3.0t V6 jakohihnan vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
aylaoutinen
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2012 16:28

3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja aylaoutinen »

Mitäpä parempaakaan tekemistä sitä voisi kesälomille suunnitella kuin Griffinin jakohihnan vaihto-operaation, joten asiaan liittyen muutama kyssäri:

- Fyysisessä purkamisessahan ei varmaan mitään ihmeellisyyksiä ole? Moniurahihna tuli tuossa jokin aika sitten vaihdettua, niin eihän siitä olisi enää pitkä matka ollut jakohihnan esiinsaamiseksi.

- Onnistuuko koko operaatio ilman sitä ryöstöhintaista ajoitus/lukitussettiä? Ei taas yhden vaihdon takia viitsisi useamman sadan euron erikoistyökaluja ostaa.

- Motonetistä ilmeisesti saa ihan laadukkaan jakohihnasetin, mutta mikähän ero näillä kahdella käytännössä on (30euroa?):

Jakohihna+rullasrj Opel V6 99- 25-9265 3,0V6t 99->moottno08578511 "EB" (?99->00?) 219.90 €
Jakohihna+rullasrj Opel V6 01- 25-9266 3,0V6t moottno08578512->03 (?01->03?) [1998 - 2003] 189.90 €

Onko Motonetin vesipumpuista kokemuksia?

Puoli päivää ja lavan asennuskaljaa tuohon saanee varata. :)
9-3SS -03 2.0T Aero
9-3SC -07 2.0T
9-3SS -08 1.9Tids (ex)
95 Griffin -01 (ex)
YoC
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: Su Touko 13, 2012 18:30
Paikkakunta: Nurmijärvi / Helsinki

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja YoC »

Helposti onnistuu ilman työkalusarjaa ja paljon saa kaljaa juoda että hommas puol päivää saa tuhrattua. Tilaahan tuossa on sen verran että meinaa mahtua koko asentaja konehuoneeseen :lol:

Minkä merkkistä sarjaa ja vesipumppua motonet myy?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

Youtubesta löytyy video jossa kaveri tekee koko vaihdon. Halullakin linkki videoon löytyy.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3113
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja viggen »

Hyvin tilaa jos moottori on näin esillä. :wink:
http://cl.ly/0v0C1839382g
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aylaoutinen
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2012 16:28

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja aylaoutinen »

eklunto1 kirjoitti:Youtubesta löytyy video jossa kaveri tekee koko vaihdon. Halullakin linkki videoon löytyy.
Videon katselin "pikakelauksella" läpi. Tuossa videossahan kaveri käyttää juuri tuota erikoistyökalusettiä, mutta ilmeisesti ilmankin noita lukitus- ja kireydentarkastustyökaluja pärjää? Wissikin neuvoo hihnan säädön työkalun "KM-800-20" merkkien avulla.

Motonetin hihnasetti on ilmeisesti Gates/SKF/Bosch.
9-3SS -03 2.0T Aero
9-3SC -07 2.0T
9-3SS -08 1.9Tids (ex)
95 Griffin -01 (ex)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

aylaoutinen kirjoitti:- Onnistuuko koko operaatio ilman sitä ryöstöhintaista ajoitus/lukitussettiä? Ei taas yhden vaihdon takia viitsisi useamman sadan euron erikoistyökaluja ostaa.
Oisin voinut lainata, mutta hajosi kampuran lukitus/ajoituskalu viime rempassa :D
aylaoutinen kirjoitti: - Motonetistä ilmeisesti saa ihan laadukkaan jakohihnasetin, mutta mikähän ero näillä kahdella käytännössä on (30euroa?):

Jakohihna+rullasrj Opel V6 99- 25-9265 3,0V6t 99->moottno08578511 "EB" (?99->00?) 219.90 €
Jakohihna+rullasrj Opel V6 01- 25-9266 3,0V6t moottno08578512->03 (?01->03?) [1998 - 2003] 189.90 €
Sarjat on Gatesin tekeleitä molemmat, erot on fyysisiä ja riippuu vuosimallista kuten MOtonetin listakin kertoo.

Tuo vanhempi ja kalliimpi sarja sopii suoraan uudempaan moottoriin, koska rullien runkolevy pienempi vanhassa. Uudempi (halvempi) sarja EI mene vanhan mallin (MY99 ja MY00) moottoriin suoraan, mutta jos vaihtaa siihen vanhaan levyyn uuden sarjan mukana tulleet rullat ja heittää sen uudemman mallin levyn näreikköön, niin sitäkin pystyy käyttämään. Eli periaatteessa tuo "halvempi" sarja käy kaikkiin, mutta MY99 ja 00 kanssa joutuu siirtämään rullat levystä toiseen (about 3min homma).
aylaoutinen kirjoitti: Onko Motonetin vesipumpuista kokemuksia?
On. Yhdessä itse vaihtamassani tapauksessa oli pumppu hajonnut (alkanut pitää meteliä) reilun 30tkm jälkeen. Muut ovat kestäneet. Myös orkkispumppuja on hajonnut fooruminjuttujen perusteella pienehköillä kilometreillä. Motonetin pumppu on "merkitön", mutta näytti kyllä identtiseltä GM-leimoilla varustetun kanssa. En tiedä paljon orkkispumppu maksaa, mutta jos se on paljonkin kalliimpi mitä tuo Motonet-pumppu, niin ostaisin ihan hyvillä mielin Motonetistä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jeppe9-5
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Touko 17, 2010 17:45

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja Jeppe9-5 »

Motonetissä ilmeisesti tavaraa tulee useammalta toimittajalta ja tästä riippuu millaisen pumpun saa. Itse kävin katsomassa Motonetin pumppua, siinä oli muovinen juoksupyörä ja laakeri tuntui pyörivän vähän nykimällä. Kyseinen pumppu ei oikein vakuuttanut minua ja ostin tarvikeliikkeestä pumpun joka tehty samassa tehtaassa kuin alkuperäinen ja hinta oli alle 50. Itse en halunnut muovijuoksupyörällä olevaa pumppua koska kaverilla sellaisesta murtui siivet mutta nämä on tietenkin maku asioita.

Hihnan vaihto onnistuu kyllä ilman lukitussettiä.

-Jeppe
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja pohamala »

Varastan ketjua, mutta homma sama -v6t jakohihnan vaihto.

Mutta mutta - en ole vielä ottanut pois ja auto on suoraan ajosta. Nokkien merkit menee nätisti paikoilleen mutta kampuran hihnapyörän merkki on oikein kunnolla metsässä - siis jotain 130 astetta. Taidan laittaa tässä vaiheessa merkin hihnapyörään missä tuo kopan merkki on nyt. Saan ainakin saamaan. Mutta, onko mitään haisua missä paikassa edellinen asentaja on saanut tuon tehtyä noin pieleen? Toki, ajattelin ottaa nyt myös kannet pois niin samalla näkee missä kohdassa männät on. Kuitenkin, saako tuon alapään hihnahampaan noin paljoa sivuun?

T/Pekka
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja pohamala »

ja jatkan vielä - öljypohja on auki ja 1:n on ylhäällä - miten voi kampuran merkki olla 130-150 astetta pielessä????? onko tuo öljypumppu ja ratas mahdollista laittaa noin pieleen vai miten - ei käsitä.
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
pohamala
"Tuplakaasari"
Viestit: 83
Liittynyt: Ke Kesä 21, 2006 21:20
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja pohamala »

Kaivoin wisin esiin ja homma valjeta. Kampuran hihnapyörän viivat ei merkkaa mitään? Vaan luetaan suoraan laipasta? Jos näin niin sitten moi taitaa täsmätä.
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
suapas
"Hölösuu"
Viestit: 1711
Liittynyt: Pe Touko 13, 2005 16:30
Paikkakunta: savonlinna

Re: 3.0t V6 jakohihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja suapas »

Aseta moottori nollamerkin kohdalle. Nollamerkki tarkoittanee ykkösen yläkuolokohtaa.. Ja nokkamerkit kohilleen. Näinhän siellä lukee. Eli kampuran päässä on merkki, vai kiila merkkinä..
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
Vastaa Viestiin