Tulppien järkevä ikä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

:saab: Tonnari CSE FPT / 94 ,Steg3
Kuinka usein kannattaa tulppia vaihtaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4994
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: 02

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Itse vaihdan / vaihdatan samalla kertaa kuin öljytkin eli noin 10000 km välein.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Tuha kirjoitti:Itse vaihdan / vaihdatan samalla kertaa kuin öljytkin eli noin 10000 km välein.
Jep, sama täällä.
Ehkä meinaan seuraavaksi vaihtaa jo 6-8tkm välein. Vielä kun tuli TB Diamond hyväksi havaituksi, niin entistä edukkaampaa.
espe
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 16:15
Paikkakunta: Tampere

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja espe »

Normitulpat (NGK), ajettu 48000km, tarkistettu, säädetty: toimii! Ei tarvi syyllistyä hätävarjelun liioitteluun... :roll:
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Virivehkeissä on hieman eri juttu, parempi vaihtaa ajoissa. Jos öljyt vaihtuvat 10tkm välein, niin tulpat voi vaihtaa siinä samalla, Itse olen ajellut n 20tkm tulpilla, mutta eipä tuota poljetakaan kuin pientä sikaa. Kesän kokeilun jälkeen kylmemmät 8 tulpat eivät oikein toimi omalla ajotyylillä, turhan rauhallista menoa :lol:. Vakiotulpilla poistui pieni nykiminen pintakaasulla ajettaessa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Mä vaihtelen myös yleensä 10tkm välein DI-autoissa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kiitos nopeista vastineistanne,
-vaihdan tänään uudet tulpat ja ilmanputsarin.

Kun luin noita vanhoja kertomuksia DI:n ominaisuuksista ja tekosista, päättelin tuon DI:n säätävän seosta vanhemmille tulpille rikkaammaksi.
Kun on uusi ehjä tulppa , säätää DI seoksen optimaaliselle tasolle, ja kasetti kestää pidempään.

Onko perää vai mutua :?:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Firges9000 kirjoitti: Kun luin noita vanhoja kertomuksia DI:n ominaisuuksista ja tekosista, päättelin tuon DI:n säätävän seosta vanhemmille tulpille rikkaammaksi.
Kun on uusi ehjä tulppa , säätää DI seoksen optimaaliselle tasolle, ja kasetti kestää pidempään.

Onko perää vai mutua :?:
Mutua, tulpan iällä ei ole mitään merkitystä seoksiin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja Jope »

Kun tulppa kuluu, DI kuormittuu enemmän. Siispä vaihdan ajoissa. :-)

Näin olen itselleni järkeillyt.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Jope kirjoitti:Kun tulppa kuluu, DI kuormittuu enemmän. Siispä vaihdan ajoissa. :-)

Näin olen itselleni järkeillyt.

Näin minäkin funtsasin :idea:
KOska bensankulutus on noussut. Katsoin edellisen omistajan exel-taulukkoa, tankkausten/kulutuksen ja tulppien vaihdon suhteen.
Uudet tulpat, kulutus oli pudonnut.

Mulla on hyvä seurata tuota, koska kaikista huolloista ja tankkauksista on tarkka kirjanpito tallella.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Jope kirjoitti:Kun tulppa kuluu, DI kuormittuu enemmän. Siispä vaihdan ajoissa. :-)

Näin olen itselleni järkeillyt.
Tuo on muuten totta! :wink:
Eli DI myllyihin 10tkm välein. 8O
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1240
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto »

Olen vaihtanut kaikkiin perhepiirissä oleviin vakio Saabeihin NGK tulpat 30000km välein vuosikaudet, eikä ongelmia ole vielä ollut. Kärkivälin katson puolivälissä. Huoltokirjanhan mukaan esim. 9-5 halvan vakiotulpan vaihtoväli on peräti 60000km! Platina yms.tulpat on tietty asia erikseen. Kulumaa ei ole ollut juurikaan havaittavissa. Kannattaako niitä ihan oikeasti vaihtaa alta kymppitonnin? Kallistahan se toki ei ole.
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Varmaan ei ole järkeä vaihtaa 10 tkm välein , mutta kun kustannus on 12 euroa itse vaihdettuna niin voishan noita vaihdella vaikka joka viikko. Itse kyllä ajelen 2 öljynvaihtoväliä samoilla tulpilla, eli noin 30tkm joka on käytännössä reilut puoli vuotta.

Kaide
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

DI-boxi ei tykkää huonoista tulpista.
Halvempi vaihtaa tulppia, kuin DI:tä.

Vaikka onhan noiden liksakin parempi ( meinaan DI:n)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Tulppien järkevä ikä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Firges9000 kirjoitti:DI-boxi ei tykkää huonoista tulpista.
Halvempi vaihtaa tulppia, kuin DI:tä.

Vaikka onhan noiden liksakin parempi ( meinaan DI:n)
DI on kestänyt jo 150tkm n.30tkm vaihtovälillä ja "pikkuisen" piristettynä. Taitaa olla joku muu syy DI hajoamiseen (P*sk* laatu). Ei ole Saab muuten yksin suorasytytysosien ongelmien kanssa 8O

Ruisku tonnarissa oli paikallaan ostettaessa Denson tulpat n.2mm kärkivälillä ja vielä toimi ihan hyvin. Nyt tosin uudet NGK:t paikallaan.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin