-99 kuluttaa kuin Coronetti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti

Viesti Kirjoittaja lucaf »

rautakansleri kirjoitti:Terve taas...tänään purettiin kaasari (on muuten päältäsäädettävä Solex CD175) ja vaihdettiin uimuriventtiili elikkä nytten on tehty kaikki mitä on tehtävissä bensankulutuksen pienentämiseksi (paitsi kakkosnelonen kaasupolkimen alle) ja katsotaan miten käy. Ennen korjaustoimia bensaa meni mutta esim. tyhjäkäynti oli 800 r/min nyt ei saatu säädettyä alle 1100 r/min mitenkään ja virranjakajassakin loppui säätövara sytytyksen säätöön kesken (aavistuksen nakuttaa vedättäessä) Korjausmies epäili että oisinko asentanut alipainesäätimen väärin mutta onko edes teoriassa mahdollista että säätimen akseli kiilaantuisi jakajaan niin ettei se säätökiekko (?) liikkuisi...? Sitä säädintä asentaessa huomasin kyllä milloin akseli ei ollut paikallaan siitä että kiekko liikkui herkästi. Kiitoksia kuitenkin aktiiveille saabisteille hyvistä neuvoista.
harmi jos asian puiminen jäi tähän pisteeseen. en mikään tekniikan asiantuntija ole mutta mielestäni jokin on pielessä jos virranjakajassa ei riitä säätövaraa sytytyksen ajoituksen kohdistamiseen. muistan jonkun kertoneen joskus vastaavanlaisesta tapauksesta, mutta en muista ratkaisua.

laihalla toimiva kaasutin kannattaisi mielestäni säätää kuntoon (minä poltin pakoventtiilin yhdestä tuollaisesta, ja aiemmin sama 99 kävi liian laihalla)

ja muutenkin jos bensankulutus on vielä selvästi yli 10l/100, varmastikin on jotain vielä tekemättä kulutuksen pienentämiseksi. olethan katsonut konepellin alle moottorin käydessä, että siellä on kaikki ok? onko esim alipainevuotoja, tai peräti bensavuotoja?

h-moottorisissa ysiyseissä tuppaa vanhentuneet bensapumput usein falskaamaan niin että bensaa tulvii ulos pumpun keskisauman välistä, sen luulisi näkyvän bensankulutuksessa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
1770
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 13:18

Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti

Viesti Kirjoittaja 1770 »

Jos auto kuluttaa liikaa, kannattaa ensimmäiseksi tarkastaa ilmansuodatin. Tämän jälkeen pakokaasujen mittaus, CO ja HC. Näistä sitten päätellään missä vika. Sinun tapauksessa vika on kyllä selvä: jos virranjakaja menee paikoilleen, mutta säätö ei riitä, niin H-moottorissa ainoa vaihtoehto on silloin nokka-akselin väärä asento. Se ei taas voi johtua muusta kuin siitä, että nokka-akselin ajoitus ei ole kohdallaan. Jossain vaiheessa on moottorista irroitettu kansi ja asennettu nokan ajoitus väärin. Asia on onneksi helppo korjata ja varaosiakaan ei tarvita muita kun venttiilikopan tiiviste. Eli moottorissasi on sekä sytytys että nokka-akselin ajoitus nyt pielessä. Kyllä näistä johtuu suuri kulutus.
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti

Viesti Kirjoittaja merlin »

tuli mieleen että jos kuluttaa kuin coronetti , ettei bensantuloputken neulaventtiili jumita auki?
96 vm. 1975
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti

Viesti Kirjoittaja jus »

Todettiinko että alipainesäätö toimii (ennakko muuttuu kun alipaineletkun irrottaa/kiinnittää)?

Oliko uusi alipainesäädin samanlainen kuin vanha (tankoon meistetty sama numero kuin vanhassa). Eri numeroisissa olin joskus huomaavinani jotain eroa tangon pituudessa: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 92#p327992
lucaf kirjoitti:muistan jonkun kertoneen joskus vastaavanlaisesta tapauksesta, mutta en muista ratkaisua.
Ei liity Coronetti-99:n koska virranjakajaa ei vaihdettu. Tässä keskustelussa http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 73#p477473 väitettiin myös että uudemmanmallisella soikealla liittimellä oleva jakaja olisi rungon kiinnityskorvakkeiden osalta niin erilainen että ei olisi vaihtokelpoinen vanhalla kulmikkaalla liittimellä olevan kanssa siksi että ennakon säätövara loppuisi kesken säätimen osuessa termostaattikoteloon. Tällaista eroa minä en ainakaan jakajan rungoista huomannut, toki jakajan pohjalevy tai erilainen alipainesäädin pystyy tuollaisen ongelman aiheuttamaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Tyhmä kysymys, mutta ovathan tulpanjohdot varmasti oikein?
Ettei olisi kaikki yhden nastan pielessä, kun ei säätövarakaan jakajassa riitä...

Jakajan rungosta löytyy pieni hahlo kohdasta jossa ykköspytyn kuuluisi sytyttää.

Toimiiko jakajan keskipakosäätö, muuttuuko ennakko kierroksia annettaessa alipainekellon letku irrotettuna?
rautakansleri
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: Ke Syys 02, 2009 18:36

Re: -99 kuluttaa kuin Coronetti

Viesti Kirjoittaja rautakansleri »

Tervehdystä taas...kyllä se vika oli väärin asennettussa alipainesäätimessä, säätimen akseli oli kiilautunut siten ettei säätökiekko päässyt liikkumaan. Maantieajossa ( 80 km/h -120 km/h) vie LPR-Hki välillä pyöreät 8 l/100 km , kaupungissa vie n. 14 - 15 l/km mutta ajo on käytännössä aina < 3 km matkoja kylmällä koneella. Moottorin käytös on muutenkin jouhevampaa mutta parina päivänä on tehnyt ihme tempun: lämpimällä koneella lakkaa ottamasta kierroksia ,käy nätisti tyhjäkäyntiä mutta kiekat ei nouse yli 1500. Kone seis ja muutaman minuutin odottelu niin vika häviää...osaisiko joku oraakkeli sanoa mistä johtuu , hirvittää jos tekee temput rekkaa ohittaessa.
Vastaa Viestiin