Laatikko sano spätääm!

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Laatikko sano spätääm!

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Vaihdelaatikosta hajos päälaakeri. Prkl, kolmosella puolkaasua ~2600rpm, ja kilinkolinklingklangplong. No olihan se odotettavissa kuitenkin vähän piristetty peli, ja satkun 5-vaiht ei tunnetusti mikään kestävyyden perikuva olekkaan. No laatikkojumppa lähestyy..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Re: Laatikko sano spätääm!

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Oireiliko pitkään ennen hajoamista vai kossahtiko varoittamatta? Oma loota tiputtaa vaihteita, vaihteet ei mene kunnolla päälle ja nelonen ja vitonen ulisee yli 80km/h vauhdissa.
Öljymääriä kyttäilen ja toivon parasta...
OG900i -88
VW 1300 -70
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Re: Laatikko sano spätääm!

Viesti Kirjoittaja Ronska »

tpsaab kirjoitti:Oireiliko pitkään ennen hajoamista vai kossahtiko varoittamatta? Oma loota tiputtaa vaihteita, vaihteet ei mene kunnolla päälle ja nelonen ja vitonen ulisee yli 80km/h vauhdissa.
Öljymääriä kyttäilen ja toivon parasta...
Purin tuossa taannoin yhden laatikon, joka perimätiedon mukaan sylki vitosta pois ja hieman ujelsi.

Takakansi auki -> perämurikan hampaista 1/3 lohjennut pois,
pinion-rattaan laakerirullat kosahtanut rattaan ja laakerikuoren välistä perän puolelle. Oli nättiä katseltavaa 8O
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Laatikko sano spätääm!

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

tpsaab kirjoitti:Oireiliko pitkään ennen hajoamista vai kossahtiko varoittamatta? Oma loota tiputtaa vaihteita, vaihteet ei mene kunnolla päälle ja nelonen ja vitonen ulisee yli 80km/h vauhdissa.
Öljymääriä kyttäilen ja toivon parasta...
Sinänsä kummaa ettei mitenkään oireillut, vaihteet meni nätisti päälle ja oli suht hiljainen. Kuului yhtäkkiä vaan sellainen kilinkolin ääni ja vaihde hyppäs pois päältä. Taitaa olla pinjon-laakerin holkki mikä on halki. :roll:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

tpsaabille tulossa laatikon vaihto oletettavissa seuraavan 10000 km sisään.Samat oireet ku mulla paitsi mulla pysy vaihteet ja meni päälle.Vielläki menee vaihteet päälle ja ei hypi mutta on vaan vaikea liikkua koska vaihde silmassa ja kytkin ylhäällä vaan saatanallinen rutina ja nopeusmittari nousee mutta auto ei liiku :D ,eli ilmeisesti perä kappaleina.Ja meni mulla niin että vähitellen auto alkoi vetämään yhtäkkiä suuntaan ja toiseen ja sitte kerran yhessä kurvissa ei pyörät kaantyny veto päällä,käänsin väkisin ja poks.
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

Huh, tuohan kuulostaa pelottavalta!
Laatikonvaihto on jo tilauksessa, ajoitettu alkutalvelle. En usko, että kymppitonnia kestää.
Uskaltaako tommosella enää perhana ajaa, ei huvittais päästä hengestään
OG900i -88
VW 1300 -70
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

saisiko tuosta tekohengitettyä lisäaikaa noilla ihmeaineilla mitä on markkinoilla. ja tulisiko esim osa legoista pois öljyjen vaihdossa?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

uus laatikko hommattu 8)
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
tpsaab
"Ruisku"
Viestit: 122
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 10:38

Viesti Kirjoittaja tpsaab »

vjbremer kirjoitti:uus laatikko hommattu 8)
Tuliko otettua kuvia wanhasta hajonneista laakereista & rattaista?
OG900i -88
VW 1300 -70
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mikähän se täyskaasu sitten on jos puolikaasu on 2600rpm? :D aika hurjaa huudatusta
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

sarka kirjoitti:Mikähän se täyskaasu sitten on jos puolikaasu on 2600rpm? :D aika hurjaa huudatusta
En jymmärrä kommenttia? Voihan sitä ajaa vaikka 5500rpm pintakaasulla? Minun mielestä 2600-3000rpm on ihan normaali rauhallisen ajon vaihtokohta...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Nappe
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: To Touko 08, 2003 15:25
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Nappe »

Justjoo, hiukan askarrutti eilen illalla kun nöyryytin jotain probea, hiljennettiin johki 70km/h, jolloin pudotin kolmoselle (loistoidea satkun askilla) ja kun proben keula nykäs niin kopsahti poljin lattialle ja sormet ristiin, kuhnan ei vaan paukkuis laatikko...

Hiukan on kyllä mietityttänyt tuo vanha 5v laatikko ja 350Nm vääntöä, mutta rauhallisin mielin olen ajellut kun mitään oireita ei ole kuulunut. Nyt pitää kuitenkin ajatella asiaa hiukan toisin, jos tosiaan aski paukkuu ilman mitään varoitusta...

Niin, ja siitä probesta ei ollut mihinkään. Bling-bling mittareita, putkenpäätä karvanoppaa, mutta ei se ainakaan mukana pysyny...
Tuli kyllä rinnalle nykimään vielä tuonkinjälkeen, mutta totesin että eiköhän homma tullu selväks kerralla :) Laatikko, laatikko laatikko...
Saabit Sekalaisia_Saab-aiheisia_kuvia_vuosien_varrelta
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

tpsaab kirjoitti:
vjbremer kirjoitti:uus laatikko hommattu 8)
Tuliko otettua kuvia wanhasta hajonneista laakereista & rattaista?
Ei, laatikko vielä autossa kiinni tienvarressa. Itse töissä ollut koko päivän.
Voin kuvata sitten kun laatikko on irti. Lähitulevaisuudessa kait.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3435
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Suppari kirjoitti:tpsaabille tulossa laatikon vaihto oletettavissa seuraavan 10000 km sisään.Samat oireet ku mulla paitsi mulla pysy vaihteet ja meni päälle.Vielläki menee vaihteet päälle ja ei hypi mutta on vaan vaikea liikkua koska vaihde silmassa ja kytkin ylhäällä vaan saatanallinen rutina ja nopeusmittari nousee mutta auto ei liiku :D ,eli ilmeisesti perä kappaleina.Ja meni mulla niin että vähitellen auto alkoi vetämään yhtäkkiä suuntaan ja toiseen ja sitte kerran yhessä kurvissa ei pyörät kaantyny veto päällä,käänsin väkisin ja poks.
Tuo kuulostaa ihan vetonivel vialta, ei niinkään laatikkovialta.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

suorsa kirjoitti:
Tuo kuulostaa ihan vetonivel vialta, ei niinkään laatikkovialta.
Samaa mietin äsken lukiessani, itseasiassa uskaltaisin melkein lyödä vetoa vetonivelen hajoamisen puolesta.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin