paineimpulssikytkin (täyskaasurikastus)

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

paineimpulssikytkin (täyskaasurikastus)

Viesti Kirjoittaja t8 »

Mihin tuon kytkimen piuhat tulisi kytkeä? Huomasin, että projektiautosta (t8) puuttuu tuo kytkin. Varaosa-autosta (t8) sain ehjän kytkimen, mutta toisen piuhan loppupäätä ei tahdo löytyä. Ilmeisesti piuha on poikki, koska konehuoneen puolella se ei ole mihinkään liittimeen yhteyksissä. Toiselle piuhalle löytyi pää valkoiselta liitinkappaleelta 152A pinnistä 5. Omassa vm88 (isän vm87 ruiskussa tuota ei edes ollut) ruiskussa tuolta kytkimeltä menee piuhat suoraan kylmäkäynnistyssuuttimelle.
Toimiikohan tuo kytkin oikein turbossa, jos vedän piuhat suoraan kylmäkäynnistyssuuttimelle?
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onkos autossasi jo ohjauspainesäädin sellaista mallia johon tulee letku läppäkotelosta? Jos on, niin sinulla ei pitäisi olla k.o. purkille tarvetta.

Näiden sivujen mukaan tuo purkki oli ennen -82 valmistetuissa ilman APC:ta olevissa turboissa täyskaasurikastusta hoitamassa, ja silloin oli kaasuläpässä 62 asteen kohdalla sulkeutuva kytkin.

http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... em_B201_28
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... em_B201_29
http://saabpics.org:3000/gallery/album2 ... em_B201_30
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
t8
"Viggen"
Viestit: 606
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 02:49
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja t8 »

Tekniikka on vuodelta 84, joten ei kai sitä sitten tarvita. En kyllä muista mihin ohjauspaineventtiililtä letkut menee, pitää tarkistaa viikonloppuna.
9-3 sc 1,9 tid -08
Dodge Dart Custom -70
Chevy van -98
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: paineimpulssikytkin (täyskaasurikastus)

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

t8 kirjoitti: Omassa vm88 (isän vm87 ruiskussa tuota ei edes ollut) ruiskussa tuolta kytkimeltä menee piuhat suoraan kylmäkäynnistyssuuttimelle.
900i:ssä tuo kytkentä on oikein, ideana parantaa ajettavuutta heti startin jälkeen kylmällä koneella. Kaasu on suorastaan äksy silloin, kun tuo impulssikytkin toimii, eli oikeastaan lämpöaikakytkin sallii sen toiminnan. (Maadoittaa 900i:ssä lämpöaikakytkimen kautta, siinähän on kaksi karvaa, toinen niistä nastoista on vedetty taasen kylmäkäynnistyssuuttimelle suoraan, joka tekee startauksen aikaisen rikastuksen.)

Mielessä on käynyt tuo ajatus, josta on mainittukin ylempänä, että täyskaasullakin tuo impulssikytkin pääsisi suihkauttamaan ryyppysuutinta. Ilmeisesti se olisi toimiva ratkaisu, kun sellainen kerta vanhassa turbossakin on ollut...

http://saabpics.org:3000/gallery/album245/CI_900_40

tästä kikkareestahan nyt puhutaan.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Purin noi systeemit B-turbosta. Eli vermeet löytyy, jos hinnasta päästään sopuun. :)

T. Pasi / Espoo
Vastaa Viestiin