9000:n puslien vaihtaminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

9000:n puslien vaihtaminen

Viesti Kirjoittaja pevi »

Pitäisi vaihtaa puslat tonnariin. Mitkäs puslat sieltä ensisijaisesti kannattaisi alkaa vaihtamaan eli mitkä niistä todennäköisemmin on mennyt kun autolla ajettu 180 tkm?

Viitatkaa vastauksessanne kuvien numerointiin.

ETUPÄÄ

Kuva

TAKAPÄÄ

Kuva


Mielelläni ottaisin vinkkejä vastaan käyttmistänne/rakentamistanne "erikoistyökaluista"
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Oikein selkeä ja hyödyllinen kysymys.
Itsekin jään innolla oottamaan vastauksia.


Hännystellen... 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4991
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Samoin minäkin jään odottelemaan viisaita vastauksia sillä samat puslien vaihtoaikeet on ollut jo mielessä pitkään...... 8) 8)

Kai sieltä joutuu kaikki kerralla vaihtamaan jos haluaa päästä vähemmällä siinä mielessä ettei ainakaan sama homma ole edessä jonkin toisen puslan petettyä...
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4991
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mitäs puslia muuten arvon kanssa Saabistit suosittelee tonnariin?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Kahdessa peräkkäisessä vuosikatsastuksessa oma tonnari hylätty ekana vuotena etupään takia osanumerot 7 & 8 ja seuraavana vuotena takaa osanumero 1:n takia. Eli nuo ainakin omalla kohdalla olleet eniten kuluneita.
Takaa vaihdoin myös samalla pusla numero 2:n jonka vaihto oli todella v-mäinen. Ensinnäkin tuon iskarin alapään pultin auki saaminen oli todella tuskallista (loppujen lopuksi poltettin se poikki) ja tuon uuden puslan saaminen paikalleen oli myös ihan tarpeeksi hankalaa :evil:

No nyt ne on onneksi vaihdettu, eikä varmaan tarvitse tänä vuonna puslia (ainakaan edellä mainittuja) vaihtaa 8)

EDIT: Oman auton kilometrit olleet noissa katsastuksissa n.190 000km ja 210 000km
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Rekkaraudan ja ison ruuvimeisselin kanssa auton alle... kyllä ne vaihtokypsät löytyy sillä tavoin varmemmin kuin täällä esitettyjen arvausten perusteella:D

Rikkinäisessä puslassa on selvä välys.

Herkin paikka on alatukivarren etummaisen kiinnityspisteen alumiinipalikat, liukenevat suolaveteen yllättävän hyvää vauhtia... vian voi todeta ihan silmällä kun katsoo auton alle.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

9000CS... kirjoitti: Takaa vaihdoin myös samalla pusla numero 2:n jonka vaihto oli todella v-mäinen. Ensinnäkin tuon iskarin alapään pultin auki saaminen oli todella tuskallista (loppujen lopuksi poltettin se poikki) ja tuon uuden puslan saaminen paikalleen oli myös ihan tarpeeksi hankalaa :evil:
Vaihtaminen onnistuu sopivan mittaisen pultin ja hylsyn avulla. Uudesta puslasta joutuu vaan ensin hieman ottamaan kumia ohuemmaksi toisesta päästä. Muuten voi olla aika vaikea saada lähtemään menemään. Ja jotain liukastetta esim. Astinpesuainetta.Voin laittaa kuvan huomenna tosta "laitteesta".
9000 CS 2.3t
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kun hommaan ryhtyy, kannattaa tehdä kerralla kuntoon. Eli edestä 6,7,9 10 ja 12. Nro 9 vielä mieluusti polyuretaaniseksi, niin eipähän tarvitse tod.näk. toistamiseen vaihtaa auton eliniän aikana. Jos (kun... :roll: ) nro 6:sta vaihtaessa katkeaa se onneton 10mm avainvälillä oleva pultin pää, niin on helppo rälläköidä se hitsimutteri irti ja vaihtaa kunnon pultti/mutteri yhdistelmä tilalle alatukivarren ollessa irti.

Takaa ainakin 1, tässäkään kohtaa ei polyuretaani haittaa, ovat aika onnettoman pehmyitä noi vakaajan kumit. Vaikutuksen huomaa ihan ajokäytöksessäkin (ja persdynolla ainakin se legendaarinen alakierrosvääntö kasvaa, kun on alla 60€ tuuninkipalat vs. parinkympin orkkiskumit :P )

Näillä nyt ainakin alkuun 8)

Edittinä lisätty tohon etupään yhdystankoon tuleva nro 12...
Viimeksi muokannut V.J.S, Ti Touko 24, 2005 11:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

Niistä alumiiniholkeista, eli osasta 7 ylemmässä kuvassa, sen verran, että eiköhän niiden "kuulukin" haihtua sieltä olemattomiin. Suojaavat muita osia korroosiolta.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Takapuslista 1 on katsastustoimihenkilöiden suosikki :D
Ehdottelivat joskus vaihtamaan niitä uusiin kun edellisissä oli kilometrejä takana hiukan alle 10.... että :twisted: :n pehmeää on kumi...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ajn kirjoitti:Takapuslista 1 on katsastustoimihenkilöiden suosikki :D
Ehdottelivat joskus vaihtamaan niitä uusiin kun edellisissä oli kilometrejä takana hiukan alle 10.... että :twisted: :n pehmeää on kumi...
Noihin vakaajapusliin takana 1, edessä 6 auttaa, kun laittaa lisää ainetta kumin ja kiinnikeklemmarin väliin. Millin- parin pelti- tai muoviliuskat tekevät tuennasta jämäkämmän.

Vakaajatanko on kuitenkin kulunut ohuemmaksi kiinnikkeen kohdalta, uuttavastaavaa jämäkkyyttä ei saa ainakaan laittamalla pelkät uudet vakiokumit. Lisäliuskat ovat halpa vaihtoehto vaikka vanhojenkin kumien seuraksi ja helppokin, sikäli kun pultit takaa saa auki ilman että kontinpohjaan kiinnittyvät linkkivivut murenevat käsiin.

Omastani olen vaihtanut edestä kaikki paitsi 8 ja 13 ja takaa kaikki paitsi 5, 6 ja 2, laitoin ihan Motonet/Scantech-kumeja.

Ainakaan etualatukivarren takapusla 9 tuolta hankittuna ei ollut pitkäikäinen, muutamakymmenentuhatta kilometriä pääsin ennen kuin vaihdoin uudestaan, edeleen samanlaiset. Scantech-tuotteen kumi meni rikki. Vanhasta, mahdollisesti orkkisosasta kumi säilyi kyllä ehjänä mutta keskipusla irtosi kumista ja alkoi kuluttaa lisätilaa ympärilleen. http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruoste/Tukikumi2.jpg

Jos johonkin kohtaan pitäisi valita Scantechin pakkaamaa tusinakumia parempaa orkkis/uretaanikumia, niin tähän laittaisin ensimmäisenä. Tätäkin puslaa voi jäykentää laittamalla muoviputkenpätkän ja kittiä sisäuraan täytteeksi. Joku ruotsalainen oli sorvannut tuohon tarkasti istuvat sisärinkulat vakiokumin jäykisteeksi.

Tuolla on muitakin kuvia rikkinäisistä puslista, muiden kuvien ohessa:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruoste
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruoste2

Autollani tosin on ajettu reilut kaksi kertaa niin paljon kuin pevin autolla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

ajn kirjoitti:Takapuslista 1 on katsastustoimihenkilöiden suosikki :D
Ehdottelivat joskus vaihtamaan niitä uusiin kun edellisissä oli kilometrejä takana hiukan alle 10.... että :twisted: :n pehmeää on kumi...
Mullakin suositteli muutama vuos sitten yks katsastaja että pitäis vaihtaa... Eipä ole vielä viittinyt :roll: , kun en ole sen jälkeen ajanut kuin ehkä 50tkm ja muutaman kertaa katsastanut ilman valituksia. Eteen tuli molemmat 9:sit vaihdettua kun rupes renkaat kulumaan epätasaisesti. Olivat tosin aika paljon pahemman näköiset mitä Jus:illa.
Ehkä kuitenkin pitäis hieman tehdä enemmän tuolle alustalle jotain. On vaan sen verran tuuliherkkä nykyään, eikä ajettavuus enää kyllä ole sitä mitä pitäis :roll: Iskarit, ehkä jouset, muutamat puslat, ohjauspylvään nivelkin on hieman väljä ja jossain pallonivelessäkin on pientä klappia (mut silti leima)... Nyt kuului pari kertaa muistaakseni vasemalle päin käännyttäessä jokin ihme naraus 8O Rahan reikiä olis, mistäs saatais tuketta :cry:
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Kun vaihdoin isän tonnariin kesäkiekkoja alle, huomasin minäkin niiden olevan selvästi toispuoleisesti kuluneet. Renkaat ovatkin jo melko sileät, joten ennen uusien hankintaa olisi vähintään etutukivarsien puslien vaihto ajankohtaista. Katsastuksen ravistuslaitteessa puslat kyllä myötäsivät melkoisesti. Tuo jus:n mainitsema lisäliuskajuttu pitää toteuttaa vakaajan pusliin, jotka odottavatkin jo asennusta.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Jalle
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Su Touko 29, 2005 23:15
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jalle »

Tänään kävin konttorilla näyttämässä tonnaria. Tuomio oli seuraava: Kuvien puslat numerot 7 ja 8 pitää vaihtaa kummallekkin puolelle ja pääsipä mainitsemaan tuosta numero 1 puslistakin että väljät on, mutta ei laittanut vaihtolistalle. Onko kukaan kokeillut noita Bilteman puslia?.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Jalle kirjoitti:Tänään kävin konttorilla näyttämässä tonnaria. Tuomio oli seuraava: Kuvien puslat numerot 7 ja 8 pitää vaihtaa kummallekkin puolelle ja pääsipä mainitsemaan tuosta numero 1 puslistakin että väljät on, mutta ei laittanut vaihtolistalle. Onko kukaan kokeillut noita Bilteman puslia?.
Siis taka- vaiko etupäästä?
Vastaa Viestiin