virtalukon pohja vai mikä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
bebes
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 18:24

virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja bebes »

ensin startti jätti väliin eli noin kolmannella käyntiin ja avain takkusi, jäi jumiin. Nyt ei sit vetämälläkään käynnisty vaikka kipinää tulee ja bensaakin on tankissa. Voisiko vika olla virtalukon pohjassa?malli on 9000cs 2.0 perus suapi vm-92

" kyllä vanha satku oli auto tähän rimpulaan verrattuna,mitä nyt vähän hitsata tartti
ja semmosta". :mrgreen:
Kloppina sanoin faijalle "en koskaan aja tommosta paappaautoa"
no perhana nyt näitä on ollut jo kaksi 16vuoden aikana.
voi ku sais 900i:tä uutena vielä...sais sit eläkkeellä hitsailla:D
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja jmt »

Jos kipinää tulee tulpille asti, niin tuskin on virtalukko. Onko bensapumppua koskaan vaihdettu? Jos on menty yli 200 tkm, niin bensapumppu on potentiaalinen vikakohde. Tankissa oleva bensa ei ilman sitä tule palotilaan...

Avaimen takkuaminen on eri juttu ja siihen virtalukko on syyllinen, siitä ja korjaamisesta löytyy haulla rutkasti tietoa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
bebes
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 18:24

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja bebes »

jmt kirjoitti:Jos kipinää tulee tulpille asti, niin tuskin on virtalukko. Onko bensapumppua koskaan vaihdettu? Jos on menty yli 200 tkm, niin bensapumppu on potentiaalinen vikakohde. Tankissa oleva bensa ei ilman sitä tule palotilaan...

Avaimen takkuaminen on eri juttu ja siihen virtalukko on syyllinen, siitä ja korjaamisesta löytyy haulla rutkasti tietoa.
Kiitti,noin se varmaan on.
bensaa tankissa on...mutta.
Katoin tulpat pitkän starttauksen jälkeen, kuivat!!
panin hörpyt pyttyihin niin hörähti,ett kait se pumppu siel ronaa, takana 202tkm samalla pumpulla.Sattui vain niin sopivasti että samalla kertaa takkusi virtalukko ja sitten hyytyi käyntiin lähdön jälkeen kokonaan,ei edes hinaamalla käyntiin vaikka kipinää oli.
startti on kyllä kanssa vaihtokunnossa pyörittää hädin tuskin,no kait nää on niitä iän tuomia probleemia,sillä osat suurinmaksi osaksi alkuperäisiä,mitä nyt kuluvia on vaihdettu.
Vähän on luotto menny tohon,ainaski jos aikoo pitemmän reissun tehdä. :mrgreen:
Kloppina sanoin faijalle "en koskaan aja tommosta paappaautoa"
no perhana nyt näitä on ollut jo kaksi 16vuoden aikana.
voi ku sais 900i:tä uutena vielä...sais sit eläkkeellä hitsailla:D
bebes
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ke Loka 03, 2007 18:24

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja bebes »

jmt kirjoitti:Jos kipinää tulee tulpille asti, niin tuskin on virtalukko. Onko bensapumppua koskaan vaihdettu? Jos on menty yli 200 tkm, niin bensapumppu on potentiaalinen vikakohde. Tankissa oleva bensa ei ilman sitä tule palotilaan...

Avaimen takkuaminen on eri juttu ja siihen virtalukko on syyllinen, siitä ja korjaamisesta löytyy haulla rutkasti tietoa.
Osuit aivan oikeaan pumppuhan se uuvahti,samalla uusittiin startti ja virtalukon pohja.Pohjanvaihdon jälkeen startatessa ei jännite putoa alle 10voltin,ennen vaihtoa se oli 7.5 volttia samalla virtalukko palautuu paremmin, en oo vielä purkanu pohjaa sieltä vois selvitä lisää.

Kiitos neuvoista!! tää sivusto on kyllä hyvä paikka hankkia tietoa.
Kloppina sanoin faijalle "en koskaan aja tommosta paappaautoa"
no perhana nyt näitä on ollut jo kaksi 16vuoden aikana.
voi ku sais 900i:tä uutena vielä...sais sit eläkkeellä hitsailla:D
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Hip hei. Vuorokauden ollut viimeisen vuosimallin tonnarin omistaja ja heti saa kirjoitella. Mutta tosiaan, tänään teki semmoiset temput, että kun käänsin avaimesta, pysyi mittaristo pimeänä ja kone pyöritti, muttei startannut. Pari venkslausta avaimella ja kas, mittaristo valaistui ja auto käynnistyi.

Ajoin kilometrin bensikselle ja tankkauksen jälkeen väänsin avaimesta, kaksi sekuntia oli pimeää, sitten napsahti mittaristo henkiin ja taas mentiin.

Renkkasin tuota käynnistystä sitten kahdella avaimella edestakaisin ja vaiva ilmaantui ilman mitään logiikkaa miten halusi. Välillä käynnistyi viisi kertaa ilman ongelmia ja välillä kolme kertaa peräkkäin oli pimeää.

Kyllä mä nyt virtalukon pohjasta lähden ja semmoisen sai autokauppias luvan tilata, vaihto on maanantaina. Toivon mukaan tolla korjaantuu. Kävi mielessä bensapumput ja DI-kasetit, mutta ne kai alkavat renkata vasta tässä ihan lähiaikoina :D

No, tylsien ja toimivien japsien rinnalle halusin jännitystä autoiluun ja sitä sain, kun :saab: in ostin ! Ihan vielä en laita tota Corollaa myyntiin, ennenkuin tämän yksilön metkut ovat selvillä.

Vaan on se makia ajaa ja pienpaineesta huolimatta lähtee kuin hauki kaislikosta. Kaippa nyt 1.6 Corollan jälkeen...

Mites porukoilla on noita virtalukon pohjia mennyt ?, vai ollaanko tässä vaihtamassa ihan väärää osaa ? Autolla on ajettu 202 tkm.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

IC1970 kirjoitti:Hip hei. Vuorokauden ollut viimeisen vuosimallin tonnarin omistaja ja heti saa kirjoitella. Mutta tosiaan, tänään teki semmoiset temput, että kun käänsin avaimesta, pysyi mittaristo pimeänä ja kone pyöritti, muttei startannut. Pari venkslausta avaimella ja kas, mittaristo valaistui ja auto käynnistyi.

Ajoin kilometrin bensikselle ja tankkauksen jälkeen väänsin avaimesta, kaksi sekuntia oli pimeää, sitten napsahti mittaristo henkiin ja taas mentiin.

Renkkasin tuota käynnistystä sitten kahdella avaimella edestakaisin ja vaiva ilmaantui ilman mitään logiikkaa miten halusi. Välillä käynnistyi viisi kertaa ilman ongelmia ja välillä kolme kertaa peräkkäin oli pimeää.
Voisikos ajonesto tehdä moisen??

Ainakin muistelen joskus sahanneeni orkkis ajonestolla varattua tonnaria turhaan, koska oli päälä. Mittaristohan on pimeenä jos ajonesto päällä, eikös?
Mulla omassa jälkiasennushäly, joten siihen turha verrata.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

IC1970 kirjoitti:
Kyllä mä nyt virtalukon pohjasta lähden ja semmoisen sai autokauppias luvan tilata, vaihto on maanantaina. Toivon mukaan tolla korjaantuu. Kävi mielessä bensapumput ja DI-kasetit, mutta ne kai alkavat renkata vasta tässä ihan lähiaikoina :D



Mites porukoilla on noita virtalukon pohjia mennyt ?, vai ollaanko tässä vaihtamassa ihan väärää osaa ? Autolla on ajettu 202 tkm.
Virtalukon pohja meni tonnarista juuri noilla kilometreillä ja muutenkin oireet täsmää :(.
Ei muuta kuin uutta paikoilleen - on muuten helppo vaihtaa itsekin.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Virtalukon pohja meni n. 187 tkm kohdalla. Mittaristo diskoili jne. Välillisenä vahinkona lisäksi kärähtänyt starttimoottori
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

Juu, ohjekirjasta opiskelin tuon ajoneston toiminnan ja se kyllä toimii kuten pitää. On kyllä semmoinen auto, jota ei ilman kauko-ohjaimen vasenta näppäintä saa käyntiin millään. Ei parane hukata...

