Projekti saabin laitto alkoi hyvissä merkeissä kunnes kytkinakseli alkoi wittuuloon. Eli akseli niin jumissa että vaikka pultti akselin päässä ja siitä nyitty 1,5kg liukulekalla niin ei sitten mihinkään Välillä hakattu akselia sisäänpäin vasaralla niin paljon kun jaksaa ja sitte taas liukulekalla ulospäin. Ei mihinkään. Lukkorengaskin otettu irti ja WD40:stä ruiskittu paikat täyteen.
Teenkö nyt jotain väärin vai voiko akseli olla vauhtipyörän laakerisa/kytkinlevyn booreissa niin lujassa/ruosteessa että ei irtoa muutakuin rälläkällä akseli ja työsylinteri poikki halki??
Kyllä sen pitäisi lähteä. Suurella massalla napakka isku, niin akseli lentää ulos (tai sitten ei ). Mitähän lukkorengasta tarkoitit? Monesti useita vuosia ulkona seisseen Saabin kytkin jää pohjaan eka polkaisulla, joten se kertoo jotakin tuosta ruosteen voimasta akselissa. Onko sulla mahdollisuutta painella kytkinpoljinta tuossa rojektissa?
Mie jouduin 900S:stä irroittamaan sen hylsyn, ja muutaman prikan avulla. Laiton siis siihen enskan rattaan päälle sopivan hylsyn ja prikkoja tarpeeksi, että ulosvetoon käyttämäni pultti tuli sopivalle kohdalle. Sitten vaan kiertämään ja popsahtihan se akseli lopulta irti ihan suosiolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Viime talvena taisteltiin saman ongelman kanssa, mutta auto oli 74 vuoden tuplis. Liukuvasaralla ei saatu tarpeeksi voimaa. Välineistönä toimi lopulta sorkkarauta, jota hakattiin vasaralla. Tiukassa oli, mutta oikein suunnatulla voimalla se sieltä sitten lopulta tuli ulos.
kantsii käyttää laadukasta pulttia ainakin 8.8 lujuusluokkaa, mieluusti 10.9 mutta niitä on paha saada mistään.
kierretangot on yleensä paskarautaa mutta erikoisliikkestä muistelen kuulleeni 8.8 luokkaakin löytyvän. siis niitä älä käytä tässä jos et oo varma lujuudesta.
Ja älä kierrä kuiviltaan kitka tekee turhaa kuormaa ( vääntöjännitystä), vetoa kun vaan halutaan.
Mä paukuttelisin aina välillä sisäänkin päin , ehkä se eestaas homma vähän helpottaa.
sit sitä kusessa on kun pultti katkeaa sisään , se on sentään toi M8 sydänhalkaisija aika pieni, olis ne jätkät saanu siihenki 10 mm jengan vetasta.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Kun akselin on vihdoin saatu pois, niin takasin laitto saattaa olla kanssa aika hankalaa. Omasta autosta piti ottaa syyläri pois, että pääsi lyömään rautakangella. Olis se varmaan hellemminkin mennyt, mutta eipähän jäänyt puolitiehen.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
niin ja mielestäni älä sinkittyä pulttia, sekin lisää kitkaa ainakin kuivana ( mössö leikkaa osittain kiinni kovassa pintapaineessa).
Saabin moottoreissä käytetyt pultit taitaa olla aika laadukkaita mitä niitä olen tsiikaillu ja yleensä ovat ilman pintakäsittelyä ehkäpä juuri mainitsemistani syistä. Kierteen toleranssit pystytään tekemään tiukemmiksi kun ei tarvii olla ylimääräisiä varoja pintakäsittelyille. ja alumiinin kanssa toi sinkki just leikkaa kiinni , kun on 2 pehmeää vastakkain.
8.8 tarkoittaa jotta vetomurtolujuus on VÄHINTÄÄN 80 kp per neliömilli ja murtovenymä oliskohan ollu 20 %, 10.9 on 100 kp murtolujuus ja 10 % sit kait murtovenymä, mut kaikkihan tän tieteski tietää.
niin ja noi luvut on sit leimattu siihen pultin kantaan ja kunnon muttereihinkin
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
t8 kirjoitti:Kun akselin on vihdoin saatu pois, niin takasin laitto saattaa olla kanssa aika hankalaa. Omasta autosta piti ottaa syyläri pois, että pääsi lyömään rautakangella. Olis se varmaan hellemminkin mennyt, mutta eipähän jäänyt puolitiehen.
mielen kiintoinen ongelma,eipä oo moista kuulut/nähnyt vuosi kymmenien aikana!!
JOS kaikki(levy,silmälaakeri,kytkinakseli)kohillaan ja putsattuina!!!menee kytkinakseli takaisin ilman väkivaltaa pienellä napautuksella kämmenellä tai kumivasaralla!!!!!lekat ja rautakanget kannattaa unohtaa!!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Parasta on varmasti laittaa akseli ensin kunnon jännitykseen ja sitten takoa sitä kun jännitys päällä.
Pitääkin laittaa kunnon pultti mitä vetää ettei vaan pääse siinä retuutuksessa poikkeamaan. Onneksi työmaalta löytyy hyvä valikoima 10.9 ja 12.9 pultteja.
Kiitos neuvoista. Kerron sitten kuinka kävi
Ps. työsylinteri vielä toiminnassa. Sokalla tarkoitin sitä sokka joka näkyy ensiö rattaan takana akselin ympärillä. Näitä osia ei tarvitse enään laittaa takaisin.
Tuossa kun muutamat puhui pultin katkeamisesta, niin tuskin se jää jumiin, jos pultti katkeaa vetolujuuden ylittymisen takia. Sensijaan, jos kierre ahdistaa tai se loppuu eli pultti kiertyy pohjaan jumittuen ja lopulta katketen, ollaan todellisissa ongelmissa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
katsii juu varmistaa jotta se kierre on herkkä, jos katkee niin saa jämän helpommin veks.
Jos katkeeniin sit vetasee isomman jengan tilalle mieluummin kuin alkaa rälläköimään.
Jos siihen ny pora pystyy ku palikka on ainakin ulkopinnaltaan pintakarkaistua, i presume
Ja puhaltaa ne kierteityksen jämät tarkkaan veks koska ne kiilautuu mieluusti ja jumittaa. ja sit rasvaa reikään
M10 pultti lujuusluokassa 10.9 kestää jo yli 5 tonnia, eikökän ala irtoomaan.
M8 pultti 8.8 luokassa noin puolet siitä.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jariha kirjoitti:Viime talvena taisteltiin saman ongelman kanssa, mutta auto oli 74 vuoden tuplis. Liukuvasaralla ei saatu tarpeeksi voimaa. Välineistönä toimi lopulta sorkkarauta, jota hakattiin vasaralla. Tiukassa oli, mutta oikein suunnatulla voimalla se sieltä sitten lopulta tuli ulos.
Jos käyttää sorkkarautaa, niin senkin on syytä olla kunnollinen. Viime viikonloppuna yksi sorkkarauta katkesi kytkinakselia irrottaessa.
Saab 9-3 2.0T XWD Vector 2009 - käyttöauto
Saab 900 Aero 1988 - harrastusajoneuvo
Ihmiskunnan kolme parasta keksintöä: polkupyörä, sähkökitara ja turboahdin.
Jos tuolla pulttisysteemillä yrittää vetää kytkinakselin ulos niin ei sitä vetoa kannata sillä pultin ja kytkinakselin jengalla tehdä.
Laita siihen pulttiin mutteri tai kaksi peräkkäin joilla teet sen varsinaisen ulosvedon. Eipähän mene kytkinakselista kierteet eikä pultti kierry jengan pohjaan asti ja katkea sinne.
Ceeässä kirjoitti:Alkuperäisellä erikoistyökalulla on aina lähtenyt nätisti mulla, pistä YV:tä jos halut että mä tuun kokeilee sillä joku ilta.
Minkäs näköinen se on?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin) exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01