Mitä pitää huomioida tonnarin ostossa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Mitä pitää huomioida tonnarin ostossa?

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

vm. -91, CD 2,3Turbo, automaatti, ilmastointi ja kaikki muut sähköherkut. Myös ruosteettomaksi kehunut ja hintapyyntiä oli 4000€. onko hintapyynti oikein?

Olisi ihan mukava tietää kaikki mitä pitää katella tuossa autossa.
Tyyppiviat, ruostumispaikat, sähköviat, kaikki koneesta ja vaihdelaatikosta tarkastettavat paikat.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ma Elo 05, 2013 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Viimeksi muokannut jus, To Marras 01, 2007 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Ruosteista lienee yleisin ovien alakaaret, vararengaskotelo...

Mitkäs on ajokilometrit... Yleensä hyväkuntoisia tonnarit on jos oikeat huollot oikeaan aikaan on tehty. Sähköviosta sanoisin omasta kokemuksesta, että ainakin lasinnostimet saattaa rueta oikuttelemaan.
Saab 9-5 Aero -00
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Niin tosiaan tuli kysyttyä.....isäntä päättikin silloin ottaa halvan dieselin ja koko tonnari jäi kokeilemattakin.

Mites tosta hinnasta?
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Oikeasti hyväkuntoinen on kyllä mielestäni sen arvoinen, mutta siitä se riippuukin täysin. (näin vanhoja autoja on NIIN erikuntoisia)
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

näyttäähän nuo nettiautossa olevan samoissa hinnoissa...

jep, kiitoksia vinkeistä....eli tämä jakopään kuuntelu taitaa olla ainut ylimääräinen homma, tavallisen autonosto tarkastuksen lisäksi...

tuon saappaan nähneet ovat kehuneet sitä uudenveroiseksi...no huomennahan tuota pääsee arvioimaan paikan päällä :)

edit: tuli muuten mieleen, että onko automaatti lootalle jtn. testiä olemassa minkä voisi ajossa suorittaa? että huomaisi jotkut mahdollliset viat jne.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saabinsti kirjoitti:onko automaatti lootalle jtn. testiä olemassa minkä voisi ajossa suorittaa? että huomaisi jotkut mahdollliset viat jne.
Tässä jotain:

-ajolämpöisenä veto kytkeytyy samantien tai max. parin sekunnin viiveellä siitä kun siirrät P:ltä tai N:ltä ajovaihteelle eteen tai taakse

-vaihdot toimivat "järkevästi", moottorin kierroslukuun ja kaasupolkimen asentoon nähden järkevästi, joka vaihteella vedätystä, ei peräkkäisiä "vääriä vaihtamisia". Paljon kaasua = enemmän kuormitusta ja ahtoja -> vaihtamiskohdat siirtyvät isommalle nopeudelle

-kickdown toimii (kaasupolkimen liikeradan lopussa tuntuu mekaanien vastustus, jonka yli edelleen painamalla vaihteisto vaihtaa pienemmälle välittömästi ajonopeudesta riippumatta)

-vaihteenvalitsinvaijeri on oikein säädetty: parkkilukko pitää auton paikallaan kun valitsin on P:llä ja 1:llä ajaessa ei vaihda ykköseltä isommalle

-pakkovaihteet toimivat: 1-asennossa ajaa pelkällä ykkösellä, 2-asennossa vaihtaa liikkeellelähdöstä 1->2, 3-asennossa liikkeellelähdöstä 1->2->3. Voi testata ajossa vaihtamalla 70 km/h nopeudessa D:ltä valitsimesta ->3->2->1. Joka kerta kun valitsin liikkuu pienemmälle, pitää vaihtaa pienemmälle samantien.

-vaihto neloselta kolmoselle pitkässä kevyessä moottorijarrutuksessa sujuu ongelmitta, viiveettä, ryskäyttämättä, ja ilman että veto on hukassa ja kierrokset nousevat "tyhjään" jos joutuukin kesken vaihtamisen painamaan kaasua, vedättämään

-myös kolmoselta neloselle menee isommin ryskimättä. Selvästi havaittavissa oleva nykäisy vaihdossa 3->4 on OK, kun ajat pintakaasulla vaihtamiskohdalle (~60 km/h?). Reilummalla kaasulla tuokin vaihto pitäisi mennä nätisti

-veto osaa kytkeytyä pois ja moottori pysyy käynnissä kun jarrutat esim. 50 km/h nopeudesta "normaalin reippaasti pysähdyksiin asti" pyörien lukkiutumatta.

- luistokierroslukutesti (jos uskaltaa tehdä):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 219#221219
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5807

-vaihteistoöljy on ehjässä vaihteistossa terveen punaisen näköistä, ei mustaa, eikä haise palaneelta. Öljyä on oikea määrä. Määrä tarkistetaan käyntilämpimänä moottori käynnissä P-asennossa, sen jälkeen kun on ensin R:llä ja D:llä käytetty kymmenisen sekuntia kummallakin. Pakkasella voi jäädä alakanttiin lämpimän +80C asteikon merkkien mukaan. Huoltokirjassa vaihteistoöljynvaihdot max 40tkm välein, pelkässä kaupunkiajossa 20tkm tai kerran vuodessa.

-Nopeusmittarin alla ajotietokoneessa oleva vaihdevalitsimen asennon osoitus näyttää oikein, näyttö vastaa valitsimen asentoa

-käynnistäminen onnistuu vain P- tai N-asennossa

-tyhjäkäynnin korotus toimii (tyhjäkäynti nousee tai ei ainakaan laske vaihteiston alkaessa kuormittaa moottoria kun valitsin siirretään pois P:ltä tai N:ltä)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14852
http://townsendimports.com/Web/transmis ... oflow1.htm

Jotain varmaan unohtui, saa täydentää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2681
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

8O

JOS FAQ toimisi niin...
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

jus kirjoitti:
Tässä jotain:
Todella suuri kiitos ja kumarrus tästä :) Tästä on myös monelle muulle apua!
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
Vastaa Viestiin