B308:n termostaatin vaihto(vaihdettu, mutta...)

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

B308:n termostaatin vaihto(vaihdettu, mutta...)

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Eipä tuntunut haulla löytyvän, joten...

Varmaankin joku täällä on vaihtanut moiseen termostaatin itse?

WIS:istä katsoessa näytti aika hankalalta hommalta.

Joten onko tarvetta yrittää vaihtaa itse vai vienkö vitutuksen välttämiseksi johonkin puljuun vaihdettavaksi?
Viimeksi muokannut rälläkkä, Ke Helmi 14, 2007 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Ei kokemusta, mutta tosiaan aika kenkulta näyttää...
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Haksu
"Viggen"
Viestit: 601
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 03:17
Paikkakunta: Vehmersalmi

Viesti Kirjoittaja Haksu »

En itse vaihtanut, mutta sivusta seurasin kun Kuopion silloinen Putkolan asentaja (Janne) teki sen ja voin todeta että todella veemäinen hommeli, ainakin sivusta katsojan silmin.

Paljon puratutti tavaraa pois tieltä.
Jäsen 2762 "Jälleen palattu Saab kantaan"
TuroTurbo
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 12:54

Viesti Kirjoittaja TuroTurbo »

Olen vaihtanut itse. Kädet oli verillä urakan jälkeen. Paikat oli ahtaat, kun en tieltä mitään purkanut. Monen kokoisia räikkiä ja monen pituisia jatkovarsia sekä niveliä tarvitsin, että sain yhden tai muutaman naksauksen kerrallaan ruuveja käännettyä. Aikaa meni kuitenkin yllättävän vähän, kun mikään ruuvi ei sattunut olemaan ylettömän tiukassa.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Kuulostaa lupaavalta 8O

Taidanpa viedä vaihdettavaksi niin ei tarvitse kötistä mokoman kanssa.
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Jos on lähestymässä huolto johon sisältyy jakohihnan vaihto, niin siinä yhteydessä on helppo vaihtaa termostaatti samalla. Muussa tapauksessa vaihto on hankalaa ja saattaa aiheuttaa rystysten rispaantumista sekä keskivoimakasta v...tusta. :wink:
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
white9-5
"Hölösuu"
Viestit: 1312
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 17:44
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja white9-5 »

Eihän tuo niin pahalta vaikuta, toki hieman haastavampi kuin 2,3:n termarin vaihto.
Saab 9-3 SC Aero BioPower A5 MY09 JC Performance
Saab 9-3 SS Linear M6 MY08
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Jaa'a...taidanpa viedä vaihdettavaksi johonkin. Vitutuksen aiheita on ihan riittävästi muutenkin.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Eli termostaatti olisi nyt vaihdettu, mutta lämpömittari putosi asteittain nollille kun kotiin pääsin. Mistä helvetistä se vielä voi aiheutua? Korkki? lämpötila-anturi?
saab.95
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Pe Elo 18, 2006 06:58

Viesti Kirjoittaja saab.95 »

rälläkkä kirjoitti:Eli termostaatti olisi nyt vaihdettu, mutta lämpömittari putosi asteittain nollille kun kotiin pääsin. Mistä helvetistä se vielä voi aiheutua? Korkki? lämpötila-anturi?
Omaani iski viime kesänä sama vika, vaihdettiin termari ja anturi samalla kertaa.

En tiedä kummassa oli vika, vika ilmeni niin että lampömittari oli välillä normaalilämmöissä ja yht'äkkiä se laski nollille ja jäi sinne, seuraavaksi syttyikin se oranssi moottorinkuva valo. Valon sai pois kun otti akkukaapelin irti mutta parin päivän päästä oireet jatkuivat, joten vein huoltoon.
ex 9-5 Aero 2002
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Pitänee sitten vaihtaa vielä tuo anturi...
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

Paskat mikään anturi ollut...Ilmaa! Kyllä sitä pitää ajatella aina liian vaikeita näköjään.
rälläkkä
"Hölösuu"
Viestit: 1828
Liittynyt: Ti Touko 04, 2004 13:30
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja rälläkkä »

No eipä se siitä kummene....Mittari heiluu niinku...noh, jätänpä sanomatta.

Kaasua painaessa putoaa kuin lehmän häntä ja tasakierroksilla ajellessa pysyy nätisti puolivälissä :?

Sisäänpuhallusilma on kuitenkin aivan normaalin lämmintä...

Mielenkiintoista etten sanoisi...
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3712
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Seuraavaksi kannattaa varmaan tarkistaa/vaihtaa lämpötila-anturi :roll:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

Kannattaa kokeilla ensiksi seuraavaa: ota lämpötila-anturin pistoke irti, puhdista pinnat ja suihkauta vaikka vielä jotakin sähkönjohtavuutta parantavaa ainetta. Saattaa olla noinkin pieni vika (omassa oli).
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
Vastaa Viestiin