99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Jope »

Svc kirjoitti:DI voi olla aika hankala sytytyskasettia ajatellen.
Ei se mahdoton silti ole, Ruotsista löytyy Trionic T8. DI-kasetti on asennettu oikeaan lokasuojaan ja puolista vedetty tulpanjohdot joka tulpalle.

Ongelmaksi jää vain kampuran hihnapyörän alta otettava triggerisignaali, se shutterilevy ja öljypumpun kansi antureineen ei b-koneeseen käy ihan niks-naks.

Eli itseasiassa se DI-kasetti oli tämän yhtälön helpoin ratkaistava. :-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Svc »

Jope kirjoitti:
Svc kirjoitti:DI voi olla aika hankala sytytyskasettia ajatellen.
Ei se mahdoton silti ole, Ruotsista löytyy Trionic T8. DI-kasetti on asennettu oikeaan lokasuojaan ja puolista vedetty tulpanjohdot joka tulpalle.

Ongelmaksi jää vain kampuran hihnapyörän alta otettava triggerisignaali, se shutterilevy ja öljypumpun kansi antureineen ei b-koneeseen käy ihan niks-naks.

Eli itseasiassa se DI-kasetti oli tämän yhtälön helpoin ratkaistava. :-)
OK. Olisihan se pitänyt arvata, että joku propellipipo on tämänkin jo tehnyt.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Jope kirjoitti:
Svc kirjoitti:DI voi olla aika hankala sytytyskasettia ajatellen.
Ei se mahdoton silti ole, Ruotsista löytyy Trionic T8. DI-kasetti on asennettu oikeaan lokasuojaan ja puolista vedetty tulpanjohdot joka tulpalle.

Ongelmaksi jää vain kampuran hihnapyörän alta otettava triggerisignaali, se shutterilevy ja öljypumpun kansi antureineen ei b-koneeseen käy ihan niks-naks.

Eli itseasiassa se DI-kasetti oli tämän yhtälön helpoin ratkaistava. :-)
Eikö triggerin voisi laittaa vauhtipyörään?
Varmaan arvokkaita tuollaiset komponentit?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Jope »

saabastelija kirjoitti:Eikö triggerin voisi laittaa vauhtipyörään?
Varmaan arvokkaita tuollaiset komponentit?
Joo voi, siis homman ideahan olikin se, että se DI-järjestelmä on B-koneeseen vähemmän bolt on kuin H-koneeseen.

DI:n shutterilevy on hyvin yksinkertainen, eiköhän tuollaista signaalia kehittävän järjestelmän valmistaminen onnistu kotioloissakin kun vähän vääntelee ja hitsaa peltiä ja asemoi anturin sopivaan paikkaan.

DI:n levy vasemmalla, EZK:n oikealla:
http://www.900aero.com/images/tech/blandarskivor.jpg
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7683
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Taitaa projekti hiukan levähtää alkuperäisestä jos ruvetaan DI:tä sovitteleen.
Luulis noita turbon/petron sytkävermeitäki viel löytyvän. :roll:

Ilmeisesti alunperin oli kumminkin melko pienillä muutoksilla tarkoitus saada auto turbotettua kun vaparin männät on tarkoitus säilyttää...?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

tetammi kirjoitti:Taitaa projekti hiukan levähtää alkuperäisestä jos ruvetaan DI:tä sovitteleen.
Luulis noita turbon/petron sytkävermeitäki viel löytyvän. :roll:

Ilmeisesti alunperin oli kumminkin melko pienillä muutoksilla tarkoitus saada auto turbotettua kun vaparin männät on tarkoitus säilyttää...?
on mulla b-finkussa turbon sytkä :-)
sillä varmaan tulee hyvä systeemi edullisesti ja helpolla.
jos siitä irtoaa oikeanlainen signaali lh-boksille?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Jos laitan sytkän toimimaan virranjakajalla ja otan ruiskuun signaalin kampiakselilta niin onkohan miten tarkka tuosta ruiskuun tulevan signaalin ajoituksesta.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Svc »

saabastelija kirjoitti:Jos laitan sytkän toimimaan virranjakajalla ja otan ruiskuun signaalin kampiakselilta niin onkohan miten tarkka tuosta ruiskuun tulevan signaalin ajoituksesta.
Miksi haluat sen signaalin kampiakselilta? Miksi et ota signaalia jakajalta kuten LH 2.2 tekee alunperin? Vaikka kierroslukumittarin johdosta, joka Saabissa menee samaan liittimeen kuin LH:nkin signaalijohto. Saa sen signaalin vaikka puolan navastakin. Kyse on siis vain oikealla hetkellä tapahtuvasta maadoituksesta.

Signaalin ajoitus on olennainen. LH2.2:ssa kaikki suuttimet toimivat samanaikaisesti kaksi kertaa per kampiakselin kierros. Yhden sylinterin polttoaineannos ruiskutetaan kahdessa osassa, joista jälkimmäisen pitää tulla imutahdin alussa.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Svc kirjoitti:
saabastelija kirjoitti:Jos laitan sytkän toimimaan virranjakajalla ja otan ruiskuun signaalin kampiakselilta niin onkohan miten tarkka tuosta ruiskuun tulevan signaalin ajoituksesta.
Miksi haluat sen signaalin kampiakselilta? Miksi et ota signaalia jakajalta kuten LH 2.2 tekee alunperin? Vaikka kierroslukumittarin johdosta, joka Saabissa menee samaan liittimeen kuin LH:nkin signaalijohto. Saa sen signaalin vaikka puolan navastakin. Kyse on siis vain oikealla hetkellä tapahtuvasta maadoituksesta.

Signaalin ajoitus on olennainen. LH2.2:ssa kaikki suuttimet toimivat samanaikaisesti kaksi kertaa per kampiakselin kierros. Yhden sylinterin polttoaineannos ruiskutetaan kahdessa osassa, joista jälkimmäisen pitää tulla imutahdin alussa.
eli b-turbon jakajasta varmuudella irtoaa sopivan tasoinen signaali kuten myös kärjellisen jakajan?

voin sen verran valottaa että saabin lh2.2 ruiskua olisi tarkoitus soveltaa (ton 99 combin lisäksi) myös kärjellisen sytkän kanssa yhteen toiseen ruotsalaisvalmisteiseen autoon :-/

ellen sitten paiskaa koko t16 pannua siihen :-)

ruiskun ajoitus muuttuu kierrosten ja imusarjan alipaineen/paineen mukaan, onko tarpeellista.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Svc »

85-86 T16 moottoreissa LH-boksin napa 1 on kytketty suoraan sytytyspuolan napaan 1, eli en näe mitään estettä, etteikö näin voisi tehdä uudemmissakin.

Puolan 1-navalla vaikuttaa kärkien mukaan vaihteleva 0 <-> 12 V jännite. 0V, kun kärjet ovat kiinni joka hyppää 12 volttiin kärkien auetessa kahdesti per kampiakselin kierros.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

Svc kirjoitti:85-86 T16 moottoreissa LH-boksin napa 1 on kytketty suoraan sytytyspuolan napaan 1, eli en näe mitään estettä, etteikö näin voisi tehdä uudemmissakin.

Puolan 1-navalla vaikuttaa kärkien mukaan vaihteleva 0 <-> 12 V jännite. 0V, kun kärjet ovat kiinni joka hyppää 12 volttiin kärkien auetessa kahdesti per kampiakselin kierros.
jepjep, mutta millainen jännite on tonnarin (esim. -87) kärjettömässä järjestelmässä puolan navassa 1?
ja b-turbon kärjettömässä järjestelmässä?
vai onko kaikissa sama puola --> sama jännite 1. navassa?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

On siellä 1-navassa isompi jännite, kuin joku 12volttia. siitä saa sätkyt, jos ottaa koneen käydessä ihokontaktia. Sattui näet kerran semmonen vahinko itelle. :oops:

Käytännössä esim. bensareleissä se 1-pinniin liitetty elektroniikka saa impulssit kondensaattorin läpi, joka käytännössä ei mahdollista ison virran kulkua ja rajoittaa tasavirran kulkemisen. Näin yksinkertaisesti se on suojattu ylijännitteeltä. Luulenpa, että sekin ruiskuboksi on tehty samalla tapaa. Voihan sen piirikortilta ihan visuaalisesti tarkastaa, onko siellä konkka heti sarjassa sen signaalijohdon kanssa?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:On siellä 1-navassa isompi jännite, kuin joku 12volttia. siitä saa sätkyt, jos ottaa koneen käydessä ihokontaktia. Sattui näet kerran semmonen vahinko itelle. :oops:
. Aivan totta. Toisiokäämin suurjännite romahtaessaan indusoi todennäköisesti voltteja ensiöpuolelle. Kärjellisissä vehkeissä kärkien kondesaattori maadoittaa tämän jännitteen.

Jos ihan varma noista signaaleista haluaa olla, niin pitäisi tökätä oskilloskooppi kiinni ja katsoa, mitä löytyy.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Svc kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:On siellä 1-navassa isompi jännite, kuin joku 12volttia. siitä saa sätkyt, jos ottaa koneen käydessä ihokontaktia. Sattui näet kerran semmonen vahinko itelle. :oops:
. Aivan totta. Toisiokäämin suurjännite romahtaessaan indusoi todennäköisesti voltteja ensiöpuolelle. Kärjellisissä vehkeissä kärkien kondesaattori maadoittaa tämän jännitteen.

Jos ihan varma noista signaaleista haluaa olla, niin pitäisi tökätä oskilloskooppi kiinni ja katsoa, mitä löytyy.
Sätkyt muuten tuli kärjellisestä koneesta. 8O
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Re: 99 + B-moottori + T03 + LH 2.2 (kommentteja ootellaan :-)

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

eli ruiskuboksille oma signaali kampiakselin hall-anturilla + syttyboksilla nin pelaa varmasti.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Vastaa Viestiin