Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Avatar
nniiranen
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Syys 05, 2023 11:39

Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja nniiranen »

Lueskelin foorumilta miten virittely on vaikuttanut og9-3 katsastukseen: osan mielestä menee heittämällä läpi, toiset taas väittävät vastaan. Omassa autossa Mossemiehen 3" dp ja Motonetin välijäähy. Päätin ottaa halvan ajan A-katsastuksesta ja hylkyhän sieltä tuli. Alla on asioita mitä selvisi katsurilta:

Syyt hylkyyn:
-Välijäähdyttimen vaihto katsotaan moottorin muutoksena, vaikka olisikin vain alkuperäisen sijaisena eikä tehoa antamassa.
-Vaikka päästöistä menee läpi, 1998-> malleissa pitää olla E-leima katin kyljessä.

Ratkaisu:
Kysyin toki muutoskatsastuksesta, mutta katsastajan mukaan tulee maksamaan noin 10000€ tutkimuksineen :? . Sanoi että laitan vakiokalut takaisin niin kaikki ok.
Saab 9-3 2002
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Wespa »

10000€. :lol: :lol: Olipahan taas palvelualtis katsastusukko..
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
RintZ
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Ma Loka 12, 2020 14:26
Paikkakunta: Tampere

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja RintZ »

Eipä passaa sitten rikkoa välijäähyä jos uusi vaatii muutoskatsastuksen. Itse en olisi ehkä uskaltanut kokeilla A-katsastuksella, mutta hyvä että joku testaa :D
9-3 Linear SC 1.9 TiDS '06 | 9-3 Aero '01
Pitkäaikaisprojektina Calibra 2.0i '92 + projektin toinen puolikas 9-3 2.0t '99
Purettavana 9-3 Linear SS 1.9 TiD '06 | 9-5 Aero '00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eipä ollut ensimmäinen kerta kun tuo pulju takertuu välijäähyyn.
Nimim kokemusta omaava.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
nniiranen
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Syys 05, 2023 11:39

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja nniiranen »

Kyseinen katsastusnainen toimi kyllä tismalleen lain mukaan, mutta ihmettelin vain että välijäähdytin meni helposti läpi edellisellä kerralla samassa paikassa. Välillä tuntuu että joillain A-katsureilla liian kova ammatti-into…
Saab 9-3 2002
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3458
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Minkälaiset merkinnät pitää välijäähdyttimestä löytyä ettei sitä tarvitse muutoskatsastaa?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 8093
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja mestari »

voiko sen päät tukkia ennen leimaa ja sanoa ettei se ole käytössä?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No kaiken varalta alkuperäinen välijäähy on myös tallessa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ilmeisesti näiden muutosten katsastaminen ei enää onnistu kuten ennen, jolloin dynolapulla sai hyväksyttyä mm. ahtimen ja coolerin vaihdon, kuten meidän rykissä on tehty. Lisäksi piti olla dokumentti, että jarrut ja alusta vastaavat Aeroa...

Eski
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

No nykyinen cooleri on kyllä samannäköinen kuin NG aero kolkin cooleri on.
Mitat on tietysti erilaiset paksuudeltaan ja leveydeltään.
Päältäpäin ei huomaa eroa, eikä altapäin muovien takia.
Kelpaako tuo jos sanoo että se on samasta mallisarjasta mutta tuoreemmasta faceliftistä tms.
Tosin onhan tuo vielä kelvannut jo useamman vuoden katsastukset.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Eski »

Taitaa olla ihan tuurissaan mitä katsuri huomaa ja haluaa keksiä. Kuten tuolla alun perin oli todettu, että pelkkä kuulerin vaihto sinänsä ei lisää tehoa, mutta ahdettuun autoon kaikki muutokset moottoriin pitäisi muutoskatsastaa. Öljynsuodattimen sentään saa vaihtaa, mutta ilmanputsari voi olla jo rajalla, etenkin jos koneeseen laitetaan joku vapaavirtausfiltteri :twisted:

Eski
aero
-
Viestit: 9115
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja aero »

Ainahan se on ollut tuuristaan kiinni että mitä muutoskatsastamatonta mutta näkyvää inssi huomaa ja mistä haluaa sanoa, niin on mahdotonta intternetin yli varmaksi sanoa että mikä kelpaa ja mikä ei.

Jos haluaa olla varma, niin katsoo että muutokset noudattaa sen hetkistä lain kirjainta ja leimaa ne.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nniiranen
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ti Syys 05, 2023 11:39

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja nniiranen »

Tosiaan palaan vielä tähän ketjuun, eli katsurin mukaan välijäähyn on oltava ALKUPERÄINEN, edes malliin tehdyt do88:n coolerit ei sovi. Toki riippuu edelleen katsurin tarkkuudesta, koska edellisellä kerralla cooleri roikkui puoliksi irti eikä tullut sanomista.

Toinen on tietty että tekee ”sääsuojan” etupuskuriin jotta kone lämpiää motarillakin :D
Saab 9-3 2002
Avatar
Wespa
Matalapaineturbo
Viestit: 184
Liittynyt: Ke Maalis 13, 2024 12:23

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja Wespa »

Sinänsä looginen vaatimus kun katalysaattoriltakin edellytetään että pitää olla alkuperäinen ellei muutoskatsasta, ei auta vaikka olisi kuinka vakiota parempi.
Saab OG 9-3 Turbo Jubilee
Porsche 944
BMW E39 528iA
Avatar
shamrock
"Hirsch"
Viestit: 710
Liittynyt: La Elo 10, 2019 04:05
Paikkakunta: Härmä

Re: Oma kokemus: downpipe ja cooleri katsastuksessa

Viesti Kirjoittaja shamrock »

Mitenköhän herkästi puuttuu jatkossa lambdan holkitukseen? Päästöthän mulla on sinänsä ollut oikeinkin hyvät, mutta se P0420 on jo kolme vuotta pysynyt holkin avulla poissa. Konttorille mulla tosin on matkaa 200 metriä, pitääkö jatkossa tehdä vaan niin että kun osatestit on kerran paketissa, purkaa kotipihassa holkki pois ja ajaa suoraan konttorille, ei taida tuolla välillä ehtiä tuota koodia vielä tehdä?
'01 9-3 2.0 turbo
'05 9-3 1.8i Arc
Vastaa Viestiin