Ei mene alipaineelle

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Elikkäs muutama viikko takaperin lopetti alipaineelle menemisen (mittarista päätellen). By-pass vaihdettiin, eikä letkuista löytyny mitään selviä vuotoja, mutta ei tee vieläkään niinku pitäis. Muita oireita on lievä tehojen alentuminen ja tyhjäkäynti on noussut parisataa korkeammaksi. Eli osaisiko joku kertoa missä mahdollisesti vikaa???
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Kyllä siellä vuoto jossain silti on.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Näin itsekin arvelin, mutta ei ilmeisesti ole sen tarkempia ehdotuksia, mistä tuon vuodon voisi löytää, ja miten?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tyhjäkäyntimoottorin letkut?

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Veikkaan että vuoto löytyy pikkuletkuista väliltä imusarja-bypässi-ahtomittari, -91 on vielä ylipainekatkaisinkin mittarin letkusta haarotettuna.

E: Ota se pikkuletku irti imusarjasta mikä menee pässille ja tuki se, sitten ota pässin letku irti, imase/puhalla ja jos paine häviää niin jostain vuotaa.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Joo, pitää huomenna kokeilla näitä letkuja ja vaikka sit myös tuota tyhjäkäyntimoottoria. Ylipainekatkaisijaa ei kyllä kaiketi 2.3 ole, mut tutkitaan muut...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2682
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Ekitheman kirjoitti: Ylipainekatkaisijaa ei kyllä kaiketi 2.3 ole
Ei vai 8O , miksi?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

CDTA kirjoitti:
Ekitheman kirjoitti: Ylipainekatkaisijaa ei kyllä kaiketi 2.3 ole
Ei vai 8O , miksi?
Softassa raja, eli ei ole mitään erillistä painekatkaisinta.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Näin itsekin arvelin, mutta ei ilmeisesti ole sen tarkempia ehdotuksia, mistä tuon vuodon voisi löytää, ja miten?
Toimiiko se orkkis ahtopainemittari? Yleisin vuoto taitaa olla nimenomaan sille tulevassa letkussa valetulipellin/tulipellin kohdilla...
Softassa raja, eli ei ole mitään erillistä painekatkaisinta.
Onko näin myös DI/APC värkeissä?
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Pientä lisäystä ongelmaan:

Nollasin ohjelmat akun irroittamalla, ja auto otti lähes tulkoon normaalit alipaineet, mutta maximipaine oli melko alhainen, arviolta 0,7 bar. Autossa kuitenkin stage1 lastu, ja aina nollauksen jälkeen ottanut kunnon paineet, n. 1,3 bar. Painearviot toki mittarin perusteella, mutta perstuntumalta vaikuttaa jotakuinkin oikeilta.
Heräsi vain epäilys, että voiko vika olla vuodon sijaan jossain ohjausyksikössä tai anturissa?
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

j0ne kirjoitti:
Softassa raja, eli ei ole mitään erillistä painekatkaisinta.
Onko näin myös DI/APC värkeissä?
2.3T DI/APC ja LH-Jet 2.4.2 yhdistelmässä ainakin on softarajoitteinen (eli 2.3T tontut ennen Trionicia).
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Nollasin ohjelmat akun irroittamalla, ja auto otti lähes tulkoon normaalit alipaineet, mutta maximipaine oli melko alhainen, arviolta 0,7 bar. Autossa kuitenkin stage1 lastu, ja aina nollauksen jälkeen ottanut kunnon paineet, n. 1,3 bar. Painearviot toki mittarin perusteella, mutta perstuntumalta vaikuttaa jotakuinkin oikeilta.
Testaappa toisella by-pass venttiilillä ja myöskin tyhjäkäyntiventtiilin letkut tarkasta uudelleen (esim. se letku mikä lähtee kaasuläppärungosta alaspäin ISV:lle).

Paineet määrää softa/peruspaine/mankkuvena, toki nakutus voisi laskea tätä tai yleinen DI/APC kettuilu "viri"ahtojen suhteen.
TVR
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: La Maalis 22, 2008 15:52
Paikkakunta: Laukaa
Viesti:

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja TVR »

Alipainevuotoja on menestyksekkäästi löydetty suihkuttamalla brake cleania mahdollisiin vuotokohtien alueelle auton käydessä tyhjäkäynnillä.
Jos sumu osuu vuotokohtaan tyhjäkäynti kierrosluku muuttuu (yleensä nousee).
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Näin olin kuullutkin, että jotain herkästi syttyvää sinne pitäisi suihkuttaa... Ongelma vaan se, että nyt tilttas ahtopainemittari, eli vika saattoi olla osittain myös siinä.
Valitettavasti vaan tehot on hävinnyt ja tyhjäkäynti on yleensä 1200-1400 rpm. Tämän lisäksi nykii tai on pikemminkin "tyhjää" matalilla kierroksilla. Eikä myöskään turbon pitämä vihellys kuulosta ehkä ihan terveeltä... Eli siis vika voi olla turbossa, ohjelmassa, kaasuläpän eri antureissa, alipaineletkuissa, tai kaikissa noissa tai jotain... Helppoa ja halpaa selvittää :(
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ei mene alipaineelle

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Näin olin kuullutkin, että jotain herkästi syttyvää sinne pitäisi suihkuttaa... Ongelma vaan se, että nyt tilttas ahtopainemittari, eli vika saattoi olla osittain myös siinä.
Mitenkä tilttas? Ei liiku minnekkään? Oletko nyt varmasti tutkinut sen sille tulevan letkun ettei se oo hapero? Se mittari nimittäin on ihan mekaaninen niin tuskin kokonaan kuolee jos letku vaan on ehjä persiis(siis mittarin).
Vastaa Viestiin