900 turbon -88 tulpat ym.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Kyllä siinä bensapumppu pyörii. No lähen talliin katteleen vikaa. Harmittaa. No on tuo kaasarisatku kuitenkin että töihin pääsee.

Eihän siinä iso vika voi olla.

Kävin jo yhtä NG900 ajamassa . Mutta tuo turbo on mukava ajattava, että pitää malttaa vielä, ettei piha ole kohta täynnä saabbeja :D
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

T8 lähti käyntiin. Vaihdoin alkuoperäiset johdot ja tulpa (ngk bp 6es)
200 km bp7es:t oli bensan kyllästämiä, bensaa paloikin yli 30 litraa 200 kilometrillä!!! Eli jotain häikkää on ja ei se vieläkään kunnolla käy. Alkaa käydä mielenkiitoiseksi.

T8 menee käymään korjaamolla ensiviikolla. Laitoin bougit johdot kaasarisatkuun, niin kehräs kuin ompelukone.:)
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

No saabbi kävi korjaamolla (seokset liian rikkaalla). Prokkola Jäälistä sen laittoi. No kuitenkin tyhjäkäynti häviää lämpimänä. Mikä siinä voisi olla?

Onko jotain vinkkejä mistä sitä alkaisi katselemaan?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Vois olla puolakin rikki. Mulla meni taannoin 900i:stä tolleen just, että tulpat karstautui, kone pätki maantieajossa ja bensaa meni liikaa. Kuumalla koneella tyhjäkäynti oli tosi huono. Lyhyessä ajossa pelas hienosti. Uudet tulpanjohdot (Bougit) auttoi asiaa vähän aikaa, mutta sit tuli taas ongelmia. Osia vaihdettiin käytännössä kaikki sytkä osat, paitsi puola. Ostin purkaamolta käytetyn bosch -puolan (samalla koodilla, kuin orggis) ja niinpä hävisi kaikki ongelmat. Kulutus putosi litralla/100km ja sytytystulpatkin alkoi pysyä puhtaina.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Vois olla puolakin rikki. Mulla meni taannoin 900i:stä tolleen just, että tulpat karstautui, kone pätki maantieajossa ja bensaa meni liikaa. Kuumalla koneella tyhjäkäynti oli tosi huono. Lyhyessä ajossa pelas hienosti. Uudet tulpanjohdot (Bougit) auttoi asiaa vähän aikaa, mutta sit tuli taas ongelmia. Osia vaihdettiin käytännössä kaikki sytkä osat, paitsi puola. Ostin purkaamolta käytetyn bosch -puolan (samalla koodilla, kuin orggis) ja niinpä hävisi kaikki ongelmat. Kulutus putosi litralla/100km ja sytytystulpatkin alkoi pysyä puhtaina.
Vois olla puolakin rikki. Mulla meni taannoin 900i:stä tolleen just, että tulpat karstautui, kone pätki maantieajossa ja bensaa meni liikaa. Kuumalla koneella tyhjäkäynti oli tosi huono. Lyhyessä ajossa pelas hienosti. Uudet tulpanjohdot (Bougit) auttoi asiaa vähän aikaa, mutta sit tuli taas ongelmia. Osia vaihdettiin käytännössä kaikki sytkä osat, paitsi puola. Ostin purkaamolta käytetyn bosch -puolan (samalla koodilla, kuin orggis) ja niinpä hävisi kaikki ongelmat. Kulutus putosi litralla/100km ja sytytystulpatkin alkoi pysyä puhtaina.

Tuo puolahomma täytyy myös kokeilla. Kokeilen kaasarisatkun puolaa siihen.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Viesko kirjoitti: Tuo puolahomma täytyy myös kokeilla. Kokeilen kaasarisatkun puolaa siihen.
Puolasta senverta, että kärkijakajallisen puolaa ei kannata laittaa tommoseen kärjettömään. Käsittääkseni pääteaste ei kestä "vääriä yhdistelmiä".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Mertmi kirjoitti:
Viesko kirjoitti: Tuo puolahomma täytyy myös kokeilla. Kokeilen kaasarisatkun puolaa siihen.
Puolasta senverta, että kärkijakajallisen puolaa ei kannata laittaa tommoseen kärjettömään. Käsittääkseni pääteaste ei kestä "vääriä yhdistelmiä".
Näin se vaan on...
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Aivan mutta kumpikin on samoja kärjettömiä.
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

No ei p...e auto taas toimi (nykii). On uudet tulpat,johdot,jakaja,pyörijä. seokset on säädätetty.

Vika ilmenee silla tavalla että ajaa tasaista vauhtia vaikka satasta ja kun hilejntäöä kahdeksaankymppiin ja alkaa uudestaan kiihyttää niin nykiminen alkaa. Samoin nykii ylämäkeen 8O

Mistä tuota kannattas alkaa vikaa ettiin, bensapuolelta? Tänään uusin pa-suodattimen , tuskinpa on vaikutusta. Voisiko esim. määräjakajan mäntä jumittaa aika-ajoin?
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Niin tuo auto on edelleen tuo sama -87 OG900 t8 satku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

Joko kokeilit toimiiko paremmin jos on hyppylanka bensapumpun releen tilalla (helppo ainakin kokeilla, vaikkei oireet välttämättä tähän suuntaan viittaakaan)?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

[quote]Joko kokeilit toimiiko paremmin jos on hyppylanka bensapumpun releen tilalla (helppo ainakin kokeilla, vaikkei oireet välttämättä tähän suuntaan viittaakaan)?
quote]

Tuo on kokeilematta.
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Nyt ainakin parani jonkunverran kun vaihdoin bensafiltterin ja oli alipaineletkukin kovettunut niin että oli löysästi kiinni vaikka oli jousitoimiset letkupuristimet.

Koitin haulla ettoiä öljsitä. Mitä öjyä olette turbosatkuun käyttäneet?
antti.hakamaa
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
Paikkakunta: urjala

Re: 900 turbon -88 tulpat ym.

Viesti Kirjoittaja antti.hakamaa »

oletkos muuten katsonut onko moottorin öljytikku kunnolla kiinni ja onko korkissa ehjä tiiviste.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900i 16-valve 4d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Vastaa Viestiin