Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
shamrock
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja shamrock » To Syys 26, 2019 19:35

Ongelma ilmeisesti selvisi jo, mutta onko arvon veljillä ja sisarilla käsitystä tuon koneen sielunelämästä sen verran, että mitä oikein tapahtui? Autossa on ollut pieniä ongelmia käynnistyä kun tankissa on about 10 litraa tankissa ja seisoo vaikkapa työpäivän. Epäilin että vuotaa linjaston tyhjäksi, joten tankin päälle hommiin siis. Ja tietysti heti ekana paluupuolen liitintä irroittaessa liitin poikki. No, siihen tuli viriteltyä yhtä sun toista, oikeaa osaa odotellessa, mutta tässä samalla tuli käytettyä koko pumppu irti, putsasin sieltä kaiken ja tsekkasin että tankin puolella kaikki on ok. No niin, sitten itse ongelmaan.

Kun kasasin kaiken uudelleen nippuun, eli linjasto varmasti tyhjänä, ei sitten millään käyntiin. Ei edes luvannut. Koitin pyöritellä pumppua ulkoisella virralla, näytti ettei paluupuolelle oikein tule edes virtausta. Koitin irrottaa painepuolen liittimen, bensat naamalle :D Pumppu siis toimi hienosti, tuntui vaan ettei koneelle asti mene millään bensaa. Useampia kertoja pyörittelin käytin pumppua minuuttikaupalla ulkoisella virralla. sitten liitin kiinni ja startti. Eikä vaan lupaakaan. Kunnes yhden kerran, starttasin tuon niin että oli tuo ulkoinen virta kiinni, ja pumppu valmiiksi käynnissä. Ja kas, lähti käyntiin. Vähän ontuen mutta pikkuhiljaa tasaantuen. Kun käynti tasaantui, sammutin, laitoin liittimen kiinni, ja uusi yritys. Ja kas, käyntiin. Käyttelin sitä pitkään tuossa, sammuttelin ja kokeilin, ja toimii nyt just niinkuin pitääkin. Toki paluupuoli on viritetty nyt letkulla suoraan tankin kannen liittimeen, joten takaiskua ei ole joten pitänee pitää reilummin bensaa tankissa uutta osaa odotellessa.

Mutta kuitenkin ... mikä juoni siinä voi olla, että kone piti kerran saada käyntiin vippaskonsteila, ja sen jälkeen koko ongelma poistui?

jaakko83
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: To Maalis 05, 2009 09:43

Re: Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja jaakko83 » To Syys 26, 2019 21:40

Voisiko ongelma olla bensanpaineen tasaajassa (säätimessä)? Joissakin autoissa on myös siinä takaiskuventtiili, omassa autossa oli viallinen osa ja jotenkin lämpimänä sammutettaessa "keitti" bensalinjan tyhjäksi, sai sahailla käymään seuraavan kerran starttaillessa.
Saab 9-5 Aero sedan manual, MY02

shamrock
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja shamrock » Pe Syys 27, 2019 04:18

Säädin tuli mieleen, muttei välttämättä siksi että se olisi viallinen, mutta mietin voisko tuonne jäädä ilmalukko johonkin ... jolloin säädin ei välttämättä aukeaisi. Jos oikein ymmärsin tuota letkujen järjestystä tankissa, pumpun jälkeen on T-haara joka syöttää bensaa myös siihen pumpun kammioon, tarkoituksena pitää ilmeisesti pumppu upoksissa vaikka tankissa ei paljoa bensaa olisikaan. Siinäkin toki kammion pohjassa on jonkinlainen venttiilli, tarkoituksena pitää kuitenkin riittävä paine linjassa ? Mahtaisi senkin toimimattomuus mahdollistaa sen, että bensa vaan kiertää siinä kammiossa eikä pääse ikinä koneelle asti, varsinkin jos siellä puolella on jostakin syystä se ilmalukko tai muuten vaan liikaa vastapainetta.

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9104
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja AZP » Pe Syys 27, 2019 07:15

Onko bensansuodatinta vaihdettu ja koska viimeksi?

shamrock
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja shamrock » Pe Syys 27, 2019 18:41

AZP kirjoitti:
Pe Syys 27, 2019 07:15
Onko bensansuodatinta vaihdettu ja koska viimeksi?
Se on nyt vaihtolistalla, mutta auto on ollut mulla vasta pari kuukautta joten paha sanoa. Näyttää tosin aika tuoreelta.

duuduu
"Hirsch"
Viestit: 745
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja duuduu » Pe Syys 27, 2019 23:50

Onko niitä polttoainepaineita ihan mitattu? 2bar painetta lentää jo kivasti naamalle, mutta kun sitä painetta pitäisi olla 3bar yli imusarjanpaineen.
Se, että linjaa aukaistessa polttoainetta lentää ulos, ei ole minkään sortin tae pumpun oikeasta toiminnasta. Lisäksi aikaisempien pumpunvaihtojen jäljiltä voi olla tankin sisäisiä vuotoja laskemassa painetta. Ja näitä on ollut foorumia lukemalla aika useinkin
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05

Saint
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Su Heinä 23, 2017 11:40
Paikkakunta: Helsinki

Re: Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja Saint » La Syys 28, 2019 17:24

Mulla oli tommosia probleemia kun letku suodattimelta oli mennyt lyttyyn.

shamrock
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja shamrock » Ke Loka 02, 2019 16:34

Ei ole mitattu. Mutta on tässä nyt kuitenkin 25 vuotta tullut pelattua autojen kanssa, ja joku näppituntuma on siihen milloin pumppu vaikuttaa terveeltä. Toki niitä vuotoja voi olla pumpun jälkeenkin, se epäilys oli yksi syy miksi tuon ylipäänsä kaivoin esille. Mutta tosiaan, sitten kun se pelaa, se pelaa hemmetin hienosti, ja puhtia koneessa on niin paljon että hetkittäin epäilyttää että joku on vaihtanut tuohon isomman koneen :D Jos paineet olis vajaat, olettaisin sen näkyvän koneen käytöksessä muutenkin.

Nyt on ollut vähän muuttokiireitä, niin tuo on jäänyt vähemmälle huomiolle ja on täytynyt ajaa Volvolla :D Otin kuitenkin vielä kertaalleen pumpun irti, tutkailin tankkia vähän tarkemmin ja siellähän on pohjalla kaikenlaista paskaa ihan tolkuttomasti. Jopa aivan selvää hiekkaa. Pumppasin sen tänään paluukierron kautta suht tyhjäksi (köyhä haluaa ne bensat talteen), ne pahimmat paskat pohjalta imaisin erikseen pois. Huomenna jos aikaa riittää, hoidan tuon tankin putsauksen loppuun ja pistän paketin taas nippuun, sitten katsellaan uudestaan. Nissan Primerassa mulla oli tankissa joskus samannäköistä tavaraa, se käyttäytyi tosin eri lailla, mutta siinä oli pumpun toteutus ja imusihtikin täysin erilainen. Siitä tuntui bensa loppuvan kesken ajon vaikka sitä pitikin olla vielä reilusti tankissa. Alan epäillä paikallista SEO:n automaattia, josta tulee ajoittain tankattua, kun sinne käy setelitkin. Alan epäillä kuitenkin samaa ongelmaa molemmissa. Vetää tuon imusihdin alaosan tukkoon. Vajaalla tankilla kun auto seisoo aikansa, se pumpun "pönttö" tyhjenee. Auto lähtee käyntiin kun on saanut sen verran pumpattua, että pinta nousee imusihdissä riittävän korkealle ja pumppu alkaa saada kunnolla bensaa.

shamrock
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja shamrock » To Loka 03, 2019 16:08

Tankin putsaus hoidettu loppuun tänään ja bensat takas tankkiin. Tuntuu käynnistyvänkin hivenen nopeammin kuin koskaan ennen. Eiköhän se syy kaikkeen ollut tuo tankissa ollut vuosien paska ja imusihdin tukkoisuus. Seurataan nyt, jos uskaltaa kovin vajaalle tankille ajaa. Vielä puuttuu tuo paluupuolen liitin joka hajosi, mutta ilman sitä takaiskuakin tuntuu nyt pelaavan hienosti. Tankissa on tosin nyt sen verran tavaraa että paluuletkun pää on pinnan alla, joten takaiskua ei tarvitakaan.

shamrock
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Taistelu 9-3:n bensan saannin kanssa

Viesti Kirjoittaja shamrock » Ke Loka 09, 2019 17:12

Kyllä se vuosien vesi tais olla vaan ongelmana. Tuli ajettua tankki jopa aika tyhjiin, mittarilla tankkiin meni 65 litraa. Tankkaamaan lähtiessä auto oli seissyt noin vuorokauden ja lähti ihan ok käyntiin, eikä se takaiskuventtiili edes ole vielä paikallaan :D Eli myös nuo aiemmin esiintyneet pitkät startit vajaalla tankilla näyttävät korjaantuneen, eli tuo vuosien vesi ja paska tankissa lienee lopulta ollut syynä kaikkeen. Edes sitä suodatinta en ole vielä vaihtanut. Pumpun sihdin ja tankin totaalinen puhdistus auttoi.

Vastaa Viestiin