Vaihdekepin keskitys katosi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Vaihdekepin keskitys katosi

Viesti Kirjoittaja tema »

Kävin pesemässä hallissa auton, jonka jälkeen satku oli pari tuntia ulkona parkissa. Liikkeelle lähdettäessä vaihdekeppi oli tunnoton. Eli keppi liikkuu laidasta laitaan hervottomasti. Ei minkäänlaista keskitystä.

Mitä on tapahtunut :idea:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Subonaattori
"Aero"
Viestit: 358
Liittynyt: Ke Helmi 04, 2004 18:49
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Subonaattori »

Sieltä on Keskittimen jousi poikki!
Jos autossasi on vanhemman mallinen systeemi niin keskittimen jousi löytyy kun purkaat penkkien välisen keskikonsolin pois. Mutta jos uudempi systeemi niin keskitin on vaihdelaatikon sisällä.
ylipaine=ylivoimaa!
SAAB 9-5 Wagon Automatic BioPower MY02
#2269
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Onko käryä milloin on tullut "uudemman" mallinen keskittimen jousi. En osaa tosin varmuudella sanoa koneen/vaihteiston vuosimallia, kun ei ole tota valmistumeroa kurkittu.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Oisko jotain -86 tms. en muista tarkkaa. Mutta jos autosi kori on tosiaan vuodelta -84 niin siellä on kyllä keskikonsoolin alapuolella ne keskityshilut..
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Kori on varmuudella -84. Siihen varmat asiat sitten loppuukin :D

Yritetään ehtiä vilkaista huomenna. Laitan sitten juttua kuinka kävi.

Kiitos taas Aksulle, ja Subonaattorille :!:
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tarkennetaan vielä sen verran, että joudut ottamaan siis keskikonsolin pois, ravottamaan sitä kokolattiamattoa ja ottamaan vielä sen alta pois sellaisen muovisen putken joka vie tuuletusilmaa takajalkatiloihin.. Sitten vasta pääset käsiksi tuohon keskityshommaan.

Onhan siinä näpräämistä, toivotaan ettei niitä ole sieltä poistettu vaan olisi vaan se jousi poikki. :roll:
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Jaaha. Kiitos tarkennuksesta. Josko pääsisi pian huilimaan niin jaksais aamulla nousta autoakin räpläämään. Yritän jo henkisesti asennoitua siihen, että siellä on toi "uus" systeemi. Kovin paljon alkuperäistä osaa ei tossa mobiilissa nimittäin ole. Ainakaan tekniikan osalta. Pidetään peukut pystyssä.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

"Vanhanmallinen" keskityssysteemi on siis mitä ilmeisimmin sellaiset kaksi roikkuvaa tankoa vaihdeakselin kummallakin puolella. Niiden välissä tulisi mitä ilmeisemmin olla jousi kiristämässä tankoja nailonista neliskanttista mötikkää vasten?

Jousta ei näy joten uutta tilaukseen. Olisikohan sellainen teoreettinen mahdollisuus, että siellä olisi laatikossa jousi ja toi vanha systeemi olisi poistettu jo aikaisemmin. Eikö tällöinkin pitäisi olla mahdollista saada toimimaan tolla toisella tavalla.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

"Vanhanmallinen" keskityssysteemi on siis mitä ilmeisimmin sellaiset kaksi roikkuvaa tankoa vaihdeakselin kummallakin puolella. Niiden välissä tulisi mitä ilmeisemmin olla jousi kiristämässä tankoja nailonista neliskanttista mötikkää vasten?
Juuri näin. Ja vanhan mallin systeemi toimii uudemmankin laatikon kanssa.
Aki Peltola #1132
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Liitos

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Mites vaihdelaatikon ja kepin liitos.Moottoritilas sellanen säädettävä klemmari.
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Re: Liitos

Viesti Kirjoittaja tema »

arnoldi kirjoitti:Mites vaihdelaatikon ja kepin liitos.Moottoritilas sellanen säädettävä klemmari.
Mitä ajat takaa?

Paikallisella Saab-liikkeellä oli jousi varastossa "edulliseen" jouluhintaan 4,20 € :) Hetken kävi mielessä jos laittais jonkin yleisjousen, mutta ei jaksanut ruveta arpoon näin lauantaina, kun huomenna pitää taas lähteä ajoon. Nyt mennään kokeileen josko sopii.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Jee. Pelittää taas :D Onkin ollut aika väsynyt jousi, kun keskitys on nyt paljon täsmällisempi.

Kiitos avusta. Pienellä vinkkimisellä homma sujui taas helposti. Pitää hommata loputkin og-korjaamokäsikirjat tai sitten vain ostaa se Bentley.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kiitos avusta. Pienellä vinkkimisellä homma sujui taas helposti. Pitää hommata loputkin og-korjaamokäsikirjat tai sitten vain ostaa se Bentley.
Miksi? Onhan sulla kaikkitietävä saabclub-foorumi! :lol:
Aki Peltola #1132
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Niinpä :wink:

Olishan se tylsää jos ostais kirjan ja sitten osais kaiken :) , ei olis enää mitään opittavaa :D :D :D
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
arnoldi
Matalapaineturbo
Viestit: 156
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2004 12:27
Paikkakunta: Tampere

Liitos

Viesti Kirjoittaja arnoldi »

Tarkotin vaihdekepin ja laatikon liitoskohdalla sitä kohtaa, jossa vaihdekepiltä tuleva tanko liittyy vaihdelaatikkoon. Sitä klemmaria säätämällä pystyy säätämään vaihdelovia. Itellä oli sillai, että rempan jälkeen pomppi vitonen pois päältä ja sit sitä klemmaria(auto ilmaan ja säätö) säätämällä pysyy vitonen päällä.
Vastaa Viestiin