Kytkin hajosi... Valmistusvirhe Sachs kytkinlevyissä!?!

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Kytkin hajosi... Valmistusvirhe Sachs kytkinlevyissä!?!

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Hellurei...

Kytkin sitten otti ja sanoi työsopimuksensa irti kesälomareissulla... JIPPII!!!

Ilmauksen suoritin reissussa korjaamolla ja sen jälkeen kytkin toimi mainiosti n.150km... ja sitten taas startatessa auto lähtee taaksepäin vaikka kytkin oli pohjassa! :evil:
Ei irroittanut enää toisen ilmauksen jälkeen ja sai ajella sitten kolmos vaihteella kotiin... Autolla ajettu hieman yli 80 tkm ( vm.2002 2.0t )

Korjaamolla käytin ja vaihtoivat kytkimen työsylinterin ja totesivat , että ilmeisesti jousi on irronnut kytkinlevystä, koska vika toistui ! ! !
( Työsylinteristä oli myös mennyt kumitiivisteet ja kytkin edelleen ulisee/rahisee, eikä irroita )

Auto odottaa tällä hetkellä korjausta ja
nyt kovasti mietin, että laittaisiko viggen kytkimen vai tavallisen?!?
( Kestääkö se paremmin ja onko jäykempi normaali käytössä vakio autossa :?: )



Muillakin näyttää olevan alkavia oireita... Ainakin itselläni oli ulinaa ennen lopullista hajoamista

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=kytkin
Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU, Ke Loka 08, 2008 15:52. Yhteensä muokattu 8 kertaa.
hz81
"Hölösuu"
Viestit: 2702
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 17:27
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kytkin hajosi... TYYPPIVIKA ?!?

Viesti Kirjoittaja hz81 »

TOPPAHOUSU kirjoitti:Hellurei...

Kytkin sitten otti ja sanoi työsopimuksensa irti kesälomareissulla... JIPPII!!!

Ilmauksen suoritin reissussa korjaamolla ja sen jälkeen kytkin toimi mainiosti n.150km... ja sitten taas startatessa auto lähtee taaksepäin vaikka kytkin oli pohjassa! :evil:
Ei irroittanut enää toisen ilmauksen jälkeen ja sai ajella sitten kolmos vaihteella kotiin... Autolla ajettu hieman yli 80 tkm ( vm.2002 2.0t )

Korjaamolla käytin ja vaihtoivat kytkimen työsylinterin ja totesivat , että ilmeisesti jousi on irronnut kytkinlevystä, koska vika toistui ! ! !
( Työsylinteristä oli myös mennyt kumitiivisteet ja kytkin edelleen ulisee/rahisee, eikä irroita )

Auto odottaa tällä hetkellä korjausta ja
nyt kovasti mietin, että laittaisiko viggen kytkimen vai tavallisen?!?
( Kestääkö se paremmin ja onko jäykempi normaali käytössä vakio autossa :?: )



Muillakin näyttää olevan alkavia oireita... Ainakin itselläni oli ulinaa ennen lopullista hajoamista

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ght=kytkin
Eipä nämä kytkimen sylinteri ongelmat taida kovinkaan harvinaisia olla... päin vastoin. Itsekkin olen vaihdattanut autoon koko kytkin osaston ja vika oli työsylinterissä, vuoti nesteet pihalle.
Itseäni kismittää edelleen tuo remontti kun kytkin ei vieläkään irrota tarpeeksi vaikka kaikki osat on uutta! Pakin päälle laitto kanittaa! Ai että tätä autoilun ihanuutta.:D:D
OPEL
SAAB 9-5 Aero A5 vm. 2004
Ex Saab 9³ SC 1.9TiDS Vector A6 vm. 2007[/url]
Ex Saab 9³ TiD 2.2 SE vm.2001 & Saab OG900i vm. 1991
#2570
Turbo Sensonic
"Hölösuu"
Viestit: 7321
Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kytkin hajosi... TYYPPIVIKA ?!?

Viesti Kirjoittaja Turbo Sensonic »

TOPPAHOUSU kirjoitti:Auto odottaa tällä hetkellä korjausta ja
nyt kovasti mietin, että laittaisiko viggen kytkimen vai tavallisen?!?
( Kestääkö se paremmin ja onko jäykempi normaali käytössä vakio autossa :?: )
Laita Viggenin kytkin, mikäli harkitset auton virittämistä. Pitäisi kestää ainakin 450 Nm:n väännön ja kytkintuntuma on vain aavistuksen verran raskaampi kuin orkkiskytkimessä.

