Se mittariston irroitus on tosiaan suht kuppanen juttu ensimmäisellä kerralla
Mikä vaivaa 9000 turboa?(lisää kymysyksiä)
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7845
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Olen yrittänyt tihrustella missä tuo rauta oikein luuraa...?jus kirjoitti:Sattui olemaan tallessa moottorintuennasta kuva, jossa tuo takakiinnike ja sen tuki näkyvät:Haza kirjoitti:Mulla hyppäs edelliskesänä kuskinpuoleinen sisempi vetari pois maljasta ihan kävelyvauhdissa monttuun ajaessa
Syy tuohon oli se että koneen takapuolella oleva kolmion mallisen (lohkossa, öljypohjassa ja tukikumissa kiinni) kiinnityspalikan lohkoon tuleva pultti oli poikki ja öljypohjaan tuleva lähes irti, jolloin kone oli päässyt liikkumaan liikaa.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rituet.gif
Olisko jollakin oikeata kuvaa tuosta raudasta missä se on...?
Eipä vaan ole silmiin sattunut missä tuo voisi olla...?
Auto on 9000CD 2.3TA vm..1991 ( pata on B234 )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Kyllä 91:nkin kuvassa EPC:ssä tuollainen kolmiotukirauta on, mitenkään ei eritelty B202:n ja B234:n tuentaa.
Kuvassa näkyy tuon raudan päätä vasemmassa alakulmassa
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... laturi.jpg
Kuvassa näkyy tuon raudan päätä vasemmassa alakulmassa
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... laturi.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 21, 2005 19:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
jblgti1200
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Nyt huomasin kylmillä keleillä että koneen ollessa "haaleana" eli ei täydessä käyntilämpötilassa eikä ihan kylmänäkään niin pienellä kaasulla kiihdyttäessä nykii ja puutuu vähän,
eikä anna kovemmin kiihdyttäessä nostaa ahtoja peruspaineita korkeammalle eli n.0.4bar.
Tämä ilmiö on havaittavissa vain 5-10min ajoon lähdettyä,kun kone lämpiää enemmän niin toimii ihan normaalisti.
Johtuukohan asennetusta avoimesta vaparista,vaiko pakkasesta
n.-10 astetta.Mikähän "vian" aiheuttaa?
Ja sitten:
Mihin väliin kannattaa asentaa ns."turboruuvi" tässä koneessa?
Kannattaako laittaa tuohon magneettiventtiilille tulevan letkun väliin vai minne?
Tänään tilasin Lesjöforssin jouset,olikohan -35mm madaltavat.
Jos ei tipu tarpeeksi niin rälläkällä loput...ei nyt sentään.
eikä anna kovemmin kiihdyttäessä nostaa ahtoja peruspaineita korkeammalle eli n.0.4bar.
Tämä ilmiö on havaittavissa vain 5-10min ajoon lähdettyä,kun kone lämpiää enemmän niin toimii ihan normaalisti.
Johtuukohan asennetusta avoimesta vaparista,vaiko pakkasesta
n.-10 astetta.Mikähän "vian" aiheuttaa?
Ja sitten:
Mihin väliin kannattaa asentaa ns."turboruuvi" tässä koneessa?
Kannattaako laittaa tuohon magneettiventtiilille tulevan letkun väliin vai minne?
Tänään tilasin Lesjöforssin jouset,olikohan -35mm madaltavat.
Jos ei tipu tarpeeksi niin rälläkällä loput...ei nyt sentään.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"

- Viestit: 7845
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
No niin nyt on tarkastettu kaikinpuolin autoa.jus kirjoitti:Kyllä 91:nkin kuvassa EPC:ssä tuollainen kolmiotukirauta on, mitenkään ei eritelty B202:n ja B234:n tuentaa.
Kuvassa näkyy tuon raudan päätä vasemmassa alakulmassa
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... laturi.jpg
Ja kyseessä olevaa rautaa ei ole olemassa ( ainakaan minun ) tonnarissa
( B234 )...eikä siinä alumiinisessa kiinnkkeessä/tuessa ole edes kierrettä
sille raudalle, vetoakseli pyyhkii sen tuen läpi ja siinä on jonkinsortin
laakeri ilmeisesti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
jblgti1200 kirjoitti:Nyt huomasin kylmillä keleillä että koneen ollessa "haaleana" eli ei täydessä käyntilämpötilassa eikä ihan kylmänäkään niin pienellä kaasulla kiihdyttäessä nykii ja puutuu vähän,
eikä anna kovemmin kiihdyttäessä nostaa ahtoja peruspaineita korkeammalle eli n.0.4bar.![]()
Tämä ilmiö on havaittavissa vain 5-10min ajoon lähdettyä,kun kone lämpiää enemmän niin toimii ihan normaalisti.
