EGR-venttiilin poistaminen
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
EGR-venttiilin poistaminen
Opel Club Finlandin sivuilla juttua. Onko Saabisteille tuttua?. Sitten oli vielä juttua läpistä, jotka sulkee toista imukanavaa, ja joita on tippunut koneeseen. Oletteko poistaneet noita(kuulemma tarpeettomia läppiä), sekä oletteko putsanneet imusarjoja?
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Sivut oli
Opel Club Finland (OCF) Foorumin päävalikko -> Moottorit ja voimansiirto
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
EGR venttiiliä ei kannata disabloida ranettamalla, ainoastaan softalla ja plommilla. Toimiva bensiinimoottorin EGR alentaa palamistapahtuman lämpöjä ja vähentää nakutusvaaraa osakuormituksella. Täyskaasulla venttiili on kiinni, eikä siitä täten aiheudu tehohävikkiä.
Myös kulutus saattaa kasvaa ranettamalla dissatusta EGR venasta.
Myös kulutus saattaa kasvaa ranettamalla dissatusta EGR venasta.
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
Minä kun en ole statin kunti, niin tarkennappa hiukan, niin ja kyse on dieselistä.Ansis kirjoitti:EGR venttiiliä ei kannata disabloida ranettamalla, ainoastaan softalla ja plommilla. Toimiva bensiinimoottorin EGR alentaa palamistapahtuman lämpöjä ja vähentää nakutusvaaraa osakuormituksella. Täyskaasulla venttiili on kiinni, eikä siitä täten aiheudu tehohävikkiä.
Myös kulutus saattaa kasvaa ranettamalla dissatusta EGR venasta.
Ja toimiva EGR heikentää alakierros vääntöä ja sotkee imusarjan perusteellisesti. Kulutus ei kasva ihan varmasti, paitsi että kun alakierron vääntö paraneen niin tulee kiihtyeltyä riuskemmin -> kulutus kasvaa. Sekä dieselissä että pensa vehkeessä. Nyky dieselissä tuon eron huomaa ihan pers tuntumalta. Noissa "uudemmissa" on vain noita valvonta tunnistimia joten ranetus "saattaa" aiheuttaa vikavalon syttymisen.Ansis kirjoitti:EGR venttiiliä ei kannata disabloida ranettamalla, ainoastaan softalla ja plommilla. Toimiva bensiinimoottorin EGR alentaa palamistapahtuman lämpöjä ja vähentää nakutusvaaraa osakuormituksella. Täyskaasulla venttiili on kiinni, eikä siitä täten aiheudu tehohävikkiä.
Myös kulutus saattaa kasvaa ranettamalla dissatusta EGR venasta.
Joka on nähnyt miltä näyttää EGR:llä varustetun kulkineen imusarjan niin tietää asian. Joidenkin kulkineiden huolto ohjelmaan kuuluu imusarjan puhdistus määrävälein.
V-M (ranettaja)
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: EGR-venttiilin poistaminen
Tuon EGR:n voi tulpata manuaalisesti ja huijata MAFia vastuksella, jolloin venttiili ei enää aukea. Eli CE-valo ei sytyFred Scuttle kirjoitti:Opel Club Finlandin sivuilla juttua. Onko Saabisteille tuttua?. Sitten oli vielä juttua läpistä, jotka sulkee toista imukanavaa, ja joita on tippunut koneeseen. Oletteko poistaneet noita(kuulemma tarpeettomia läppiä), sekä oletteko putsanneet imusarjoja?

Linkki
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
EGR:n tulppaus on kiintoisa aihe.
Varsinkin näiden kuvien jälkeen.
Autolla ajettu noin 100tkm.
http://koti.mbnet.fi/~snuggles/public_h ... /Imusarja/
Varsinkin näiden kuvien jälkeen.
Autolla ajettu noin 100tkm.
http://koti.mbnet.fi/~snuggles/public_h ... /Imusarja/
Suomennosta:Fred Scuttle kirjoitti:Minä kun en ole statin kunti, niin tarkennappa hiukan, niin ja kyse on dieselistä.Ansis kirjoitti:EGR venttiiliä ei kannata disabloida ranettamalla, ainoastaan softalla ja plommilla. Toimiva bensiinimoottorin EGR alentaa palamistapahtuman lämpöjä ja vähentää nakutusvaaraa osakuormituksella. Täyskaasulla venttiili on kiinni, eikä siitä täten aiheudu tehohävikkiä.
Myös kulutus saattaa kasvaa ranettamalla dissatusta EGR venasta.
Disabloida/ dissata = poistaa käytöstä
Ranettaa = Tehdä oma "patentti"
Softa = Hallintajärjestelmä
Edellämainittu paatos koski siis vain bensiinikäyttöistä moottoria.
Itse en huomannut puhdistuksen jälkeen eroa. Tietty jotain placeboefektiä ehkä persdynossa. Aiheellista puhdistaa silti.tripleT kirjoitti:voi helevetti!! ei oo ihme, että mun 240tkm ajettussa TIDssä tuntuu vedättäessä hieman aaltoilua.
Jos aaltoilee, niin kannattaa tarkistaa ilmamassamittari samalla jos et ole niin jo tehnytkin.
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
-
- "Viggen"
- Viestit: 571
- Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38
oliko sinun autossa ne läppäventtiilit samassa linjassa(aukeaa-sulkeutuu yht.aikaa)?. Mietityttää vähän, kun opel-sivuilla olevissa puhdistuskuvissa ne oli samassa linjassa, mutta saabissani ei, mutta tuskin nuo vääntyneetkään on, vaan ilmeisesti muutettu systeemiä hiukan.snuggles kirjoitti:Itse en huomannut puhdistuksen jälkeen eroa. Tietty jotain placeboefektiä ehkä persdynossa. Aiheellista puhdistaa silti.tripleT kirjoitti:voi helevetti!! ei oo ihme, että mun 240tkm ajettussa TIDssä tuntuu vedättäessä hieman aaltoilua.
Jos aaltoilee, niin kannattaa tarkistaa ilmamassamittari samalla jos et ole niin jo tehnytkin.