99 öljynpinnan korkeus?
99 öljynpinnan korkeus?
Hei! 99:n b-moottorissa öljynpinta lämpimänä pari milliä yli MAX rajan, yön yli seisseenä (lämpötila kävi nollassa) öljyn pinta on karvan alle puolivälin (siis MIN-MAX alueen puolivälin). Aika suuri heitto?
15 vuotta ollut ajokortti ja nyt vasta hoksaan tuollaisen eron kylmän ja kuuman öljyn suhteen
15 vuotta ollut ajokortti ja nyt vasta hoksaan tuollaisen eron kylmän ja kuuman öljyn suhteen
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
Tuollainen oma painemittari on siitä hyvä, että epämääräisesti näyttävät huoltoasemien mittarit ei sotke rengaspaineiden tarkkailua. Erittäin usein mittarit heittää kymmenyksiä puoleen tai toiseen. Pahimmillaan jopa baareja, tai ikävimmillään eivät näytä mitään. Oma mittari on pelastanut montakin renkaantäyttöreissua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
En oo huomannu mitään vaikutusta öljyn ollessa "kylmää" kuinka alas se vajoaa. Oli sitten pakkasta melkein 40 raitaa vai oliko keli nollassa, maksimissa jos on kylmällä koneella, niin sitten se on siinä oli lämpötila mikä tahansa.lucaf kirjoitti:Vai voiko johtua siitä että yöllä lämpötila laski vain seitsemään asteeseen, ed. kerralla kävin nollassa?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
En osaa sanoa, kuinka suuri vaikutus asialla on, mutta sellainenkin fakta tulee muistaa, että öljyyn pääsee jossakin määrin bensaa. Etenkin lyhyessä ajossa. Kun kone ajetaan lämpimäksi kunnolla ja pitkään, osa bensasta haihtuu pois öljystä ja kulkeutuu huohottimen kautta moottoriin takaisin. Jotkut tarkat henkilöt ovat onnistuneet mittaamaan moottoriöljyn jopa lisäytyvän vaihtovälillä! Ovat siis mitanneet pois valutetun ja täytetyn öljyn suhdetta järjestelmällisesti.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Melkoisia teorioita täällä heitellään Eiköhän suurin öljypinnan korkeuden "vaihtelu" tule siitä, missä asennossa auto on parkissa...Eli vatupassi aina mukaan öljyn määrää tarkastaessa, niin tasaantunee nuo vaihtelut
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Heitetään vielä yksi teoria peliin:
Muutaman kerran venttiilikopan avattuani olen huomannut, että siellä on "alareunassa" öljyä varmaan puoli litraa. Eli kun saabin kone on kallistettu sen 45 astetta, niin kanteen saattaa jäädä öljyä. Juttu on ihan sama 8- ja 16-venttiilisissä koneissa. Öljy valuu alas öljypohjaan jos tunkilla nostaa apukuskin puolelta.
Eli tämä on vähän samaa asiaa, kun tuo V.J.S:n kommentti auton asennosta.
Muutaman kerran venttiilikopan avattuani olen huomannut, että siellä on "alareunassa" öljyä varmaan puoli litraa. Eli kun saabin kone on kallistettu sen 45 astetta, niin kanteen saattaa jäädä öljyä. Juttu on ihan sama 8- ja 16-venttiilisissä koneissa. Öljy valuu alas öljypohjaan jos tunkilla nostaa apukuskin puolelta.
Eli tämä on vähän samaa asiaa, kun tuo V.J.S:n kommentti auton asennosta.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
Perskele! Sinäpä sen sanoit, saattoi muuten hyvin olla sinä aamuna auto kaltevassa parkissa kun öljyt näytti vaan puoleen väliin....V.J.S kirjoitti:Melkoisia teorioita täällä heitellään Eiköhän suurin öljypinnan korkeuden "vaihtelu" tule siitä, missä asennossa auto on parkissa...Eli vatupassi aina mukaan öljyn määrää tarkastaessa, niin tasaantunee nuo vaihtelut
Eikö nelitahtimoottorissa pakokääsu pääse pienissä määrin kosketuksiin moottoriöljyn kanssa ja siitä jää rikki tjsp. jälkiä öljyyn?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.