EGR-venttiilin poistaminen

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Opel Club Finlandin sivuilla juttua. Onko Saabisteille tuttua?. Sitten oli vielä juttua läpistä, jotka sulkee toista imukanavaa, ja joita on tippunut koneeseen. Oletteko poistaneet noita(kuulemma tarpeettomia läppiä), sekä oletteko putsanneet imusarjoja?
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Sivut oli

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Opel Club Finland (OCF) Foorumin päävalikko -> Moottorit ja voimansiirto
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Transitin EGR:n poissulkemisen ja imusarjan puhdistaneena vinkiksi: Se imusarjan moska on semmoista tarttuvaa ja imeytyvää ainetta, että ennenkuin puhdistukseen alkaa, kannattaa kädet voidella jollakin käsivoiteella tosi hyvin, jos meinaa saada kädet puhtaaksi.
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja tripleT »

munki pitäs imusarja putsata, kun vaan viitsisi.. voiko ne läpät ottaa sieltä pois tosta vaan, tarviiko tehdä mitään muuta muutoksia, jos revin läpät poies???
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Odotellaan, että viisaammat vastaisi.
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

EGR venttiiliä ei kannata disabloida ranettamalla, ainoastaan softalla ja plommilla. Toimiva bensiinimoottorin EGR alentaa palamistapahtuman lämpöjä ja vähentää nakutusvaaraa osakuormituksella. Täyskaasulla venttiili on kiinni, eikä siitä täten aiheudu tehohävikkiä.
Myös kulutus saattaa kasvaa ranettamalla dissatusta EGR venasta.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Ansis kirjoitti:EGR venttiiliä ei kannata disabloida ranettamalla, ainoastaan softalla ja plommilla. Toimiva bensiinimoottorin EGR alentaa palamistapahtuman lämpöjä ja vähentää nakutusvaaraa osakuormituksella. Täyskaasulla venttiili on kiinni, eikä siitä täten aiheudu tehohävikkiä.
Myös kulutus saattaa kasvaa ranettamalla dissatusta EGR venasta.
Minä kun en ole statin kunti, niin tarkennappa hiukan, niin ja kyse on dieselistä.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ansis kirjoitti:EGR venttiiliä ei kannata disabloida ranettamalla, ainoastaan softalla ja plommilla. Toimiva bensiinimoottorin EGR alentaa palamistapahtuman lämpöjä ja vähentää nakutusvaaraa osakuormituksella. Täyskaasulla venttiili on kiinni, eikä siitä täten aiheudu tehohävikkiä.
Myös kulutus saattaa kasvaa ranettamalla dissatusta EGR venasta.
Ja toimiva EGR heikentää alakierros vääntöä ja sotkee imusarjan perusteellisesti. Kulutus ei kasva ihan varmasti, paitsi että kun alakierron vääntö paraneen niin tulee kiihtyeltyä riuskemmin -> kulutus kasvaa. Sekä dieselissä että pensa vehkeessä. Nyky dieselissä tuon eron huomaa ihan pers tuntumalta. Noissa "uudemmissa" on vain noita valvonta tunnistimia joten ranetus "saattaa" aiheuttaa vikavalon syttymisen.

Joka on nähnyt miltä näyttää EGR:llä varustetun kulkineen imusarjan niin tietää asian. Joidenkin kulkineiden huolto ohjelmaan kuuluu imusarjan puhdistus määrävälein.

V-M (ranettaja)
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Re: EGR-venttiilin poistaminen

Viesti Kirjoittaja rr »

Fred Scuttle kirjoitti:Opel Club Finlandin sivuilla juttua. Onko Saabisteille tuttua?. Sitten oli vielä juttua läpistä, jotka sulkee toista imukanavaa, ja joita on tippunut koneeseen. Oletteko poistaneet noita(kuulemma tarpeettomia läppiä), sekä oletteko putsanneet imusarjoja?
Tuon EGR:n voi tulpata manuaalisesti ja huijata MAFia vastuksella, jolloin venttiili ei enää aukea. Eli CE-valo ei syty :idea:

Linkki
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

EGR:n tulppaus on kiintoisa aihe.
Varsinkin näiden kuvien jälkeen.
Autolla ajettu noin 100tkm.
http://koti.mbnet.fi/~snuggles/public_h ... /Imusarja/
tripleT
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ke Heinä 19, 2006 19:12
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja tripleT »

voi helevetti!! ei oo ihme, että mun 240tkm ajettussa TIDssä tuntuu vedättäessä hieman aaltoilua. täytyypä vaikka joulunpyhinä ottaa rojektiksi. Saab-huolto ottas hommasta 250eur ja ite oon tullut laiskaksi, niin homma on jäänyt... mutta noi kuvat hieman motivoi!!
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Fred Scuttle kirjoitti:
Ansis kirjoitti:EGR venttiiliä ei kannata disabloida ranettamalla, ainoastaan softalla ja plommilla. Toimiva bensiinimoottorin EGR alentaa palamistapahtuman lämpöjä ja vähentää nakutusvaaraa osakuormituksella. Täyskaasulla venttiili on kiinni, eikä siitä täten aiheudu tehohävikkiä.
Myös kulutus saattaa kasvaa ranettamalla dissatusta EGR venasta.
Minä kun en ole statin kunti, niin tarkennappa hiukan, niin ja kyse on dieselistä.
Suomennosta:

Disabloida/ dissata = poistaa käytöstä
Ranettaa = Tehdä oma "patentti"
Softa = Hallintajärjestelmä

Edellämainittu paatos koski siis vain bensiinikäyttöistä moottoria.
snuggles
"Hölösuu"
Viestit: 1140
Liittynyt: Ma Marras 29, 2004 07:45

Viesti Kirjoittaja snuggles »

tripleT kirjoitti:voi helevetti!! ei oo ihme, että mun 240tkm ajettussa TIDssä tuntuu vedättäessä hieman aaltoilua.
Itse en huomannut puhdistuksen jälkeen eroa. Tietty jotain placeboefektiä ehkä persdynossa. Aiheellista puhdistaa silti.

Jos aaltoilee, niin kannattaa tarkistaa ilmamassamittari samalla jos et ole niin jo tehnytkin.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

Tulipas puhdistettua tuo imusarja, paljon oli moskaa.
Fred Scuttle
"Viggen"
Viestit: 571
Liittynyt: La Touko 27, 2006 10:38

Viesti Kirjoittaja Fred Scuttle »

snuggles kirjoitti:
tripleT kirjoitti:voi helevetti!! ei oo ihme, että mun 240tkm ajettussa TIDssä tuntuu vedättäessä hieman aaltoilua.
Itse en huomannut puhdistuksen jälkeen eroa. Tietty jotain placeboefektiä ehkä persdynossa. Aiheellista puhdistaa silti.

Jos aaltoilee, niin kannattaa tarkistaa ilmamassamittari samalla jos et ole niin jo tehnytkin.
oliko sinun autossa ne läppäventtiilit samassa linjassa(aukeaa-sulkeutuu yht.aikaa)?. Mietityttää vähän, kun opel-sivuilla olevissa puhdistuskuvissa ne oli samassa linjassa, mutta saabissani ei, mutta tuskin nuo vääntyneetkään on, vaan ilmeisesti muutettu systeemiä hiukan.
Vastaa Viestiin