Mikä vaivaa 9000 turboa?(lisää kymysyksiä)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

0.85bar taitaa olla vakio. Mites ahtaa isommilla pykälillä?

Se mittariston irroitus on tosiaan suht kuppanen juttu ensimmäisellä kerralla :) .
Foxbody turbo
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Kannattaa tarkistaa ettei peruspaineet ole liian alhaalla kun ei tuon enempää ahda vaikka on lastutettukin!
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:
Haza kirjoitti:Mulla hyppäs edelliskesänä kuskinpuoleinen sisempi vetari pois maljasta ihan kävelyvauhdissa monttuun ajaessa

Syy tuohon oli se että koneen takapuolella oleva kolmion mallisen (lohkossa, öljypohjassa ja tukikumissa kiinni) kiinnityspalikan lohkoon tuleva pultti oli poikki ja öljypohjaan tuleva lähes irti, jolloin kone oli päässyt liikkumaan liikaa.
Sattui olemaan tallessa moottorintuennasta kuva, jossa tuo takakiinnike ja sen tuki näkyvät:

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... rituet.gif
Olen yrittänyt tihrustella missä tuo rauta oikein luuraa...?
Olisko jollakin oikeata kuvaa tuosta raudasta missä se on...?
Eipä vaan ole silmiin sattunut missä tuo voisi olla...?
Auto on 9000CD 2.3TA vm..1991 ( pata on B234 )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä 91:nkin kuvassa EPC:ssä tuollainen kolmiotukirauta on, mitenkään ei eritelty B202:n ja B234:n tuentaa.

Kuvassa näkyy tuon raudan päätä vasemmassa alakulmassa
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... laturi.jpg
Viimeksi muokannut jus, Ma Helmi 21, 2005 19:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Nyt huomasin kylmillä keleillä että koneen ollessa "haaleana" eli ei täydessä käyntilämpötilassa eikä ihan kylmänäkään niin pienellä kaasulla kiihdyttäessä nykii ja puutuu vähän,
eikä anna kovemmin kiihdyttäessä nostaa ahtoja peruspaineita korkeammalle eli n.0.4bar. :(

Tämä ilmiö on havaittavissa vain 5-10min ajoon lähdettyä,kun kone lämpiää enemmän niin toimii ihan normaalisti.

Johtuukohan asennetusta avoimesta vaparista,vaiko pakkasesta
n.-10 astetta.Mikähän "vian" aiheuttaa? :idea:


Ja sitten:

Mihin väliin kannattaa asentaa ns."turboruuvi" tässä koneessa?
Kannattaako laittaa tuohon magneettiventtiilille tulevan letkun väliin vai minne?

Tänään tilasin Lesjöforssin jouset,olikohan -35mm madaltavat.
Jos ei tipu tarpeeksi niin rälläkällä loput...ei nyt sentään. :lol:
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus kirjoitti:Kyllä 91:nkin kuvassa EPC:ssä tuollainen kolmiotukirauta on, mitenkään ei eritelty B202:n ja B234:n tuentaa.

Kuvassa näkyy tuon raudan päätä vasemmassa alakulmassa
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... laturi.jpg
No niin nyt on tarkastettu kaikinpuolin autoa.
Ja kyseessä olevaa rautaa ei ole olemassa ( ainakaan minun ) tonnarissa
( B234 )...eikä siinä alumiinisessa kiinnkkeessä/tuessa ole edes kierrettä
sille raudalle, vetoakseli pyyhkii sen tuen läpi ja siinä on jonkinsortin
laakeri ilmeisesti.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

jblgti1200 kirjoitti:Nyt huomasin kylmillä keleillä että koneen ollessa "haaleana" eli ei täydessä käyntilämpötilassa eikä ihan kylmänäkään niin pienellä kaasulla kiihdyttäessä nykii ja puutuu vähän,
eikä anna kovemmin kiihdyttäessä nostaa ahtoja peruspaineita korkeammalle eli n.0.4bar. :(

Tämä ilmiö on havaittavissa vain 5-10min ajoon lähdettyä,kun kone lämpiää enemmän niin toimii ihan normaalisti.

Johtuukohan asennetusta avoimesta vaparista,vaiko pakkasesta
n.-10 astetta.Mikähän "vian" aiheuttaa? :idea:


Ja sitten:

Mihin väliin kannattaa asentaa ns."turboruuvi" tässä koneessa?
Kannattaako laittaa tuohon magneettiventtiilille tulevan letkun väliin vai minne?

Tänään tilasin Lesjöforssin jouset,olikohan -35mm madaltavat.
Jos ei tipu tarpeeksi niin rälläkällä loput...ei nyt sentään. :lol:

Oma tonnari välkyttää kylmäkäynnistyksen jälkeen todella herkästi nakuvaloa, ilmeisesti kylmä kone resonoi nakuanturin taajuudella ja sinun tapauksessa apc estää ahtojen nousun. Omassa tonnikalassa apc ilmoittaa olostaa pelkästään valoa vilkuttamalla.

Tuo 0.4bar on normaali peruspaine. Turboruuvia en suosittele, jos et ole aivan varma, ettei kone nakuta, koska peruspaineita nostamalla eliminoit apc:n toiminnan. Kannattaa ensin etsiä vika, mikä estää ahtojen nousun. Eikös se ykköstason stegin pitäisi nostaa ahdot yli kilon? Ensimmäiset tarkistuskohteet voisi olla magneettiventtiili, nakuanturi ja sen anturin johto.

Lesjöillä auto tipahtaa riittävän alas, entisessä tonnarissa rupes 7,5/17" vanteella ET 35, 225/45 renkaat ottamaan kiinni pyöräkoteloihin suht herkkään.
Foxbody turbo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Nyt alkaa koetella jo hermoja tuo auto...Tänään oltiin lähdössä vähän pidemmälle matkalle ja päästiin peräti 5km kotoa ja sitten rupesi ratti nykimään vasemmalle. :x

Eli nyt on menossa kuskin puolelta ulompi murros,ainakin luulisin niin. :?

Kumpaa veikkaatte,ulompaa murrosta vaiko sisempää tripodia?
Kumpi tekee tuota nykimistä aina kun vedon löysää?
Autolla pystyi nilkuttamaan kotiin,mutta vauhtia en uskaltanut nostaa yli 60km/h.

Onko tietoa mitä maksaa saabilla alkup.tripodi ja tarvikkeena ulompi murros?Autossa ei ole ABS.

Tai jos jollain olisi taas niitä välyksettömiä vetareita niin tänne vaan tai yv:nä.

Ja auto edelleen täristää pienillä kierroksilla vedätettäessä,mistähän sekin johtuu?
Koneen kannakkeet on kunnossa,vanteet ovat suorat,alapallonivelet ja tukivarsien puslat ynnä muut tuennat on ok,mutta silti vaan vatkaa ja ravistaa...ainoaksi vaihtoehdoksi jää ilmeisesti vetarit.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Nyt ihmettelen mitä osia vaihdoitte autoon kun vetari tuli ulos maljasta?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 460#114460
Onko se malja edelleen alkuperäinen, vaikka edellisellä sivulla kirjoitit sen rikkoutuneen?

Ulompi murrosnivel ilmoittaa itsestään naputuksella/raksutuksella kun vedätät pyörät linkkuun käännettynä. Ihan kävelyvauhtikin riittää. Eteenpäin ja taaksepäin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Vaihdettiin koko vetari uusine suojakumeineen ja vaihdelaatikon päähän ehjä malja. Mutta kaikki vaihto-osat olivat käytettyjä. Niissä ei tuntunut mainittavaa välystä.
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Tänään tilasin ulomman murroksen kuskin puolelle,ei jäänyt hintaa kuin n.50e.
Huomenna vaihdetaan,toivottavasti auttaa...ellei sitten siinä tripodissa ole taas jotain mätää.. :?:

Ajotyylikään ei ole mitään repivää,eli senkin puolesta pitäisi kyllä kestää vähän pidempään.

Saako muuten valkeita etusivuvilkkuja muualta kuin motonetistä?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
jblgti1200
"Hirsch"
Viestit: 809
Liittynyt: Su Helmi 13, 2005 18:23
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja jblgti1200 »

Nyt on vaihdettu ulompi murros kuskin puolelle mikä oli ihan sökö.
Ilman rasvoja ja täysin väljä.

Tilasin samointein toisellekkin puolelle niin ei tarvii olla sitäkään heti vaihtamassa.

Nyt tarvitsisi tietää pari juttua;

-Mikä on nakutusanturin kiristysmomentti?

-Missä sijaitsee APC boksi?(voisi tarkistaa että autoon on varmasti asennettu tuo steg 1 lastu ettei vaan myyjä puhunut omiaan)
,ja sitten missä on tuo toinen lastu?(kierrostenrajoitin on kyllä n.7200rpm että ei taida olla ihan vakion rajoissa?)

-Paljonko pitäisi olla tulppien kärkiväli?Onko tuo kone tarkka siitä?

-Onko perusahdot liian korkealla kun nostaa sillä ahtoja 0,5bar?
Nelosella normaalisti toimiessaan nostaa ahdot 0,8bar muttei siitä yli vaikka ilmeisesti tuolla steg 1 lastulla pitäisi olla n.1,2bar?
(Tarkistettu on:Mankkuvena putsattu,nakuanturin liitin ja johto ok,turbo ok,ic ok,ahtoputket ok,tulpat ja b-suodatin uudet,bensa 98okt ja on yritetty nollata muistia akunkenkä irti ym...)
Mutta silti ei nouse ahdot tuon enempää.

Mitähän tässä vielä keksisi,alkaa ideat kohta loppumaan..?
- 9000 T16 CC -88
- EX: 9000 CD T16 -89 SP Steg 2 -(myyty)
- 900i raiskattu cabrio -86 -
- Opel Omega B Caravan 2.5 V6 24v -
- Ford Sierra 2.0 Automatic -

- Solifer Export Thermomat -73 - Kesämopo
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

Se on sitten todella tarkka niistä tulpista, jos se on DI niin ehdottomasti käytä vain NGK:n siihen tarkoitukseen olevia tulppia. kärkiväli 1.0-1.1mm tätä ei tarvi säätää sillä se pitäisi olla oikein oikeissa tulpissa
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
Tepa turbo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Pe Elo 08, 2003 14:42
Paikkakunta: Sievi

Viesti Kirjoittaja Tepa turbo »

Perusahdot pitäisi olla 0.4bar +- 0.05bar
vm.1986 9000i special ;-)
#2008
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

jblgti1200 kirjoitti:-Mikä on nakutusanturin kiristysmomentti?
-Onko perusahdot liian korkealla kun nostaa sillä ahtoja 0,5bar?
Onko autossa DI/APC vai DI+APC vai perinteinen sytytys ja APC?

Nakutusanturin kiristysmomentti ennen DI/APC:tä on 20 +-5 Nm, siinä nakutusanturin läpi menee pultti lohkoon. DI/APC:lla momentti 13 Nm, anturissa on kiinteä kierre, anturi kierretään lohkoon kiinni.

Perusahtopaine 0,4 +-0,03 bar ilman kattia olevassa autossa.

Perusahtopaineen tarkastus DI/APC-autossa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 8443#48443
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin