Akku takakonttiin
Akku takakonttiin
Laitetaan nyt tännekin juttua, kun projektiosiossa näyttää olevan hiljaista... Eli hommasin satkuun Optiman akun, joka olisi tarkoitus laittaa takakontin pohjalevyn alle. Nyt kaivataan vinkkejä miten akku kannattaisi kiinnittää kontin pohjaan, eli tuonne:
Eski
Eski
Vähän kinkkinen voi olla?Jonkinlainen panta tms.Piukkaan sitä ei varmaankaan ikinä saa.Ei ilmeisesti mahdu akku pystyyn?Eikö löydy akkua,joka mahtuisi ''oikeaan'' asentoon?
Kannattaa varmaan tietämättömille kertoa,että ei kannata normaaliakkua tuohon asentoon laittaa.
Kannattaa varmaan tietämättömille kertoa,että ei kannata normaaliakkua tuohon asentoon laittaa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Jep, pienemmät akut kuin tuo Optima maksaa 300-400 euroa ja tuokin rapiat 200 ekua... Enkä halua mitään akkulaatikkoa kontin sisälle, joten on vain jotenkin ratkaistava tuon kiinnitys...
Eski
Vedenpoistoreikä on akun vieressä oikealla puolella. Ei mahdu raudan alle.Turbo16 kirjoitti:Eikös tuossa ole sitten kontin vedenpoistoreikä alapuolella? Ei taida optima mahtua tuon raudan alle ?
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Pe Kesä 01, 2007 11:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Eikös tuohon käy ihan perinteinen akkurauta?
Sellanen kulmarauta(tuohon keltasen osion "yläreunaan") kuten iivarisatkuissa, pienet reiät pohjan läpi tai vaihtoehtoisesti hitsaa esim. kulmaraudan palat pituussuuntaan akun viereen mihin noin puoleenväliin(pituussuunnassa) reiät josta ne vakiot koukkutapit kiinni. Silloin se vetää tuota akku samalla eteen ja alaspäin.
Tai sitten akun viereen pitkulaiset reiät ja pieni räikkäliina ympäri, tietty noillekkin voi hitsata lenkit sisäpuolelle.
Pääsulakkeen tarpeellisuudesta löytynee monta keskustelua.
Tietty jos laittaa keulacoolerin ja erillaisen ilmansuodattimen niin saa sen akun keulalle vasemmalle puolelle. Tosin kesäautossa takakontti taitaa olla helpompi kun ei pienet jännitehäviöt merkkaa ihan niin paljoa.
Sellanen kulmarauta(tuohon keltasen osion "yläreunaan") kuten iivarisatkuissa, pienet reiät pohjan läpi tai vaihtoehtoisesti hitsaa esim. kulmaraudan palat pituussuuntaan akun viereen mihin noin puoleenväliin(pituussuunnassa) reiät josta ne vakiot koukkutapit kiinni. Silloin se vetää tuota akku samalla eteen ja alaspäin.
Tai sitten akun viereen pitkulaiset reiät ja pieni räikkäliina ympäri, tietty noillekkin voi hitsata lenkit sisäpuolelle.
Pääsulakkeen tarpeellisuudesta löytynee monta keskustelua.
Tietty jos laittaa keulacoolerin ja erillaisen ilmansuodattimen niin saa sen akun keulalle vasemmalle puolelle. Tosin kesäautossa takakontti taitaa olla helpompi kun ei pienet jännitehäviöt merkkaa ihan niin paljoa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Tuota voisikin kokeilla, kiitos vinkistä.tetammi kirjoitti:Eikös tuohon käy ihan perinteinen akkurauta?
Eihän sitä tarvitse, kun suojaa sen kaapelin niin hyvin ettei varmasti mene eristeet puhki mistään. Tarvinnee aika ison sulakkeen, paljonkohan satkun startti haukkaa..? Kuorma-autoissa on vissiin jotain automaattisulakkeita, jotka kävisivät, mutta lienevät aika arvokkaita...Pääsulakkeen tarpeellisuudesta löytynee monta keskustelua.
Olisihan tuokin yksi vaihtoehto, mutta alkaa operaatio ryssämutkan poisto levitä jo aika isolleen Optiman pitäisi toimia talvellakin tuolla kontissa, kun starttipotkua löytyy suunnilleen kahden alkuperäisen akun verran...Tietty jos laittaa keulacoolerin ja erillaisen ilmansuodattimen niin saa sen akun keulalle vasemmalle puolelle. Tosin kesäautossa takakontti taitaa olla helpompi kun ei pienet jännitehäviöt merkkaa ihan niin paljoa.
Eski
-
- "Ruisku"
- Viestit: 145
- Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 15:03
- Paikkakunta: Laukaa
Hyvä, että tästäkin aiheesta saadaan keskustelua. Ittellä kans ollu suunnitelmissa tuo akun siirto ku pitääs se ryssänmutka saada heivattua pois...
