Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Jotkut on uittanu sitä vaijeria jäähdytysnesteessä ihan kunnolla ennen asennusta, kun ovat uuden vaijerin asentaneet. Ehkä siistimpi homma shamrockin kuvaamalla tavalla roikottaen, mutta ruiskutella pienellä injektioruiskulla sitä jäähdytysnestettä sinne. Vaseliini on vähän huono valumaan.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja shamrock »

No, sprayvaseliinia itseasiassa, mutta kun kerra vaseliiniksi sitä kutsuvat. Irroitin toisesta päästä ne suojakumit, nehän on vain urassa sen metalliholkin päällä. Voitelin suoraan tuosta liikuttaen samalla vaijeria ees taas. Ja sama toisesta päästä, uskoisin että sinne aika hyvin meni. Mullakin itseasiassa vanhat vaijerit oli ihan siistin, oli pakko tutkia ihan mielenkiinnosta niin katkaisin ja vedin kokonaan ulos. Koko matkalta se vaijerin muovikuori on ehjä. Ainoa mikä molemmista vaijereista oli hajalla, oli juurikin nuo kumit. Sillon mikään ei estä vettä pääsemästä tuonne. Siinä mielessähän se paksu vaseliini olisi paras, jos sais kehitettyä jonkun patentin jolla sitä sais paineella lykättyä tuonne. Se suojaisi vedeltä.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2180
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja baasenar »

No nää sprayvaseliinithan on sen hetken notkeita, kun ne tulevat sieltä pullosta ulos ja sen jälkeen jähmettyvät, kun se liuotin haihtuu niistä. Kyllä ne siis vaseliinia ovat. Jos on paineilmaa saatavana, niin sillä voi antaa vähän kyytiä sille sprayvaseliinille, niin varmasti menee syvemmälle sinne vaijerin sisään.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Positiivistahan se vain on, jos se mitä sinne saa paksuuntuu myös. Se voisi muodostaa esteen veden pääsylle vaijerin vaipan sisään. En nyt itsekään tutkinut tuon reittiä niin tarkkaan, kun kiireessä ennen katsastusta vaihdoin, mutta sisarmerkissä Opelissa vaijerin reitti muodosti selvästi ongelman. Kyseessä toki oli Vectra B, eli taka-akselin suhteen lähempänä femmaa, mutta heti navasta lähtiessään vaijeri teki lenkin alakautta. Varma paikka johon se vaijerin sisään pääsevä vesi jää, ja jäätyyy. Tukivarressa oli jopa joku valmis paikka, johon sain vaijerin nippsiteellä kiinni ja nostettua ylös, siihen loppui jäätymisongelmat siinä autossa.
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mihkä sen linkulta lähtevän palautinjousen toinen pää kuuluu? Teen parhaillaan käkkäri remppaa kolkkiin ja avatessa huomasin, että jousen toinen pää oli irti :roll:
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
saabcabrio
"Kaasari"
Viestit: 24
Liittynyt: Pe Heinä 05, 2013 13:34

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja saabcabrio »

Jarrukilvessä on reikä, johon jousen toinen pää kiinni.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1850
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

saabcabrio kirjoitti:
To Heinä 18, 2024 14:09
Jarrukilvessä on reikä, johon jousen toinen pää kiinni.
Joo, kyllä löytyi, kiitos.
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
jani75
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: To Helmi 15, 2024 15:16

Re: Kuvallinen ohje OG 9-3:n käsijarrun säätöön

Viesti Kirjoittaja jani75 »

itellä oli n 8 vuotta saab 9-3 ja joskus joutui tai sai noita säätää tai kengät sinne vaihtaa , aina säädetään ns iholle nuo jarrukengät meisselillä reiästä nypläten ei ikinä vaijereista kiristäen ,vaijeri säädetään lopuksi että kun nostetaan pari pykälää käsijarrukahvaa niin pitäisi mennä lukkoon,mut eka rummusta rullaten säätöpyörää sit vast vaijerista hifistely
Vastaa Viestiin