99 öljynpinnan korkeus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 öljynpinnan korkeus?

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hei! 99:n b-moottorissa öljynpinta lämpimänä pari milliä yli MAX rajan, yön yli seisseenä (lämpötila kävi nollassa) öljyn pinta on karvan alle puolivälin (siis MIN-MAX alueen puolivälin). Aika suuri heitto?

15 vuotta ollut ajokortti ja nyt vasta hoksaan tuollaisen eron kylmän ja kuuman öljyn suhteen :oops: :oops:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Sama homma rengaspaineissa. Nousevat useita kymmenyksiä parhaimmillaan lyhyelläkin n. 1km ajolla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Sama homma rengaspaineissa. Nousevat useita kymmenyksiä parhaimmillaan lyhyelläkin n. 1km ajolla.
Höh, tuohan edellyttäisi että olisi rengaspainemittari parkkipaikalla.
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

lucaf kirjoitti:Höh, tuohan edellyttäisi että olisi rengaspainemittari parkkipaikalla.
Osta semmoinen suuntaa antava taskuun sopiva kaupasta, maksaa joitakin euriksia.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tuollainen oma painemittari on siitä hyvä, että epämääräisesti näyttävät huoltoasemien mittarit ei sotke rengaspaineiden tarkkailua. Erittäin usein mittarit heittää kymmenyksiä puoleen tai toiseen. Pahimmillaan jopa baareja, tai ikävimmillään eivät näytä mitään. Oma mittari on pelastanut montakin renkaantäyttöreissua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Ihme homma, tänä aamuna yön jälkeen kylmän öljyn pinta oli tasan MAX viivassa. Katoinkohan varmasti samasta autosta? :)

Vai voiko johtua siitä että yöllä lämpötila laski vain seitsemään asteeseen, ed. kerralla kävin nollassa?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

lucaf kirjoitti:Vai voiko johtua siitä että yöllä lämpötila laski vain seitsemään asteeseen, ed. kerralla kävin nollassa?
En oo huomannu mitään vaikutusta öljyn ollessa "kylmää" kuinka alas se vajoaa. Oli sitten pakkasta melkein 40 raitaa vai oliko keli nollassa, maksimissa jos on kylmällä koneella, niin sitten se on siinä oli lämpötila mikä tahansa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10283
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

En osaa sanoa, kuinka suuri vaikutus asialla on, mutta sellainenkin fakta tulee muistaa, että öljyyn pääsee jossakin määrin bensaa. Etenkin lyhyessä ajossa. Kun kone ajetaan lämpimäksi kunnolla ja pitkään, osa bensasta haihtuu pois öljystä ja kulkeutuu huohottimen kautta moottoriin takaisin. Jotkut tarkat henkilöt ovat onnistuneet mittaamaan moottoriöljyn jopa lisäytyvän vaihtovälillä! Ovat siis mitanneet pois valutetun ja täytetyn öljyn suhdetta järjestelmällisesti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Melkoisia teorioita täällä heitellään :D Eiköhän suurin öljypinnan korkeuden "vaihtelu" tule siitä, missä asennossa auto on parkissa...Eli vatupassi aina mukaan öljyn määrää tarkastaessa, niin tasaantunee nuo vaihtelut :lol: :wink:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Heitetään vielä yksi teoria peliin:

Muutaman kerran venttiilikopan avattuani olen huomannut, että siellä on "alareunassa" öljyä varmaan puoli litraa. Eli kun saabin kone on kallistettu sen 45 astetta, niin kanteen saattaa jäädä öljyä. Juttu on ihan sama 8- ja 16-venttiilisissä koneissa. Öljy valuu alas öljypohjaan jos tunkilla nostaa apukuskin puolelta.

Eli tämä on vähän samaa asiaa, kun tuo V.J.S:n kommentti auton asennosta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

valo

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

mutkissa valo vilkkuu jos on liian vähän öljyy.ennen ei kannata katella
se on turhaa eikä tarvii ostaa vatupassii.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

V.J.S kirjoitti:Melkoisia teorioita täällä heitellään :D Eiköhän suurin öljypinnan korkeuden "vaihtelu" tule siitä, missä asennossa auto on parkissa...Eli vatupassi aina mukaan öljyn määrää tarkastaessa, niin tasaantunee nuo vaihtelut :lol: :wink:
Perskele! Sinäpä sen sanoit, saattoi muuten hyvin olla sinä aamuna auto kaltevassa parkissa kun öljyt näytti vaan puoleen väliin.... :oops: :oops: :oops:
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: valo

Viesti Kirjoittaja lucaf »

YKÄ kirjoitti:mutkissa valo vilkkuu jos on liian vähän öljyy.ennen ei kannata katella
se on turhaa eikä tarvii ostaa vatupassii.
Aivan, voi samantien laittaa koko auton sitten vaihtoon.
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2825
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eikö nelitahtimoottorissa pakokääsu pääse pienissä määrin kosketuksiin moottoriöljyn kanssa ja siitä jää rikki tjsp. jälkiä öljyyn?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Vastaa Viestiin