Öljytikun väärä näyttämä!?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Oil-Cooler,,,,
sitten ovat kaikki tyytyväisiä ja
taputtavat karvaisia käsiään.

Kumpi on oikein

-iskunvaimennin
-iskunvaimentaja

-ikkuna
-akkuna

-huoneisto
-huoneusto

- 3,5 litraa
- 4 litraa
- 5 litraa
- 1 Us Gall
- 1 Imp Gall

:roll: :wink: :lol:
Viimeksi muokannut Firges9000, Ti Syys 27, 2005 20:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mimmi kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Kumpi on oikein

-iskunvaimennin
-iskunvaimentaja
Ei kumpikaan. Kyseessä on varmaankin korin heilahduksenvaimennin.
Jos taasen puhutaan iskunvaimentimesta, niin nehän ovat etu- ja takapuskuri.
En tiennytkään, että Motonetista saa öljytäytettyjä ja kaasu-puskureita :lol: :lol: :lol:

alla kopio Motonetin luettelosta.
ISKARIN SUOJAKUMI SAAB 9000 --98
Vaihdettava jos vanha on viallinen! Iskunvaimentajan takuuehto! Hinta / 1 kpl
9000 88--98 ETEEN (kpl). . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-3818 23.00 ???

KORKEAPAINEKAASUISKARI SAAB 9000 --98
Vaihdettava pareittain. Hinta / 1 kpl. Yksiputkinen iskunvaimentaja. Ei erikoisalustat!
9000 taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55-3161 49.45 ???



--pst, ei niin vakavaa :oops: :wink:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Itsellä kanssa öljynvaihto edessä. Saa nähdä mitä tikku sitten näyttää. Olishan se mukavaa jos sillä yhdellä 4l pönikällä selviäis mutta taitaa tuo vaatia vähän enemmän.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Saabisti-76
"Hirsch"
Viestit: 774
Liittynyt: La Huhti 03, 2004 19:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Saabisti-76 »

Omaani meni n. 4,5 litraa, koneena 204.
Keveästi lentävät viikot, mitä on tapahtunut? En käsitä. (Saab 900i 2.1)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

latejii kirjoitti:Ainakin turbossa pitää öljymäärä tarkistaa melkein heti ku kone sammutettu. Huoltokirjassa on muistaakseni tarkempi aika. Jos kone kerkeää seistä pidempään valuu lauhduttimen letkut tyhjäksi niin sitten mittatikku näyttää liikaa.
Tietääköhän kukaan, mikä mahtaa olla tuo tarkempi aika :?:

Omasta saksanmanuaalista en tuota löytänyt...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ote 95-ohjeesta:

Tarkastakaa moottorin öljymäärä säännöllisesti. Tämä suoritetaan auton seistessä tasaisella alustalla. moottorin ollessa lämmin ja 2-5 minuuttia moottorin pysäyttämisen jälkeen. Poistakaa mittatikku ja pyyhkikää se puhtaalla rievulla ennen tarkastusta.

Öljyn pinta ei saa olla alemman merkin alapuolella, mutta ei myöskään ylemmän merkin yläpuolella, koska silloin saattaa kulua epätavallisen paljon öljyä.

Ylemmän ja alemman merkin väli vastaa noin yhtä litraa. Lisätkää tarvittaessa suosituksen mukaista öljyä mittatikun putken kautta. Älkää lisätkö öljyä, jos pinta on max- ja min- merkin puolivälissä. Varmistakaa tarkastuksen jälkeen, että mittatikun kansi on kunnolla kiinni.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jus kirjoitti:Ote 95-ohjeesta:

Tarkastakaa moottorin öljymäärä säännöllisesti. Tämä suoritetaan auton seistessä tasaisella alustalla. moottorin ollessa lämmin ja 2-5 minuuttia moottorin pysäyttämisen jälkeen. Poistakaa mittatikku ja pyyhkikää se puhtaalla rievulla ennen tarkastusta.

Öljyn pinta ei saa olla alemman merkin alapuolella, mutta ei myöskään ylemmän merkin yläpuolella, koska silloin saattaa kulua epätavallisen paljon öljyä.

Ylemmän ja alemman merkin väli vastaa noin yhtä litraa. Lisätkää tarvittaessa suosituksen mukaista öljyä mittatikun putken kautta. Älkää lisätkö öljyä, jos pinta on max- ja min- merkin puolivälissä. Varmistakaa tarkastuksen jälkeen, että mittatikun kansi on kunnolla kiinni.
Hienoa! Kiitos! Sinuun voi aina luottaa.

