Linkki: http://www.koti.phnet.fi/paijhua/liiga_joukkueet.htm
Paljon Saabeja kisatouhussa
-
KeijoAnnikki
- "Hirsch"
- Viestit: 851
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Paljon Saabeja kisatouhussa
Siirrän nyt tietoa tännekkin, ettei jälkikäteen jotakuta harmita. Lauantaina 27.8.-05 ajetaan jokkiksen Liiga Finaalin karsinta Hollolan Kukonkoivussa. Lohkossa A ajaa sinivalkoinen Team Saab 96 ja Etuveto Team, joissa toisessa on vain 96:sia ja toisessa varmaankin myös kaikenlaisia saabeja. Kisa alkaa klo 11.00.
Linkki: http://www.koti.phnet.fi/paijhua/liiga_joukkueet.htm
Linkki: http://www.koti.phnet.fi/paijhua/liiga_joukkueet.htm
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
-
KeijoAnnikki
- "Hirsch"
- Viestit: 851
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Team Saab 96 tykitti hienosti jatkoon Lohko A:ssa. Huomenna Hollolaan tulevat varsinaiseen Liiga-finaaliin myös Vääksyn karsintakilpailun lohkojen (D, E ja F) 2 parasta. 12 Suomen parasta joukkuetta ottaa kisaa, joten kylmää kyytiä on taas huomenna tarjolla klo 11 alkaen.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Saitpahan sanottua, helpottiko? Odottelinkin jo, etteikö kukaan laita tälläistä viestiä.tomaatti kirjoitti:Jaa,ne on vaihteeksi ruvennu teurastamaan 96 saabejakin roskapönttöluokkaan.
Ysikuupilla on ajettu jokkista lajin alusta alkaen, se on hyvä auto ajaa ja se on tuttu ja turvallinen, helppo harrastaa. Suurin osa ysikutosista on jo vanhoja, paljon kisoja nähneitä. Harvemmin enään näkee uusia jokkikseen tehtyjä kuuppia. Paaliin laitetaan monikertaisesti se määrä autoja mitä jokkiksessa "tuhotaan". Eikö olekin mukavampaa , että 10 vuotta pihakuusen alla seissyt auto saakin muutaman vuoden elinaikaa lisää, kuin että se laitettaisiin romuksi. Ole huoleti, kukaan ei tee museopeleistä jokkisautoja.
Saabterveisin Johnny V4.
#2277
-
KeijoAnnikki
- "Hirsch"
- Viestit: 851
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Kuten Johnny mainitseekin niin 96:lla on ajettu jokkista niin pitäkään kuin sitä on ajettu. Itse tein oman autoni aihiosta, mikä oli seissyt varmasti 18 vuotta ladon takana kaiken sään armolla ja kukaan siitä ei olisi autoa enää tehnyt. Sinne jäi toinen kohtalotoveri vielä kohtaloaan odottamaan ja niitä aihioita kyllä löytyy edelleen vaikka kuinka paljon, vaikka romuäijät niitä Kuusankoski OY:lle urakalla toimittavatkin.Jukka T kirjoitti:Totta kyllä, mutta eikös samalla vaivalla, kun kuupasta tekee roskapöntön joka kisan jälkeen uudestaan, tekisi kerran yhden valmiin museoauton...![]()
Kunhan ihmettelen...
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Totta osin tuokin, mutta jos ei autoja korjaisi, niin ei voisi harrastaa autourheilua. Vaikea sanoa mikä autourheilussa viehättää kai se on se vauhdin huuma ja ihmisen luontainen kilpailuvietti. Helpoin ja halvin tapa harrastaa autourheilua on jokkis. Keräisin mielelläni vaikka kaikki Saabin mallit tahtareista turboihin, jos olisi enemmän rahaa, aikaa ja joku järkyttävän iso halli johon ne laittais. Että sillälailla.Jukka T kirjoitti:Totta kyllä, mutta eikös samalla vaivalla, kun kuupasta tekee roskapöntön joka kisan jälkeen uudestaan, tekisi kerran yhden valmiin museoauton...![]()
Kunhan ihmettelen...
#2277
Jep, niin minäkinJohnny V4 kirjoitti:Keräisin mielelläni vaikka kaikki Saabin mallit tahtareista turboihin, jos olisi enemmän rahaa, aikaa ja joku järkyttävän iso halli johon ne laittais. Että sillälailla.![]()
Toki parempi Saabi radalla kuin ratana, mutta roskapönttökisoissa tuppaa nuo "autot" menemään kovin äkkiä huonoksi ja monessa on itseasiassa aika vähän sitä autoa, miltä ne on alkujaan näyttäneet.
Toki sattuu sitä muissakin lajeissa (esim. 2004 HGR
96 V4 -75
-
KeijoAnnikki
- "Hirsch"
- Viestit: 851
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Vielä vähemmän ne on itsensä näköisiä romukuskin haarukassa. Meillekkin on tullut viimeisen 6 vuoden aikana, jolloin on jokkista harrastettu, "vara-osa autoina" vajaat 10 huonokuntoista pitkään seissyttä kuuppaa, jotka tilojen rajallisuudsta johtuen on jouduttu purkamaan vara-osiksi ja korit laitettu paaliin. Ovet, lokarit, etupään osat, taka-akselit, moottorit, vaihdelaatikot, rattiputket, sähköosat + hyvät muut osat on säästetty. Viimeisin kori on tallessa, mutta ei siitäkään kukaan klubilaisista ollut kiinnostunut, kun se oli erään klubilisen toimesta myytävänä näillä foorumeilla jokunen aika sitten. Puhelinsoitto ja nyt se on meillä katto päänpäällä odottamassa tulevaisuuttaan esim jäärata autona. Hakemamme autot on aina olleet "kaverilta kuulin että harrastatte 96:a" -autoja, ne on aina ilmaisia ja vain haku on mennyt omaan piikkiin. Pari autoa odottaa edelleen hakua, ellei omistaja ole jo kyllästynyt niiden tuijotteluun kasvimaan nurkalla. Lähes poikkeuksetta toinen käyttötarkoitus olisi ollut suoraan murskaamoon ilman minkääntasoista jatkokäyttöä. Jeesustelu ei auta, sillä perus kuuppa ei ole vieläkään mikään arvotavara, jolloin huonot aihiot menee suoraan romuksi. Ehkä omistajat ja klubilaiset viisastuvat tulevina vuosina.Jukka T kirjoitti:Toki parempi Saabi radalla kuin ratana, mutta roskapönttökisoissa tuppaa nuo "autot" menemään kovin äkkiä huonoksi ja monessa on itseasiassa aika vähän sitä autoa, miltä ne on alkujaan näyttäneet.
Jäsen vuodesta 1992
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Nyt: Saab 96 vm-73 viri 1.8 L ja Saab 95 STW vm-75 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Tuttu juttu, perusautoja ei kukaan halua, mutta kaikki ihailee, kun viitsii pitää siistinä. Mopilistilla pitää olla ässämersu tai rolssi, muuten ei oo mitään. Euroopassa siisti kuuppa olisikin ihan rahanarvoista tavaraa. Ei silti, että niitä kunnostamalla ja trokaamalla tiliä saisi tehtyä, mutta kertoo jotain arvostuksista.
96 V4 -75
realismi hukassa ihan yleisesti...
Hiton harvalla on resursseja tehdä ja ylläpitää OIKEASTI museorekisterikelpoista kalustoa. Aihion kunto on ERITTÄIN ratkaiseva pointti, kun mietitään mitä on järkevää tehdä. Hyvin helposti originaalin näköisestä, ryhdikkäästä autosta sanotaan: "ruosteeton, pienellä laitolla museorekisteriin". 96 % näistä myyntilauseista perustuu tietämättömyyteen auton todellisesta tilasta ja museorekisteröinnin vaatimuksista.
Ja harva tulee ajatelleeksi, ettei se museorekisteröinti lopeta auton ruostumista ja sen kunnosta huolehtimista. Museokapine vaatii myös arvoisensa säilytystilan, se ei ole mikään kesäkissa.
Voisin väittää myös, että 96% niistä kuupista/viipoista, jotka vielä kannattaa pelastaa museorekisteriin, on jo tallessa.
Sen verran olen kuuppia viimeisen 15 vuoden aikana purkanut, että tiedän tästä korin ruostumisasiasta jotain.
Jokkiskäyttöön menevän kuupan korin liikekannallepanoon riittää suurin piirtein kulmarauta+miggiliima -yhdistelmä suoraan ruosteen päälle. Ja niihin kinnereihin tuskin tuhlataan mitään priimakuntoisia osia, koska niillä tiedetään olevan oma kysyntänsä mobiilihenkisten asianharrastajien piirissä.
Eli taitaa niistä terminaalivaiheessa olevista kuupista olla kuitenkin enemmän iloa tuolla jokkisfinaaleissa?
terv. jt, realistinen wannabe-mobilisti
Ja harva tulee ajatelleeksi, ettei se museorekisteröinti lopeta auton ruostumista ja sen kunnosta huolehtimista. Museokapine vaatii myös arvoisensa säilytystilan, se ei ole mikään kesäkissa.
Voisin väittää myös, että 96% niistä kuupista/viipoista, jotka vielä kannattaa pelastaa museorekisteriin, on jo tallessa.
Sen verran olen kuuppia viimeisen 15 vuoden aikana purkanut, että tiedän tästä korin ruostumisasiasta jotain.
Jokkiskäyttöön menevän kuupan korin liikekannallepanoon riittää suurin piirtein kulmarauta+miggiliima -yhdistelmä suoraan ruosteen päälle. Ja niihin kinnereihin tuskin tuhlataan mitään priimakuntoisia osia, koska niillä tiedetään olevan oma kysyntänsä mobiilihenkisten asianharrastajien piirissä.
Eli taitaa niistä terminaalivaiheessa olevista kuupista olla kuitenkin enemmän iloa tuolla jokkisfinaaleissa?
terv. jt, realistinen wannabe-mobilisti
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Jukka T kirjoitti:Tuttu juttu, perusautoja ei kukaan halua, mutta kaikki ihailee, kun viitsii pitää siistinä. Mopilistilla pitää olla ässämersu tai rolssi, muuten ei oo mitään. Euroopassa siisti kuuppa olisikin ihan rahanarvoista tavaraa. Ei silti, että niitä kunnostamalla ja trokaamalla tiliä saisi tehtyä, mutta kertoo jotain arvostuksista.
Mitäs me turhantärkeistä leuhkamopilisteista, pidetään me vähän avarampaa ja jurooppalaisempaa katsantokantaa yllä. Pelkällä Isolla Rahalla harrastavilta on saattanut taas jäädä jotain kouriintuntuvampaa kokematta. Kunnostushommien paskaisuuden ja vi**umaisuuden, turhautumisen ja epätoivon hetkien kontrastina työn palkitsevuus, itse tekemisen, oppimisen ja onnistumisen riemu. Niitä ei rahalla saa?
Hyvin tehty auto kertoo jotain omistajastaankin. En pitäisi huonona ideana liittää pieteetillä toteutettua projektia cv:hen/ansioluetteloon. Heh, cv:n lopussa lukisi "liite 1 kpl, ulkona parkissa". Elävä, korjaan: liikkuva todiste tekijämiehestä. Jäisi varmasti työhönottajan mieleen.
Arkiautojen arvostuksen eteen tehdään hiljaista työtä pitämällä niitä liikenteessä. Ei niistä varmasti pisnekseksi vielä ole, suomen verotuskäytännöillä. Mutta siitä huolimatta esim. Sipooseen on perusteilla jopa rättäreihin erikoistunut Sitikkakorjaamo. Onnea ja menestystä !
Erityisen kiinnostavaa ja opettavaista on tavata muiden merkkien harrastajia. Taistelu ruostepeikkoa vastaan yhdistää, yli merkkirajojen. Joskus voi yrittää tehdä vähän peeärrääkin, esim.
http://koti.mbnet.fi/saab9596/hattuhyllyt/hhindex.html
Nyt ekalla kerralla autoja oli laihanpuoleisesti. Paikallisen Volkkariosaston piti olla mukana, mutta kansanautot loistivat poissaolollaan
Uskokaa pois, 60- ja 70-lukuiset arkiautot, nuo mustakilpiset "pennihymyt", nostavat sympatiaosakkeitaan jatkuvasti, pikkuhiljaa.
Ja ensi kesänä yritetään uudestaan
terv. jt
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *