Ja vielä kaiken lisäksi pitäisi maanantaina tai tiistaina lähteä tien päälle ja voi olla vähän nihkeää saada korjausaikaa ennen sitä. Onhan tossa pihassa toi japsi-räpsäkin, mutta mielummin ajelisin Saballa...
Vetarin suojakumi
Vetarin suojakumi
Vaihdoin äsken kesärenkaat alle ja samalla pettyneenä huomasin kuskin puolella ulomman vetarin suojakumin olevan rikki.
Onkos tuo kuinka paha homma vaihtaa parkkipaikalla? Työkaluvalikoimakin on vähän heikko ja kokemusta ko. hommasta ei yhtään.
Itse nivel kyllä taitaa olla vielä ehjä, kun ei ravista eikä ääntele ja vielä reilu viikko sitten suojakumi oli ehjä.
Ja vielä kaiken lisäksi pitäisi maanantaina tai tiistaina lähteä tien päälle ja voi olla vähän nihkeää saada korjausaikaa ennen sitä. Onhan tossa pihassa toi japsi-räpsäkin, mutta mielummin ajelisin Saballa...
Ja vielä kaiken lisäksi pitäisi maanantaina tai tiistaina lähteä tien päälle ja voi olla vähän nihkeää saada korjausaikaa ennen sitä. Onhan tossa pihassa toi japsi-räpsäkin, mutta mielummin ajelisin Saballa...
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996
Re: Vetarin suojakumi
No se on ainakin selvää, että yhtään ylimääräistä ei kannata ajella suojakumi rikki, jos meinaa kasata vielä samalla nivelellä. Osaavissa käsissä nivelen vaihto onnistuu lähes missä vain. Vaatimuksia työkaluille toisaalta löytyy. Napamutteri on TIUKASSA samoin, kun alapallonivelkin voi olla johtuen pulttien ruostumisesta. Nivel täytyy pestä ja laittaa uudet rasvat. Nivelen irroitukseen tarvitset vielä esim. jonkinlaiset levittävät pihdit, jotta saat lukkorenkaan pois häiritsemästä.iku kirjoitti:Vaihdoin äsken kesärenkaat alle ja samalla pettyneenä huomasin kuskin puolella ulomman vetarin suojakumin olevan rikki.Onkos tuo kuinka paha homma vaihtaa parkkipaikalla? Työkaluvalikoimakin on vähän heikko ja kokemusta ko. hommasta ei yhtään.
Itse nivel kyllä taitaa olla vielä ehjä, kun ei ravista eikä ääntele ja vielä reilu viikko sitten suojakumi oli ehjä.
Ja vielä kaiken lisäksi pitäisi maanantaina tai tiistaina lähteä tien päälle ja voi olla vähän nihkeää saada korjausaikaa ennen sitä. Onhan tossa pihassa toi japsi-räpsäkin, mutta mielummin ajelisin Saballa...
Kumin voi vaihtaa irrottamatta napamutteria: Sisemmän niivelen klemmari auki, jarrusatula irti, ylä- ja alatukivarsista pallonivelet irti (kaksi pulttia kummasskin) ja sitten varovasti olka-akseli, napa, vetari kokonaisuus ulos . Sisemmän nivelen ympäristö kannattaa puhdistaa hyvin enen ulosvetoa. Kun koko roska on lattialla, ulomman nivelen klemmarit irti, vetoakseli irti nivelestä ja kumi vaihtoon. Kasaus käänteisessä järjestyksessä. Puhtaus tietty a ja o noissa nivelissä ja uutta rasvaa sisään. Ja ennen auton ylösnostoa sopiva palikka ylätukivarren alapuolelle korissa olevaan vasteeseen jotta jousi ei paina ripustusta alas. Pallonivelten pultit voi olla ruoisteessa mutta perusteellinen kierteiden puhdistus ja crc auttaa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
-
Pekka Valtanen
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Turhaa vaatimattomuutta, ihmisethän sen ovat kasanneet. Ja etupään remontoinnista voi sanoa, että purkaminen on useinmiten vaikeampaa, kasaaminen helpompaa. Lisäksi rippikoluikäisen Saabin etupäässä on niin usein joku nivel tai suojakumi vaihtokunnossa, että se homma kannattaa opetella ihan taloudellisessakin mielessä.
Ja jos oikein epäilyttää, niin pyydä jotain SATU-listalaista henkiseksi tueksi.
Vetonivelen suojakumiksi suosittelen Löbroa.
Ja jos oikein epäilyttää, niin pyydä jotain SATU-listalaista henkiseksi tueksi.
Vetonivelen suojakumiksi suosittelen Löbroa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Ja varsinkin "kivijalkaliikkeen" varaosa hyllyltä, eli alkuperäistäPekka Valtanen kirjoitti:Vetonivelen suojakumiksi suosittelen Löbroa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jos sillä on pakko ajaa, niin kietaise muovikassi siihen nivelen ympärille ja ilmastointiteipillä varmennus. Yks kaveri ajoi tuolla petentilla vuodenpäivät, joten se kyllä kestää tilapäisesti siihen asti, kunnes saat korjausajan jostain. Ite kun vaihdoin suojakumin, otin yläpallon irti tukivarresta (2pulttia) ja kallistin napaa senverran ulospäin, että vetoakseli sopii pois nivelestä. Ei sitä tarvii ton enempää purkaa, jos sattuu laiskottamaan. Murroksen olen puhdistanut paperilla, periaateella enimmät rasvat pois. Rasvaa kandee puristaa siitä akselin riästä murroksen sisäänkin, eikä ainoastaan suojakumiin pyörimään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Hain motonetistä Löbron kumin ja melkein aloin sitä vaihtamaan parkkiksella, mutta selkä alkoi sen verran nikottelemaan, että homma jäi väliin. Onneksi Lempäälästä löytyi yksi auki oleva korjaamo, jolla ei ollut juuri muita hommia tälle päivälle ja nyt on vetari kunnossa taas.
Nivelkin oli vielä ihan hyvässä kunnossa vaikka pölyä ja hiekkaa oli sisällä jonkinverran (ei juurikaan mitään naarmuja tai jälkiä).
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
9000 CDE 2,3lpt 1996