Paljon Saabeja kisatouhussa

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Paljon Saabeja kisatouhussa

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Siirrän nyt tietoa tännekkin, ettei jälkikäteen jotakuta harmita. Lauantaina 27.8.-05 ajetaan jokkiksen Liiga Finaalin karsinta Hollolan Kukonkoivussa. Lohkossa A ajaa sinivalkoinen Team Saab 96 ja Etuveto Team, joissa toisessa on vain 96:sia ja toisessa varmaankin myös kaikenlaisia saabeja. Kisa alkaa klo 11.00. :lol: :roll:

Linkki: http://www.koti.phnet.fi/paijhua/liiga_joukkueet.htm
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Team Saab 96 tykitti hienosti jatkoon Lohko A:ssa. Huomenna Hollolaan tulevat varsinaiseen Liiga-finaaliin myös Vääksyn karsintakilpailun lohkojen (D, E ja F) 2 parasta. 12 Suomen parasta joukkuetta ottaa kisaa, joten kylmää kyytiä on taas huomenna tarjolla klo 11 alkaen.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jaa,ne on vaihteeksi ruvennu teurastamaan 96 saabejakin roskapönttöluokkaan.
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

tomaatti kirjoitti:Jaa,ne on vaihteeksi ruvennu teurastamaan 96 saabejakin roskapönttöluokkaan.
Kai se parempi on radalle pistää, kuin paaliin. Tuskin niitä parhaita tuohon käyttöön otetaan.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

tomaatti kirjoitti:Jaa,ne on vaihteeksi ruvennu teurastamaan 96 saabejakin roskapönttöluokkaan.
Saitpahan sanottua, helpottiko? Odottelinkin jo, etteikö kukaan laita tälläistä viestiä.

Ysikuupilla on ajettu jokkista lajin alusta alkaen, se on hyvä auto ajaa ja se on tuttu ja turvallinen, helppo harrastaa. Suurin osa ysikutosista on jo vanhoja, paljon kisoja nähneitä. Harvemmin enään näkee uusia jokkikseen tehtyjä kuuppia. Paaliin laitetaan monikertaisesti se määrä autoja mitä jokkiksessa "tuhotaan". Eikö olekin mukavampaa , että 10 vuotta pihakuusen alla seissyt auto saakin muutaman vuoden elinaikaa lisää, kuin että se laitettaisiin romuksi. Ole huoleti, kukaan ei tee museopeleistä jokkisautoja. :wink:

Saabterveisin Johnny V4. :D
#2277
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Totta kyllä, mutta eikös samalla vaivalla, kun kuupasta tekee roskapöntön joka kisan jälkeen uudestaan, tekisi kerran yhden valmiin museoauton... :mrgreen:

Kunhan ihmettelen... :roll:
96 V4 -75
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jukka T kirjoitti:Totta kyllä, mutta eikös samalla vaivalla, kun kuupasta tekee roskapöntön joka kisan jälkeen uudestaan, tekisi kerran yhden valmiin museoauton... :mrgreen:

Kunhan ihmettelen... :roll:
Kuten Johnny mainitseekin niin 96:lla on ajettu jokkista niin pitäkään kuin sitä on ajettu. Itse tein oman autoni aihiosta, mikä oli seissyt varmasti 18 vuotta ladon takana kaiken sään armolla ja kukaan siitä ei olisi autoa enää tehnyt. Sinne jäi toinen kohtalotoveri vielä kohtaloaan odottamaan ja niitä aihioita kyllä löytyy edelleen vaikka kuinka paljon, vaikka romuäijät niitä Kuusankoski OY:lle urakalla toimittavatkin.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Jukka T kirjoitti:Totta kyllä, mutta eikös samalla vaivalla, kun kuupasta tekee roskapöntön joka kisan jälkeen uudestaan, tekisi kerran yhden valmiin museoauton... :mrgreen:

Kunhan ihmettelen... :roll:
Totta osin tuokin, mutta jos ei autoja korjaisi, niin ei voisi harrastaa autourheilua. Vaikea sanoa mikä autourheilussa viehättää kai se on se vauhdin huuma ja ihmisen luontainen kilpailuvietti. Helpoin ja halvin tapa harrastaa autourheilua on jokkis. Keräisin mielelläni vaikka kaikki Saabin mallit tahtareista turboihin, jos olisi enemmän rahaa, aikaa ja joku järkyttävän iso halli johon ne laittais. Että sillälailla. :? :)
#2277
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Johnny V4 kirjoitti:Keräisin mielelläni vaikka kaikki Saabin mallit tahtareista turboihin, jos olisi enemmän rahaa, aikaa ja joku järkyttävän iso halli johon ne laittais. Että sillälailla. :? :)
Jep, niin minäkin :roll:

Toki parempi Saabi radalla kuin ratana, mutta roskapönttökisoissa tuppaa nuo "autot" menemään kovin äkkiä huonoksi ja monessa on itseasiassa aika vähän sitä autoa, miltä ne on alkujaan näyttäneet.
Toki sattuu sitä muissakin lajeissa (esim. 2004 HGR :cry: )...
96 V4 -75
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 799
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Jukka T kirjoitti:Toki parempi Saabi radalla kuin ratana, mutta roskapönttökisoissa tuppaa nuo "autot" menemään kovin äkkiä huonoksi ja monessa on itseasiassa aika vähän sitä autoa, miltä ne on alkujaan näyttäneet.
Vielä vähemmän ne on itsensä näköisiä romukuskin haarukassa. Meillekkin on tullut viimeisen 6 vuoden aikana, jolloin on jokkista harrastettu, "vara-osa autoina" vajaat 10 huonokuntoista pitkään seissyttä kuuppaa, jotka tilojen rajallisuudsta johtuen on jouduttu purkamaan vara-osiksi ja korit laitettu paaliin. Ovet, lokarit, etupään osat, taka-akselit, moottorit, vaihdelaatikot, rattiputket, sähköosat + hyvät muut osat on säästetty. Viimeisin kori on tallessa, mutta ei siitäkään kukaan klubilaisista ollut kiinnostunut, kun se oli erään klubilisen toimesta myytävänä näillä foorumeilla jokunen aika sitten. Puhelinsoitto ja nyt se on meillä katto päänpäällä odottamassa tulevaisuuttaan esim jäärata autona. Hakemamme autot on aina olleet "kaverilta kuulin että harrastatte 96:a" -autoja, ne on aina ilmaisia ja vain haku on mennyt omaan piikkiin. Pari autoa odottaa edelleen hakua, ellei omistaja ole jo kyllästynyt niiden tuijotteluun kasvimaan nurkalla. Lähes poikkeuksetta toinen käyttötarkoitus olisi ollut suoraan murskaamoon ilman minkääntasoista jatkokäyttöä. Jeesustelu ei auta, sillä perus kuuppa ei ole vieläkään mikään arvotavara, jolloin huonot aihiot menee suoraan romuksi. Ehkä omistajat ja klubilaiset viisastuvat tulevina vuosina. :?
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jukka T
"Viggen"
Viestit: 516
Liittynyt: Ke Marras 12, 2003 23:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Jukka T »

Tuttu juttu, perusautoja ei kukaan halua, mutta kaikki ihailee, kun viitsii pitää siistinä. Mopilistilla pitää olla ässämersu tai rolssi, muuten ei oo mitään. Euroopassa siisti kuuppa olisikin ihan rahanarvoista tavaraa. Ei silti, että niitä kunnostamalla ja trokaamalla tiliä saisi tehtyä, mutta kertoo jotain arvostuksista.
96 V4 -75
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

realismi hukassa ihan yleisesti...

Viesti Kirjoittaja jt »

Hiton harvalla on resursseja tehdä ja ylläpitää OIKEASTI museorekisterikelpoista kalustoa. Aihion kunto on ERITTÄIN ratkaiseva pointti, kun mietitään mitä on järkevää tehdä. Hyvin helposti originaalin näköisestä, ryhdikkäästä autosta sanotaan: "ruosteeton, pienellä laitolla museorekisteriin". 96 % näistä myyntilauseista perustuu tietämättömyyteen auton todellisesta tilasta ja museorekisteröinnin vaatimuksista.

Ja harva tulee ajatelleeksi, ettei se museorekisteröinti lopeta auton ruostumista ja sen kunnosta huolehtimista. Museokapine vaatii myös arvoisensa säilytystilan, se ei ole mikään kesäkissa.

Voisin väittää myös, että 96% niistä kuupista/viipoista, jotka vielä kannattaa pelastaa museorekisteriin, on jo tallessa.

Sen verran olen kuuppia viimeisen 15 vuoden aikana purkanut, että tiedän tästä korin ruostumisasiasta jotain.

Jokkiskäyttöön menevän kuupan korin liikekannallepanoon riittää suurin piirtein kulmarauta+miggiliima -yhdistelmä suoraan ruosteen päälle. Ja niihin kinnereihin tuskin tuhlataan mitään priimakuntoisia osia, koska niillä tiedetään olevan oma kysyntänsä mobiilihenkisten asianharrastajien piirissä.

Eli taitaa niistä terminaalivaiheessa olevista kuupista olla kuitenkin enemmän iloa tuolla jokkisfinaaleissa?


terv. jt, realistinen wannabe-mobilisti
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Jep, justiinsa näin. :)
#2277
Kartsa
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: To Kesä 05, 2003 20:28
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja Kartsa »

Aamen. Kyllä minäkin toivoisin "toivottomalle" kajakille mieluummin kohtaloksi kaatua "saappaat jalassa" kisatouhussa kuin lahota koivun alle tai tulla rytätyksi kaivurilla ja päätymistä joksikin hiton rhs-palkiksi kansanopiston metallityöpiiriin.
Kartsa #233
Saab 9-3 1.8t 2007
Avatar
jt
"vanha pieru"
Viestit: 2280
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 13:03
Paikkakunta: Porvoon seutu

Viesti Kirjoittaja jt »

Jukka T kirjoitti:Tuttu juttu, perusautoja ei kukaan halua, mutta kaikki ihailee, kun viitsii pitää siistinä. Mopilistilla pitää olla ässämersu tai rolssi, muuten ei oo mitään. Euroopassa siisti kuuppa olisikin ihan rahanarvoista tavaraa. Ei silti, että niitä kunnostamalla ja trokaamalla tiliä saisi tehtyä, mutta kertoo jotain arvostuksista.

Mitäs me turhantärkeistä leuhkamopilisteista, pidetään me vähän avarampaa ja jurooppalaisempaa katsantokantaa yllä. Pelkällä Isolla Rahalla harrastavilta on saattanut taas jäädä jotain kouriintuntuvampaa kokematta. Kunnostushommien paskaisuuden ja vi**umaisuuden, turhautumisen ja epätoivon hetkien kontrastina työn palkitsevuus, itse tekemisen, oppimisen ja onnistumisen riemu. Niitä ei rahalla saa?

Hyvin tehty auto kertoo jotain omistajastaankin. En pitäisi huonona ideana liittää pieteetillä toteutettua projektia cv:hen/ansioluetteloon. Heh, cv:n lopussa lukisi "liite 1 kpl, ulkona parkissa". Elävä, korjaan: liikkuva todiste tekijämiehestä. Jäisi varmasti työhönottajan mieleen.

Arkiautojen arvostuksen eteen tehdään hiljaista työtä pitämällä niitä liikenteessä. Ei niistä varmasti pisnekseksi vielä ole, suomen verotuskäytännöillä. Mutta siitä huolimatta esim. Sipooseen on perusteilla jopa rättäreihin erikoistunut Sitikkakorjaamo. Onnea ja menestystä !

Erityisen kiinnostavaa ja opettavaista on tavata muiden merkkien harrastajia. Taistelu ruostepeikkoa vastaan yhdistää, yli merkkirajojen. Joskus voi yrittää tehdä vähän peeärrääkin, esim.
http://koti.mbnet.fi/saab9596/hattuhyllyt/hhindex.html

Nyt ekalla kerralla autoja oli laihanpuoleisesti. Paikallisen Volkkariosaston piti olla mukana, mutta kansanautot loistivat poissaolollaan :( Angliaa, Mossea ja V4saappia löytyi kyllä paikalta, ja koko ajan oli yleisöä kuikuilemassa autoja. Eli kiinnostusta on, juuri nostalgiaseikkojen takia.

Uskokaa pois, 60- ja 70-lukuiset arkiautot, nuo mustakilpiset "pennihymyt", nostavat sympatiaosakkeitaan jatkuvasti, pikkuhiljaa.

Ja ensi kesänä yritetään uudestaan :)


terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Vastaa Viestiin