ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Eli tänään yhtäkkiä alkoi pysähdyksen jälkeen puskemaan pelkkää kuumaa ilmaa...Kompura pyörii ja toinen putki on kylmä ja toinen lämmin... eli siis ei ilmeisesti ole vika kylmälaitteessa...
Mistä pitäis vikaa alkaa etsimään?
Mistä pitäis vikaa alkaa etsimään?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Lämmönsäätöläpän vipu on katkennut/irronnut. Kabiinista tuleva varsi ja itse vipu löytyy akvaariokotelosta, näkee ihan akvaarion kantta raottamalla.
Korjauspalan saa ostettua merkkihuollosta, maksaa alle 10e.
E: Tietysti kai se mootorikin voi olla rikki, mutta joka tapauksessa tutkiminen kannattaa aloittaa kurkkaamalla akvaariokoteloon
Korjauspalan saa ostettua merkkihuollosta, maksaa alle 10e.
E: Tietysti kai se mootorikin voi olla rikki, mutta joka tapauksessa tutkiminen kannattaa aloittaa kurkkaamalla akvaariokoteloon
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
missäs kohtaa siel semmonen on?blobbo kirjoitti:Lämmönsäätöläpän vipu on katkennut/irronnut. Kabiinista tuleva varsi ja itse vipu löytyy akvaariokotelosta, näkee ihan akvaarion kantta raottamalla.
Korjauspalan saa ostettua merkkihuollosta, maksaa alle 10e.
E: Tietysti kai se mootorikin voi olla rikki, mutta joka tapauksessa tutkiminen kannattaa aloittaa kurkkaamalla akvaariokoteloon
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Mikä? Vipu, moottori vai akvaariokotelo?009baas kirjoitti:missäs kohtaa siel semmonen on?blobbo kirjoitti:Lämmönsäätöläpän vipu on katkennut/irronnut. Kabiinista tuleva varsi ja itse vipu löytyy akvaariokotelosta, näkee ihan akvaarion kantta raottamalla.
Korjauspalan saa ostettua merkkihuollosta, maksaa alle 10e.
E: Tietysti kai se mootorikin voi olla rikki, mutta joka tapauksessa tutkiminen kannattaa aloittaa kurkkaamalla akvaariokoteloon
Kun avaat konepellin, löytyy akvaariokotelo moottoritilan ja tuulilasin välistä. Akvaariokotelon päällä on musta muovinen kate, joka on kiinni muutamalla ruuvilla. Kun irroitat katteen, näkyy kutakuinkin kotelon keskikohdalla musta muovinen kotelo, jonka sisällä on ilmastoinnin puhallinmoottori. Juuri ennen kuin ilmastointikanava häviää näkyvistä kabiinin puolelle, on siinä juuressa (kotelon kyljessä, edestä päin katsoen vasemmalla puolella) vipu johon tulee kabiinista rautatanko kiinni. Tämä rautatanko kääntää vipua ja täten säätää kylmän ja lämpimän ilman suhteen. Tarkista onko tämä vipu katkennut ja tämän jälkeen tarkista liikkuuko kabiinista tuleva tanko kun lämpötilaa säädetään ohjaamosta.
Jos vipu on OK mutta tanko ei liiku, lienee vika tankoa ohjeevassa moottorissa, joka ilmeisesti löytyy sitten jostain kojetaulun sisältä, joku muu osannee neuvoa sen paremmin, mikäli tarve vaatii.
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Vipua ohjaamosta ohjaava toinen vipu ja tanko, sekä moottori on kohtuudella tunnusteltavissa kun ottaa ACC:n irti kojelaudasta. Tämä siis neuvoksi, jos ko.osat täytyy löytää.
Aluksi tosiaan kannattaa katsoa, miten asiat on akvaariossa. Onko musta muovivipu ehjä, onko metallitanko kiinni vivussa ja liikkuuko vipu lämpötilaa säädettäessä.
Aluksi tosiaan kannattaa katsoa, miten asiat on akvaariossa. Onko musta muovivipu ehjä, onko metallitanko kiinni vivussa ja liikkuuko vipu lämpötilaa säädettäessä.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
http://www.quasimotors.com/Blower_motor_flaprod.htm
Kurkkaa nyt kuitenkin kuivaimen päällä olevaa "silmää", silmässä ei saa näkyä
mm..vaahtoa, vaan siellä pitäisi näkyä pelkkää nestettä, ja jos siellä näkyy
pelkkä silmä ( kuiva sellainen ) niin kylmäaineet on lopussa.
Monesti kylmäainetta on juuri sen verran että putki tuntuu kylmältä mutta
se ei kuitenkaan riitä pitämään kabiinia viileänä.
( tämä siis silloin kun kylmäainetta on päässyt vuotamaan ulos )
Ja sen meno putken pitää olla todella kylmä ( lähes tulkoon jäässä ) kun järjestelmä
on kunnossa.
Kurkkaa nyt kuitenkin kuivaimen päällä olevaa "silmää", silmässä ei saa näkyä
mm..vaahtoa, vaan siellä pitäisi näkyä pelkkää nestettä, ja jos siellä näkyy
pelkkä silmä ( kuiva sellainen ) niin kylmäaineet on lopussa.
Monesti kylmäainetta on juuri sen verran että putki tuntuu kylmältä mutta
se ei kuitenkaan riitä pitämään kabiinia viileänä.
( tämä siis silloin kun kylmäainetta on päässyt vuotamaan ulos )
Ja sen meno putken pitää olla todella kylmä ( lähes tulkoon jäässä ) kun järjestelmä
on kunnossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Vasta ostamassani tonnarissa oli sama juttu, puhalsi pelkkää kuumaa. Myyjä epäili syyksi ACC:n paneelia. Kurkistin kuitenkin tämän viestiketjun ohjeilla akvaariokoteloon ja totesin, että juuri se muovivipu on poikki.
Miten paljon pitää purkaa, että sen saa vaihdettua?
Miten paljon pitää purkaa, että sen saa vaihdettua?
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Jortsu kirjoitti:Vasta ostamassani tonnarissa oli sama juttu, puhalsi pelkkää kuumaa. Myyjä epäili syyksi ACC:n paneelia. Kurkistin kuitenkin tämän viestiketjun ohjeilla akvaariokoteloon ja totesin, että juuri se muovivipu on poikki.
Miten paljon pitää purkaa, että sen saa vaihdettua?
Jos siinä vivussa on yhtään nysää jäljellä, ei tarvitse purkaa yhtään mitään.
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=36213
Eli siis tuo rautainen holkki pujotetaan katkenneen varren päälle ja tanko kiinnitetään paikalla. Työkaluja ei tarvita muuten kuin akvaariokotelon avaamiseen.jus kirjoitti:http://townsendimports.com/Web/climate_ ... ercore.htm
kertoo korjauspalan suuntaa antavaksi hinnaksi 7 $ ja numeroksi 74 96 433.
Tuossa kuva:
http://www.scantechproducts.com/carpart ... er-arm.php
EDIT: LänsiAuton hinta korjauspalalle 14.5.2009 oli 8,02 eur.
Kannattaa ottaa tuo osanumero mukaan kun menee kyselemään, koska muuten saattaa kestää hetki, ennen kuin tuo osa löytyy järjestelmästä (ainakin täällä oli tilaustuote)
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Ohhoh, sehän onkin sitten paljon helpompi remontti, kuin mitä kuvittelin. Näin jo silmissäni, miten tuon takia pitää purkaa "puoli autoa". Kiitoksia salamannopeasta vastauksesta ja hyvistä vinkeistä, on tämä verraton foorumi ![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Jos tuota korjausosaa ei voi käyttää eli vipu on poikki sieltä sisältä, on edessä puhaltimen moottorin irrotus. Vipu on yhtä puuta läpän kanssa, jonka klubihinta marmoririskillä oli (pari viikkoa sitten) 52 euroa. Puhaltimen moottorin irrotus vaatii lähinnä hyviä hermoja.Jortsu kirjoitti:Ohhoh, sehän onkin sitten paljon helpompi remontti, kuin mitä kuvittelin. Näin jo silmissäni, miten tuon takia pitää purkaa "puoli autoa". Kiitoksia salamannopeasta vastauksesta ja hyvistä vinkeistä, on tämä verraton foorumi
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
mulla on se vipu katkennut siitä moottorin kohdalta , katkennut siitä mistä se moottori pyörittää vipua... ajattelin kokeilla ensin epoksilla sitä siihen , koska muuten sitten ilmeisesti moottorin vaihto edessä.
Hyvä silti että vika on paikallistettu![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Siinä on kuitenki moottorista tuleva n 2cm pituinen nysä puoliksi haljennut minkä voisi kuvitella vielä liimalla saavan pysymään... tiedä häntä sitten , itse vipu on ehjä muuten ja kiinni siinä metalli tangossa.
Hyvä silti että vika on paikallistettu
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Siinä on kuitenki moottorista tuleva n 2cm pituinen nysä puoliksi haljennut minkä voisi kuvitella vielä liimalla saavan pysymään... tiedä häntä sitten , itse vipu on ehjä muuten ja kiinni siinä metalli tangossa.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Sain vihdoin korjausosan käsiini ja laitoin sen hetki sitten paikalleen. Ei voi muuta sanoa, kuin että kerrankin halpa ja helppo remontti
Ilman tätä foorumia en luultavasti olisi koskaan kuullutkaan koko osan olemassaolosta, sillä paikallisessa Saabin liikkeessäkään ei oltu tietoisia, että ko. osaa saa Saabilta. Kannattaa tosiaan ottaa varaosanumero mukaan, kun menee kyselemään tuota korjausosaa.
