Pakosarjan pinnapultti katki
Pakosarjan pinnapultti katki
Huomasin kannen likaantuvan pakosarjan kohdalta nelospäässä ja ajattelin hieman kiriä sarjaa. Laitimmainen pultti ei kirinyt alkuunkaan:
Voi *ITTU! Suurinpiirtein kannen tasalta on katki ja jotenkin se natsa pitäisi sieltä saada. Nyt sais viisaammat neuvoa konstit ja missä järjestyksessä lähden niitä kokeilemaan. Paikkahan on jokseenkin käsillä, mutta tilaa on nirkoisesti ilman turbon ahtoputken ja jäähdyttimien purkamista.
Voi *ITTU! Suurinpiirtein kannen tasalta on katki ja jotenkin se natsa pitäisi sieltä saada. Nyt sais viisaammat neuvoa konstit ja missä järjestyksessä lähden niitä kokeilemaan. Paikkahan on jokseenkin käsillä, mutta tilaa on nirkoisesti ilman turbon ahtoputken ja jäähdyttimien purkamista.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Pakosarjan pinnapultti katki
Iteltä ottivat koneistamolla ns "vasenkätisellä" poralla pätkän pois.
Tosin kansi oli irrallaan.
Tosin kansi oli irrallaan.
#2666
Re: Pakosarjan pinnapultti katki
Eihän tämä mikään ongelma olekaan, jos kansi on koneistamon pöydällä. Sattuu vain olemaan käyttöautossa kiinni ja minimipurkamisella on tarkoitus selvitä.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
Re: Pakosarjan pinnapultti katki
Oli vastaava tilanne yhden tonarin kanssa. Semmosella katkenneen putin irrotussarjalla lähti pois. Eli poraus ja sitten hakattiin semmonen tappi reikään ja sitä kiertämällä pultti pois. Lopuks taisin vielä avata kierteen kierretapilla.
Poraamisen mahdollisti semmonen kulmavaihde systeemi jonka laitoin akkuporakoneeseen. Flektin irrotin pois tieltä.
Poraamisen mahdollisti semmonen kulmavaihde systeemi jonka laitoin akkuporakoneeseen. Flektin irrotin pois tieltä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Re: Pakosarjan pinnapultti katki
Niin siis se terä oli kuin poranterä, mut pyöritetään vastapäivään jolloin ei vastakierretappia tarvita kun pätkä tulee pois jos terä vähänkään "hirttää".
poraamiseenhan tosiaan on noita kulmalaitteita olemassa.
poraamiseenhan tosiaan on noita kulmalaitteita olemassa.
#2666
Re: Pakosarjan pinnapultti katki
Sama homma olis tohon jubiinkin edessä,tosin tiellä ei ole ahdinta,pakosarjaa eikä ilmastoinnin kompuraa
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Pakosarjan pinnapultti katki
Itse porasin hyvälaatusella normiporanterällä reiän ja sitten ihan jollain halvalla vastakierretapilla nysä pois. Poraus vissiin jo löysytti ku lähti ihan helpolla.
Mä taisin purkaa coolerin ja syylärin pois ku totesin että jollain kulmaporalla en saa ikinä suoraa reikää aikaseks.
Jos on miggi niin yks konsti on ottaa pakosarjan pois mutteri nysän pääl ja hitsaa sit mutterin aukosta nysän kiinni mutteriin.
Mä taisin purkaa coolerin ja syylärin pois ku totesin että jollain kulmaporalla en saa ikinä suoraa reikää aikaseks.
Jos on miggi niin yks konsti on ottaa pakosarjan pois mutteri nysän pääl ja hitsaa sit mutterin aukosta nysän kiinni mutteriin.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Pakosarjan pinnapultti katki
Jos saa porattua reiän sinne nysään, niin kartiomaisen vastakierretapin asemesta mieluummin käyttäisi vaikka sopivaa torx-kärkeä reikään lyötynä. Kartiotappi voi levittää nysää niin, että nysän pyöriminen ulos ahdistaa entistä enemmän.
Tarkoitukseen tehty rihlatappi voi olla jo hifistelyä. Edellyttää joka tapauksessa porauksen onnistumisen ja juuri tapin speksien mukaan kokoisen reiän:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 27#p742827
Jos nysä sattuisi olemaan löysässä, voi riittää porata nysän päähän vaan pieni reikä epäkeskeisesti, ja pyörittää nysä ulos ottamalla sopivalla piikillä ote.
Jos pinnapultti olisi katkennut omia aikojaan, olisi hyvinkin mahdollista että nysä olisi löysässä, koska pinnapultti voi jumittaa ihan vaan sen takia, että tapin paksumpi kierteetön osuus on ollut kiilautuneena reiän suulle. Kun pinnapultti katkeaa, kiilautuminenkin loppuu. Mutta nyt, kun se katkesi yrittäessä kiristää mutteria, tilanne voi olla mikä vaan.
Kulmaporauslaitteella porailu voi onnistua, tai sitten ei. Jäähdytin, IC ja lauhdutin pois tieltä, niin pääsee paremmin käsiksi.
Tarkoitukseen tehty rihlatappi voi olla jo hifistelyä. Edellyttää joka tapauksessa porauksen onnistumisen ja juuri tapin speksien mukaan kokoisen reiän:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 27#p742827
Jos nysä sattuisi olemaan löysässä, voi riittää porata nysän päähän vaan pieni reikä epäkeskeisesti, ja pyörittää nysä ulos ottamalla sopivalla piikillä ote.
Jos pinnapultti olisi katkennut omia aikojaan, olisi hyvinkin mahdollista että nysä olisi löysässä, koska pinnapultti voi jumittaa ihan vaan sen takia, että tapin paksumpi kierteetön osuus on ollut kiilautuneena reiän suulle. Kun pinnapultti katkeaa, kiilautuminenkin loppuu. Mutta nyt, kun se katkesi yrittäessä kiristää mutteria, tilanne voi olla mikä vaan.
Kulmaporauslaitteella porailu voi onnistua, tai sitten ei. Jäähdytin, IC ja lauhdutin pois tieltä, niin pääsee paremmin käsiksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Pakosarjan pinnapultti katki
Joo, siis tuo oli jo valmiiksi katki, kun aloitin kiristämisen. On varmaan ollut jo hyvän aikaa, mutta sitä en tiedä onko edellisen omistajan toimesta katkaistu kiristämisen yhteydessä.jus kirjoitti: Jos pinnapultti olisi katkennut omia aikojaan, olisi hyvinkin mahdollista että nysä olisi löysässä, koska pinnapultti voi jumittaa ihan vaan sen takia, että tapin paksumpi kierteetön osuus on ollut kiilautuneena reiän suulle. Kun pinnapultti katkeaa, kiilautuminenkin loppuu. Mutta nyt, kun se katkesi yrittäessä kiristää mutteria, tilanne voi olla mikä vaan.
Teen nyt niin, että haen työkalufirmasta vasenkätisen poranterän jos löytyy ja yritän ensin sillä. Jämähän voi olla höllässäkin. Sitten asteittain spesiaalimpia kaluja ja enempi purkutyötä, jos ei suosiolla lähde.
9000 CDE 2.3TA -97 stage1+
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2236
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Pakosarjan pinnapultti katki
Toi kulma poraamisessa on aika hankala, itse totesin helpoimmaksi purkaa lukkopelti ja jäähdyttimet pois, ihan vaan työn onnistumisen takaamiseksi. Ja ehdottomasti vastakierre terä. Ja osta niitä teriä miel. 3 eri kokoa, pienimmällä tarkka reikä keskelle ja sitten toi koneen kallistus huomioon poratessa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005