Asian tuntevia huolto korjaajia ysitonniseen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Asian tuntevia huolto korjaajia ysitonniseen

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Tietääkö kukaan / tunnistautuuko kukaan "hyväksi" 9000 korjaajaksi ja huoltajaksi Etelä-karjalan alueella ?
Ongelmana olisi käsijarru vaijerin vaihto ( vasen ehkäpä riittää ), merkkihuoltoa kysyin ja on kohtuuttoman kallis ja itselläni ei ole sopivia tiloja / taitojakaan välttämättä.
Tontusta hajonnut nyt lähes yhtäaikaisesti pakoputki, molemmat murrokset, ABS yksikön pumppu sähkömoottoreineen, Check Radiator Level valo sytty ( toivottavasti vain anturi sillä säiliö on Maxissa ja vuotoja ei ole ), Brake Fluid valo syttyi ennen remppaa käynnistyessä vähäksi aikaa mutta enää vain välähtää + sitten käsijarru ei mennyt katsastuksesta läpi eikä säädöt enää auta vaijeri ainankin ihan sökö. ??!
Auto oli 9000 CD 2.3-16 1991, Amerikan malli
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24006
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

jos olis kesä ja lämmin niin sitten onnistuisi. kannattaa ne vaijerit vaihtaa molemmat kerralla kun joutuu sisustaa repimään auki.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Viesti Kirjoittaja saabvector »

totta puhut, mut ei ole oikein aikaa oottaa kesää, pitää saada emännälle Saabi ajoon talveks..
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Minulla ois tiedossa helevetin hyvä, bensapumppuakin laittoi 5viikkoo :twisted:
Sori vakava kysymys sulla mut oli pakko mainita huvittaa vaan se korjaamo...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24006
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kauanko kestää vaihtaa tonnarin käsijarruvaijerit?
satuun vaihdoin tunnin.meinaan jos jonnekkin teeitse halliin ja pari apulaista....
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Viesti Kirjoittaja saabvector »

Pitänee Saabille roundata kun katsastus umpeutuu...sanovat siellä että 2 - 3 tuntia työtä, töiden osuus reilu parisataa euroa ja osat + vaijerit + muut rojut päälle...Halpaa lystiä..
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Pari tuntia siihen menee.

- etupenkit irti
- tankkia lasketaan muutama sentti
- keskikonsoli irti, takakynnyslistat irti
- takamatkustajien matto nostetaan ylös etureunastaan ja ruuvataan lattiasta maton alta irti suojapelti, joka on vaijerien päällä
- sitten vaan vaijerit vaihtoon
- pelti, matto ja kynnyslistat takaisin
- käppärin säätö http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35752
- keskikonsoli ja etupenkit takaisin

Ainakin toinen vaijeri (se vasen) menee yleensä tankin ja korin välistä, jonka vuoksi tankin pantoja pitää löysyttää vähän. Ei se pure, mutta vaihto vaatii joskus pinnaa.

Tietty jos tekee ekaa kertaa, niin kannattaa edetä rauhassa ja varata enemmän aikaa kuin se pari tuntia.

Tämä ei kuitenkaan ole mikään ameriikan temppu, eli rohkeasti vaan ensikertalainenkin saappia ropaamaan, kunhan vaan löytyy riittävän isoja ja pieniä torx-avaimia. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Ja back to topic...

HUOM en ole sitten mitenkään kompuksessa tämän kanssa, mutta kun olen asioinut... :oops:

Elikkä Joutsenon Korvenkylässä on Anttosen autokorjaamo. EI ole kylläkään Saab korjaaja vaan lähinnä Peugeot'eihin erikoistunut. Löytynee googlella ja yritystelellä.

Vanhempi mies ja on yksin. Pihassa on yleensä autoja pitkässä jonossa, eli aikaa ei saa "huomiseksi", en tiedä halpuudesta, mutta tekee rauhallisesti hommat ja ehkes sitten hyvin.

Imatralla on yksi Saab putka, mutta koska mulla on sieltä huonoja kokemuksia, en sano nimeä enkä kehu sitä paikkaa :evil: ... Ehi ite jos haluat...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tuosta Jopen viestistä lainasin kohdan;

>Ainakin toinen vaijeri (se vasen) menee yleensä tankin ja korin välistä, jonka vuoksi tankin pantoja pitää löysyttää vähän. Ei se pure, mutta vaihto vaatii joskus pinnaa. <

vanhemmassa tonnarissa menee vasen vaijeri keskimmäisen äänenvaimentimen pöntön ja korin välistä, lämpösuojapellin ja rungon välistä.

Kerroin jo joskus aikaisemminkin hyvän konstin tuohon.
Kun ottaa vanhan kässärivaijerin pois, sitoo siihen postettavaan vetonarun, jolla voi sitten vetää uuden vaijerin omalle paikalleen. :idea:

Kukaan ei ole niin viisas, kuin laiska ihminen :oops:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jope
-
Viestit: 4166
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Triviatietona, vasenta vaijeria löytyy kolmen sorttista tonnariin: 85-86, 87, 88-98

Oikeanpuoleista vain kaksi: 86-85, 87-98.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
saabvector
"Viggen"
Viestit: 697
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 18:04

Viesti Kirjoittaja saabvector »

No Niin, remppa teetätetty Saabilla hintaan 730 euroa !!!!, tinkasin niin hinnaksi jäi 650 ekee

64 euroa tunti + yksi vaijeri 89 ekee...Jos ei ongelmia olisi ilmennyt niin kuulemma olisin selvinnyt reilula neljälläsadalla. Nyt oli muutama suojapelti niin pahasti ruostunut että teetätti paljon hommia eivätkä laittaneet takaisin pakoputken suojapeltiä koska vaurioitui niin pahasti irroituksessa ( Osaako kukaan sanoa voiko suomen olosuhteissa lämmittää bensa tankkia tuo pakoputki liikaa ? )
Kesällä pitää vissiin itse hitsailla pelti paikoilleen.
Päättivät myös vaihtaa oikean puolisen vaijerin vaikka se oli kohtuullisessa kunnossa minkä takia auto seisoi pari ylimääräistä päivää osien puuttumisen takia pajalla.
Mutta onneksi myönsivät vähän möhlineensä ja tarjosivat autoa ilmaiseksi käyttöön joten loppu hyvin, kaikki hyvin...650 euroa lukuunottamatta !
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jukkalehikoinen kirjoitti:No Niin, remppa teetätetty Saabilla hintaan 730 euroa !!!!, tinkasin niin hinnaksi jäi 650 ekee
.........
Nyt oli muutama suojapelti niin pahasti ruostunut että teetätti paljon hommia eivätkä laittaneet takaisin pakoputken suojapeltiä koska vaurioitui niin pahasti irroituksessa
Hiivattiako ne tuota ovat menneet irroittelemaan? Kyllä minä sain ainakin vaihdettua molemmat vaijerit irrottelematta pakoputken suojapeltejä...Vähän oli ikävä pujotella vaijeria auton alla ryömien, mutta kyllä se sieltä alle viiden minuutin tuherruksella tuli. Tuskin on -92CS:ssä niin paljon erilainen vaijerin reititys kun topikin autossa (-91 CD)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re:

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Olen lähdossä vaihtamaan vaijereita ja olin myös suunnitellut käyttää vetovaijeria tuohon hommaan.
Taitaa olla ihan toimiva ratkaisu, ei ilmeisesti tarvitse löysätä tankkia tai irroittaa mattoja?
Firges9000 kirjoitti:Tuosta Jopen viestistä lainasin kohdan;

>Ainakin toinen vaijeri (se vasen) menee yleensä tankin ja korin välistä, jonka vuoksi tankin pantoja pitää löysyttää vähän. Ei se pure, mutta vaihto vaatii joskus pinnaa. <

vanhemmassa tonnarissa menee vasen vaijeri keskimmäisen äänenvaimentimen pöntön ja korin välistä, lämpösuojapellin ja rungon välistä.

Kerroin jo joskus aikaisemminkin hyvän konstin tuohon.
Kun ottaa vanhan kässärivaijerin pois, sitoo siihen postettavaan vetonarun, jolla voi sitten vetää uuden vaijerin omalle paikalleen. :idea:

Kukaan ei ole niin viisas, kuin laiska ihminen :oops:
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: Asian tuntevia huolto korjaajia ysitonniseen

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Jälkiviisaana: olis toi J-P Lyytikäinenkin / Maptun vaikuttanut tolla alueella :mrgreen: On kuulemma erikoistunut noihin vaativiin juttuihin...
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

saabastelija kirjoitti:Olen lähdossä vaihtamaan vaijereita ja olin myös suunnitellut käyttää vetovaijeria tuohon hommaan.
Taitaa olla ihan toimiva ratkaisu, ei ilmeisesti tarvitse löysätä tankkia tai irroittaa mattoja?
Se vetovaijeri on ihan jees käyttää, vaan eipä se ainakaan mulla ihan kaikkia ongelmia poistanut (Cs). Kuskin puolen vaijeri kun tulee sieltä tankin päältä, sen kans sai hetken äheltää, tahtoi jäädä jumiin. Tankkia ainakin itse hiukan laskin ja matot oli "irrotettuna".

(Pari päivää siinä projektissa vierähti kun ei motivaatio riittänyt ihan loppuun asti :mrgreen:)
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
Vastaa Viestiin