Turpouuno kirjoitti:Kun ajoin auton kotiin, niin tyhjäkäynti jäi huutamaan vajaaseen 2000 kierrokseen, tuo oli tosin ainoa kerta. Tyhjäkäyntimoottori aiheuttaa tämän ilmeisesti? Onko tietoa, käykö tuohon Alfa 164:n tk-moottori? Tietty koitan ensin putsata sen.
Lämppäri puhalsi aluksi lämmintä, mutta muutaman kymmenen kilsan jälkeen rupes puhaltaan ensin haaleeta ja sitten ~sadan kilsan jälkeen jo ***** kylmää. Edellisellä omistajalla oli toiminut kuten pitääkin. Mikäs siihen meni? Lämmöt mittarissa näytti koko ajan normaalilta.
Entä mikäs valoviiksessä mättää kun en saanut pitkiä "lukittua"? Ei naksahda kun vetää itseen päin - vaikka ajovalokatkaisija olis missä asennossa. Vai onko tämä nyt joku saabismi, mitä en vain oo hokannu?
No niin, palaillaampa astialle.
1. Termostaattia en vaihtanut, mutta lämppäri ei ole tuon ekan kerran jälkeen enää tehnyt vastaavaa. Tiedä sitten mikä siinä oli.
2. Auto onkin vm.88, joten ei ole naksumekanismia viiksessä. Eli syyllinen on siis ilmeisesti rele? Tosin, nykyään kojelaudan merkkivalo jää päälle, kun viiksestä vetää ja sammuu kun vetää uudestaan eli vaikuttais toimivan tuokin. En tosin erottanut näin valosalla, että onko ne pitkät päällä vai ei, vaikka lukitsin viiksen vetoasentoon. Pitänee vielä kokeilla tuota pimeässä. EDIT: Kyllä vain, pitkät toimii niinkuin pitääkin. Minä kun luulin, että vain Alfa korjaa itse itsensä
3. Tyhjäkäynti jää vieläkin huutamaan. Lisäilmaluisti putsattu, kaasuläppä ja ilmavuodot tarkistettu ja alipainesäätimen letku uusittu (oli risa, ei auttanut) eli pitänee vaihtaa se lämpötila-anturi. Onko normaalia, ettei moottorin käynti muutu tyhjäkäynnillä/kierroksilla, vaikka alipainesäätimen/sen toisen letkun (keskipakosäädin?) irrottaa jakajasta?
4. Vaihdelaatikko ei hajonnutkaan, öljy oli tullut jostain toistaiseksi tuntemattomasta paikasta (saapissa en ole hävikkiä huomannut). Vaihdelaatikon vika diagnosoitu seuraavasti: alaspäin kakkoselle vaihdettaessa yleensä rusahtaa eikä mene sisään, mutta sopivalla välikaasulla menee aina ilman sivuääniä, askista ei muuta mölinää kuulu. Kakkosen synkronointi ilmeisesti totaalisen kaput? Muuten vaikuttaa ehjältä.
5. Toimiiko penkinlämmittimet termostaatilla vai mitä niistä potikoista oikein säädetään? En omista käyttöohjekirjaa...
6. Pitäiskö takalasin lämppärin katkaisijan lähteä irti kampeamalla? Siirrynkö lievästä väkivallasta vähemmän lievään väkivaltaan?