Kannen jälkikiristys.

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
teemumm
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: To Joulu 13, 2007 22:34

Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja teemumm »

Osaakos kukaan sanoa miten tuo nelipyttyisen koneen kansi oikein loppujen lopuksi pitäisi uudelleenkiristää? Liikkeellä tuntuu olevan monia ristiriitaisia ohjeita:

WISin mukaan menee näin:

1. Avataan 1. pultti ja kiristetään se 40Nm:n. Avataan 2. pultti ja kiristetään se 40Nm:n jne.

2. Nyt kaikki pultit ovat 40Nm:n momentissa. Kiristetään 1. pultti 60Nm:n. Kiristetään 2. pultti 60Nm:n jne.

3. Nyt kaikki pultit ovat 60Nm:n momentissa. Kiristetään 1. pulttia 90 astetta. Kiristetään 2. pullttia 90 astetta.

Jossain taas on nähnyt ohjeita joissa avattaisiin yksi pultti ja saman tein kiristettäisiin se lopulliseen kireyteensä.
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

No mä kiristäisin WIS:n mukaan. Eipä ainakaan tulis ongelmia... Ota nyt varman päälle, ettei seuraava postaus sulta ole kysymys moottoririkosta. :twisted: :idea:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja SonmH »

itse kiristin yhden pultin kerrallaan lopulliseen momenttiin. Ja ainakin sen verran auttoi että vettä ei enää valu kannen päädystä, jossa pultit olivat enää sormi momentissa. 230tkm oli ehditty ajamaan ennen jälki kiristystä.
Väärinviritys stage 3 1x2-1
Risto Vee
"Aero"
Viestit: 329
Liittynyt: Pe Marras 16, 2007 23:11
Paikkakunta: Porvoo

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja Risto Vee »

Perkele pitäskö omakin kiristää? Ottasinkohan ton seuraavaksi projektiksi? Hmm... Nyt kun otitte asian puheeksi... :wink:
Nykyinen: Saab 9-3 SC Aut. 1.9TiDS 2008, stage 1+, EGR off
Wanha: Saab 9-5 Aero Wagon Aut. 2.3T 2004, stage 2½, RE85
Wanha: Saab 9-3 SE Man. 2.0T 2001, stage 1
Suomen SAAB-Klubi jäsen #3883
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2235
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Meneeko venakoppaa avattaessa tiiviste vaihtokuntoon vai voiko käyttää uudelleen?
Ilmeisesti marmoritiskitavaraa?
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Talladega
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: To Touko 08, 2003 18:08

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja Talladega »

Meneeko venakoppaa avattaessa tiiviste vaihtokuntoon
Ei mene.
9-3 Viggen #1487
SonmH
"Viggen"
Viestit: 680
Liittynyt: Su Elo 21, 2005 21:00
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja SonmH »

Risto Vee kirjoitti:Perkele pitäskö omakin kiristää? Ottasinkohan ton seuraavaksi projektiksi? Hmm... Nyt kun otitte asian puheeksi... :wink:
Muista tehdä wisin ohjeiden mukaan...
Väärinviritys stage 3 1x2-1
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja saabracing »

NG900T kirjoitti:Meneeko venakoppaa avattaessa tiiviste vaihtokuntoon vai voiko käyttää uudelleen?
Ilmeisesti marmoritiskitavaraa?


kyllä se tuppaa aika lytyssä olemaan...

voi käyttää, mutta samalla vaihtaa uudenkin :wink:

löytyy harakirinäkin :mrgreen:
Muksu
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: Su Touko 30, 2004 19:19
Paikkakunta: Kerava

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja Muksu »

saabracing kirjoitti:
NG900T kirjoitti:Meneeko venakoppaa avattaessa tiiviste vaihtokuntoon vai voiko käyttää uudelleen?
Ilmeisesti marmoritiskitavaraa?


kyllä se tuppaa aika lytyssä olemaan...

voi käyttää, mutta samalla vaihtaa uudenkin :wink:

löytyy harakirinäkin :mrgreen:
Motonetistä hain omaan rojektiin kuukausi sitten tuon venttiilikopan tiivisteen...taisi olla siinä 15 euron tietämillä. Aika lytyssähän se vanha olikin, mutta huomionarvoista on se, että ainakin Motonetistä sai vain ulkokehälle tiivisteen, eli sisäkehälle tuleva tiiviste (kun siinähän on tulppien koloa varten se aukko) jäi vaihtamatta. Tämä kannattaa lähinnä sitten venttiilikopan kantta kiristäessä huomioida, että se sisäkehän vanha tiiviste on aika lytyssä versus ulkokehällä oleva uusi.
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja Japso »

NG900T kirjoitti:Meneeko venakoppaa avattaessa tiiviste vaihtokuntoon vai voiko käyttää uudelleen?
Viimeisin tiiviste on muistaakseni viidettä kertaa käytössä. Aika turhaa mennä uusimaan, jos vanha on ehjä.
Corvette C5
mjava
"Turbo"
Viestit: 290
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 21:12
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja mjava »

Koskikos tuo WIS ohje nyt mitä moottoria? Muistaakseni jostain luin että kannentiiviste on erillainen 5 ja 7 koneissa.

Tällaisen ohjeen löysin haulla, mutta koskee ilmeisesti 5 konetta. Olikos tuossa kiristyksessä jotain eroa?

http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm
NG 9-5 2.0 Aero XWD -10
96 Super -78

Edelliset:
99 Turbo S -80, 9-3 Aero Cab Aut -01, 9-3 SS Vector TX 1.9TTID -11, 9-3 2.0t -01, 900S 2.0 -94, 90 2.0 -85
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja peinu »

samat óhjeet pätee.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Jacko_Da_Kacko
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: To Marras 19, 2009 22:08

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja Jacko_Da_Kacko »

teemumm kirjoitti:Osaakos kukaan sanoa miten tuo nelipyttyisen koneen kansi oikein loppujen lopuksi pitäisi uudelleenkiristää? Liikkeellä tuntuu olevan monia ristiriitaisia ohjeita:

WISin mukaan menee näin:

1. Avataan 1. pultti ja kiristetään se 40Nm:n. Avataan 2. pultti ja kiristetään se 40Nm:n jne.

2. Nyt kaikki pultit ovat 40Nm:n momentissa. Kiristetään 1. pultti 60Nm:n. Kiristetään 2. pultti 60Nm:n jne.

3. Nyt kaikki pultit ovat 60Nm:n momentissa. Kiristetään 1. pulttia 90 astetta. Kiristetään 2. pullttia 90 astetta.

Jossain taas on nähnyt ohjeita joissa avattaisiin yksi pultti ja saman tein kiristettäisiin se lopulliseen kireyteensä.
Mikä tämä WIS oikeen on?
Jokane mahollisuus o tsäänssi
KAPU2
"Hölösuu"
Viestit: 1338
Liittynyt: Su Touko 18, 2008 09:35
Paikkakunta: PKS

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja KAPU2 »

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Kannen jälkikiristys.

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

olisko tähän täällä halukasta jakajaa yritän kyl kovasti oottaa mut ei saa mitään
:(

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?p=164135

haksun oli torrentti josko jollakin olisi sama laittaa uudelleen jakoon
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin