ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Absi kysymyksiä näyttää olevan täällä miljoona ja yks, mutta joskohan yksi mahtus vielä joukkoon.
Eli vikana on, että tonnari vilkuttelee ANTILOCK valoa ja absit häviää. Vika on hyvin vaihtelevaa välillä toimii välillä ei, välillä vika on ollut jatkuvasti päällä ja jatkuu sammuttamisenkin jälkeen, eikä antilock valo sammu kuin virta-avaimesta. Nyt on ollut sitten sitä, että kylmänä kun käynnistää niin ei mitään vikaa ja antilock valon toiminta on normaalia. Valo saattaa syttyä sitten yhtäkkiä maantiellä ajaessa kun auto on kunnolla lämmennyt ilman että on koskenut jarruun vähään aikaan. Välillä valo ei syty ollenkaan. Joskus vika katoaa kun käyttää virtoja pois, joskus ei ja silloin valo saattaa virrat pällä palaa normaalisti hetken, mutta jää palamaan kännistyksen jälkeen.
Vikakoodiksi antaa koodia 1222 , eli herjaa pääsylinterin venttiiliä. Pumppu ja painekatkaisi tuntus toimivan äkkiseltää oikein koska ei kadota jarruja ja hydraulipumpun moottori näyttäs pyörivän useinmiten, kun virtoja laittaa päälle ja pyörähtää kokeiltaessa muutaman voimakkaan jarrun painalluksen jälkeen. Pumppu sammuu myös normaalisti. Brake Fluid valoa ei vilkuttele, kun joskus hyvin harvoin auton käynnistyksen jälkeen vähän aikaa. ABS:n releen 292 vaihdoin jo eikä vika poistunut. Mikä neuvoksi?
Mitähän mahtaa pääsylinterin venttiili maksaa jos vika siinä? Ventiilin resistanssiarvot oli mitattaessa normaalia luokkaa. Abs boxin ja paria hydraulipumpun etupuolella olevaa liitintä puhdistelin jo. Ei mainittavaa vaikutusta. Vian toistuvuus on tosin itsekseen harventunut pikkuhiljaa, kun aluksi se oli melkein jatkuvaa. Onko noille meno ja tuloventtiileille vielä joku liitin jossain ja mitähän muita liittimiä tuohon pumppuun menee?
Ensimmäisenkerran vika ilmeni sen jälkeen kun olin nollakelillä tai pienellä pakkasella rapannut autoa ulkona katoksessa. Akvaariokotelon silloin aukasin ja irrotin ECU:n mutten mitenkään erikoisen varomattomasti mielestäni toiminut ja tuskin tuossa nyt normaalia enempää kosteuttakaan mihinkään ois päässyt. Jarrun tuntumasta tuli mieleen, että aluksi kun auton ostin ja absit toimi jarrupoljin tuntui tiiliskivimäiseltä(mutta tehokkaalta) entiseen autoon verrattuna. Nyt jarrut ei tunnu enään samalta, liekkö vain tottumusta. Poljin painuu jonku verran alas (johonkin niinkuin pykälään) painettaessa voimakkaasti, liekkö normaalia.
Eli vikana on, että tonnari vilkuttelee ANTILOCK valoa ja absit häviää. Vika on hyvin vaihtelevaa välillä toimii välillä ei, välillä vika on ollut jatkuvasti päällä ja jatkuu sammuttamisenkin jälkeen, eikä antilock valo sammu kuin virta-avaimesta. Nyt on ollut sitten sitä, että kylmänä kun käynnistää niin ei mitään vikaa ja antilock valon toiminta on normaalia. Valo saattaa syttyä sitten yhtäkkiä maantiellä ajaessa kun auto on kunnolla lämmennyt ilman että on koskenut jarruun vähään aikaan. Välillä valo ei syty ollenkaan. Joskus vika katoaa kun käyttää virtoja pois, joskus ei ja silloin valo saattaa virrat pällä palaa normaalisti hetken, mutta jää palamaan kännistyksen jälkeen.
Vikakoodiksi antaa koodia 1222 , eli herjaa pääsylinterin venttiiliä. Pumppu ja painekatkaisi tuntus toimivan äkkiseltää oikein koska ei kadota jarruja ja hydraulipumpun moottori näyttäs pyörivän useinmiten, kun virtoja laittaa päälle ja pyörähtää kokeiltaessa muutaman voimakkaan jarrun painalluksen jälkeen. Pumppu sammuu myös normaalisti. Brake Fluid valoa ei vilkuttele, kun joskus hyvin harvoin auton käynnistyksen jälkeen vähän aikaa. ABS:n releen 292 vaihdoin jo eikä vika poistunut. Mikä neuvoksi?
Mitähän mahtaa pääsylinterin venttiili maksaa jos vika siinä? Ventiilin resistanssiarvot oli mitattaessa normaalia luokkaa. Abs boxin ja paria hydraulipumpun etupuolella olevaa liitintä puhdistelin jo. Ei mainittavaa vaikutusta. Vian toistuvuus on tosin itsekseen harventunut pikkuhiljaa, kun aluksi se oli melkein jatkuvaa. Onko noille meno ja tuloventtiileille vielä joku liitin jossain ja mitähän muita liittimiä tuohon pumppuun menee?
Ensimmäisenkerran vika ilmeni sen jälkeen kun olin nollakelillä tai pienellä pakkasella rapannut autoa ulkona katoksessa. Akvaariokotelon silloin aukasin ja irrotin ECU:n mutten mitenkään erikoisen varomattomasti mielestäni toiminut ja tuskin tuossa nyt normaalia enempää kosteuttakaan mihinkään ois päässyt. Jarrun tuntumasta tuli mieleen, että aluksi kun auton ostin ja absit toimi jarrupoljin tuntui tiiliskivimäiseltä(mutta tehokkaalta) entiseen autoon verrattuna. Nyt jarrut ei tunnu enään samalta, liekkö vain tottumusta. Poljin painuu jonku verran alas (johonkin niinkuin pykälään) painettaessa voimakkaasti, liekkö normaalia.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Onko ne polkimen kiinnitykset kunnossa?
Onko jarruvalokatkaisin "oikeissa asemissa" polkimeen nähden ja onko katkaisija muuten kunnossa?
Onko jarruvalokatkaisin "oikeissa asemissa" polkimeen nähden ja onko katkaisija muuten kunnossa?
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Saman tyyppinen vika myös täällä vikakoodi oli satunnainen vika vasemman puolen tulo venttiilikoneistossa vaihdettiin käytettyyn ei auttanut kun vähäksi aikaa sama jatkuu. uusi maksaa 2k€ mikä neuvoksi?mikkox9x kirjoitti:Absi kysymyksiä näyttää olevan täällä miljoona ja yks, mutta joskohan yksi mahtus vielä joukkoon.
Eli vikana on, että tonnari vilkuttelee ANTILOCK valoa ja absit häviää. Vika on hyvin vaihtelevaa välillä toimii välillä ei, välillä vika on ollut jatkuvasti päällä ja jatkuu sammuttamisenkin jälkeen, eikä antilock valo sammu kuin virta-avaimesta. Nyt on ollut sitten sitä, että kylmänä kun käynnistää niin ei mitään vikaa ja antilock valon toiminta on normaalia. Valo saattaa syttyä sitten yhtäkkiä maantiellä ajaessa kun auto on kunnolla lämmennyt ilman että on koskenut jarruun vähään aikaan. Välillä valo ei syty ollenkaan. Joskus vika katoaa kun käyttää virtoja pois, joskus ei ja silloin valo saattaa virrat pällä palaa normaalisti hetken, mutta jää palamaan kännistyksen jälkeen.
Vikakoodiksi antaa koodia 1222 , eli herjaa pääsylinterin venttiiliä. Pumppu ja painekatkaisi tuntus toimivan äkkiseltää oikein koska ei kadota jarruja ja hydraulipumpun moottori näyttäs pyörivän useinmiten, kun virtoja laittaa päälle ja pyörähtää kokeiltaessa muutaman voimakkaan jarrun painalluksen jälkeen. Pumppu sammuu myös normaalisti. Brake Fluid valoa ei vilkuttele, kun joskus hyvin harvoin auton käynnistyksen jälkeen vähän aikaa. ABS:n releen 292 vaihdoin jo eikä vika poistunut. Mikä neuvoksi?
Mitähän mahtaa pääsylinterin venttiili maksaa jos vika siinä? Ventiilin resistanssiarvot oli mitattaessa normaalia luokkaa. Abs boxin ja paria hydraulipumpun etupuolella olevaa liitintä puhdistelin jo. Ei mainittavaa vaikutusta. Vian toistuvuus on tosin itsekseen harventunut pikkuhiljaa, kun aluksi se oli melkein jatkuvaa. Onko noille meno ja tuloventtiileille vielä joku liitin jossain ja mitähän muita liittimiä tuohon pumppuun menee?
Ensimmäisenkerran vika ilmeni sen jälkeen kun olin nollakelillä tai pienellä pakkasella rapannut autoa ulkona katoksessa. Akvaariokotelon silloin aukasin ja irrotin ECU:n mutten mitenkään erikoisen varomattomasti mielestäni toiminut ja tuskin tuossa nyt normaalia enempää kosteuttakaan mihinkään ois päässyt. Jarrun tuntumasta tuli mieleen, että aluksi kun auton ostin ja absit toimi jarrupoljin tuntui tiiliskivimäiseltä(mutta tehokkaalta) entiseen autoon verrattuna. Nyt jarrut ei tunnu enään samalta, liekkö vain tottumusta. Poljin painuu jonku verran alas (johonkin niinkuin pykälään) painettaessa voimakkaasti, liekkö normaalia.
Hese
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Pitääpä katsastaa noiden tila tarkemmin. Mitään häikkää niissä en ole huomannut katkaisija kuulostaa naksuvan normaaliin malliin. Peitelevy minulla on ollut siitä alhaalta jo hyvän aikaa irti, liekkö saattanut potkaista vahingossa jotain rikki. Mahtaakohan tuolla rikkonaisella jarrukatkaisijalla olla sitten mitä merkitystä absien toimimattomuuteen, kun sillä, että painaa jarrua ja kaasua yhtäaikaa niin ei ole mitään vaikutusta mihinkään(ei katkaise besansyöttöä, pitäisikö?), auto on tosi automaatti. Jarruvalot toimii kyllä aina kun paikallaan jarrua polkee.ajn kirjoitti:Onko ne polkimen kiinnitykset kunnossa?
Onko jarruvalokatkaisin "oikeissa asemissa" polkimeen nähden ja onko katkaisija muuten kunnossa?
Pikogrammi muuten vilkuttelee välillä omia aikojaan noita takavalojen varoitusvaloja, mutkissa ja jarruttaessa. Ajotietokoneessa(ajoittaista vikaa myös muissa sähkölaitteissa) on kyllä sähkövikaa, kun ei tahdo toimia vaan jumittaa se näyttö niin ettei saa vaihdettua infonapista tilaa. Jännitteitä näyttää välillä liian vähän.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Omassa -95 tonnarissa huomannut kaiken olevan kytköksissä toisiinsa:
Ensimmäiseksi huomasin ajaneeni ilman jarruvaloja viikkotolkulla. Risa kytkin siellä jarrupolkimessa. Itseasiassa se näytti olevan potikka kun avasin sen hajonneen osan. Ennen kytkimen vaihtoa teki sitä, että tiputti TCS:n pois päältä epäsäännöllisen säännöllisesti ja samalla lakkasi cruise toimimasta.
Viime kesänä alkoi sitten erään mökkitiereissun jälkeen naksuttamaan TCS:n relettä esim. parkkipaikalla vekslatessa. Se taas teki sen, että jarrupoljin alkoi "potkimaan" takaisin poljettaessa. Samaan huomasin, että rivakassa kiihdytyksessä ABS:n valo syttyi kojelautaan ja jälleen sitten cruise pois pelistä. "Boottaamalla" aina korjaantui.
Noh, sitten viime viikolla arvaus-metodilla putsasin kuskin puolen etupyörän ABS-anturin ja toistaiseksi kojelauta pysynyt hämmästyttävän varoitusvalovapaana. Täytyypä koputtaa puuta niin sanotusti tässä vaiheessa.
Pari kertaa täällä palstalla mainittu limphome -modekin noissa em. kuvioissa tuli koettua. Sekin korjaantui boottaamalla ja pääsi kotiin normivauhdilla.
Ensimmäiseksi huomasin ajaneeni ilman jarruvaloja viikkotolkulla. Risa kytkin siellä jarrupolkimessa. Itseasiassa se näytti olevan potikka kun avasin sen hajonneen osan. Ennen kytkimen vaihtoa teki sitä, että tiputti TCS:n pois päältä epäsäännöllisen säännöllisesti ja samalla lakkasi cruise toimimasta.
Viime kesänä alkoi sitten erään mökkitiereissun jälkeen naksuttamaan TCS:n relettä esim. parkkipaikalla vekslatessa. Se taas teki sen, että jarrupoljin alkoi "potkimaan" takaisin poljettaessa. Samaan huomasin, että rivakassa kiihdytyksessä ABS:n valo syttyi kojelautaan ja jälleen sitten cruise pois pelistä. "Boottaamalla" aina korjaantui.
Noh, sitten viime viikolla arvaus-metodilla putsasin kuskin puolen etupyörän ABS-anturin ja toistaiseksi kojelauta pysynyt hämmästyttävän varoitusvalovapaana. Täytyypä koputtaa puuta niin sanotusti tässä vaiheessa.
Pari kertaa täällä palstalla mainittu limphome -modekin noissa em. kuvioissa tuli koettua. Sekin korjaantui boottaamalla ja pääsi kotiin normivauhdilla.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Milläs tavoin nuo eri vuosimallien ABS järjestelmät eroaa toisistaan, eli miten osat sopii ristiin? Antilock valo tuossa palaa aina välillä. Pari kuukautta oli talvella/keväällä ettei mitään ongelmaa ja nyt palanut tuossa jo taas pitemmän aikaa.
Varaosa-autona ois 89 vm. 2.0l vaparikoneinen Tonnari ABS:eilla, jotka toimii ainakin joten kuten. Sopiiko esim. ohjausyksikkö millään ilveellä, tai jos vaihtaa koko hydrauliyksikön ja ohjausyksikön? Eri koodit näytti ainakin bokseissa olevan, mutta miten käy jos lyön tuosta 89 Tonnarista tuon ABS boksin, vm. 91(mallivuotta 90 näyttää tosin olevan) Tonnariin? Viaksi epäilen, jotain sähkövikaa koska vika on ajoittaista, vois tota boksin vaihtoa alkuhätiin kokeilla.
Varaosa-autona ois 89 vm. 2.0l vaparikoneinen Tonnari ABS:eilla, jotka toimii ainakin joten kuten. Sopiiko esim. ohjausyksikkö millään ilveellä, tai jos vaihtaa koko hydrauliyksikön ja ohjausyksikön? Eri koodit näytti ainakin bokseissa olevan, mutta miten käy jos lyön tuosta 89 Tonnarista tuon ABS boksin, vm. 91(mallivuotta 90 näyttää tosin olevan) Tonnariin? Viaksi epäilen, jotain sähkövikaa koska vika on ajoittaista, vois tota boksin vaihtoa alkuhätiin kokeilla.
EX 9000 CD 2.0l turbo USA -91
EX 900i 2d 8v -89
EX 900i 2d 8v -89
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
En kehdannut mitään uutta topicia tässä aloittaa, joten kysäisen tässä vastausta ongelmaani: koeajamassani autossa antilock valo syttyy KAASUTETTAESSA, ei jarrutettaessa. Missä vika?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Olisiko boksi huonosti kiinni...?Korteksi kirjoitti:En kehdannut mitään uutta topicia tässä aloittaa, joten kysäisen tässä vastausta ongelmaani: koeajamassani autossa antilock valo syttyy KAASUTETTAESSA, ei jarrutettaessa. Missä vika?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Mistä johtuu , että ohjeistuksissa on eroja.?
Jossain sanotaan, että ABS jarruja ilmattaessa on virta pois ja parikymmentä pumppausta ja sitten normaali ilmaus.
Jossain sanotaan, että ABS jarruja ilmattaessa on virta pois ja parikymmentä pumppausta ja sitten normaali ilmaus.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Heitetään vielä ilmoille yksi oire mitä minun autossani esiintyy. Melkeen kaikki nuo ABS/ANTILOCK oireet ja valojen palamiset on koettu mutta syytä ei ole löytynyt. Nyt kuitenkin jarrutettaessa pienissä nopeuksissa (kuiva asfaltti, ei lukkiutumisen mahdollisuutta) juuri ennen jarrutuksen loppumista abs-reagoi kuten luikkaalla abs:n toimiessa----> kuuluu normaali ääni TRRRRRR ja polkimessa tuntuu niinkuin jarrut lukkiutuisivat ---> eivät tietenkään lukkiudu.. oireen tullessa ABS-valo ei pala..
Oisko tämä painetunnistimen ongelma......?.....
Oisko tämä painetunnistimen ongelma......?.....
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Mistäs tämä kuuluisa boksi löytyy? Eilen uudemman kerran autolla ajellessa huomasin myös sen, että tuo koko ABS järjestelmän toiminta taitaa olla ihan tuuripeliä. Välillä jarrutettaessa hiekkatiellä oikea eturengas lukkiutuu, kun muut renkaat taas eivät. ABS:n toiminnan huomaa vasta jarrutuksen lopussa kun poljin "löystyy" ja sitten tietenkin tulee tämä asiaan kuuluva jarrupolkimen tärinä, joka ainakin minulle kertoo, että järjestelmä toimii niinkuin pitääkin, vaan ei toimi. Lisäksi huomasin, että anti lock valo ei varoittele mitään, vaikka rengas lukossa onkin, ja syttyy kiihdytettäessä 1. vaihteella, varsinkin ylämäkeen. Jo on mystistä9000CD23T kirjoitti:Olisiko boksi huonosti kiinni...?Korteksi kirjoitti:En kehdannut mitään uutta topicia tässä aloittaa, joten kysäisen tässä vastausta ongelmaani: koeajamassani autossa antilock valo syttyy KAASUTETTAESSA, ei jarrutettaessa. Missä vika?