Onko kukaan laittanut sitä akkua vasemmalle puolelle konehuonetta? Voisi olla periaatteessa helpompi siirtää se siihen ainakin kun mietitään sitä kaapelin vetoa. Ja saapahan ainakin hyvän syyn hommata keulacuuleri!
Onko kukaan laittanut sitä akkua vasemmalle puolelle konehuonetta? Voisi olla periaatteessa helpompi siirtää se siihen ainakin kun mietitään sitä kaapelin vetoa. Ja saapahan ainakin hyvän syyn hommata keulacuuleri!
Saab 9-5 Vector 2.3t BioPower -04
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Saab 9-3 Turbo Sport -99 RE85
Saab 900 turbo16 -91
#3158, T5 ja T7 ohjelmoinnit
Siellä ammottaa kyllä se iso suodattimen kotelo, mutta jos laittaa vv-filsun silloinhan ongelma poistunee ja akulle jää hyvin tilaa.Frostwind kirjoitti:Hyvä, että tästäkin aiheesta saadaan keskustelua. Ittellä kans ollu suunnitelmissa tuo akun siirto ku pitääs se ryssänmutka saada heivattua pois...
Onko kukaan laittanut sitä akkua vasemmalle puolelle konehuonetta? Voisi olla periaatteessa helpompi siirtää se siihen ainakin kun mietitään sitä kaapelin vetoa. Ja saapahan ainakin hyvän syyn hommata keulacuuleri!
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Kummallekin puolelle akkua reiät, rei'istä kierretangot läpi ja kierretangoille muttereilla joku palkki joka puristaa akun lattiaa vasten. Eristeeksi on tulevaisuuden projekteja varten varattu vanha kasteluletku, nykyään kulkevat kuvan mukaisissa ohuemmissa muoviputkissa.
Onhan noitakin tehty mutta eipä kaapelin vedossakaan iso vaiva ole vrt. vahvistimen laitto. Vähän ahdasta tulee ilmansuodattimen kanssa vasemmalla puolella konehuonetta (ratkaisuna tietty vv-filtteri lokasuojaan).Frostwind kirjoitti: Onko kukaan laittanut sitä akkua vasemmalle puolelle konehuonetta? Voisi olla periaatteessa helpompi siirtää se siihen ainakin kun mietitään sitä kaapelin vetoa.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo.
'84 900T8 Museoautoprojekti
'84 900T8 Museoautoprojekti
Eipä ole talviautossakaan tullut havaittua mitään ongelmia starttauksissa vaikka ruutan säädötkin välillä ollut miten sattuu ja starttaus sen vuoksi vaivalloista, akku on jaksanut.tetammi kirjoitti:Tosin kesäautossa takakontti taitaa olla helpompi kun ei pienet jännitehäviöt merkkaa ihan niin paljoa.
Akkuna vanha jostain pommista pelastettu perusakku akkukotelossa. Akku on sijoitettuna vaatimattomasti takaluukun oikeaan takareunaan kiinnitettynä kuormaliinalla. Kuormaliina on pujotettu pohjalevyyn ja akkukoteloon tehtyihin pitkulaisiin reikiin. Lisäksi toinen kevyt kiinniitysliina pitää vielä akkukotelon kannen, itse kotelon ja ehkä vähän akkuakin paikoillaan. Pluskaapeli on suojattu läpinäkyvällä puutarhaletkulla.
Pluskaapeli on tuotu eteen auton oikeaa reunaa mattojen alla, kabiinin läpiviennistä lokasuojaan ja ohjaustehostimen säiliön letkujen kanssa läpi konehuoneeseen. Kaapeli kulkee suoraan plusnavalta startille. Vasta startin plusnavasta lähtee orggis startti-akku-kaapelista tehty kaapeli virranjakoblokille. En tiedä onko tuo ylimääräisten liitoksien karsiminen auttanut ettei starttiongelmia ole ilmennyt.
Miinusnapa menee päävirtakytkimen kautta maihin.
Tuommonen päävirtakytkin takaronkassahan, estäisi varkaitakin...eivät varmaan keksisi ruveta käynnistymättömyyteen etsimään ratkaisua takaronkasta.
Saattaisivat tosin hajottaa autoa, mikäli eivät saa vietyä.
Tietysti eihän tuota varmaan aina jaksa klikkailla ees taas
Saattaisivat tosin hajottaa autoa, mikäli eivät saa vietyä.
Tietysti eihän tuota varmaan aina jaksa klikkailla ees taas
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Hirsch"
- Viestit: 783
- Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
- Paikkakunta: orivesi
minä laitatin tonnarin akkutelineen takaluukkuun vasempaan reunaan.
EDIT: oikeaan reunaan tietty!!!
EDIT: oikeaan reunaan tietty!!!
Viimeksi muokannut saabastelija, Ke Kesä 06, 2007 17:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
99 -71 ke, vaimokkeen 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis