öljyproppu jumissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

öljyproppu jumissa

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Eilen aloin vaihtamaan öljyjä, show meni pääpiirteissään näin:

Auto tuttavan talliin, todettiin propun olevan pahasti pyöristynyt, varaosaliikkeestä uusi.

Takaisin tallille, 13mm lenkkiavain pyörii propun kannan ympärillä kuin tivolissa konsanaan. Seuraavaksi papukaijapihdit aseeksi. Ei minkäänlaista pitoa, ei kun järeämpää kalustoa kehiin. Putkitongeilla sai kyllä otteen, mutta proppu ei vaan auennut, messinginpalasia vaan lenteli. (Kyllä, koitettiin vääntää oikeaan suuntaan)

Tilanne nyt:

proppu (tai se mitä siitä on jäljellä) paskana, vanhat öljyt edelleen koneessa. Käyn tänään korjaamolla ihmettelemässä josko saisivat sen propun jämät sieltä jollain konstilla pois. Perkele, että syö miestä kun kahden tunnin yrittämisen jälkeen joutui luovuttamaan. :evil:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Joku 11-12mm hylsy lyömällä kiinni proppuun ja auki? Se lyöminen meinaan voi auttaa paljonkin..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
andelin
"Saabisti"
Viestit: 198
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:09
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja andelin »

Itse aikoinaan ratkaisin samaisen ongelman ysisatkussa sillä, että sahasin rautasahalla sen kupariprikan pois prikan suuntaisesti :?
Melko työlästä, mutta sahauksen jälkeen proppu aukesi todella helposti :wink:
Saab 9-3 Aero Cabriolet 2008 https://www.nettiauto.com/saab/9-3/9679108
Kuuppa -72 odottaa entisöintiä
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Itse aikoinaan otin irti , taltalla ja vasaralla lyöden.
orava
"Turbo"
Viestit: 252
Liittynyt: To Touko 08, 2003 11:00
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja orava »

Yksi hyvä konsti, jota joskus itse käytin, on hitsata siihen proppuun isokokoinen (esim 24mm:n kannalla oleva mutteri. Kylä sillä lähti auki. Muistakaa kuitenkin palovaara! Tiettävästi jotkut ovat muuten halkoneet vaihdelaatikkonsa proppua väkisin avatessaan....
t. Joni
99 EMS -73 (MR), 96 -75 (KR), 900 T16 -92 (KA), 9-5 Wagon Aero -04 (KA)
900 CD -84 (MR), 99T -78 (OE), 99 -71 (OE), 99 T16 A -76 (?),
Suzuki GSX1100 -81 (MR), Belarus 525 -80 (KA)
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Taltalla ja vasaralla lähti ku kaverit vielä kehu että "nyt ei varmana oo lujassa!".

Jos 13mm on pyöreä ja 12mm on liian iso, niin 1/2" on siitä välistä. Tuossa edellämainitussa tapauksesa siis halkaisin 1/2" hylsyn.


T. Pasi
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu ja sitten varovaisuutta. Öljypohja voi haljeta tossa hommassa...

Kun saat irti niin uusi proppu sitten momenttiavaimella kiinni. Sauraava kysymys on, että mikä se oikea momenttiarvo on...pitää tarkistaa kirjasta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

orava kirjoitti:Yksi hyvä konsti, jota joskus itse käytin, on hitsata siihen proppuun isokokoinen (esim 24mm:n kannalla oleva mutteri. Kylä sillä lähti auki. Muistakaa kuitenkin palovaara! Tiettävästi jotkut ovat muuten halkoneet vaihdelaatikkonsa proppua väkisin avatessaan....
Tätä konstia minäkin kannatan, kaverin Foorttihin tehtiin ko. operaatio ja kyllä nyt öljyroppu aukiaa :wink:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Teemu kirjoitti:Seuraava kysymys on, että mikä se oikea momenttiarvo on...pitää tarkistaa kirjasta.
Vaihteistoöljypropun kiristysmomentti on korjaamokäsikirjan mukaan 39 - 59 Nm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Entäs moottori öljyproppu, siitähän tässäkin tais olla kyse?
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Nyt on proppu irti ja öljyt vaihdettu, tosin korjaamon avittamana. Helpostihan se näkyi irtoavan kun auto oli ensin nostettu ylös. Sitten vaan vasaralla hylsy kiinni siihen proppuun ja räikallä irti vääntäen...
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11632
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Reetu kirjoitti:Entäs moottori öljyproppu, siitähän tässäkin tais olla kyse?
Samasta kirjasta seuraavalta riviltä: Kiristysmomentit, Tyhjennystulppa, moottoriöljy 29 - 39 Nm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Hyvä niin ja pääasia , että öljyt tuli vaihdettua :wink:
kf3461
"Turbo"
Viestit: 298
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 08:41
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja kf3461 »

Kiristäkää se proppu samalla tyylillä kun tulpat, ei tuu ongelmia.
Ilu
# 2018
0456713526 ja suapi soitella
multivalve
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Pe Loka 22, 2004 16:29
Paikkakunta: OULU

Viesti Kirjoittaja multivalve »

:mrgreen:
Viimeksi muokannut multivalve, To Joulu 07, 2006 13:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin