Turbon vaihteiston korjaus ym.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Turpouuno
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 20:46

Turbon vaihteiston korjaus ym.

Viesti Kirjoittaja Turpouuno »

Pidempään on jo nämä Saapikkaat kutkutellu, mutta vasta nyt sain ensikosketukseni niihin, kun vaihdossa tuohon pihaan ilmesty -87 9000 turbo CC. Loistavaa kyytiä sekä raakaa voimaa löytyy enemmän ku tarpeeksi. Mutta niin löytyy näitä tonnarin tyyppivikojakin (mitä nyt oon nuo UKT-kyssärit lueskellu läpi)... Pahimpana kakkosvaihde ei meinaa mennä sisään ja sitten ku menee niin yleensä pomppaa hetikohta pois. Varosahausta kattelin noita laatikoita, hintaluokka oli 300-500e ja lootilla kilsoja 200t ylöspäin. Kannattaako näitä ostaa, vai voiko ton vian korjata itse/korjauttaa?

Kun ajoin auton kotiin, niin tyhjäkäynti jäi huutamaan vajaaseen 2000 kierrokseen, tuo oli tosin ainoa kerta. Tyhjäkäyntimoottori aiheuttaa tämän ilmeisesti? Onko tietoa, käykö tuohon Alfa 164:n tk-moottori? Tietty koitan ensin putsata sen.

Lämppäri puhalsi aluksi lämmintä, mutta muutaman kymmenen kilsan jälkeen rupes puhaltaan ensin haaleeta ja sitten ~sadan kilsan jälkeen jo ***** kylmää. Edellisellä omistajalla oli toiminut kuten pitääkin. Mikäs siihen meni? Lämmöt mittarissa näytti koko ajan normaalilta.

Entä mikäs valoviiksessä mättää kun en saanut pitkiä "lukittua"? Ei naksahda kun vetää itseen päin - vaikka ajovalokatkaisija olis missä asennossa. Vai onko tämä nyt joku saabismi, mitä en vain oo hokannu?

Muitakin pikkuvikoja tietysti löytyy rekkalasteittain, mutta mitäs pienistä, kun ruostetta ei oo löytyny vielä yhtään 8O Hmm, mitenkäs ne helmojen/kaarien/ovien listat on kiinni?
Saab 9000 Turbo CC -88
Alfa Romeo 33 16v QV -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vaihteiston korjaus ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

Turpouuno kirjoitti:Kun ajoin auton kotiin, niin tyhjäkäynti jäi huutamaan vajaaseen 2000 kierrokseen
Viallinen ruiskun lämpöanturi imusarjan juuressa on usein aiheuttanut kovaa tyhjäkäyntiä moottorin ollessa lämmin.
Lämppäri puhalsi aluksi lämmintä, mutta muutaman kymmenen kilsan jälkeen rupes puhaltaan ensin haaleeta ja sitten ~sadan kilsan jälkeen jo ***** kylmää.
Onko autossa automaattinen ilmastointi? Toimiiko sisälämpötilan anturin moottori (penkinlämmitinkatkaisijoiden alapuolella)? Tuleeko vikakoodeja kun kalibroit ilmastoinnin (paina yhtaikaa AUTO+VENT)? Huomaa myös, että ilmastointi korottaa tyhjäkäyntiä aiheettomasti jos kylmäaineet on karanneet eikä kompressori pyöri. Ellet paina ECON.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 59#p288559
Entä mikäs valoviiksessä mättää kun en saanut pitkiä "lukittua"?
Tyyppivika vm 85 - 87 -tonnareissa.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 22#p507522 http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 31#p495931
mitenkäs ne helmojen/kaarien/ovien listat on kiinni?
Kaarien listat on muttereilla kiinni. Ovien listat on neppareilla ja liimanauhalla kiinni. Helmoissa ei juuri listoja ole, ovien sisäalareunassa kumilistat on muovisilla pop-niiteillä kiinni. Jos ruostetta ei ole löytynyt, pitää etsiä tarkemmin. Tuolla muutama kohta, mistä etsiä: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=28403
Jos ei edelleenkään löydy, ei voi muuta kuin onnitella :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turpouuno
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 20:46

Re: Turbon vaihteiston korjaus ym.

Viesti Kirjoittaja Turpouuno »

Heh, mieluummin en etsis :) Ompahan ainakin illuusio ruosteettomasta tonnarista. Ei ole minkäänlaista ilmastointia. Viiksestä ehdin löytää jo itsekin tarinaa...
Saab 9000 Turbo CC -88
Alfa Romeo 33 16v QV -92
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turbon vaihteiston korjaus ym.