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
...josko minäkin puuttuisin tähän topiciin:
Eilen ajellessani anti lock ja se toinenkin valo syttyivät ajossa ja muutaman jarrutuksen jälkeen poljin muuttui kovaksi. Aha, siis ABS-pumppu pois pelistä. päästyäni tänne mökille rupesin rassaamaan liittimiä, sulakkeita ym. Oli polttanut sen pumpun 30A sulakkeen. Uutta sulaketta peliin ja tottakai sekin hetken päästä kärähti. Pumppu ei herää edes suoralla virralla. Rele kyllä naksuu. Olisiko oikea diagnoosi, että pumpun moottori särki? Ongelma on vain se, että olen täällä mökillä jumissa ja tämä nettiyhteys kännykän kautta on todella hidas... Olisiko se moottori kovin hankala irroittaa "maasto-olosuhteissa"? Toimisiko tuo järjestelmä ilman sitä moottoria, edes tilapäisesti, että sais jostakin hommattua uuden? Moottorilla ja pumpullahan ei kai ole suoraa "nestemäistä yhteyttä"? Mistähän tuollaisia löytäisi? Hintaluokka? Hemmetin kiva tapa viettää kesälomaa, sano!
Etukäteen kiitellen asiantuntevista vastauksista/vinkeistä. Autohan on CD-90 2.3i karvalakki...
Eilen ajellessani anti lock ja se toinenkin valo syttyivät ajossa ja muutaman jarrutuksen jälkeen poljin muuttui kovaksi. Aha, siis ABS-pumppu pois pelistä. päästyäni tänne mökille rupesin rassaamaan liittimiä, sulakkeita ym. Oli polttanut sen pumpun 30A sulakkeen. Uutta sulaketta peliin ja tottakai sekin hetken päästä kärähti. Pumppu ei herää edes suoralla virralla. Rele kyllä naksuu. Olisiko oikea diagnoosi, että pumpun moottori särki? Ongelma on vain se, että olen täällä mökillä jumissa ja tämä nettiyhteys kännykän kautta on todella hidas... Olisiko se moottori kovin hankala irroittaa "maasto-olosuhteissa"? Toimisiko tuo järjestelmä ilman sitä moottoria, edes tilapäisesti, että sais jostakin hommattua uuden? Moottorilla ja pumpullahan ei kai ole suoraa "nestemäistä yhteyttä"? Mistähän tuollaisia löytäisi? Hintaluokka? Hemmetin kiva tapa viettää kesälomaa, sano!
Etukäteen kiitellen asiantuntevista vastauksista/vinkeistä. Autohan on CD-90 2.3i karvalakki...
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
Re: ABS-järjestelmässä vikaa vikaa
Tämmöistä teki itsellänikin tossa -94 Aerossa. Anti-Lock loimotti silloin tällöin, usein kun oli ajettu muutama kilometri (ja usein liittyi kiihdyttämiseen). Lisäksi tuota TRRR ääntä kuului juuri ennen pysähtymistä, vaikka ei varmasti ollut lukkiutumassa.enska kirjoitti:Heitetään vielä ilmoille yksi oire mitä minun autossani esiintyy. Melkeen kaikki nuo ABS/ANTILOCK oireet ja valojen palamiset on koettu mutta syytä ei ole löytynyt. Nyt kuitenkin jarrutettaessa pienissä nopeuksissa (kuiva asfaltti, ei lukkiutumisen mahdollisuutta) juuri ennen jarrutuksen loppumista abs-reagoi kuten luikkaalla abs:n toimiessa----> kuuluu normaali ääni TRRRRRR ja polkimessa tuntuu niinkuin jarrut lukkiutuisivat ---> eivät tietenkään lukkiudu.. oireen tullessa ABS-valo ei pala..
Oisko tämä painetunnistimen ongelma......?.....
Vaihdoin viikko sitten jarrunesteet, ei toistaiseksi ole enää oireillut. Seurataan tilannetta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.