Mitä pitää huomioida tonnarin ostossa?
Mitä pitää huomioida tonnarin ostossa?
vm. -91, CD 2,3Turbo, automaatti, ilmastointi ja kaikki muut sähköherkut. Myös ruosteettomaksi kehunut ja hintapyyntiä oli 4000€. onko hintapyynti oikein?
Olisi ihan mukava tietää kaikki mitä pitää katella tuossa autossa.
Tyyppiviat, ruostumispaikat, sähköviat, kaikki koneesta ja vaihdelaatikosta tarkastettavat paikat.
Olisi ihan mukava tietää kaikki mitä pitää katella tuossa autossa.
Tyyppiviat, ruostumispaikat, sähköviat, kaikki koneesta ja vaihdelaatikosta tarkastettavat paikat.
Viimeksi muokannut Saabinsti, Ma Elo 05, 2013 22:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Näköjään kysyit tätä jo aiemmin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=8163
Joitain tonnarin ostovinkkejä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=11829
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=28403
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=6111
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=11626
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=8163
Joitain tonnarin ostovinkkejä:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=11829
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=28403
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=6111
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=11626
Viimeksi muokannut jus, To Marras 01, 2007 10:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
näyttäähän nuo nettiautossa olevan samoissa hinnoissa...
jep, kiitoksia vinkeistä....eli tämä jakopään kuuntelu taitaa olla ainut ylimääräinen homma, tavallisen autonosto tarkastuksen lisäksi...
tuon saappaan nähneet ovat kehuneet sitä uudenveroiseksi...no huomennahan tuota pääsee arvioimaan paikan päällä
edit: tuli muuten mieleen, että onko automaatti lootalle jtn. testiä olemassa minkä voisi ajossa suorittaa? että huomaisi jotkut mahdollliset viat jne.
jep, kiitoksia vinkeistä....eli tämä jakopään kuuntelu taitaa olla ainut ylimääräinen homma, tavallisen autonosto tarkastuksen lisäksi...
tuon saappaan nähneet ovat kehuneet sitä uudenveroiseksi...no huomennahan tuota pääsee arvioimaan paikan päällä

edit: tuli muuten mieleen, että onko automaatti lootalle jtn. testiä olemassa minkä voisi ajossa suorittaa? että huomaisi jotkut mahdollliset viat jne.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Tässä jotain:Saabinsti kirjoitti:onko automaatti lootalle jtn. testiä olemassa minkä voisi ajossa suorittaa? että huomaisi jotkut mahdollliset viat jne.
-ajolämpöisenä veto kytkeytyy samantien tai max. parin sekunnin viiveellä siitä kun siirrät P:ltä tai N:ltä ajovaihteelle eteen tai taakse
-vaihdot toimivat "järkevästi", moottorin kierroslukuun ja kaasupolkimen asentoon nähden järkevästi, joka vaihteella vedätystä, ei peräkkäisiä "vääriä vaihtamisia". Paljon kaasua = enemmän kuormitusta ja ahtoja -> vaihtamiskohdat siirtyvät isommalle nopeudelle
-kickdown toimii (kaasupolkimen liikeradan lopussa tuntuu mekaanien vastustus, jonka yli edelleen painamalla vaihteisto vaihtaa pienemmälle välittömästi ajonopeudesta riippumatta)
-vaihteenvalitsinvaijeri on oikein säädetty: parkkilukko pitää auton paikallaan kun valitsin on P:llä ja 1:llä ajaessa ei vaihda ykköseltä isommalle
-pakkovaihteet toimivat: 1-asennossa ajaa pelkällä ykkösellä, 2-asennossa vaihtaa liikkeellelähdöstä 1->2, 3-asennossa liikkeellelähdöstä 1->2->3. Voi testata ajossa vaihtamalla 70 km/h nopeudessa D:ltä valitsimesta ->3->2->1. Joka kerta kun valitsin liikkuu pienemmälle, pitää vaihtaa pienemmälle samantien.
-vaihto neloselta kolmoselle pitkässä kevyessä moottorijarrutuksessa sujuu ongelmitta, viiveettä, ryskäyttämättä, ja ilman että veto on hukassa ja kierrokset nousevat "tyhjään" jos joutuukin kesken vaihtamisen painamaan kaasua, vedättämään
-myös kolmoselta neloselle menee isommin ryskimättä. Selvästi havaittavissa oleva nykäisy vaihdossa 3->4 on OK, kun ajat pintakaasulla vaihtamiskohdalle (~60 km/h?). Reilummalla kaasulla tuokin vaihto pitäisi mennä nätisti
-veto osaa kytkeytyä pois ja moottori pysyy käynnissä kun jarrutat esim. 50 km/h nopeudesta "normaalin reippaasti pysähdyksiin asti" pyörien lukkiutumatta.
- luistokierroslukutesti (jos uskaltaa tehdä):
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 219#221219
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=5807
-vaihteistoöljy on ehjässä vaihteistossa terveen punaisen näköistä, ei mustaa, eikä haise palaneelta. Öljyä on oikea määrä. Määrä tarkistetaan käyntilämpimänä moottori käynnissä P-asennossa, sen jälkeen kun on ensin R:llä ja D:llä käytetty kymmenisen sekuntia kummallakin. Pakkasella voi jäädä alakanttiin lämpimän +80C asteikon merkkien mukaan. Huoltokirjassa vaihteistoöljynvaihdot max 40tkm välein, pelkässä kaupunkiajossa 20tkm tai kerran vuodessa.
-Nopeusmittarin alla ajotietokoneessa oleva vaihdevalitsimen asennon osoitus näyttää oikein, näyttö vastaa valitsimen asentoa
-käynnistäminen onnistuu vain P- tai N-asennossa
-tyhjäkäynnin korotus toimii (tyhjäkäynti nousee tai ei ainakaan laske vaihteiston alkaessa kuormittaa moottoria kun valitsin siirretään pois P:ltä tai N:ltä)
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14852
http://townsendimports.com/Web/transmis ... oflow1.htm
Jotain varmaan unohtui, saa täydentää.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00