-87 900, Bensiiniä kaasuttimesta konehuoneeseen

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
jokinen
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 19:34
Paikkakunta: Vammala

-87 900, Bensiiniä kaasuttimesta konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja jokinen »

Ensinnäkin tiedoksi, että tietouteni autoista on parhaillaankin vajaavaista. :oops:

Ostin heinäkuussa itselleni vuoden -87 900 mallia olevan muuttuvakurkkuisella kaasuttimella varustetun 8 venttiilisen Saabin.
Aluksi ei mitään ongelmia ollut mutta nyt auto ei tahdo lähteä käyntiin. Vaikka kone olisi lämmin joutuu kaasupoljinta pitämään pohjassa ja moottoria kierrättämään monta kertaa ennen kuin se lähtee käyntiin.
Tyhjäkäyntikin toimii huonosti. Esimerkiksi tänään liikenne ympyrässä moottori sammui painettuani kytkintä.

Kaasuttimesta valuu konehuoneeseen bensiiniä. Ilmanpuhdistimelta tulevan letkun alapuolelta läheltä kaasutinta lähtee kaksi pientä letkua. Suurin osa bensiinistä tuntuisi valuvan sieltä.
Lisäksi kohdassa missä letku liittyy kaasuttimeen on "osa" johon tulee johto ja jossa on pieni pätkä putkea mistä saattaa moottorin sammuessa tulla "tujaus" bensiiniä.

Noin... toivottavasti selostuksesta saa selvän. Huomenissa lähden tutkimaan tarkemmin vekotinta.
Vinkkejä olisi kiva saada.
Kiitos jo etukäteen.

PS. Auton syyläri on vaurioitunut ja vuotaa paineen noustessa nestettä. Tästä syystä moottorin lämpötila nousee yli puolenvälin kovassa ajossa.
Varaosa on jo tiedossa ja laitetaan kiinni huomenna.
Mainitsin vain varmuuden varalta jos sillä voi olla jotain tekemistä kaasutin ongelmien kanssa.
Saab 9000 CSE -92
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

Re: -87 900, Bensiiniä kaasuttimesta konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Kaasutin tulvii, eli polttoainepinta on todella korkealla.

Tämän aiheuttaa polttoaineen pinan säätömekanismi jonkinlainen hajoaminen tai kuluminen.

Yleinen vika on että tätä säätelevä uimuriventtiili on kulunut, jolloin se ei sulkeudu, vaan bensaa tulee jatkuvasti.

Muita mahdollisuuksia voivat olla että kohon mekanismi jumii, tai koho on rikki. Mutta nämä eivät ole Saabissa niin yleisiä.

Vaatii jokatapauksessa kaasuttimen irti oton, ja kannen/ pohjan aukaisun sieltä pohjasta.

Jos autoa aikoo pitää pitkään tms. niin samalla kannattaa uusia kaasuttimeen muutkin seososat, eli neula ja suutin. Tässä Pierburgin tapauksessa ne on helppo vaihtaa. (Samalla varmistaa pakokaasutestistä läpipääsyn ja sen että bensaa ei kulu liikaa.)

Olet ko ollenkaan kattonut paljonko se auto kuluttaa bensaa?
SAAB
jokinen
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 19:34
Paikkakunta: Vammala

Re: -87 900, Bensiiniä kaasuttimesta konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja jokinen »

Bensaa kului ennen vian ilmentymistä n. 8 litraa sadalle.

Nyt en osaa sanoa kuinka paljon menee mutta äkkiseltään sanoen tuntuu kuluvan enemmän. Se nyt ei taida olla mikään yllätys.
Bensan huuruissa ajaminen kuluttaa mukavasti aivosoluja samalla. Ei ketuta niin paljoa. :wink:

Elikkä huomenna irroittamaan kaasutinta ja tutkimaan.
Onko muita ehdotuksia lisää ja/tai muita asioita joita olisi hyvä tarkistaa?

Sellainenkin vika on, että kun autolla peruuttaa jarrut paukahtavat niitä käytettäessä. Vaikuttaa kuuluvan auton etupäästä. Onko kyseessä auton ominaisuus (jostain olen kuullut sellaista) vai onko se korjattavissa?
Saab 9000 CSE -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11624
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -87 900, Bensiiniä kaasuttimesta konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja jus »

Kaasutinohjetta:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 22#p179622

Peruuttaessa jarruttaessa paukahdus on kuluneen jarrusatulan ominaisuus. Korjattavissa vaihtamalla satulat tai "korjattavissa" asettamalla satulan liukukehyksen ja sylinterirungon alapuolella olevan uran väliin tietynlainen peltisuikale.

Jos välys satulassa ei ole kulunut niin isoksi, että peruuttaessa jarrut kiilautuvat linkkuun ja peruuttaminen ei onnistu, kyseessä on lähinnä ominaisuus jonka kanssa oppii elämään.

Välystä ja kolahdusta saattaa olla eniten jarrupalojen ollessa käyttöikänsä loppua, uudet palat voi auttaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jokinen
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 19:34
Paikkakunta: Vammala

Re: -87 900, Bensiiniä kaasuttimesta konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja jokinen »

Tutkinpa tuota antamaasi linkkiä huomenna tarkemmin.

Taidanpa myös katsoa tarkemmin niitä jarrujakin.

Kiitoksia kovasti avusta.
Saab 9000 CSE -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11624
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -87 900, Bensiiniä kaasuttimesta konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
okaalto
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 20:00
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: -87 900, Bensiiniä kaasuttimesta konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja okaalto »

jokinen kirjoitti: Lisäksi kohdassa missä letku liittyy kaasuttimeen on "osa" johon tulee johto ja jossa on pieni pätkä putkea mistä saattaa moottorin sammuessa tulla "tujaus" bensiiniä.
Ennen kuin alkaa isompia tekemään, kannattaa varmaan tarkistaa, että kaikki letkut mitkä kaasariin tulee ovat paikallaan. Mun mielestä tuolla ei kuuluisi olla vapaita putken/letkunpäitä mistä bensaa pääsi valumaan. Ellei sitten se bensa tule jostain sen solenoidiventtiilin läheltä, joka kai hoitelee kohokammion tuuletusta.

Sitten on vielä toi huono käynnistyvyys ja sammuminen tyhjäkäynnillä lämpimänä. Jos tuossa on Pierburg-kaasari, kuten vois olettaa, kaasarin etupuolella (autoon nähden) on pieni alipainekalvolla toimiva venttiili, johon pitäisi tulla letku. Jos tuo letku on irti/puuttuu, niin se venttiili ei sulkeudu startin jälkeen kuten pitäisi ja kone saa liikaa bensaa, käy huonosti ja sammuilee tyhjäkäynnillä.

Mitä tulee tuohon kohon mekanismiin, niin omassani oli kohon akselia paikallaan pitävä muoviosa väsähtänyt, eikä koho enää liikkunut yhtä vapaasi kuin korjattuna.
jokinen
"Kaasari"
Viestit: 23
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 19:34
Paikkakunta: Vammala

Re: -87 900, Bensiiniä kaasuttimesta konehuoneeseen

Viesti Kirjoittaja jokinen »

Vika on korjattu. Neulaventtiili oli jumissa kaasuttimeen tulleen lian takia.
Nyt kone käy taas mainiosti.
Kiitoksia avusta.
Saab 9000 CSE -92
Vastaa Viestiin