Lähinnä tuo öljymäärä alkoi ensimmäisenä mietityttämään, kun venttiilit(?) raplattavat aiempaa enemmän, myös lämpimällä koneella.
Kylmällä koneella katsottaessa öljyt ovat maksimissaan, mutta eilen kun parin minuutin päästä sammuttamisesta katselin tikkua, niin näytti alle puolenvälin.
Ohjeesta huolimatta vanhoissa koneissa täyttöä varmasti kannattaa harrastaa myös pinnan ollessa puolivälissä.
Jos ei tuo lisäys auta, pitänee turvautua jonkinlaiseen pesuun, tai ihan venttiilikoneistoremppaan jossain aikataulussa...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ite aina kun vaihdan öljyt tonnikalaan, vaihdan suotimen samalla ja lisään joka kerta 4L+1-2dl öljyä. Mittatikkussa öljy peittää tämän jälkee MAX tekstistä M tai MA .
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000cst kirjoitti:Ite aina kun vaihdan öljyt tonnikalaan, vaihdan suotimen samalla ja lisään joka kerta 4L+1-2dl öljyä. Mittatikkussa öljy peittää tämän jälkee MAX tekstistä M tai MA .
Oukkei :!:

Mulla 202:seen on riittänyt vajaa kannu suodatin vaihdettuna ja on jäänyt vielä muutama desi jemmaan. Tuntuu vaihtelevan aikalailla porukoitten täällä laittamat määrät...
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Firges9000 kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:
Firges9000 kirjoitti:Kumpi on oikein

-iskunvaimennin
-iskunvaimentaja
Ei kumpikaan. Kyseessä on varmaankin korin heilahduksenvaimennin.
Jos taasen puhutaan iskunvaimentimesta, niin nehän ovat etu- ja takapuskuri.
En tiennytkään, että Motonetista saa öljytäytettyjä ja kaasu-puskureita :lol: :lol: :lol:

alla kopio Motonetin luettelosta.
ISKARIN SUOJAKUMI SAAB 9000 --98
Vaihdettava jos vanha on viallinen! Iskunvaimentajan takuuehto! Hinta / 1 kpl
9000 88--98 ETEEN (kpl). . . . . . . . . . . . . . . . . . 17-3818 23.00 ???

KORKEAPAINEKAASUISKARI SAAB 9000 --98
Vaihdettava pareittain. Hinta / 1 kpl. Yksiputkinen iskunvaimentaja. Ei erikoisalustat!
9000 taakse. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 55-3161 49.45 ???



--pst, ei niin vakavaa :oops: :wink:
-Eihän pojilla meinaa lipsahtaa OT:n puolelle... :lol: :lol:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Haynesin tonnarikirjan mukaan b202 menee noin 4 l, ja b204 (mikäli muistan oikein) 5,3 l (joka tapauksessa se oli paljon enemmän kuin b202) ja b234 menee 4,3 l.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

tamtami kirjoitti:Haynesin tonnarikirjan mukaan b202 menee noin 4 l, ja b204 (mikäli muistan oikein) 5,3 l (joka tapauksessa se oli paljon enemmän kuin b202) ja b234 menee 4,3 l.
Ok :idea:


Tuon Jus:in kirjoittaman ohjeen mukaan öljyt tarkistin (odotin 2min) ja puolessa välissä tikussa. Ja sopivasti samalla syttyi "check oil level", joten aika tarkka määrä on tiedossa. Puol litraa lisäämällä pitäis olla oikeassa maximissa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Henkka #2283 kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Ite aina kun vaihdan öljyt tonnikalaan, vaihdan suotimen samalla ja lisään joka kerta 4L+1-2dl öljyä. Mittatikkussa öljy peittää tämän jälkee MAX tekstistä M tai MA .
Oukkei :!:

Mulla 202:seen on riittänyt vajaa kannu suodatin vaihdettuna ja on jäänyt vielä muutama desi jemmaan. Tuntuu vaihtelevan aikalailla porukoitten täällä laittamat määrät...
sulla onki 9v vanhempi peli ja siinä onki öljytilavuus 4L mutta mulla se on 4.x jotaki...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

9-5T kirjoitti:B202 ja B204 koneissa olen aina laittanut tasan 4l
Ainakin ton mun b204:sen mittatikun näyttämä jää 4 litralla karvan alle min merkin (suodattimen kanssa) ja tohon max merkkiin tarvitaan 8dl lisää.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

9000cst kirjoitti:
Henkka #2283 kirjoitti:
9000cst kirjoitti:Ite aina kun vaihdan öljyt tonnikalaan, vaihdan suotimen samalla ja lisään joka kerta 4L+1-2dl öljyä. Mittatikkussa öljy peittää tämän jälkee MAX tekstistä M tai MA .
Oukkei :!:

Mulla 202:seen on riittänyt vajaa kannu suodatin vaihdettuna ja on jäänyt vielä muutama desi jemmaan. Tuntuu vaihtelevan aikalailla porukoitten täällä laittamat määrät...
sulla onki 9v vanhempi peli ja siinä onki öljytilavuus 4L mutta mulla se on 4.x jotaki...
Aivan :!: Kirjotin tossa edellisessä sekavasti. Ei ollu tarkotus epäillä suinkaan sun kirjottamia lukuja ja verrata niitä omaan eri mallin mottiin, vaan yleisesti ihmettelin, että topickissa on porukat samoihin moottoreihin mahduttanut eri määriä öljyä ja ainakin olleet laittavinaan kaikki oikein... No pääasia että mahtuu tikkuun ja öljyä riittää, yksilöitäkin varmasti samankin mallin moottorit, tiedä sitä...
8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Vastaa Viestiin