Viesti Kirjoittaja jus »

Turpouuno kirjoitti:Ei ole minkäänlaista ilmastointia.
Termostaatin voisi alkajaisiksi vaihtaa, ihan vaan varmuuden vuoksi, samalla voi huuhdella jäähdytysjärjestelmän ja vaihtaa jäähdytysnesteet. Jos jäähdytin on kovin huono, sekin voi aiheuttaa kylmyyttä kabiinissa (termostaatti aukeaa niin paljon että pikkulaippa sulkee lämppärin kennolle menevän kanavan kokonaan).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Turpouuno
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 20:46

Re: Turbon vaihteiston korjaus ym.

Viesti Kirjoittaja Turpouuno »

Jäähdytin on kyllä ainakin päällisin puolin tosi hyvä, että tuskin vika siinä on. Pitää vaihtaa termari ja kattoa paraniko. Mutta se puhaltaa aina aluksi suht lämmintä, mutta alkaa sitten viilenemään...

Laatikko sanoi sitten lopullisesti sopimuksen irti ja sylki mehut pihalle. Saakos jostain helposti/kohtuuhintaan kunnostettuja lootia? Käykö vaparin laatikko turboon? Kytkintä ei varmaan tarvi uusia lootanvaihdon yhteydessä? Kun ei ole kuin pari vuotta vanha kytkin.
Saab 9000 Turbo CC -88
Alfa Romeo 33 16v QV -92
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Re: Turbon vaihteiston korjaus ym.

Viesti Kirjoittaja jariha »

Turpouuno kirjoitti:Laatikko sanoi sitten lopullisesti sopimuksen irti ja sylki mehut pihalle. Saakos jostain helposti/kohtuuhintaan kunnostettuja lootia? Käykö vaparin laatikko turboon? Kytkintä ei varmaan tarvi uusia lootanvaihdon yhteydessä? Kun ei ole kuin pari vuotta vanha kytkin.
Laita tälle foorumille ostoilmoitus, silleen minä löysin omaani ja useita laatikoita tarjottiin. Niin, minulle kävi syksyllä samoin ja samat oli oireetkin eli kakkonen ei pysynyt päällä. Autokin on saman vuotinen. Vaikka kytkimen ei pitänyt olla vanha, niin korjaamolla olivat ehdottoman varmoja mielipiteestään, että kytkinkin kannattaa uusia, sillä laatikko oli haljennut kytkimen puolelta ja siten kytkin hyvin öljyinen.

Minä laitoin vaparin laatikon. Se on tiheämpi eikä sovellu niin hyvin taloudelliseen ajoon (ennen pääsin maantiellä noin 7,2 l/100km, nyt on vaikeuksia päästä alle 7,5 l/100km, mutta tämä on mutu), mutta autosta tulee ihan erilainen sportti. Ei tarvii odotella 80-100 km/h alueella turbon mukaantuloa. Tosin oon alkanu epäillä, että minulla on jotain vikaa, kun tuntuu hengettömältä ennen kuin ahdot ehtii keltaisen puoleen väliin. Mutta siis, auton luonne muuttui paljon vihaisemmaksi vaparin laatikolla. Perustelin itselleni myös sillä, että käytetty turbon laatikko olisi mitä todennäköisemmin huonommassa kunnossa, kuin käytetty vaparin laatikko. Niin, ja tuo mun laatikko on vm. 90 vaparista, joten hyvin näyttää käyvän, vaikkei vuosimalli täsmääkään.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Turpouuno
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 20:46

Re: Turbon vaihteiston korjaus ym.

Viesti Kirjoittaja Turpouuno »

No ei tarvinnu edes ostoilmoitusta laittaa, yhtä edullista vaparin laatikkoa tarjottiin jo. Hyvin näyttää palvelu pelaavan :mrgreen: Toki vieläkin edullisempia saa tarjota, varsinkin jos löytyy oulusta. Tosin rahatilanne antaa odottaa maksutapahtumaa vielä tovin, joten kiirettä ei ole. Ja tuo vaparin loota vaikuttais tosiaan paremmalta vaihtoehdolta kuin turbon orkkis, joten sellasia voi tarjota. Vaikka yksityisviestillä.

Miltä muuten tonnarissa kuuluu uuden/hyvän kytkimen tuntua? Omassani se on melko jäykkä ja ottaa todella alhaalta, löysät mitataan ihan milleissä. Liikkeelle lähtö sillä oli aluksi todella vaikeaa ja muutenkin aiheutti paljon "kengurubensa"-ilmiötä... Mainittakoon että itse pidän eniten kytkimestä, jonka liike on kevyt, pehmeä ja sulava ja joka ottaa melko alhaalta (ei ihan noin alhaalta).

Ja löytyhän sieltä vähän ruostettakin, ainakin sieltä a-pilarista ja ovien alareunoista kumilistojen takaa sekä takakaarista listojen alta... Mutta ei tuo silti pahalta vaikuta. Eletään toivossa.
Saab 9000 Turbo CC -88
Alfa Romeo 33 16v QV -92
Turpouuno
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 20:46

Re: Turbon vaihteiston korjaus ym.

Viesti Kirjoittaja Turpouuno »

Mimmonen homma tuo laatikon vaihto on? Pystynkö tekeen sen itse ti-hallissa tai jopa tuossa kerostalon pihalla? Tarvitaanko siihen joitain erikoistyökaluja? Mitä asioita pitää ottaa huomioon?
Saab 9000 Turbo CC -88
Alfa Romeo 33 16v QV -92
Turpouuno
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ti Maalis 18, 2008 20:46

Re: Turbon vaihteiston korjaus ym.

Viesti Kirjoittaja Turpouuno »

Turpouuno kirjoitti:Kun ajoin auton kotiin, niin tyhjäkäynti jäi huutamaan vajaaseen 2000 kierrokseen, tuo oli tosin ainoa kerta. Tyhjäkäyntimoottori aiheuttaa tämän ilmeisesti? Onko tietoa, käykö tuohon Alfa 164:n tk-moottori? Tietty koitan ensin putsata sen.

Lämppäri puhalsi aluksi lämmintä, mutta muutaman kymmenen kilsan jälkeen rupes puhaltaan ensin haaleeta ja sitten ~sadan kilsan jälkeen jo ***** kylmää. Edellisellä omistajalla oli toiminut kuten pitääkin. Mikäs siihen meni? Lämmöt mittarissa näytti koko ajan normaalilta.

Entä mikäs valoviiksessä mättää kun en saanut pitkiä "lukittua"? Ei naksahda kun vetää itseen päin - vaikka ajovalokatkaisija olis missä asennossa. Vai onko tämä nyt joku saabismi, mitä en vain oo hokannu?
No niin, palaillaampa astialle.

1. Termostaattia en vaihtanut, mutta lämppäri ei ole tuon ekan kerran jälkeen enää tehnyt vastaavaa. Tiedä sitten mikä siinä oli.

2. Auto onkin vm.88, joten ei ole naksumekanismia viiksessä. Eli syyllinen on siis ilmeisesti rele? Tosin, nykyään kojelaudan merkkivalo jää päälle, kun viiksestä vetää ja sammuu kun vetää uudestaan eli vaikuttais toimivan tuokin. En tosin erottanut näin valosalla, että onko ne pitkät päällä vai ei, vaikka lukitsin viiksen vetoasentoon. Pitänee vielä kokeilla tuota pimeässä. EDIT: Kyllä vain, pitkät toimii niinkuin pitääkin. Minä kun luulin, että vain Alfa korjaa itse itsensä :lol:

3. Tyhjäkäynti jää vieläkin huutamaan. Lisäilmaluisti putsattu, kaasuläppä ja ilmavuodot tarkistettu ja alipainesäätimen letku uusittu (oli risa, ei auttanut) eli pitänee vaihtaa se lämpötila-anturi. Onko normaalia, ettei moottorin käynti muutu tyhjäkäynnillä/kierroksilla, vaikka alipainesäätimen/sen toisen letkun (keskipakosäädin?) irrottaa jakajasta? 8O

4. Vaihdelaatikko ei hajonnutkaan, öljy oli tullut jostain toistaiseksi tuntemattomasta paikasta (saapissa en ole hävikkiä huomannut). Vaihdelaatikon vika diagnosoitu seuraavasti: alaspäin kakkoselle vaihdettaessa yleensä rusahtaa eikä mene sisään, mutta sopivalla välikaasulla menee aina ilman sivuääniä, askista ei muuta mölinää kuulu. Kakkosen synkronointi ilmeisesti totaalisen kaput? Muuten vaikuttaa ehjältä.

5. Toimiiko penkinlämmittimet termostaatilla vai mitä niistä potikoista oikein säädetään? En omista käyttöohjekirjaa...

6. Pitäiskö takalasin lämppärin katkaisijan lähteä irti kampeamalla? Siirrynkö lievästä väkivallasta vähemmän lievään väkivaltaan?
Saab 9000 Turbo CC -88
Alfa Romeo 33 16v QV -92
Vastaa Viestiin