Akku takakonttiin

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Akku takakonttiin

Viesti Kirjoittaja Eski »

Laitetaan nyt tännekin juttua, kun projektiosiossa näyttää olevan hiljaista... Eli hommasin satkuun Optiman akun, joka olisi tarkoitus laittaa takakontin pohjalevyn alle. Nyt kaivataan vinkkejä miten akku kannattaisi kiinnittää kontin pohjaan, eli tuonne:

Kuva

Eski
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Vähän kinkkinen voi olla?Jonkinlainen panta tms.Piukkaan sitä ei varmaankaan ikinä saa.Ei ilmeisesti mahdu akku pystyyn?Eikö löydy akkua,joka mahtuisi ''oikeaan'' asentoon?

Kannattaa varmaan tietämättömille kertoa,että ei kannata normaaliakkua tuohon asentoon laittaa. :D
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Eikös tuossa ole sitten kontin vedenpoistoreikä alapuolella?

Ei taida optima mahtua tuon raudan alle ?

Itse ostin biltemasta veneeseen tarkoitetun akkukotelon ja sijoitin kontin yläpuolelle, mutta et taida Eski haluta sitä ratkaisua.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, pienemmät akut kuin tuo Optima maksaa 300-400 euroa ja tuokin rapiat 200 ekua... Enkä halua mitään akkulaatikkoa kontin sisälle, joten on vain jotenkin ratkaistava tuon kiinnitys...
Turbo16 kirjoitti:Eikös tuossa ole sitten kontin vedenpoistoreikä alapuolella? Ei taida optima mahtua tuon raudan alle ?
Vedenpoistoreikä on akun vieressä oikealla puolella. Ei mahdu raudan alle.

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Kesä 01, 2007 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7360
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eikös tuohon käy ihan perinteinen akkurauta?

Sellanen kulmarauta(tuohon keltasen osion "yläreunaan") kuten iivarisatkuissa, pienet reiät pohjan läpi tai vaihtoehtoisesti hitsaa esim. kulmaraudan palat pituussuuntaan akun viereen mihin noin puoleenväliin(pituussuunnassa) reiät josta ne vakiot koukkutapit kiinni. Silloin se vetää tuota akku samalla eteen ja alaspäin.

Tai sitten akun viereen pitkulaiset reiät ja pieni räikkäliina ympäri, tietty noillekkin voi hitsata lenkit sisäpuolelle.

Pääsulakkeen tarpeellisuudesta löytynee monta keskustelua.

Tietty jos laittaa keulacoolerin ja erillaisen ilmansuodattimen niin saa sen akun keulalle vasemmalle puolelle. Tosin kesäautossa takakontti taitaa olla helpompi kun ei pienet jännitehäviöt merkkaa ihan niin paljoa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja oju »

Eikös akku laiteta OG:ssa takakonttiin keulan keventämiseksi, eikä sen takia että se ei keulille mahdu? 8O
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

tetammi kirjoitti:Eikös tuohon käy ihan perinteinen akkurauta?
Tuota voisikin kokeilla, kiitos vinkistä.
Pääsulakkeen tarpeellisuudesta löytynee monta keskustelua.
Eihän sitä tarvitse, kun suojaa sen kaapelin niin hyvin ettei varmasti mene eristeet puhki mistään. Tarvinnee aika ison sulakkeen, paljonkohan satkun startti haukkaa..? Kuorma-autoissa on vissiin jotain automaattisulakkeita, jotka kävisivät, mutta lienevät aika arvokkaita...
Tietty jos laittaa keulacoolerin ja erillaisen ilmansuodattimen niin saa sen akun keulalle vasemmalle puolelle. Tosin kesäautossa takakontti taitaa olla helpompi kun ei pienet jännitehäviöt merkkaa ihan niin paljoa.
Olisihan tuokin yksi vaihtoehto, mutta alkaa operaatio ryssämutkan poisto levitä jo aika isolleen :D Optiman pitäisi toimia talvellakin tuolla kontissa, kun starttipotkua löytyy suunnilleen kahden alkuperäisen akun verran...

Eski
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6483
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

oju kirjoitti:Eikös akku laiteta OG:ssa takakonttiin keulan keventämiseksi, eikä sen takia että se ei keulille mahdu? 8O
Minä en ainakaan saa tätä mutkaa mahtumaan keulalle akun kanssa:

Kuva

Eski
olli siekkinen
"Ruisku"
Viestit: 145
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja olli siekkinen »

Mahtuu optima hyvin lappeelleen tuonne varapöyrän viereen. Pulttaa kuormaliinan kiristimineen pohjaan ja kiristää akun kiinni. On helppo irroittaa tarvittaessa ja ei vie tilaa kontista.
Toiminut ainakin minulla hyvin.
Frostwind
"Hölösuu"
Viestit: 1105
Liittynyt: Ma Touko 30, 2005 11:14
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Frostwind »

Hyvä, että tästäkin aiheesta saadaan keskustelua. Ittellä kans ollu suunnitelmissa tuo akun siirto ku pitääs se ryssänmutka saada heivattua pois...

Onko kukaan laittanut sitä akkua vasemmalle puolelle konehuonetta? Voisi olla periaatteessa helpompi siirtää se siihen ainakin kun mietitään sitä kaapelin vetoa. Ja saapahan ainakin hyvän syyn hommata keulacuuleri! :lol:
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Frostwind kirjoitti:Hyvä, että tästäkin aiheesta saadaan keskustelua. Ittellä kans ollu suunnitelmissa tuo akun siirto ku pitääs se ryssänmutka saada heivattua pois...

Onko kukaan laittanut sitä akkua vasemmalle puolelle konehuonetta? Voisi olla periaatteessa helpompi siirtää se siihen ainakin kun mietitään sitä kaapelin vetoa. Ja saapahan ainakin hyvän syyn hommata keulacuuleri! :lol:
Siellä ammottaa kyllä se iso suodattimen kotelo, mutta jos laittaa vv-filsun silloinhan ongelma poistunee ja akulle jää hyvin tilaa.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Jokke A
"Saabisti"
Viestit: 1670
Liittynyt: Ke Marras 17, 2004 18:58
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Jokke A »

Kummallekin puolelle akkua reiät, rei'istä kierretangot läpi ja kierretangoille muttereilla joku palkki joka puristaa akun lattiaa vasten. Eristeeksi on tulevaisuuden projekteja varten varattu vanha kasteluletku, nykyään kulkevat kuvan mukaisissa ohuemmissa muoviputkissa.

Kuva
Frostwind kirjoitti: Onko kukaan laittanut sitä akkua vasemmalle puolelle konehuonetta? Voisi olla periaatteessa helpompi siirtää se siihen ainakin kun mietitään sitä kaapelin vetoa.
Onhan noitakin tehty mutta eipä kaapelin vedossakaan iso vaiva ole vrt. vahvistimen laitto. Vähän ahdasta tulee ilmansuodattimen kanssa vasemmalla puolella konehuonetta (ratkaisuna tietty vv-filtteri lokasuojaan).
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

tetammi kirjoitti:Tosin kesäautossa takakontti taitaa olla helpompi kun ei pienet jännitehäviöt merkkaa ihan niin paljoa.
Eipä ole talviautossakaan tullut havaittua mitään ongelmia starttauksissa vaikka ruutan säädötkin välillä ollut miten sattuu ja starttaus sen vuoksi vaivalloista, akku on jaksanut.

Akkuna vanha jostain pommista pelastettu perusakku akkukotelossa. Akku on sijoitettuna vaatimattomasti takaluukun oikeaan takareunaan kiinnitettynä kuormaliinalla. Kuormaliina on pujotettu pohjalevyyn ja akkukoteloon tehtyihin pitkulaisiin reikiin. Lisäksi toinen kevyt kiinniitysliina pitää vielä akkukotelon kannen, itse kotelon ja ehkä vähän akkuakin paikoillaan. Pluskaapeli on suojattu läpinäkyvällä puutarhaletkulla.

Pluskaapeli on tuotu eteen auton oikeaa reunaa mattojen alla, kabiinin läpiviennistä lokasuojaan ja ohjaustehostimen säiliön letkujen kanssa läpi konehuoneeseen. Kaapeli kulkee suoraan plusnavalta startille. Vasta startin plusnavasta lähtee orggis startti-akku-kaapelista tehty kaapeli virranjakoblokille. En tiedä onko tuo ylimääräisten liitoksien karsiminen auttanut ettei starttiongelmia ole ilmennyt.

Miinusnapa menee päävirtakytkimen kautta maihin.
Saabinsti
"Hölösuu"
Viestit: 2397
Liittynyt: To Touko 13, 2004 19:47
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Saabinsti »

Tuommonen päävirtakytkin takaronkassahan, estäisi varkaitakin...eivät varmaan keksisi ruveta käynnistymättömyyteen etsimään ratkaisua takaronkasta.

Saattaisivat tosin hajottaa autoa, mikäli eivät saa vietyä.

Tietysti eihän tuota varmaan aina jaksa klikkailla ees taas :roll:
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10

#2713
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 783
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

minä laitatin tonnarin akkutelineen takaluukkuun vasempaan reunaan.

EDIT: oikeaan reunaan tietty!!!
Viimeksi muokannut saabastelija, Ke Kesä 06, 2007 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Vastaa Viestiin