Jos kuitenkin ajaa orkkisautolla, niin tuskinpa tuosta Viggenin kytkimestä on hirveästi hyötyä orkkiskytkimeen verrattuna.
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kytkin hajosi... TYYPPIVIKA ?!?

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Turbo Sensonic kirjoitti: Laita Viggenin kytkin, mikäli harkitset auton virittämistä. Pitäisi kestää ainakin 450 Nm:n väännön ja kytkintuntuma on vain aavistuksen verran raskaampi kuin orkkiskytkimessä.

Jos kuitenkin ajaa orkkisautolla, niin tuskinpa tuosta Viggenin kytkimestä on hirveästi hyötyä orkkiskytkimeen verrattuna.

Kestääkö vakio kytkin miten vääntöä :?:

Ps. Kyllä jos jotain isompaa korjausta vielä tulee niin auton merkki vaihtuu... Ajettelin vielä joku aika sitten tommoista isompaa 95 saabbia, mutta kyllä taas usko on koetuksella.
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kytkin hajosi... TYYPPIVIKA ?!?

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vakiokykä kestää/pitää about stage3 viritystä, tosin joillain luistaa joillain ei. Siinä rajoilla se on.
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Hyvinhän sitä pärjää ilman kytkintä jonkin aikaa jos vaan on hyvä akku, meinaan kaupunkiliikenteessä, kunhan ei joudu ylämäkeen. Maantiellä ei ole mikään ongelma ajella :D

Vaihteetkin menee silmään ihan hyvin kun kikkailee kaasulla.
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

hasha kirjoitti:Hyvinhän sitä pärjää ilman kytkintä jonkin aikaa jos vaan on hyvä akku, meinaan kaupunkiliikenteessä, kunhan ei joudu ylämäkeen. Maantiellä ei ole mikään ongelma ajella :D

Vaihteetkin menee silmään ihan hyvin kun kikkailee kaasulla.
Niin ja tuolla tavalla hajoittaa laatikko siinä ohessa! ! !
Joka kerta, kun vaihteen laiton yhteydessä hiemankin "rusahtaa"... niin se tekeekin tosi hyvää laatikolle :!:

Vaikka kuin hyvin yrittää välikaasulla laittaa vaihteen silmään, niin aina joskus kaikilla "rusahtaa"...
Business
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ma Joulu 29, 2003 10:47
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Business »

Jep jep - eivät kytkinmurheet aivan outoja ole OG9-3:ssa. Kytkin lakkasi irroittamasta n. 55 tkm kohdalla ja tietenkin emännän työreissulla :evil:. Puhelintuen avulla auto (9-3 2.0t -02) saatiin nelostien varresta kohteeseen ja kas, paluumatka sujui ongelmitta. Seuraavana aamuna ei sitten taas irroittanut. Eipä siinä muuta kuin kytkin pöydälle... Yhdestä kytkinlevyn jousesta oli irronnut pala, joka singahteli sinne tänne :evil:. Kytkinpaketti meni takuuseen, mutta vaihdatin työsylinterinkin ettei tarvii heti avata...
#1825
V***o V60 T4 Momentum aut. -20
99 GL -84, 900 i16 -91, 9-5 2.3T -05, 9-5 Aero -05
Exät: 99x2, OG900x13, 9000x1, NG900x1, OG9-3x2, OG9-5x1 (ja V***oja)
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Jees, jees!

Sain kytkimen vaihdatettua paikallisessa merkkiliikkeessä ja kytkimen sisältä löytyi metallin palanen, joka oli irronnut jostain kohdasta kytkinlevystä... :roll:

Laitan kuvaa kytkinlevystä ja metallin palasesta myöhemmin!



Ps. kyllä ei vakuuttanut taaskan tuo merkkihuolto, kun piti vielä uudestaan käyttää auto laitossa seuraavana päivänä :evil:
jthing
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Ma Elo 22, 2005 15:10
Paikkakunta: Vancouver

Viesti Kirjoittaja jthing »

Ihan kokemuksesta tiedän että vakio kytkin joko kestää tai ei kestä 400Nm. Mulla oli huono onni ja ei kestänyt. Viriputkan kaverit totesivat, että 1/10 hajoaa, jos haluaa että varmasti kestää kannattaa vääntö rajoittaa 380Nm tasolle. Tuo alkuperäisen viestin kytkin ongelma kuullostaa kyllä pahalta. Yleensä kytkin vain luistelee, eikä hajoa noin totaalisesti. Mutta taitaa olla niin että silloin on mennyt levyt ja tossa pahemmassa tilanteessa työsylinteri.

Itse laitoin Viggen kytkän, hintaeroa ei tainnut juurikaan olla niin miksi ei kun työ on se kallis juttu. Trolli.nu toimitti kytkimen sopivaan club hintaan ja painelaakerin sai Motonetistä.
9-5 Aero Wagon MY04
S-SK #2566, STCF #27
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Tässäpä kuva mitä se kytkin oli syönyt... Kuva

Aika pieni palanen aiheutti pyöriessään levyn välissä nuo kytkin ongelmat :!: :evil:

( Palanen oli irronnut jousen alaosasta kytkin levyn sisältä. )
Viimeksi muokannut TOPPAHOUSU, Ke Loka 08, 2008 19:37. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kytkin hajosi... TYYPPIVIKA ?!? KUVAT LISÄTTY ! JA TAAS!!!!!

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Kyllä V...taa!!! Kytkin taas rikki samalla tavalla!!!


Ajettu tällä uudella kytkimellä hieman yli 50tkm ja samat oireet jälleen...
En tiedä kuka maksaa tällä kertaa tämän kytkimen uusimisen, koska kyllähän kytkimen kuuluu kestää yli 50tkm!!!

Viimeksi remontti on tehty paikallisessa merkkiliikkeessä, jonne pitää huomenna mennä keskustelemaan asiasta.
Sachs merkkinen kytkin paketti sinne viime kerralla laitettiin ja alkuperäinenkin oli saman merkkinen, joten kyllä noissa kytkimissä on oltava valmistusvirhe!!!!


MISTÄ KESTÄVÄ KYTKIN ja mieluiten edullisesti !?

Korjaamolle soitin ja puotetaan laatikko pois ja katsotaan, mitä kytkin on syönyt.

Kyllä käy saabistin sielun päälle :!: :evil:
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kytkin hajosi... TYYPPIVIKA ?! TAAS KYTKIN LEVY RIKKI !!

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

No niin korjaamalla purkivat kytkimen pois ja yllätys,yllätys samanlainen metallin palanen löytyi sieltäkin...
Maahantuoja lupasi korvata vain osat ei töitä, kun tästä on YLI kaksi vuotta!!!
( Kaksi vuotta on takuu aika...)

No onhan siitä melkein 2vuotta 2kuukautta, joten pitää taas kääntyä kuluttaja-asiamiehen puoleen...
Eihän se voi olla noin että "heti" takuun loputtua tavara hajoaa ja sitä ei muka takuu korvaa.

Ja varmaan yrittävät laittaa samanlaisen kytkimen sinne jälleen kolmannen kerran, että saa taas kohta mennä uudelleen huoltoon :!: :x


Ps. Jos jollakin on samoja ongelmia, niin muistakaa kysyä tekivätkö kytkimen vaihdon jälkeen nelipyöräsuuntauksen. Meni nimittäin viime kerran huollon jälkeen eturenkaat aika nopeasti pilalle...




HUOLLOSSA EIVÄT OSAA SANOA KÄYKÖ 2.0t 9-3 2002vm. autoon esim VIGGEN kytkin???? ( Asiantutevaa porukkaa... )
Siis heidän järjestelmä ei anna, kuin yhden varaosa numeron kyseiseen autoon ja ovat taas tyrkyttämässä SACHS:n paska levyä!!!!
Jos laittaa tuon viggen kytkinlevyn, niin pitääkö paineasetelma laittaa myös?
TOPPAHOUSU
"Ruisku"
Viestit: 150
Liittynyt: Ke Loka 19, 2005 08:54
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Kytkin hajosi... TYYPPIVIKA ?!

Viesti Kirjoittaja TOPPAHOUSU »

Mitä eroa vm.2002 9-3 2.0t 150hp kytkimellä ja saman vuotisen Aeron kytkimellä?
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Kytkin hajosi... TYYPPIVIKA ?!

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Jostain syystä EPC ei tunne muita, kuin seuraavat kytkimet -02 vuosimallin autoon:

Article : Kytkinsarja
PartNo : 4614012
Usage : 2,0, TURBO
Order Quantity : 1

Article : Kytkinsarja
PartNo : 4773396
Usage : 1998-2002, DIESEL
Order Quantity : 1

Article : Kytkinsarja
PartNo : 9636721
Usage : 1999-2002, B235R
Order Quantity : 1

http://webcat.zf-trading.com/

tuolta voit selailla autokohtaisesti Sacshin valikoimaa.

Itse suosittelisin Viggen-pakettia kokonaisuudessaan, sillä ainakaan EPC ei erotellut pienpaineen tai Aeron kytkimiä millään tavalla. Tuolta Sachsin sivuilta taas löytyy vaikka mitä, mutta sama kytkin on edelleen 150hv ja 205hv koneissa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin