Virivehkeissä on hieman eri juttu, parempi vaihtaa ajoissa. Jos öljyt vaihtuvat 10tkm välein, niin tulpat voi vaihtaa siinä samalla, Itse olen ajellut n 20tkm tulpilla, mutta eipä tuota poljetakaan kuin pientä sikaa. Kesän kokeilun jälkeen kylmemmät 8 tulpat eivät oikein toimi omalla ajotyylillä, turhan rauhallista menoa . Vakiotulpilla poistui pieni nykiminen pintakaasulla ajettaessa.
Kiitos nopeista vastineistanne,
-vaihdan tänään uudet tulpat ja ilmanputsarin.
Kun luin noita vanhoja kertomuksia DI:n ominaisuuksista ja tekosista, päättelin tuon DI:n säätävän seosta vanhemmille tulpille rikkaammaksi.
Kun on uusi ehjä tulppa , säätää DI seoksen optimaaliselle tasolle, ja kasetti kestää pidempään.
Onko perää vai mutua
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000 kirjoitti:
Kun luin noita vanhoja kertomuksia DI:n ominaisuuksista ja tekosista, päättelin tuon DI:n säätävän seosta vanhemmille tulpille rikkaammaksi.
Kun on uusi ehjä tulppa , säätää DI seoksen optimaaliselle tasolle, ja kasetti kestää pidempään.
Onko perää vai mutua
Mutua, tulpan iällä ei ole mitään merkitystä seoksiin.
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope kirjoitti:Kun tulppa kuluu, DI kuormittuu enemmän. Siispä vaihdan ajoissa.
Näin olen itselleni järkeillyt.
Näin minäkin funtsasin
KOska bensankulutus on noussut. Katsoin edellisen omistajan exel-taulukkoa, tankkausten/kulutuksen ja tulppien vaihdon suhteen.
Uudet tulpat, kulutus oli pudonnut.
Mulla on hyvä seurata tuota, koska kaikista huolloista ja tankkauksista on tarkka kirjanpito tallella.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Olen vaihtanut kaikkiin perhepiirissä oleviin vakio Saabeihin NGK tulpat 30000km välein vuosikaudet, eikä ongelmia ole vielä ollut. Kärkivälin katson puolivälissä. Huoltokirjanhan mukaan esim. 9-5 halvan vakiotulpan vaihtoväli on peräti 60000km! Platina yms.tulpat on tietty asia erikseen. Kulumaa ei ole ollut juurikaan havaittavissa. Kannattaako niitä ihan oikeasti vaihtaa alta kymppitonnin? Kallistahan se toki ei ole.
Varmaan ei ole järkeä vaihtaa 10 tkm välein , mutta kun kustannus on 12 euroa itse vaihdettuna niin voishan noita vaihdella vaikka joka viikko. Itse kyllä ajelen 2 öljynvaihtoväliä samoilla tulpilla, eli noin 30tkm joka on käytännössä reilut puoli vuotta.
Firges9000 kirjoitti:DI-boxi ei tykkää huonoista tulpista.
Halvempi vaihtaa tulppia, kuin DI:tä.
Vaikka onhan noiden liksakin parempi ( meinaan DI:n)
DI on kestänyt jo 150tkm n.30tkm vaihtovälillä ja "pikkuisen" piristettynä. Taitaa olla joku muu syy DI hajoamiseen (P*sk* laatu). Ei ole Saab muuten yksin suorasytytysosien ongelmien kanssa
Ruisku tonnarissa oli paikallaan ostettaessa Denson tulpat n.2mm kärkivälillä ja vielä toimi ihan hyvin. Nyt tosin uudet NGK:t paikallaan.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx