Kävin pesemässä hallissa auton, jonka jälkeen satku oli pari tuntia ulkona parkissa. Liikkeelle lähdettäessä vaihdekeppi oli tunnoton. Eli keppi liikkuu laidasta laitaan hervottomasti. Ei minkäänlaista keskitystä.
Mitä on tapahtunut
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Sieltä on Keskittimen jousi poikki!
Jos autossasi on vanhemman mallinen systeemi niin keskittimen jousi löytyy kun purkaat penkkien välisen keskikonsolin pois. Mutta jos uudempi systeemi niin keskitin on vaihdelaatikon sisällä.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
Onko käryä milloin on tullut "uudemman" mallinen keskittimen jousi. En osaa tosin varmuudella sanoa koneen/vaihteiston vuosimallia, kun ei ole tota valmistumeroa kurkittu.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Oisko jotain -86 tms. en muista tarkkaa. Mutta jos autosi kori on tosiaan vuodelta -84 niin siellä on kyllä keskikonsoolin alapuolella ne keskityshilut..
Tarkennetaan vielä sen verran, että joudut ottamaan siis keskikonsolin pois, ravottamaan sitä kokolattiamattoa ja ottamaan vielä sen alta pois sellaisen muovisen putken joka vie tuuletusilmaa takajalkatiloihin.. Sitten vasta pääset käsiksi tuohon keskityshommaan.
Onhan siinä näpräämistä, toivotaan ettei niitä ole sieltä poistettu vaan olisi vaan se jousi poikki.
Jaaha. Kiitos tarkennuksesta. Josko pääsisi pian huilimaan niin jaksais aamulla nousta autoakin räpläämään. Yritän jo henkisesti asennoitua siihen, että siellä on toi "uus" systeemi. Kovin paljon alkuperäistä osaa ei tossa mobiilissa nimittäin ole. Ainakaan tekniikan osalta. Pidetään peukut pystyssä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
"Vanhanmallinen" keskityssysteemi on siis mitä ilmeisimmin sellaiset kaksi roikkuvaa tankoa vaihdeakselin kummallakin puolella. Niiden välissä tulisi mitä ilmeisemmin olla jousi kiristämässä tankoja nailonista neliskanttista mötikkää vasten?
Jousta ei näy joten uutta tilaukseen. Olisikohan sellainen teoreettinen mahdollisuus, että siellä olisi laatikossa jousi ja toi vanha systeemi olisi poistettu jo aikaisemmin. Eikö tällöinkin pitäisi olla mahdollista saada toimimaan tolla toisella tavalla.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
"Vanhanmallinen" keskityssysteemi on siis mitä ilmeisimmin sellaiset kaksi roikkuvaa tankoa vaihdeakselin kummallakin puolella. Niiden välissä tulisi mitä ilmeisemmin olla jousi kiristämässä tankoja nailonista neliskanttista mötikkää vasten?
Juuri näin. Ja vanhan mallin systeemi toimii uudemmankin laatikon kanssa.
arnoldi kirjoitti:Mites vaihdelaatikon ja kepin liitos.Moottoritilas sellanen säädettävä klemmari.
Mitä ajat takaa?
Paikallisella Saab-liikkeellä oli jousi varastossa "edulliseen" jouluhintaan 4,20 € Hetken kävi mielessä jos laittais jonkin yleisjousen, mutta ei jaksanut ruveta arpoon näin lauantaina, kun huomenna pitää taas lähteä ajoon. Nyt mennään kokeileen josko sopii.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Tarkotin vaihdekepin ja laatikon liitoskohdalla sitä kohtaa, jossa vaihdekepiltä tuleva tanko liittyy vaihdelaatikkoon. Sitä klemmaria säätämällä pystyy säätämään vaihdelovia. Itellä oli sillai, että rempan jälkeen pomppi vitonen pois päältä ja sit sitä klemmaria(auto ilmaan ja säätö) säätämällä pysyy vitonen päällä.