Bypass Valve Modification?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

http://www.saab-tuners.com/en/hardware/ ... dification

Onkos tuolla kyseisellä modauksella mitään etuja oikeasti?
Onko joku kokeillut?

Aika simppelin näköinen muutos, ja jos siitä on jotain etua eikä "haittoja" ole niin voisi kokeilla omassakin.

Mites vaikuttaako E85 muutos tähän asiaan mitenkään?

:oops: taas pakko kysyy tyhmiä :oops:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jykä66
"Hirsch"
Viestit: 896
Liittynyt: Su Tammi 30, 2005 17:39
Paikkakunta: tampere

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja jykä66 »

Saab.96 kirjoitti:http://www.saab-tuners.com/en/hardware/ ... dification

Onkos tuolla kyseisellä modauksella mitään etuja oikeasti?
Onko joku kokeillut?

Aika simppelin näköinen muutos, ja jos siitä on jotain etua eikä "haittoja" ole niin voisi kokeilla omassakin.

Mites vaikuttaako E85 muutos tähän asiaan mitenkään?

:oops: taas pakko kysyy tyhmiä :oops:
eikös toi oo jo käytössä meillä kaikilla saabisteilla,
omassa tehty noin,en tiedä sit hyödystä :D
#2285
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2499
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Parisen vuotta sitten askartelin modin tuohon vanhempaan femmaan, siinä oli silloin jo nuo Stage 4 -virit.
Ei havaittavaa etua, toisaalta modi ohittaa mahdolliset vikakohteet rintapellin ohjausventtiilissä ja siihen kytketyissä letkuissa.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1915
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

On tiällä yks mattimyöhänenkin :lol: Voisha tuota koittoo itehi. :mrgreen:
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4071
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

No mutta mää oon siis hidas vaan niin kun yleensä.
Pitää askarrella tuo sitte heti kun ehtii, ei siitä ilmeisesti haittaa ainakaan ole....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
jape3
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2010 21:21

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja jape3 »

Bensan laatu ei vaikuta asiaan.
Vakiossa ohjausventtiili pitää normiajossa esim.~80km/h bypassiä auki jonkin verran. Tätä voi tarkastella open sidillä, en muista lyhennettä sidistä.
Ohittamalla ohjausventtiili bypass toimii niin kuin sen kuuluukin, eli avaa vain kaasuläpän sulkeutuessa :D
Ero on pieni, mutta kyllä sen huomasi hieman nopeampana kaasuun vastaavuutena kun tasavauhdista painaa kaasua.
Pikselikorjausta 9-3
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Wege »

Jos nyt olen oikein oivaltanut niin tuo bypassin aukipito liittyy softasta löytyvään "antihowl" toimintoon joka käsitykseni mukaan nostaa turbon kierroksia ohivirtauttamalla imuilmaa bypassin kautta sen verran ettei "huhuilevaa" ääntä kuuluisi.
Korjatkaa jos olen väärässä.
Ysitonnisessa tuo huhuilu varsinkin kylmällä koneella on luokkaa kuin olisi pöllö konehuoneessa :mrgreen:

Kun korkeassa (ohuessa) ilmanalassa turbo pyörii nopeammin niin softassa on boostcal.antihowlpreslim- parametri esim. Pair 890 jonka alapuolella antihowl ei aktivoidu.
Nostin softasta tuon rajan 1050 joten bypassin pitäisi pysyä kiinni ja aukeaan vasta sitten kun tarvitaan.
Jos tuo bypass valven toiminta näkyy sidistä niin muistaako kukaan mikä on se parametri että vois todentaa toimiiko tuo mun säätö oikeasti..Hyvin kyllä tuntuu turbo heräävän.. :P
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jape3
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2010 21:21

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja jape3 »

PWM Out.PWM_BoostCntrl

dutycycle of the bypass valve

signals how much air is lead to the wastegate actuator and how much air is lead back to the cobra (inlet before the turbo)
Pikselikorjausta 9-3
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja f-19 »

jape3 kirjoitti:PWM Out.PWM_BoostCntrl

dutycycle of the bypass valve

signals how much air is lead to the wastegate actuator and how much air is lead back to the cobra (inlet before the turbo)
Tää ei kyllä liity bypassin ohjaukseen vaan hukkaportin? Ainakin viimeinen lause viittaa aika suorasti hukkaporttiin kun siinä puhutaan vielä ilman viemisestä takaisin imuputkeen. Bypassin ohjauksessa ei ilmaa johdeta enää missään tilanteessa imuputkeen.
sepe2000
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: Ma Touko 08, 2006 17:11
Paikkakunta: Rauma

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja sepe2000 »

Ei kai hukkaportilta pakokaasuja imuputkeen ohjata?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5262
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Hukkaporttin kelloa ohjaavalta magneettiventtiililtä kierrätetään ilmoja takaisin imurööriin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Wege
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:16
Paikkakunta: Patt1joki/Raahe

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja Wege »

Out.CMD_Bypass on tuo sid infon parametri josta voi katsoa venttiilin toimintaa.
Ajaessa arvo on 1 niin pitkään kun kaasupoljinta painetaan, pedaalin kun nostaa muuttuu arvo nollaksi.
Venttiili on siis on/off tyyppinen jolla ei ole PWM ohjausta(?)
Tämä antihowlpreslim:in arvon nosto ei vaikuttanut toimintaan mitenkään eli..mikä on kun ei taidot riitä :roll:
Ainahan sitä saa yrittää.. :oops:
Helpompi homma on värkätä tuo letkumodi kun yrittää säätää noviisitaidoilla softaa.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
jape3
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ma Joulu 06, 2010 21:21

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja jape3 »

Hupsista! Pitäs vissii lukee ajatuksella ennen ku julkaisee :oops:
Hyvä kun korjasitte!
Pikselikorjausta 9-3
aero t7
"Aero"
Viestit: 413
Liittynyt: Ke Heinä 04, 2007 14:35
Paikkakunta: vantaa

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja aero t7 »

Itsellä ohitus tehtynä jo kauan.

Omakin auto kuullostaa kylmänä siltä että konehuoneessa asuu joku pöllö :lol:
v###u onneks on Saab (taas on saabistilla saab)
-03 95 aero A steg3
Ex-206 rc
ex-05 93 ss aero
#ssk-4707#
ex-99viggen e85 nappe st3,2
ex -00 93aero
RallyeSaab
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Ma Tammi 07, 2013 14:00
Paikkakunta: Tampere

Re: Bypass Valve Modification?

Viesti Kirjoittaja RallyeSaab »

Itelläpä ei tehtynä tätä.. Mihi toi bypassilta lähtevä pitkä pätkä tota letkua menee kiinni? Toi kuva antaa tossa oikeenpuolimmaisessa ymmärtää että se menee toho läppäkotelon kylkee jäähdytyskierron alle johon oikeasti tulee huohotinpäivytksen letku..? Selostakaa joku fiksu tyhmälle ja yksinkertaselle mite tää tapahtuu... Kun ei oikeen toi kuva aukee mulle... :oops:
2008 9-3Sc 2,0t BioPower
2000 9-3 2,0t (EX)
1994 9000 2,3T Aero(EX), 1994 Honda CBR 600F(Varastettu)
2002 9-5 2,3t B235E LPT Vector Wagon(EX)
2000 9-5 2,3T "Aero" YS3EF(EX)
#5989
Vastaa Viestiin