Tänään temppuili kerran ja kyllä nuo oireet ynnä yllä olevat viestit antavat osviittaa siitä, että kyllä se virtalukon pohja on. Emmää itse vaihda, antaa asentajan vaihtaa, kun kerran myyjäliikkeelle pallon heitin ja kopin ottivat.
RANTSU
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ti Tammi 18, 2005 20:37
Paikkakunta: Espoo

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja RANTSU »

Mulla tonnarissa meni ensin bensapumppu sitten virtalukko alkoi temppuileen ja sen jälkeen virtalukon pohja.Nämä ns."tyyppi viat" noin 230000km kohdalla.Suosiolla ostin uuden sytkäkasetin ja kampiakselin tunnistimen saman tien ettei jätä toista kertaa tielle................ :mrgreen:
Mitä Saabisti ei tekisi autonsa eteen......
IC1970
"Hölösuu"
Viestit: 3585
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 20:07
Paikkakunta: Borgå

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja IC1970 »

^Jos tää mulle jää, vaihdatan varmaan sytkäkasetin, bensapumpun + suodattimen suht nopeesti, niin ei tartte hermoilla koska ne pettää ja jää jonnekin tienposkeen.
Skoda Superb Wagon 1.5 ACT TSI -20, Honda Accord 2.4-08 Executive A, Honda Civic 1.8-08 Executive A, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 4ov pitkä -06, Honda Accord 2.4 Tourer-08 AT Executive Advanced
Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Mitenkäs takertelu?
Eli virtalukko toimii muuten hyvin, mutta. Kun laittaa avaimen lukkoon saa hetken nitkutella ja voimalla painaa/vääntää että että aukeaa.
Kuhan sitä avainta saa käännettya toimii kaikki hyvin. Niin kauan kunnes ottaa avaimen lukosta ja kuuluu se "klops" ääni ja lukko ponnahtaa ylös.

Selviäiskö pelkällä lukon vaihdolla? Vai takerteleeko rattilukko tai pohja?

Potilaana -96 CSE
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja jus »

DIggItaLLr kirjoitti:Selviäiskö pelkällä lukon vaihdolla?
Lukkosylinteri, erityisesti haitat on kuluneet, mutta myös runko-osa jos ala-asennossa toimii eri tavalla kuin ylä-asennossa. Uudet haitat riittää, parikymmentä euroa lukkosepältä.

Yleensä ongelma on kyllä ollut toisin päin, ylhäällä kääntyy mutta alhaalla ei. Eli sammuttamisen jälkeen avain otettava välillä ulos kokonaan, muuten ei käänny. Tästäkin on kirjoitettu ennenkin, mm.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 8&start=30
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=10651
http://nenivrot.tripod.com/9k/virtalukk ... lukko.html

Kuva Kuva Kuva Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

Hip hei. Vuorokauden ollut viimeisen vuosimallin tonnarin omistaja ja heti saa kirjoitella. Mutta tosiaan, tänään teki semmoiset temput, että kun käänsin avaimesta, pysyi mittaristo pimeänä ja kone pyöritti, muttei startannut. Pari venkslausta avaimella ja kas, mittaristo valaistui ja auto käynnistyi.

Ajoin kilometrin bensikselle ja tankkauksen jälkeen väänsin avaimesta, kaksi sekuntia oli pimeää, sitten napsahti mittaristo henkiin ja taas mentiin.

Renkkasin tuota käynnistystä sitten kahdella avaimella edestakaisin ja vaiva ilmaantui ilman mitään logiikkaa miten halusi. Välillä käynnistyi viisi kertaa ilman ongelmia ja välillä kolme kertaa peräkkäin oli pimeää.

meikäläisellä nyt tehny samaa muutaman viikon, virtalukon pohjaa epäilisin myös, mut sit taas radiot ja puhaltimet sun muut alkaa toimimaan vaikka on mittaristo pimeenä.?!?!?!?! ja motonetin sivuilla lukee "Ei sisällä sähköistä ajonestoa jollei mainittu" mites tohon pitäs reagoida?
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: virtalukon pohja vai mikä?

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

kun virtalukko ei nyt saa vatauksia ni voiskohan toi ongelma johtua kuluneesta avaimesta :? nyt on tehnyt sitä että ovet ei aukea siis edes kuskin ovi vaikka avain kääntyykin.?!?!?!?!!??! 8O :? :x :| :(
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
Vastaa Viestiin