Johtuukohan asennetusta avoimesta vaparista,vaiko pakkasesta
n.-10 astetta.Mikähän "vian" aiheuttaa?![]()
Ja sitten:
Mihin väliin kannattaa asentaa ns."turboruuvi" tässä koneessa?
Kannattaako laittaa tuohon magneettiventtiilille tulevan letkun väliin vai minne?
Tänään tilasin Lesjöforssin jouset,olikohan -35mm madaltavat.
Jos ei tipu tarpeeksi niin rälläkällä loput...ei nyt sentään.
Oma tonnari välkyttää kylmäkäynnistyksen jälkeen todella herkästi nakuvaloa, ilmeisesti kylmä kone resonoi nakuanturin taajuudella ja sinun tapauksessa apc estää ahtojen nousun. Omassa tonnikalassa apc ilmoittaa olostaa pelkästään valoa vilkuttamalla.
Tuo 0.4bar on normaali peruspaine. Turboruuvia en suosittele, jos et ole aivan varma, ettei kone nakuta, koska peruspaineita nostamalla eliminoit apc:n toiminnan. Kannattaa ensin etsiä vika, mikä estää ahtojen nousun. Eikös se ykköstason stegin pitäisi nostaa ahdot yli kilon? Ensimmäiset tarkistuskohteet voisi olla magneettiventtiili, nakuanturi ja sen anturin johto.
Lesjöillä auto tipahtaa riittävän alas, entisessä tonnarissa rupes 7,5/17" vanteella ET 35, 225/45 renkaat ottamaan kiinni pyöräkoteloihin suht herkkään.
Foxbody turbo
-
jblgti1200
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Nyt alkaa koetella jo hermoja tuo auto...Tänään oltiin lähdössä vähän pidemmälle matkalle ja päästiin peräti 5km kotoa ja sitten rupesi ratti nykimään vasemmalle.
Eli nyt on menossa kuskin puolelta ulompi murros,ainakin luulisin niin.
Kumpaa veikkaatte,ulompaa murrosta vaiko sisempää tripodia?
Kumpi tekee tuota nykimistä aina kun vedon löysää?
Autolla pystyi nilkuttamaan kotiin,mutta vauhtia en uskaltanut nostaa yli 60km/h.
Onko tietoa mitä maksaa saabilla alkup.tripodi ja tarvikkeena ulompi murros?Autossa ei ole ABS.
Tai jos jollain olisi taas niitä välyksettömiä vetareita niin tänne vaan tai yv:nä.
Ja auto edelleen täristää pienillä kierroksilla vedätettäessä,mistähän sekin johtuu?
Koneen kannakkeet on kunnossa,vanteet ovat suorat,alapallonivelet ja tukivarsien puslat ynnä muut tuennat on ok,mutta silti vaan vatkaa ja ravistaa...ainoaksi vaihtoehdoksi jää ilmeisesti vetarit.
Eli nyt on menossa kuskin puolelta ulompi murros,ainakin luulisin niin.
Kumpaa veikkaatte,ulompaa murrosta vaiko sisempää tripodia?
Kumpi tekee tuota nykimistä aina kun vedon löysää?
Autolla pystyi nilkuttamaan kotiin,mutta vauhtia en uskaltanut nostaa yli 60km/h.
Onko tietoa mitä maksaa saabilla alkup.tripodi ja tarvikkeena ulompi murros?Autossa ei ole ABS.
Tai jos jollain olisi taas niitä välyksettömiä vetareita niin tänne vaan tai yv:nä.
Ja auto edelleen täristää pienillä kierroksilla vedätettäessä,mistähän sekin johtuu?
Koneen kannakkeet on kunnossa,vanteet ovat suorat,alapallonivelet ja tukivarsien puslat ynnä muut tuennat on ok,mutta silti vaan vatkaa ja ravistaa...ainoaksi vaihtoehdoksi jää ilmeisesti vetarit.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Nyt ihmettelen mitä osia vaihdoitte autoon kun vetari tuli ulos maljasta?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 460#114460
Onko se malja edelleen alkuperäinen, vaikka edellisellä sivulla kirjoitit sen rikkoutuneen?
Ulompi murrosnivel ilmoittaa itsestään naputuksella/raksutuksella kun vedätät pyörät linkkuun käännettynä. Ihan kävelyvauhtikin riittää. Eteenpäin ja taaksepäin.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 460#114460
Onko se malja edelleen alkuperäinen, vaikka edellisellä sivulla kirjoitit sen rikkoutuneen?
Ulompi murrosnivel ilmoittaa itsestään naputuksella/raksutuksella kun vedätät pyörät linkkuun käännettynä. Ihan kävelyvauhtikin riittää. Eteenpäin ja taaksepäin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
jblgti1200
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Vaihdettiin koko vetari uusine suojakumeineen ja vaihdelaatikon päähän ehjä malja. Mutta kaikki vaihto-osat olivat käytettyjä. Niissä ei tuntunut mainittavaa välystä.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
-
jblgti1200
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Tänään tilasin ulomman murroksen kuskin puolelle,ei jäänyt hintaa kuin n.50e.
Huomenna vaihdetaan,toivottavasti auttaa...ellei sitten siinä tripodissa ole taas jotain mätää..
Ajotyylikään ei ole mitään repivää,eli senkin puolesta pitäisi kyllä kestää vähän pidempään.
Saako muuten valkeita etusivuvilkkuja muualta kuin motonetistä?
Huomenna vaihdetaan,toivottavasti auttaa...ellei sitten siinä tripodissa ole taas jotain mätää..
Ajotyylikään ei ole mitään repivää,eli senkin puolesta pitäisi kyllä kestää vähän pidempään.
Saako muuten valkeita etusivuvilkkuja muualta kuin motonetistä?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
-
jblgti1200
- "Hirsch"
- Viestit: 809
- Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
- Paikkakunta: Varkaus
Nyt on vaihdettu ulompi murros kuskin puolelle mikä oli ihan sökö.
Ilman rasvoja ja täysin väljä.
Tilasin samointein toisellekkin puolelle niin ei tarvii olla sitäkään heti vaihtamassa.
Nyt tarvitsisi tietää pari juttua;
-Mikä on nakutusanturin kiristysmomentti?
-Missä sijaitsee APC boksi?(voisi tarkistaa että autoon on varmasti asennettu tuo steg 1 lastu ettei vaan myyjä puhunut omiaan)
,ja sitten missä on tuo toinen lastu?(kierrostenrajoitin on kyllä n.7200rpm että ei taida olla ihan vakion rajoissa?)
-Paljonko pitäisi olla tulppien kärkiväli?Onko tuo kone tarkka siitä?
-Onko perusahdot liian korkealla kun nostaa sillä ahtoja 0,5bar?
Nelosella normaalisti toimiessaan nostaa ahdot 0,8bar muttei siitä yli vaikka ilmeisesti tuolla steg 1 lastulla pitäisi olla n.1,2bar?
(Tarkistettu on:Mankkuvena putsattu,nakuanturin liitin ja johto ok,turbo ok,ic ok,ahtoputket ok,tulpat ja b-suodatin uudet,bensa 98okt ja on yritetty nollata muistia akunkenkä irti ym...)
Mutta silti ei nouse ahdot tuon enempää.
Mitähän tässä vielä keksisi,alkaa ideat kohta loppumaan..?
Ilman rasvoja ja täysin väljä.
Tilasin samointein toisellekkin puolelle niin ei tarvii olla sitäkään heti vaihtamassa.
Nyt tarvitsisi tietää pari juttua;
-Mikä on nakutusanturin kiristysmomentti?
-Missä sijaitsee APC boksi?(voisi tarkistaa että autoon on varmasti asennettu tuo steg 1 lastu ettei vaan myyjä puhunut omiaan)
,ja sitten missä on tuo toinen lastu?(kierrostenrajoitin on kyllä n.7200rpm että ei taida olla ihan vakion rajoissa?)
-Paljonko pitäisi olla tulppien kärkiväli?Onko tuo kone tarkka siitä?
-Onko perusahdot liian korkealla kun nostaa sillä ahtoja 0,5bar?
Nelosella normaalisti toimiessaan nostaa ahdot 0,8bar muttei siitä yli vaikka ilmeisesti tuolla steg 1 lastulla pitäisi olla n.1,2bar?
(Tarkistettu on:Mankkuvena putsattu,nakuanturin liitin ja johto ok,turbo ok,ic ok,ahtoputket ok,tulpat ja b-suodatin uudet,bensa 98okt ja on yritetty nollata muistia akunkenkä irti ym...)
Mutta silti ei nouse ahdot tuon enempää.
Mitähän tässä vielä keksisi,alkaa ideat kohta loppumaan..?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -
- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
-
Tepa turbo
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 93
- Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
- Paikkakunta: Sievi
Onko autossa DI/APC vai DI+APC vai perinteinen sytytys ja APC?jblgti1200 kirjoitti:-Mikä on nakutusanturin kiristysmomentti?
-Onko perusahdot liian korkealla kun nostaa sillä ahtoja 0,5bar?
Nakutusanturin kiristysmomentti ennen DI/APC:tä on 20 +-5 Nm, siinä nakutusanturin läpi menee pultti lohkoon. DI/APC:lla momentti 13 Nm, anturissa on kiinteä kierre, anturi kierretään lohkoon kiinni.
Perusahtopaine 0,4 +-0,03 bar ilman kattia olevassa autossa.
Perusahtopaineen tarkastus DI/APC-autossa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8443#48443
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00