No "sama" keskinopeus voidaan saavuttaa eritavoilla Oliks varmasti myös samat tuuli- ja liikenneolosuhteet jne.? Ja ehkä renkaiden kyljessä lukee sama koko, mutta kesä- ja talvirenkaiden kehät saattavat silti poiketa toisistaan.JKen kirjoitti:Monta kertaa tullut ajettu sama 330 km pätkä, samalla keskinopeudella ja ulkolämpötilalla, kulutus on talvirenkailla pienempi.
Polttoaineen kulutus
Kyllä oli keskinopeus saavutettu samalla tavalla (esim. heti alkuun n. 100 km, ettei tarvinnut jarruun koskea.)karg kirjoitti:No "sama" keskinopeus voidaan saavuttaa eritavoilla Oliks varmasti myös samat tuuli- ja liikenneolosuhteet jne.? Ja ehkä renkaiden kyljessä lukee sama koko, mutta kesä- ja talvirenkaiden kehät saattavat silti poiketa toisistaan.JKen kirjoitti:Monta kertaa tullut ajettu sama 330 km pätkä, samalla keskinopeudella ja ulkolämpötilalla, kulutus on talvirenkailla pienempi.
Oli varmasti, mitäs nuo jne. vielä ois? Ööö ... siis kyllä ne ihan samankokoiset on, tuli sekin tarkistettua renkaan vaihdon yhteydessä, että samassa tasossa on renkaiden pinnat (oletetaan, että rengas on pyöreä, jolloin kehä on sama)
Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
TM 5/2004:
Nokia Q (käytetty), vierintävastus 0,67(%)
Vertailukohtana muutama vastaavan kokoinen kesärengas:
Nokian HRHi, 0,89
Goodyear Eagle Ventura, 0,98
Pirelli P6, 1,06
Itsellä uudet Marangonit alla (205/55/16) ja muuten kelpo renkaat mutta vierintävastus 1,11. Tuota kun vertaa kitkarenkaaseen, niin ero on +65%!! Ja sen huomaa, eli "ihan vastaavissa olosuhteissa ja nopeudella ajettaessa", ilmastointi pois kytkettynä, kulutus kitkoihin verrattuna +0,5 - 1,0l/100km (nopeuden noustessa ero tuntuu vaan korostuvan).
Nokia Q (käytetty), vierintävastus 0,67(%)
Vertailukohtana muutama vastaavan kokoinen kesärengas:
Nokian HRHi, 0,89
Goodyear Eagle Ventura, 0,98
Pirelli P6, 1,06
Itsellä uudet Marangonit alla (205/55/16) ja muuten kelpo renkaat mutta vierintävastus 1,11. Tuota kun vertaa kitkarenkaaseen, niin ero on +65%!! Ja sen huomaa, eli "ihan vastaavissa olosuhteissa ja nopeudella ajettaessa", ilmastointi pois kytkettynä, kulutus kitkoihin verrattuna +0,5 - 1,0l/100km (nopeuden noustessa ero tuntuu vaan korostuvan).
On!Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus
KAIKKI bensa-autot, jotka >1500kg ja >150hv vievät liian paljon. piste.
Vastaavat dieselit vievät ärsyttävän vähän eivätkä ole niin nuukia sen suhteen, ajaako 100km/h vai 130km/h - toisin kuin bensa-autot.
Tykkään kuitenkin bensa-autosta ja kun kerran on valinnut bensalla liikkuvan TURVALLISEN peltihökötyksen, voipi olla varma että harvoin siellä tankilla positiivisia elämyksiä syntyy. Millään merkillä.
T: 3.0 V6 BENSA!
Seuraava aihe...
Vastaavat dieselit vievät ärsyttävän vähän eivätkä ole niin nuukia sen suhteen, ajaako 100km/h vai 130km/h - toisin kuin bensa-autot.
Tykkään kuitenkin bensa-autosta ja kun kerran on valinnut bensalla liikkuvan TURVALLISEN peltihökötyksen, voipi olla varma että harvoin siellä tankilla positiivisia elämyksiä syntyy. Millään merkillä.
T: 3.0 V6 BENSA!
Seuraava aihe...
Vielä oli ihan pakko ... Tässä kun kesä lähestyy ja löpön hinta nousee niin tavoitteena on rikkoa 100 Eur kertatankkauksella. Tällä hetkellä ennätys on 93,43 EUR.
Sen verran pienet tulot on kuitenkin, että halvin hinta pitää tarkistaa:
http://polttoaine.net/index2.php?kaupunki=241
Muokkaus: En aja urissa.
Muokkaus 2:
Sen verran pienet tulot on kuitenkin, että halvin hinta pitää tarkistaa:
http://polttoaine.net/index2.php?kaupunki=241
Muokkaus: En aja urissa.
Muokkaus 2:
Viimeksi muokannut JKen, Ma Touko 15, 2006 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
TM 5/2004, rengastesti 185/65R15 HJKen kirjoitti:Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
Rengas, Vierintävastuskerroin; yleisarvosana
Vanha Nokian Q, urasyvyys 3,8 mm: 0,67; 5,0
Michelin Energy 0,82; 8,5
Nokian NRHi 0,89; 9,2
Continental Premium Contact 0,91; 9,2
Toyo Roadpro R610 0,94; 7,0
Dunlop SP Sport 01 0,96; 8,5
Goodyear Eagle Ventura 0,98 ; 9,0
Champiro 65 0,99; 6,6
Vredestein Hi-Trac 0,99; 8,4
Firestone Firehawk TZ 200 1,05; 8,4
Pirelli P6 1,06; 8,8
Barum Bravuris 1,10; 8,3
Marangoni Vanto 1,11; 8,5
Euromaster VH100 1,24; 7,1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei kyllä taida riittää edes kantavuus 9-5:eenkarg kirjoitti:Muuten hyvä taulukko, paitsi että laittaakohan kukaan 9-5 Saabiin 185/65R15 -kumeja alle
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Jos halvat renkaat muuttuu kalliiksi, kuinka se vaikuttaa polltoaineen kulutukseen?9-5T kirjoitti:Vierintävastus on arka aihe, voi halvoista renkaista tulla kalliit.Ysivee kirjoitti:Tarkoituksena olikin osoittaa minkälaisia eroja eri renkaiden välillä on vierintävastuksen osalta. Se sopiiko nuo kyseiset renkaat juuri Saabiin - ei merkitystä itse asiaan.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia