ihan sokeasti vaihda osia, sytkäkasetti ja kaasuläppä ovat itsellä tehneet moista ongelmaa, mutta ei varmasti rajoitu näihin joten vikakoodit selväksi niin pääsee edullisimmin eteenpäin. No tietysti jos jostain saa ehjän kasetin lainaan niin kyllähän se kannattaa kokeilla
9000CS 2.0t -96
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
9-3 TurboJubileum 2.0t -02
9-5 Vector 2.3t BioPower -08
Ex: 9-3SS Linear 2.0t -04, 900 -87, 90 5sp -85, 99L 1.85 -74
Re: 9-5 Nykiminen vedättäessä
No kannattaa tarkistaa, ettei ole vuotoja ahtoletkuissa ja/tai alipaineletkuissa, esim. jos jokin klemmari löysällä tai letku puhki yms...Kiertomäntä kirjoitti: ↑Ma Loka 09, 2023 09:18Nyt muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen ongelma on alusta asti ollut kuormalla nykiminen yli puolikaasulla, vähän kuin meinaisi tukehtua. Vaihde vapaalla ottaa reilusti kierroksia ilman ongelmia, mutta kuormalla ei tykkää. Alkaa vilkuttaa CE-valoa, mutta mitään muuta ei syty eikä merkkiäänet soi. Käynti normalisoituu ja vikavalo sammuu kun kaasusta keventää.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-