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
Ilman tätä foorumia en luultavasti olisi koskaan kuullutkaan koko osan olemassaolosta, sillä paikallisessa Saabin liikkeessäkään ei oltu tietoisia, että ko. osaa saa Saabilta. Kannattaa tosiaan ottaa varaosanumero mukaan, kun menee kyselemään tuota korjausosaa.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Nyt on v*t*uskäytä korkealla. Itse korjasin tuon katkenneen varren korjauspalalla skeväällä, mutta nyt se sekoitin katkesi jostain sieltä sisältä! Desinfion ilmastoinnin kanavat, ja koska koneistossa oli vielä vähän turhan paljon "hajustetta" omaan makuun, laitoin työmatkalle lähtiessä lämpötilan low:lle, koska autossa oli kuuma ja jotta ilma vähän kiertäisi kanavissa. Hetken päästä joku napsahti ja alkoi puhaltamaan kuumaa ilmaa. Kompura kytkeytyy, putkista toinen on kylmä ja metallitanko liikkuu, se on kiinni läpäössä, mutta itse läpän varsi tuntuu liikkuvan ilman mitään vastusta vähän mihin suuntaan tahansa009baas kirjoitti:mulla on se vipu katkennut siitä moottorin kohdalta , katkennut siitä mistä se moottori pyörittää vipua... ajattelin kokeilla ensin epoksilla sitä siihen , koska muuten sitten ilmeisesti moottorin vaihto edessä.
Hyvä silti että vika on paikallistettu
Siinä on kuitenki moottorista tuleva n 2cm pituinen nysä puoliksi haljennut minkä voisi kuvitella vielä liimalla saavan pysymään... tiedä häntä sitten , itse vipu on ehjä muuten ja kiinni siinä metalli tangossa.
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
pitääkö nyt purkaa se helvetin puhallinkotelo edestä?
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Anteeksi kielenkäyttöni.
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Pitää jos haluat lämmönsäädön toimimaan suunnitellulla tavalla. Jos ei halua hakea ehjävartista läppää romikselta, toisia vaihtoehtoja ovat klubilaisilla olevat purkuautot ja merkkiliikkeen tiski.blobbo kirjoitti:pitääkö nyt purkaa se helvetin puhallinkotelo edestä?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: ilmastointi puskee pelkkää kuumaa *@#½!
Puhallinkotelo pitää purkaa pois ja läppäsysteemi tulee sen mukana. Edestä pitää purkaa ainakin akvaariokotelon kansi, "valetulipelti", läppäkotelon mutterit auki, kaasuvaijeri irti, höyrystinkotelon ruuvit auki ja ehkä joitain pikkunippeleitä.blobbo kirjoitti:Nyt on v*t*uskäytä korkealla. Itse korjasin tuon katkenneen varren korjauspalalla skeväällä, mutta nyt se sekoitin katkesi jostain sieltä sisältä! Desinfion ilmastoinnin kanavat, ja koska koneistossa oli vielä vähän turhan paljon "hajustetta" omaan makuun, laitoin työmatkalle lähtiessä lämpötilan low:lle, koska autossa oli kuuma ja jotta ilma vähän kiertäisi kanavissa. Hetken päästä joku napsahti ja alkoi puhaltamaan kuumaa ilmaa. Kompura kytkeytyy, putkista toinen on kylmä ja metallitanko liikkuu, se on kiinni läpäössä, mutta itse läpän varsi tuntuu liikkuvan ilman mitään vastusta vähän mihin suuntaan tahansa009baas kirjoitti:mulla on se vipu katkennut siitä moottorin kohdalta , katkennut siitä mistä se moottori pyörittää vipua... ajattelin kokeilla ensin epoksilla sitä siihen , koska muuten sitten ilmeisesti moottorin vaihto edessä.
Hyvä silti että vika on paikallistettu
Siinä on kuitenki moottorista tuleva n 2cm pituinen nysä puoliksi haljennut minkä voisi kuvitella vielä liimalla saavan pysymään... tiedä häntä sitten , itse vipu on ehjä muuten ja kiinni siinä metalli tangossa.Isoilla käsillä en saanut vedettyä tuota vartta irti, mutta kyllä se katki sieltä sisältä tuntuu olevan.
pitääkö nyt purkaa se helvetin puhallinkotelo edestä?Entäpä muuta? Nyt oikeasti ottaa päähän, on nämä saabit ihan perseestä kun ei saa viikoakaan ajaa ilman, että joku v*tun paikka laukeaa. Ja tuo läppäsysteemi pitää tietysti etsiä jostain romikselta?
Anteeksi kielenkäyttöni.
Lisäksi akun miinuskaapeli on syytä ottaa irti. Kaasuvaijeri kannattaa taiteilla mahdollisimman kauas lämmityslaitteen letkuista, sillä sen muovinen "säätöruuvi" menee yllättävän helposti poikki
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Itse selvisin taannoin näillä ohjeilla puhaltimen moottorin ja lämmityslaitteen kennon vaihdosta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=53239#p53239
Homma ei ole mitenkään mahdoton, vaikka välillä siltä tuntuukin.
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja