Polttoaineen kulutus

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

JKen kirjoitti:Monta kertaa tullut ajettu sama 330 km pätkä, samalla keskinopeudella ja ulkolämpötilalla, kulutus on talvirenkailla pienempi.
No "sama" keskinopeus voidaan saavuttaa eritavoilla ;) Oliks varmasti myös samat tuuli- ja liikenneolosuhteet jne.? Ja ehkä renkaiden kyljessä lukee sama koko, mutta kesä- ja talvirenkaiden kehät saattavat silti poiketa toisistaan.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

karg kirjoitti:
JKen kirjoitti:Monta kertaa tullut ajettu sama 330 km pätkä, samalla keskinopeudella ja ulkolämpötilalla, kulutus on talvirenkailla pienempi.
No "sama" keskinopeus voidaan saavuttaa eritavoilla ;) Oliks varmasti myös samat tuuli- ja liikenneolosuhteet jne.? Ja ehkä renkaiden kyljessä lukee sama koko, mutta kesä- ja talvirenkaiden kehät saattavat silti poiketa toisistaan.
Kyllä oli keskinopeus saavutettu samalla tavalla (esim. heti alkuun n. 100 km, ettei tarvinnut jarruun koskea.)

Oli varmasti, mitäs nuo jne. vielä ois? Ööö ... siis kyllä ne ihan samankokoiset on, tuli sekin tarkistettua renkaan vaihdon yhteydessä, että samassa tasossa on renkaiden pinnat (oletetaan, että rengas on pyöreä, jolloin kehä on sama)

Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

TM 5/2004:

Nokia Q (käytetty), vierintävastus 0,67(%)

Vertailukohtana muutama vastaavan kokoinen kesärengas:

Nokian HRHi, 0,89
Goodyear Eagle Ventura, 0,98
Pirelli P6, 1,06

Itsellä uudet Marangonit alla (205/55/16) ja muuten kelpo renkaat mutta vierintävastus 1,11. Tuota kun vertaa kitkarenkaaseen, niin ero on +65%!! Ja sen huomaa, eli "ihan vastaavissa olosuhteissa ja nopeudella ajettaessa", ilmastointi pois kytkettynä, kulutus kitkoihin verrattuna +0,5 - 1,0l/100km (nopeuden noustessa ero tuntuu vaan korostuvan).
Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus
On!
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

JKen kirjoitti:Viimeksi kun kävin tankkaamassa, niin meni 69,5 litraa
Pitkä matka bensa-asemalle vissiin.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

JKen kirjoitti:Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
TM testaa. Pitänee paikkansa.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

JKen kirjoitti:mitäs nuo jne. vielä ois?
Kaavailin jotain semmosta, että kun useimmat tykkäävät ajaa urissa - satoi tai paistoi, niin vesikelillä urissa ajaminenkin nostaa kulutusta melkoisesti. :)
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

KAIKKI bensa-autot, jotka >1500kg ja >150hv vievät liian paljon. piste.
Vastaavat dieselit vievät ärsyttävän vähän eivätkä ole niin nuukia sen suhteen, ajaako 100km/h vai 130km/h - toisin kuin bensa-autot.
Tykkään kuitenkin bensa-autosta ja kun kerran on valinnut bensalla liikkuvan TURVALLISEN peltihökötyksen, voipi olla varma että harvoin siellä tankilla positiivisia elämyksiä syntyy. Millään merkillä.

T: 3.0 V6 BENSA!

Seuraava aihe...
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Ysivee kirjoitti:KAIKKI bensa-autot, jotka >1500kg ja >150hv vievät liian paljon. piste.
Tämä on niin suhteellista.. riippuu keneltä kysytään. piste.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

Vielä oli ihan pakko ... Tässä kun kesä lähestyy ja löpön hinta nousee niin tavoitteena on rikkoa 100 Eur kertatankkauksella. Tällä hetkellä ennätys on 93,43 EUR.

Sen verran pienet tulot on kuitenkin, että halvin hinta pitää tarkistaa:

http://polttoaine.net/index2.php?kaupunki=241

:mrgreen:

Muokkaus: En aja urissa.
Muokkaus 2: :lol:
Viimeksi muokannut JKen, Ma Touko 15, 2006 14:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

JKen kirjoitti:Kyllä se nyt vaan taitaa olla niin, että kitkarenkaalla on pienempi vierintävastus, tästä oli kerran juttua TM:n kesärengastestissä, jossa on oli vertailurenkaana kitkarengas.
TM 5/2004, rengastesti 185/65R15 H
Rengas, Vierintävastuskerroin; yleisarvosana
Vanha Nokian Q, urasyvyys 3,8 mm: 0,67; 5,0
Michelin Energy 0,82; 8,5
Nokian NRHi 0,89; 9,2
Continental Premium Contact 0,91; 9,2
Toyo Roadpro R610 0,94; 7,0
Dunlop SP Sport 01 0,96; 8,5
Goodyear Eagle Ventura 0,98 ; 9,0
Champiro 65 0,99; 6,6
Vredestein Hi-Trac 0,99; 8,4
Firestone Firehawk TZ 200 1,05; 8,4
Pirelli P6 1,06; 8,8
Barum Bravuris 1,10; 8,3
Marangoni Vanto 1,11; 8,5
Euromaster VH100 1,24; 7,1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Muuten hyvä taulukko, paitsi että laittaakohan kukaan 9-5 Saabiin 185/65R15 -kumeja alle :) Saattaahan tuo tosin päteä myös leveämpien renkaiden suhteen, mutta vannomatta paras..
koistha
"Hölösuu"
Viestit: 1346
Liittynyt: Ke Heinä 28, 2004 13:45
Paikkakunta: Epsoo

Viesti Kirjoittaja koistha »

karg kirjoitti:Muuten hyvä taulukko, paitsi että laittaakohan kukaan 9-5 Saabiin 185/65R15 -kumeja alle :)
Ei kyllä taida riittää edes kantavuus 9-5:een :lol:
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Ysivee
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ti Maalis 23, 2004 16:54

Viesti Kirjoittaja Ysivee »

Tarkoituksena olikin osoittaa minkälaisia eroja eri renkaiden välillä on vierintävastuksen osalta. Se sopiiko nuo kyseiset renkaat juuri Saabiin - ei merkitystä itse asiaan.
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5T kirjoitti:
Ysivee kirjoitti:Tarkoituksena olikin osoittaa minkälaisia eroja eri renkaiden välillä on vierintävastuksen osalta. Se sopiiko nuo kyseiset renkaat juuri Saabiin - ei merkitystä itse asiaan.
Vierintävastus on arka aihe, voi halvoista renkaista tulla kalliit.
Jos halvat renkaat muuttuu kalliiksi, kuinka se vaikuttaa polltoaineen kulutukseen?
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
JKen
"Hölösuu"
Viestit: 1486
Liittynyt: Ti Elo 31, 2004 13:00
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja JKen »

9-5T kirjoitti:voihan tietenkin ajaa halvoilla renkailla ja maksaa vain lisääntyneen polttoaineen kulutuksen.
Olemme jälleen asian ytimessä. :mrgreen:
Ex. Saab 9-5 TiD A SportCombi vm. 2006 (2009, 105 tkm -> 2019, 416 tkm)
Ex. Saab 9-5 2.3t A Sedan vm. 2001 (2004, 73 tkm - 2015, 298 tkm)
Insignia
Vastaa Viestiin