lämppärin ohjaus ei toimi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
snaabisti9koolla
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 11:13
Paikkakunta: leppävirta

lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja snaabisti9koolla »

hojo
9k -88 ja lämppärin ilmanohjaus takkuaa ja pahasti, ei nääs meinoo siäjellä jalakatillaan taekka tuullasille ilemoo millää. sähköonappipaneelilla on koko helahoito. onkohan se säätö alipaineella vai moottorilla? sekä onkohan se ominaisuus:D on nääs eka snaapi toikin :lol:
rotisko
Matalapaineturbo
Viestit: 154
Liittynyt: Ma Syys 29, 2008 00:14

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja rotisko »

suapisa pitäes toemija hyvinnii varitus tehoesasti ylleesä. lijekkö jottae vikkoo siula sielä panneelisa. kah ku ehämmie tiijä. vastaelin kuite ko oli niij haoskasti kirijotettu. kohta joku sannua pläjhäyttää, jotta käötä hakkuu. eka tonnar o miulkii, ee tätä vielä tiiä.

t. rotisko vua jopa.
SAAB 9000cc turbo M1987 (nyk.ka), 900i 1988 (ex-ka), 99GL 1978 (ex-ka), 96 V4 super 1978(ex-ka), 95 1967(exä). muuten tässä pitäisi lukea jotain fiksua: -jotain fiksua.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Akvaariokotelossa oleva ilmaläppien säätötanko todennäköisesti poikki.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
snaabisti9koolla
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 11:13
Paikkakunta: leppävirta

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja snaabisti9koolla »

ee helkata :| pittäänee mennä tytkiskelemaan jos siel akvaariossa ois joku "särki" ja siit ohjainyksiköstä suan huamenna vastaavan kokkeiltavaksi :D jaahas pitäänee tonne pakkaseen mennä pilikille konehutlariin.
on aika epeli snaapi riisikuppien jälkeen :lol:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=36213

Tuossahan tuo varren pää näkyy.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos akvaariokolelossa oleva ilmaläpän vipu on poikki, lämpätilansäätö lakkaa toimimasta, se ei vaikuta ilmansuuntaukseen.

Ilmansuuntauksessako nyt on vika? Puhaltaako alas edes jos painat FLOOR-nappia, eli onko ongelma se että automatiikka ei ala puhaltaa missään vaiheessa muualle kuin tuulilasille, vaikka kunnolla lämmintä ilmaa jo tulee? Vai eikö puhalluksen suunta muutu edes käsisäädöllä nappia painamalla?

Jos puhallussuunta ei muutu millään, vika on todennäköisesti ilmansuuntauksen servomoottorissa kojetaulun sisällä hanskalokeron vieressä.

Oletko kokeillut ajaa kalibroinnin, tuleeko vikakoodeja? Kalibrointi käynnistetään ACC1:ssä painamalla samanaikaisesti AUTO ja VENT. Pitäisi kalibroinnin aikana puhaltaa hiljaa ja kovaa ylös ja alas. Lopuksi näyttöön jää nolla jos ei löytynyt vikoja. Jos löytyi, niiden määrää osoittava numero näkyy näytössä ja varsinaiset vikakoodit saa näkyviin yksitellen painamalla VENT. Vikakoodien perusteella voi sitten kohdistaa korjaukset oikeaan osaan.

Servomoottorin asentopotentiometrin kalibrointi esim voi olla muuttunut, siihenkin vaivaan löytyy ohjeet foorumilta.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
snaabisti9koolla
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 11:13
Paikkakunta: leppävirta

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja snaabisti9koolla »

jep ilmansuuntauksesta o kyse joo ja pitäänee mennä takas kokkeilemaan noi kaliproinnit ku on eka tommonen "sähköauto" muut riisikupit ollu alle vm -86.
pitää nyt koklata länsiplokin pirssejä välillä :lol:
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos akvaariokolelossa oleva ilmaläpän vipu on poikki, lämpätilansäätö lakkaa toimimasta, se ei vaikuta ilmansuuntaukseen.
Onko näin...?
Kaverin tontussa ei tullut puhallus kuin ainoastaan tuulilasille, ja valitteli että
rupeaa jo näillä keleillä jalkoja paleltamaan.
No sanoin että kurkkaa akvaariokoteloon, ja juuri tämä läppien säätötako oli poikki.

Romuttamolta saatiin uudet läpät, ja nyt ei enää jalkoja palele...

Näköjään nuo läpät kuitekin säätävät kylmän/kuuman ilman suhdetta.
Eli ei vaikuta suuntaukseen....
Joten sen pitää olla sitten tämä servomoottori.
Viimeksi muokannut 9000CD23T, To Marras 06, 2008 20:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
snaabisti9koolla
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 11:13
Paikkakunta: leppävirta

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja snaabisti9koolla »

1 6U tul näyttöön
varmaan se servo on "kypsä"
ja taattista ku näin noppeesti tulloo apuja :D
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

The 5U or 6U fault code goes by the descriptive name of 'Other fault'.
This is usually an open in the wiring, a bad connection, or a short
circuit. Remove the cable from the connector on the bracket, and measure
(bracket side) with an ohm meter between pins 1 and 4, and 5 and 8 (motor
coils). A good motor is about 20 to 80 ohms. I had a shorted motor,
measuring 2 ohms. I was able to repair the motor by disassembling it, and
cleaning the brushes. Some people may just want to replace the motor.

The 5C or 6C fault code is 'Wrong direction'. This is useful if you have
reassembled the unit and it gives hot air when you call for cold, but if it
worked fine last week, why would it suddenly go bad? (I assume you don't
periodically rewire the car for practice). The servo measures position
with a potentiometer (variable resistor). The potentiometer has a
rotational range of about 300 degrees, but the servo uses only about 90
degrees. The ACC 1 controller gives a 'C' fault code if it reads a
position outside of normal, even if the servo is moving properly. If the
nylon gears driving the potentiometer slip, or the servo drives without the
mechanical stops on the bracket, the potentiometer can get out of alignment
with the servo. If this happens to the Mixing servo, heat control will be
poor. If it happens to the Distribution servo, settings at the stops will
be OK (defroster, vents), but the servo won't know where the intermediate
settings are (heat, floor, etc.). The servo must be re-calibrated or
replaced.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
snaabisti9koolla
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: Ke Marras 05, 2008 11:13
Paikkakunta: leppävirta

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja snaabisti9koolla »

kiitokset 9000CD23T:lle :D toi helpotti hiukka selvitystilaa. ite oon huono ettimään tietoo netistä mut korjauspuolella on aika haka :wink: :!: pitäänee huomenna laitella atomeiksi toi kilokala nii saa hyttiin lämpöö paremmin jaa mut ny oluen vuoro ja leffan pariin
kiitokset kaikille osallistujille. se o moro
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: lämppärin ohjaus ei toimi

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin