Kuinka usein kannattaa tulppia vaihtaa.
Tulppien järkevä ikä
-
Firges9000
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Tulppien järkevä ikä
Kuinka usein kannattaa tulppia vaihtaa.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Tulppien järkevä ikä
Itse vaihdan / vaihdatan samalla kertaa kuin öljytkin eli noin 10000 km välein.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Tulppien järkevä ikä
Jep, sama täällä.Tuha kirjoitti:Itse vaihdan / vaihdatan samalla kertaa kuin öljytkin eli noin 10000 km välein.
Ehkä meinaan seuraavaksi vaihtaa jo 6-8tkm välein. Vielä kun tuli TB Diamond hyväksi havaituksi, niin entistä edukkaampaa.
Re: Tulppien järkevä ikä
Normitulpat (NGK), ajettu 48000km, tarkistettu, säädetty: toimii! Ei tarvi syyllistyä hätävarjelun liioitteluun... 
9-3TA SE -00/01 käyttöautoksi tarkoitettu...
9-5 Aerowagon -03.
9-5 Aerowagon -03.
Re: Tulppien järkevä ikä
Virivehkeissä on hieman eri juttu, parempi vaihtaa ajoissa. Jos öljyt vaihtuvat 10tkm välein, niin tulpat voi vaihtaa siinä samalla, Itse olen ajellut n 20tkm tulpilla, mutta eipä tuota poljetakaan kuin pientä sikaa. Kesän kokeilun jälkeen kylmemmät 8 tulpat eivät oikein toimi omalla ajotyylillä, turhan rauhallista menoa
. Vakiotulpilla poistui pieni nykiminen pintakaasulla ajettaessa.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Tulppien järkevä ikä
Mä vaihtelen myös yleensä 10tkm välein DI-autoissa.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
Firges9000
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tulppien järkevä ikä
Kiitos nopeista vastineistanne,
-vaihdan tänään uudet tulpat ja ilmanputsarin.
Kun luin noita vanhoja kertomuksia DI:n ominaisuuksista ja tekosista, päättelin tuon DI:n säätävän seosta vanhemmille tulpille rikkaammaksi.
Kun on uusi ehjä tulppa , säätää DI seoksen optimaaliselle tasolle, ja kasetti kestää pidempään.
Onko perää vai mutua
-vaihdan tänään uudet tulpat ja ilmanputsarin.
Kun luin noita vanhoja kertomuksia DI:n ominaisuuksista ja tekosista, päättelin tuon DI:n säätävän seosta vanhemmille tulpille rikkaammaksi.
Kun on uusi ehjä tulppa , säätää DI seoksen optimaaliselle tasolle, ja kasetti kestää pidempään.
Onko perää vai mutua
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Tulppien järkevä ikä
Mutua, tulpan iällä ei ole mitään merkitystä seoksiin.Firges9000 kirjoitti: Kun luin noita vanhoja kertomuksia DI:n ominaisuuksista ja tekosista, päättelin tuon DI:n säätävän seosta vanhemmille tulpille rikkaammaksi.
Kun on uusi ehjä tulppa , säätää DI seoksen optimaaliselle tasolle, ja kasetti kestää pidempään.
Onko perää vai mutua
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Tulppien järkevä ikä
Kun tulppa kuluu, DI kuormittuu enemmän. Siispä vaihdan ajoissa. :-)
Näin olen itselleni järkeillyt.
Näin olen itselleni järkeillyt.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
-
Firges9000
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tulppien järkevä ikä
Jope kirjoitti:Kun tulppa kuluu, DI kuormittuu enemmän. Siispä vaihdan ajoissa.
Näin olen itselleni järkeillyt.
Näin minäkin funtsasin
KOska bensankulutus on noussut. Katsoin edellisen omistajan exel-taulukkoa, tankkausten/kulutuksen ja tulppien vaihdon suhteen.
Uudet tulpat, kulutus oli pudonnut.
Mulla on hyvä seurata tuota, koska kaikista huolloista ja tankkauksista on tarkka kirjanpito tallella.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Tulppien järkevä ikä
Tuo on muuten totta!Jope kirjoitti:Kun tulppa kuluu, DI kuormittuu enemmän. Siispä vaihdan ajoissa.
Näin olen itselleni järkeillyt.
Eli DI myllyihin 10tkm välein.
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Re: Tulppien järkevä ikä
Olen vaihtanut kaikkiin perhepiirissä oleviin vakio Saabeihin NGK tulpat 30000km välein vuosikaudet, eikä ongelmia ole vielä ollut. Kärkivälin katson puolivälissä. Huoltokirjanhan mukaan esim. 9-5 halvan vakiotulpan vaihtoväli on peräti 60000km! Platina yms.tulpat on tietty asia erikseen. Kulumaa ei ole ollut juurikaan havaittavissa. Kannattaako niitä ihan oikeasti vaihtaa alta kymppitonnin? Kallistahan se toki ei ole.
Re: Tulppien järkevä ikä
Varmaan ei ole järkeä vaihtaa 10 tkm välein , mutta kun kustannus on 12 euroa itse vaihdettuna niin voishan noita vaihdella vaikka joka viikko. Itse kyllä ajelen 2 öljynvaihtoväliä samoilla tulpilla, eli noin 30tkm joka on käytännössä reilut puoli vuotta.
Kaide
Kaide
-
Firges9000
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tulppien järkevä ikä
DI-boxi ei tykkää huonoista tulpista.
Halvempi vaihtaa tulppia, kuin DI:tä.
Vaikka onhan noiden liksakin parempi ( meinaan DI:n)
Halvempi vaihtaa tulppia, kuin DI:tä.
Vaikka onhan noiden liksakin parempi ( meinaan DI:n)
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Tulppien järkevä ikä
DI on kestänyt jo 150tkm n.30tkm vaihtovälillä ja "pikkuisen" piristettynä. Taitaa olla joku muu syy DI hajoamiseen (P*sk* laatu). Ei ole Saab muuten yksin suorasytytysosien ongelmien kanssaFirges9000 kirjoitti:DI-boxi ei tykkää huonoista tulpista.
Halvempi vaihtaa tulppia, kuin DI:tä.
Vaikka onhan noiden liksakin parempi ( meinaan DI:n)
Ruisku tonnarissa oli paikallaan ostettaessa Denson tulpat n.2mm kärkivälillä ja vielä toimi ihan hyvin. Nyt tosin uudet NGK:t paikallaan.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx