Vetarin suojakumi

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Vetarin suojakumi

Viesti Kirjoittaja iku »

Vaihdoin äsken kesärenkaat alle ja samalla pettyneenä huomasin kuskin puolella ulomman vetarin suojakumin olevan rikki. :( Onkos tuo kuinka paha homma vaihtaa parkkipaikalla? Työkaluvalikoimakin on vähän heikko ja kokemusta ko. hommasta ei yhtään. :oops: Itse nivel kyllä taitaa olla vielä ehjä, kun ei ravista eikä ääntele ja vielä reilu viikko sitten suojakumi oli ehjä.

Ja vielä kaiken lisäksi pitäisi maanantaina tai tiistaina lähteä tien päälle ja voi olla vähän nihkeää saada korjausaikaa ennen sitä. Onhan tossa pihassa toi japsi-räpsäkin, mutta mielummin ajelisin Saballa... 8)
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Vetarin suojakumi

Viesti Kirjoittaja ASTech »

iku kirjoitti:Vaihdoin äsken kesärenkaat alle ja samalla pettyneenä huomasin kuskin puolella ulomman vetarin suojakumin olevan rikki. :( Onkos tuo kuinka paha homma vaihtaa parkkipaikalla? Työkaluvalikoimakin on vähän heikko ja kokemusta ko. hommasta ei yhtään. :oops: Itse nivel kyllä taitaa olla vielä ehjä, kun ei ravista eikä ääntele ja vielä reilu viikko sitten suojakumi oli ehjä.

Ja vielä kaiken lisäksi pitäisi maanantaina tai tiistaina lähteä tien päälle ja voi olla vähän nihkeää saada korjausaikaa ennen sitä. Onhan tossa pihassa toi japsi-räpsäkin, mutta mielummin ajelisin Saballa... 8)
No se on ainakin selvää, että yhtään ylimääräistä ei kannata ajella suojakumi rikki, jos meinaa kasata vielä samalla nivelellä. Osaavissa käsissä nivelen vaihto onnistuu lähes missä vain. Vaatimuksia työkaluille toisaalta löytyy. Napamutteri on TIUKASSA samoin, kun alapallonivelkin voi olla johtuen pulttien ruostumisesta. Nivel täytyy pestä ja laittaa uudet rasvat. Nivelen irroitukseen tarvitset vielä esim. jonkinlaiset levittävät pihdit, jotta saat lukkorenkaan pois häiritsemästä.
cc
"Viggen"
Viestit: 564
Liittynyt: Ti Elo 12, 2003 19:53

Viesti Kirjoittaja cc »

Kumin voi vaihtaa irrottamatta napamutteria: Sisemmän niivelen klemmari auki, jarrusatula irti, ylä- ja alatukivarsista pallonivelet irti (kaksi pulttia kummasskin) ja sitten varovasti olka-akseli, napa, vetari kokonaisuus ulos . Sisemmän nivelen ympäristö kannattaa puhdistaa hyvin enen ulosvetoa. Kun koko roska on lattialla, ulomman nivelen klemmarit irti, vetoakseli irti nivelestä ja kumi vaihtoon. Kasaus käänteisessä järjestyksessä. Puhtaus tietty a ja o noissa nivelissä ja uutta rasvaa sisään. Ja ennen auton ylösnostoa sopiva palikka ylätukivarren alapuolelle korissa olevaan vasteeseen jotta jousi ei paina ripustusta alas. Pallonivelten pultit voi olla ruoisteessa mutta perusteellinen kierteiden puhdistus ja crc auttaa.
#1894 : 9000 CS 2.0t -96 , 9-3 SC TiDS -09 , 9-3 Cab 1.8t+Hirsch -05 . . . . Entiset : 90 -85 , 900c -88 , 900s 2,3i -96
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Hmm, kuullostaa hieman siltä, että täytyy soitella lähiseudun korjaamot läpi, jos joku ehtisi pikaisesti tuon korjaamaan. Mulla on kuitenkin nuo peukalot vähän liian keskellä kämmentä... :oops:
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Turhaa vaatimattomuutta, ihmisethän sen ovat kasanneet. Ja etupään remontoinnista voi sanoa, että purkaminen on useinmiten vaikeampaa, kasaaminen helpompaa. Lisäksi rippikoluikäisen Saabin etupäässä on niin usein joku nivel tai suojakumi vaihtokunnossa, että se homma kannattaa opetella ihan taloudellisessakin mielessä.

Ja jos oikein epäilyttää, niin pyydä jotain SATU-listalaista henkiseksi tueksi.

Vetonivelen suojakumiksi suosittelen Löbroa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pekka Valtanen kirjoitti:Vetonivelen suojakumiksi suosittelen Löbroa.
Ja varsinkin "kivijalkaliikkeen" varaosa hyllyltä, eli alkuperäistä 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10501
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jos sillä on pakko ajaa, niin kietaise muovikassi siihen nivelen ympärille ja ilmastointiteipillä varmennus. Yks kaveri ajoi tuolla petentilla vuodenpäivät, joten se kyllä kestää tilapäisesti siihen asti, kunnes saat korjausajan jostain. Ite kun vaihdoin suojakumin, otin yläpallon irti tukivarresta (2pulttia) ja kallistin napaa senverran ulospäin, että vetoakseli sopii pois nivelestä. Ei sitä tarvii ton enempää purkaa, jos sattuu laiskottamaan. Murroksen olen puhdistanut paperilla, periaateella enimmät rasvat pois. Rasvaa kandee puristaa siitä akselin riästä murroksen sisäänkin, eikä ainoastaan suojakumiin pyörimään.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
iku
"Aero"
Viestit: 366
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 13:48
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja iku »

Hain motonetistä Löbron kumin ja melkein aloin sitä vaihtamaan parkkiksella, mutta selkä alkoi sen verran nikottelemaan, että homma jäi väliin. Onneksi Lempäälästä löytyi yksi auki oleva korjaamo, jolla ei ollut juuri muita hommia tälle päivälle ja nyt on vetari kunnossa taas. :D Nivelkin oli vielä ihan hyvässä kunnossa vaikka pölyä ja hiekkaa oli sisällä jonkinverran (ei juurikaan mitään naarmuja tai jälkiä).
9-5 3,0TiD 2002
9000 CDE 2,3lpt 1996
Vastaa Viestiin